Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Mondy, Mjetterd, Polly, Hanmar, ynskek, Ladybird, Princesj

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:01

Bubblewrap schreef:
Jaah, vragen-vuur-topic!

Hoe werkt het automatisch omroep-riedeltje in de trein?
'Het volgende station is x'

Ik kan me alleen digitaal voorstellen, maar hoe weet de trein dan welk traject het is en welke riedel hij af moet spelen? :+

Zit er niet een trigger ergens bij het spoor? Bij Arriva viel me vroeger op dat op exact hetzelfde punt het omgeroepen werd.

It's a funny story.
Instagram: fotografie | art | katten
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:36

Vjestagirl schreef:
Ik meld me ook even. Ik ben medewerker regionaal besturingscentrum bij de NS. Ik ben een soort troubleshooter: als het rustig is op het spoor doe ik niets, als er ergens iets gebeurd dan ben ik er verantwoordelijk voor dat alle machinisten en conducteus weten wat ze moeten doen (en dat ze zo veel mogelijk op tijd weer op hun standplaats zijn, genoeg pauze krijgen etc). Ik werk nauw samen met de mensen die verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen op de rangeerterreinen. Als jouw trein niet rijdt is dat waarschijnlijk op onze afdeling besloten.

Haha dan werk je ook nauw samen met een vriend van mij. Die doet rangeerwerk :D

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:51

Hij rangeert treinen af en aan op het station. Dus treinen die toegevoegd worden aan een stel dat aankomt, of koppelt treinen af en rijdt ze naar het rangeerterrein als die eerst niet gebruikt worden. :j

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:08

Oh dat is ook nieuw voor mij. Ik zie namelijk regelmatig toiletpapier en poep op het spoor naast een perron liggen. _O-

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:55

Gloa schreef:
Ja treinen met een biobak kan je ook bij het station gewoon gebruiken.

Maar er rijden ook nog treinen rond met een oude stortkoker en die mag je alleen rijdend gebruiken.

Zat er nét naar te kijken bij de IC waar ik net naast stond te wachten. Die had nog een een mooi pijpje eronder hangen _O-

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:52

mar_fay schreef:
Gloa schreef:
culaccino schreef:
Oeh, ik heb ook een vraag. Ik weet dat je in de NS-app kunt zien uit hoeveel delen je trein bestaat. Laatst las ik dat je dan ook kunt weten waar de trein gaat stoppen bij het perron, klopt dat? Waar moet ik dan op letten? Zijn dat die ruitvormige bordjes met bijv. '6' erop?

Ja klopt dat zijn die bordjes :j

Wel een kleine maar; sommige sprinters hebben andere bakkenlengtes dan de standaard 25meter. Die stoppen dus eerder.

Wacht, welke bordjes? Dit klinkt handig voor als ik maar een korte overstap heb.

Oh ja, en welke ov-app raden jullie aan en waarom? Want een aantal conducteurs heeft me al gezegd dat 'rijden de treinen' goed werkt (maar op iphone werkte dat niet of zoiets?) en ik heb vaak bus + trein + bus nodig dus meestal eindig ik toch bij 9292.

Super tof topic trouwens!

Zelf gebruik ik OVinfo om de actuele status van het OV (bus, trein, tram, metro) te bekijken en pak ik www.rijdendetreinen.nl om storingen te checken. :)

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:04

Inoterry schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik ben trouwens altijd benieuwd hoe een machinist weet wanneer hij precies moet stilstaan op stations. Ik heb een keer meegemaakt dat de trein per ongeluk te vroeg stilstond en de achterkant van de trein stond dus nog niet bij het perron.
Niet alle perrons zijn even lang en de treinen ook niet, dus moet een machinist gewoon heel goed kunnen inschatten? Of zit hier iets anders achter? :)

Ere staan inderdaad bordjes langs het perron waaraan de machinist kan zien waar hij/zij de trein weg moet zetten. Alleen zijn machinisten ook gewoon mensen dus kunnen ze zich ook wel eens vergissen in de lengte van de trein. En dan kan het wel eens gebeuren dat ze te vroeg stoppen. Ook kan de trein langer zijn dan het perron. Dan word het doorgaans wel omgeroepen dat je even naar voren moet lopen om uit te stappen :+

Hier ook vaker gezien en meegemaakt. Heel gek om te zien. En dat sommige mensen dan maar het spoor op lopen ipv een andere deur te pakken. :')

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:04

Ik weet dat de RET al een tijdje in burger controleert. :j

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:00

VillaNeusjes schreef:
Foaly schreef:
Ik merk het vooral bij Zwolle inderdaad, dat ze daarna met 1 treinstel verder gaan naar het noorden. Want ja, wie wil er nu naar het niemandsland boven Zwolle :+

De trein uit Rotterdam splitst in Zwolle standaard. De ene helft gaat door naar Leeuwarden, de ander naar Groningen.
Andersom koppelt deze ook weer aan in Zwolle om naar Rotterdam te vertrekken

Op welke tijden dan? Want dat gebeurt niet standaard, ook omdat vanuit DH gewoon een trein komt uit de andere kant.

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:42

Vaak staat er bij een vertrekstation vaak toch "rear part ends in Zwolle"? Daaraan kun je zien welk treinstel achterblijft. En anders in de ovinfo app staat per treinstel een bestemming per treinstel. Zie screenshot.

Afbeelding

Ik heb nog een vraag trouwens. Zoals nu zit ik in een treinstel op Zwolle, die gecombineerd zou worden. Stuk uit Rotterdam staat nu dus ergens op het traject stil ivm defecte trein ergens. Wanneer of beter gezegd, wordt er besloten of en wanneer een trein dat al klaarstaat, alleen verder doorrijdt ipv te koppelen?

Edit: volgens mij is er al besloten dat die niet meer gekoppeld wordt. Hij is uit de app gegooid en alleen dit treinstel staat als enige die doorgaat naar Groningen.

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:53

Gloa schreef:
Nayomie schreef:
Vaak staat er bij een vertrekstation vaak toch "rear part ends in Zwolle"? Daaraan kun je zien welk treinstel achterblijft. En anders in de ovinfo app staat per treinstel een bestemming per treinstel. Zie screenshot.

[ [url=m/WEUmiR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb nog een vraag trouwens. Zoals nu zit ik in een treinstel op Zwolle, die gecombineerd zou worden. Stuk uit Rotterdam staat nu dus ergens op het traject stil ivm defecte trein ergens. Wanneer of beter gezegd, wordt er besloten of en wanneer een trein dat al klaarstaat, alleen verder doorrijdt ipv te koppelen?

Edit: volgens mij is er al besloten dat die niet meer gekoppeld wordt. Hij is uit de app gegooid en alleen dit treinstel staat als enige die doorgaat naar Groningen.

Hangt er vanaf of ze nieuw personeel voor dat treinstel hebben en of ze de capaciteit hebben om het vertraagde deel er leeg achteraan te sturen of af te rangeren.

In dit geval zat nieuw personeel (machinist) al voor de officiële vertrektijd in de trein. Deze trein is met +26 minuten vertraging vertrokken uiteindelijk. Normaal zou zo'n trein eruit gehaald worden want 4 minuten erna zou de volgende IC vertrekken. Waarom deze niet? Of zal dat weer te maken hebben met aantal treinen bij Onnen dat deze wel moet rijden?

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:22

Muiz schreef:
Sterker nog, OV bussen hebben geen sleutel. Daarom moet je er altijd uit als er geen chauffeur bij is.

Ha ik dacht al, ik heb nooit een sleutel gezien en ik heb veel van een bus gezien. Daarom staan ze altijd achter een hek snachts en zit er een GPS tracksysteem op.

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:20

Muiz schreef:
Het kan dat er chauffeurs zijn die er niet zo moeilijk over doen, dat is dan een eigen keuze. Ik doe het wel altijd, het zou je maar gebeuren :o

Maar inderdaad Nayomie, ze zijn er heeeel snel bij als er ergens eentje rijd zonder dat er door een chauffeur is ingelogd of als hij ver buiten de route afwijkt.
Ben zelf wel eens vergeten in te loggen, dat werd me niet in dank afgenomen :+

Jaa, ik heb wel eens meegemaakt dat ze dan werden gebeld door de verkeersleiding. Want dan was er eentje verdwaald en werd er naar de bus gebeld met: "je bent een beetje van de route af, uhm ...enig idee waar je bent?" _O-

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:17

_San87_ schreef:
Ben wel benieuwd hoe dat dan werkt met die bussen. Ik neem aan dat er een knop zit die de motor start, dan? Iedereen kan daar dus bij, in theorie?

Wat apart _O-.

Gaan bussen eigenlijk op slot op t rangeerterrein? (Heet dat zo?)

Er zit een verborgen knopje om de deur te openen. Als je binnenstapt kun je inderdaad met een knopje de bus aan gooien. Buiten dienst staan de bussen achter gesloten hekken bij hun stalling. Maar in feite kan iedereen gewoon een bus pakken ja. Vraag is alleen, wil je daarmee een flinke straf riskeren. :))

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:19

Ligt aan de chauffeur en de halte. Maar vaak blijven ze zelf bij de bus, of het is een druk station waar de bus sowieso al in de gaten wordt gehouden. Maar er is niemand die een bus zou willen meenemen denk ik, gaat niet snel, niet praktisch en gepakt word je toch wel :+
Als een bus leeg is, doen ze de deur overigens wel dicht. Meeste mensen weten niet waar het knopje voor de deur openen zit namelijk.

Edit: iets voor op je bucket list San? _O-
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 06-02-20 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:26

_San87_ schreef:
Nayomie schreef:
Ligt aan de chauffeur en de halte. Maar vaak blijven ze zelf bij de bus, of het is een druk station waar de bus sowieso al in de gaten wordt gehouden. Maar er is niemand die een bus zou willen meenemen denk ik, gaat niet snel, niet praktisch en gepakt word je toch wel :+
Als een bus leeg is, doen ze de deur overigens wel dicht. Meeste mensen weten niet waar het knopje voor de deur openen zit namelijk.

Ja god, dronken droppies, je weet t niet :D.

Leuk om te weten is t iig wel.

Ik ben wel eens aangesproken door een medewerker van Qbuzz waarom ik een bus opende en er in ging zitten (ex was buschauffeur). Ze letten er dus wel op. :D

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 07:55

alex66 schreef:
Piekosjj schreef:
Nu we het over bussen hebben: rijden chauffeurs altijd dezelfde routes? Kennen ze alle busstoppen in 'hun' stad uit hun hoofd? Heeft de bus een tomtom?

Gelukkig niet zou gek worden
Yep alle haltes van de lijnen die ik rij of ooit heb gereden ken ik
Nee er wordt van je verwacht dat je alles uit je hoofd kent alleen bij een nieuwe lijn krijg je wel eens een domdom mee

Ligt wel aan het bedrijf waar ze werken. Bedrijf die ik ken , gaf een papieren routebeschrijving (als je geluk had) en anders moest je het een passagier vragen. Daar werd er vanuit gegaan na je lijnverkenning begin van je werkperiode dat je ze zou kennen.

Piekosjj schreef:
Dat is wel impressive! Je zou toch maar even vergeten dat je die dag op lijn 3 rijd ipv op lijn 4 ofzo :')

Dat gebeurt ook nog met enige regelmaat hoor. _O-

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:19

Ja precies, en als ze een dienst van een andere stalling moest overnemen en daar dan lijnen in zaten die ze niet kenden, was het helemaal een ramp. Destijds heb ik nog met de OVinfo app lopen navigeren _O-

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:03

xmarritw schreef:
Gisteren ging ik met de trein van Hoogeveen naar Assen.
Hoogeveen is een klein station met maar twee sporen eentje naar Zwolle en eentje naar Groningen. Gisteren werd toen de trein aankwam opeens van spoor gewisseld en moest iedereen het spoor oversteken om naar Groningen te kunnen. Hoe kan het dat die trein opeens vanaf de andere kant van het spoor ging? En wacht de trein dan ook langer met vertrekken totdat iedereen is overgestoken of gaat de trein gewoon op tijd en missen een aantal mensen de trein?

Het kan zijn dat de intercity er langs moest. Maar neem aan dat zon trein vaak wel wacht. Gebeurt op Zwolle ook wel eens, dan wacht de trein wat langer. :)

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:28

Kan een vertraagde trein zijn. Zo zat ik van de week in een trein naar Groningen en paar minuten erachter kwam de andere IC naar Groningen omdat die van mij enorm vertraagd was. Maar de uitleg van innoterry klinkt ook heel logisch. :j

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:58

theadora99 schreef:
Niet in juni nog een keer? Bij de bussen was t altijd 2x per jaar dacht ik. Rond december en rond juni. Maar kan dit ook verbeeld hebben :')

Alleen rekening houden met een vakantie dienstregeling. :)

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:20

maaike5581 schreef:
Geplande werkzaamheden voor 2020 zijn nu al te zien oa via de NS app.

Zijn al ruim van te voren gepland.

Niet allemaal viel me op. De werkzaamheden tussen Assen en Groningen staan er gek genoeg nog niet bij terwijl die een maand duurt.

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:26

Oh, verhip. Die pdf heb ik nog nooit gezien. Ging er vanuit dat alles gewoon in dat overzicht eronder zou staan. Zeker als het om een maand is waar veel hinder bij is. :))

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:10

Ik moet zeggen dat ondanks de vele storingen, er veel wel gefixt was voor vandaag. Slechts 8 minuten vertraging gehad, en dat kwam door een vertraagde IC die er voor moest. Denk dat er veel monteurs ook paraat moesten staan?

It's a funny story.
Puppy Zhiva

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:10

Hoogeveen stopt toch geen IC? Of stopt die 1 keer per dag in de ochtend daar?

Gewoon inderdaad de app volgen. Vriend heeft hier ook eens commentaar op gehad ivm steken. Check nu netjes uit en in op Zwolle.

It's a funny story.
Puppy Zhiva