Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Mondy, Mjetterd, Polly, Hanmar, ynskek, Ladybird, Princesj

 
 
Paardenfan25
Berichten: 799
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:28

Wat een leuk topic :)

Ik vraag mij altij af hoeveel reistijd NS personeel zelf heeft. Of heeft de NS mega goede planners met al die medewerkers die door heel Nederland crossen.
Is reistijd ook werktijd als de trein niet rijdt en als je als conducteur of machinist zelf om moet reizen?


maaike5581

Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:34

Paardenfan25 schreef:
Wat een leuk topic :)

Ik vraag mij altij af hoeveel reistijd NS personeel zelf heeft. Of heeft de NS mega goede planners met al die medewerkers die door heel Nederland crossen.
Is reistijd ook werktijd als de trein niet rijdt en als je als conducteur of machinist zelf om moet reizen?


Ik ben zelf HC, hoofdconductrice dus.
Met de trein doe ik er ongeveer 10 minuten over, met de auto ongeveer 20.
Reistijd van en naar het werk valt niet onder werktijd.
Daarbij dienen wij gewoon op tijd te zijn en mocht de trein niet rijden of je moet om reizen dan dus eerder weg of met de auto of ander vervoer.
Extra tijd bijleggen door te laat binnen komen bij einde dienst kunnen wij registreren.
Je begint en eindigt altijd op eigen standplaats.

Keet

Berichten: 30529
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:40

maaike5581 schreef:
purny schreef:
Waarom is het ov zo godvergeten duur? Ik bedoel ze willen iedereen stimuleren om de auto te laten staan en daarvoor het ov te nemen maar het is gewoon niet meer leuk. Een autootje is goedkoper volgend jaar


Alles wordt duurder, helaas heet dat inflatie..


En dan zit er al ik weet niet hoeveel subsidie op het OV. Geloof al 50% minimaal.

[center]Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:46

maaike5581 schreef:
Bubblewrap schreef:
Jaah, vragen-vuur-topic!

Hoe werkt het automatisch omroep-riedeltje in de trein?
'Het volgende station is x'

Ik kan me alleen digitaal voorstellen, maar hoe weet de trein dan welk traject het is en welke riedel hij af moet spelen? :+


Iedere treinrit heeft zijn eigen ritnummer.
Aan dit ritnummer is een omroep gekoppeld die in het systeem zit.
Via GPS wordt bepaald waar de trein rijdt en van te voren is ingesteld op welk punt er omgeroepen gaat worden.

Jihaa, eindelijk weet ik het :D

Vjestagirl

Berichten: 24903
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:19

Ik meld me ook even. Ik ben medewerker regionaal besturingscentrum bij de NS. Ik ben een soort troubleshooter: als het rustig is op het spoor doe ik niets, als er ergens iets gebeurd dan ben ik er verantwoordelijk voor dat alle machinisten en conducteus weten wat ze moeten doen (en dat ze zo veel mogelijk op tijd weer op hun standplaats zijn, genoeg pauze krijgen etc). Ik werk nauw samen met de mensen die verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen op de rangeerterreinen. Als jouw trein niet rijdt is dat waarschijnlijk op onze afdeling besloten.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

soesita

Berichten: 4187
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:27

Vjestagirl schreef:
*knip* Als jouw trein niet rijdt is dat waarschijnlijk op onze afdeling besloten.


Wat een moedige bekentenis! :D

Vjestagirl

Berichten: 24903
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:32

soesita schreef:
Vjestagirl schreef:
*knip* Als jouw trein niet rijdt is dat waarschijnlijk op onze afdeling besloten.


Wat een moedige bekentenis! :D

Hahaha nee hoor. Het is gewoon mijn werk, en we hebben er altijd een goede reden voor.
Als er ergens ergens een versperring is (seinstoring, koperdiefstal) dan beslist ProRail dat we niet mogen rijden, daar kunnen wij niets aan doen. Maar soms is er ook gewoonlijk geen treinstel beschikbaar, of zijn de machinisten op. Ja, dan beslissen we soms dat een trein niet mag of kan rijden...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Nayomie

Berichten: 31278
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Naast de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:36

Vjestagirl schreef:
Ik meld me ook even. Ik ben medewerker regionaal besturingscentrum bij de NS. Ik ben een soort troubleshooter: als het rustig is op het spoor doe ik niets, als er ergens iets gebeurd dan ben ik er verantwoordelijk voor dat alle machinisten en conducteus weten wat ze moeten doen (en dat ze zo veel mogelijk op tijd weer op hun standplaats zijn, genoeg pauze krijgen etc). Ik werk nauw samen met de mensen die verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen op de rangeerterreinen. Als jouw trein niet rijdt is dat waarschijnlijk op onze afdeling besloten.

Haha dan werk je ook nauw samen met een vriend van mij. Die doet rangeerwerk :D

It's a funny story.
Instagram: fotografie | art | katten
Puppy Zhiva


maaike5581

Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:45

Avalanche81 schreef:
Nayomie: wat doet hij dan precies?

Ik wil alles weten over rangeerterreinen:D


Wat wil je weten?
Manlief is machinist en draait ook ret (rangeer) diensten.

Lieke

Berichten: 10681
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:50

Sunnda schreef:
Mijn belangrijkste vraag:
Waarom gaan mensen zowieso met het ov?

Gezien:
-de auto je brengt van deur tot deur. Niet van halte tot halte.
-de auto start wanneer jij dat wil, niet als de dienstregeling dat bepaalt.
-een kleine auto mij gemiddeld 120 inclusief alles kost naar werk pm. De trein 300 pm. (Nu met een grote auto wel wat minder maar nog steeds stukken goedkoper)
-je je eigen zitplek, radio en meezingplek hebt. Je hoeft niet te staan bij plaatsgebrek.
-de auto je gemiddeld eens per jaar in de steek laat,(en dat is veel, mijn vorige auto in 6 jaar 1x) het ov als ik een vriendin check zeker 2 keer per week een keer een heen of terugreis.


Ik werk wel tussen de spitstijden, maar ga wel met de trein:
- beter voor het milieu
- Ik heb een hekel aan files
- Als ik met OV ga heb ik gelijk een stuk gefietst en gewandeld, zo ben ik elke dag even buiten
- Veel minder vertraging dan met auto. Heb denk ik 1 keer per maand een kleine vertraging (5 min) en 1-2 keer per jaar grote vertraging (half uur). File staat er op mijn traject elke dag, alleen de vrijdag valt mee.
- Even de tijd om lekker wat te lezen, rustig wakker te worden en na het werk alles weer van me af te zetten. Zo voelt reistijd als nuttig bestede tijd.
- veiliger

De trein gaat bij mij zo vaak, ik hoef vrijwel nooit te staan en krijg een reiskostenvergoeding van m'n werk, dus allemaal geen redenen om de auto te pakken.
Laatst bijgewerkt door Lieke op 31-01-20 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Berichten: 31278
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Naast de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:51

Hij rangeert treinen af en aan op het station. Dus treinen die toegevoegd worden aan een stel dat aankomt, of koppelt treinen af en rijdt ze naar het rangeerterrein als die eerst niet gebruikt worden. :j

It's a funny story.
Instagram: fotografie | art | katten
Puppy Zhiva

kinel
Berichten: 1893
Geregistreerd: 17-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:51

Volg even.

Gloa

Berichten: 4867
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:55

Avalanche81 schreef:
Yay!!! :wave:

Ok Gloa: hoe gaat het 's ochtends als je een trein op moet halen, en hoe werkt een rangeerterrein?

Als in de avond de laatste treinen zijn uitgelopen en op hun eindpunt staan dan worden die door de rangeermachinsten naar een opstelterrein gebracht. Daar wordt indien nodig alles meteen gecombineerd of gesplitst om weer de juiste samenstellingen te krijgen voor de treinen die 's ochtends vanaf dat punt starten.

In de nacht worden alle treinen gepoetst door mensen van de hago en loopt er een storingsmonteur rond die de treinen hun 24/48 uurs controle geeft en kleine reparaties uitvoert indien nodig.

Zodra de treinen klaar zijn voor een nieuwe dag worden ze weer opgehaald door de rangeermachinisten en terug naar het perron gebracht om de dienst weer op te starten.

Avalanche81

Berichten: 5392
Geregistreerd: 28-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-20 09:57

maaike5581 schreef:
Avalanche81 schreef:
Nayomie: wat doet hij dan precies?

Ik wil alles weten over rangeerterreinen:D


Wat wil je weten?
Manlief is machinist en draait ook ret (rangeer) diensten.

Lastig om een specifieke vraag te stellen, omdat ik er eigenlijk niets over weet....

Ok wat gebeurt er s ochtends vroeg als alles op gang moet komen?

__Sannne
Berichten: 4579
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:58

Castilja schreef:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn studenten ov een jaar langer geldig blijft? (Zodat ik geen driehonderd euro per maand hoef te betalen aan reiskosten volgend studiejaar) :')


Niet. Dit is sowieso een vraag voor DUO en niet voor het OV zelf. Maar de jaren die je krijgt zijn met de wet vastgesteld dus op is op.

Avalanche81

Berichten: 5392
Geregistreerd: 28-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-20 09:59

Gloa schreef:
Avalanche81 schreef:
Yay!!! :wave:

Ok Gloa: hoe gaat het 's ochtends als je een trein op moet halen, en hoe werkt een rangeerterrein?

Als in de avond de laatste treinen zijn uitgelopen en op hun eindpunt staan dan worden die door de rangeermachinsten naar een opstelterrein gebracht. Daar wordt indien nodig alles meteen gecombineerd of gesplitst om weer de juiste samenstellingen te krijgen voor de treinen die 's ochtends vanaf dat punt starten.

In de nacht worden alle treinen gepoetst door mensen van de hago en loopt er een storingsmonteur rond die de treinen hun 24/48 uurs controle geeft en kleine reparaties uitvoert indien nodig.

Zodra de treinen klaar zijn voor een nieuwe dag worden ze weer opgehaald door de rangeermachinisten en terug naar het perron gebracht om de dienst weer op te starten.

Thanks! Super interessant!

Gloa

Berichten: 4867
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:59

Lightmare schreef:
echt een domme vraag, maar hoe blijven de wielen van de trein op de rails?
Eerst dacht ik dat ze zeg maar aan 2 kanten van het spoor zaten :+ , maar nee ze rijden er echt op


Alle wielen hebben aan de binnenkant een flens. Een opstaande rand die de wielen op de spoorstaaf houdt.

Precies hetzelfde als bij tram/metro/simpele kinder achtbaan.

Vjestagirl

Berichten: 24903
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:06

Avalanche81 schreef:
Ok wat gebeurt er s ochtends vroeg als alles op gang moet komen?


Eigenlijk zijn we daar de hele nacht naartoe aan het voorbereiden. De rangeermachinsten (dat noemen wij RET) zijn de hele nacht met treinstellen aan het schuiven om te zorgen dat ze allemaal gepoetst kunnen worden, nagekeken, afgezogen (dan maken ze de toiletten leeg). 's Morgens vroeg worden de eerste treinen van het rangeerterrein gehaald en langs een perron gezet, dat noemen wij voorbrengen. Vaak zetten ze ze al open, of in ieder geval de verwarming aan.

Ondertussen hou ik via een computersysteem in de gaten of iedere machinist en conducteur op tijd is. Deze collega's 'klokken in' via hun mobiele telefoon. Zijn ze niet op tijd dan ga ik bellen, want van het begin van de dienst tot het vertrek van zijn/haar eerste trein van de dag heeft een machinist 15 minuten voortijd, en een conducteur 10. Als ze er niet zijn is dat de speling die ik heb om iemand anders te zoeken die die trein kan rijden.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Amy223
Berichten: 420
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:15

Toiletten leeg? :o?
Alles valt toch op het spoor of was dat alleen vroegah?

Vjestagirl

Berichten: 24903
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:18

Amy223 schreef:
Toiletten leeg? :o?
Alles valt toch op het spoor of was dat alleen vroegah?


Dat was vroegah. Tegenwoordig heeft iedere trein een tank waarin alles opgevangen wordt.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Gloa

Berichten: 4867
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:19

Haarbal schreef:
Krijgen treinen die nou echt van blaadjes op het spoor? En hoe kan het dat in Rusland enzo treinen wel door sneeuw kunnen rijden en hier niet? Hebben die een sneeuwsmelter aan de voorkant ofzo?

Nee een trein gaat niet glijden door blaadjes die op de rails liggen. Want die liggen er niet op :+

Wat gebeurd er dan wel; blaadjes vallen rondom het spoor en worden door de zuiging van de trein onder de trein omhoog getrokken. Die onderkant is niet mooi glad en werkt als een enorme verpulveraar van blaadjes. Minuscule deeltjes slaan vervolgens neer op het spoor en dat is wat de gladheid geeft. Hetzelfde effecf hebben we bij bijvoorbeeld DSM in Sittard of de remia fabriek in Den Dolder.

1 hele trein heeft minder contact met het spoor dan een auto met 1 wiel op de weg. Dus een klein beetje minder grip heeft meteen hele grote gevolgen.

Treinen in de winter in het buitenland zijn niet te vergelijken met de treinen hier. Ten eerste hebben ze daar de meeste intercity's nog op een uursdienstregeling. Ze komen uit heel Europa bij ons kijken hoe wij het voor elkaar krijgen zoveel treinen te laten rijden. Daarnaast dunnen ze daar met sneeuw zonder pardon de dienstregeling uit tot 4 treinen per dag.

We rijden hier in NL ook met erg modern materieel. Computers met wielen. Nadeel is dat die veel meer sensoren en minder directe mechanische aansturing hebben. Ze zijn dus gevoeliger voor storingen als gevolg van een compleet besneeuwde onderkant van een trein.

Veel treinen betekend veel wissels nodig. Het feitelijk vast vriezen van wissels gebeurd gelukkig niet meer zoveel. Waar wissels tijdens sneeuw wel last van hebben zijn ijsklompen die door het schudden van de trein afvallen en het mechanisme blokkeren. Hierdoor kan de wissel niet meer bediend worden en valt hij in storing. Vooral bij grote station met meerdere complex gekoppelde wissels kan dat enorme gevolgen hebben en een half knooppunt plat leggen.

Vjestagirl

Berichten: 24903
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:27

Ik heb toevallig gisteren gehoord hoe ze in Zwitserland zo super punctueel kunnen rijden, en ook de hele winter rijden.
Punctualiteit: ze bouwen bij iedere trein 10 minuten marge in tussen ieder station. Dat betekend enorm lange ritten en hele lange stops op ieder station, maar wel perfecte punctualiteit.
Rijden in de winter: ze doen al het onderhoud aan het spoor in de zomer, als er 0 kans op sneeuw is. Vanaf het moment dat het zou kunnen gaan sneeuwen wordt iedere monteur in een hokje naast een wissel gezet, met een bezempje en een schep. Die maken dan continue de wissels schoon. In Nederland kunnen we ons dat niet voorstellen

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Amy223
Berichten: 420
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:28

Ah weer wat geleerd, dacht echt dat het nog steeds op het spoor ging haha.

Interessant topic!

deksel
Berichten: 2182
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:28

Hoe werken de slagbomen bij een spoorovergang? Zit daar ook ergens een sensor in de buurt?

Vind het echt heel interessant, is soms zo erg dat ik het NS forum ga doorlezen :+.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, eridinges, GoogleAdsense en 22 bezoekers