Bokt.nl • Stel je vragen over het OV!!!
Pagina 1 van de 38

Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 22:17
door Avalanche81
Voor iedereen die het leuk vindt: een topic waar je al je vragen over het OV kwijt kan en nog antwoord krijgt ook :D (hopelijk)

Brand los!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 22:26
door Gloa
Ik stip :D

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 22:27
door Castilja
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn studenten ov een jaar langer geldig blijft? (Zodat ik geen driehonderd euro per maand hoef te betalen aan reiskosten volgend studiejaar) :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 22:28
door Avalanche81
Yay!!! :wave:

Ok Gloa: hoe gaat het 's ochtends als je een trein op moet halen, en hoe werkt een rangeerterrein?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 22:28
door KittyDylan
Mag mijn brandende vraag als zware Autist ook? Waarom is Limburgliner geschreven in verschillende lettertypes _O-

https://live.staticflickr.com/451/31313 ... bda0_b.jpg

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 22:29
door Avalanche81
Iedereens vragen mogen toch? :) ik vind vragen als autist wel leuk, dan kan je dingen weten waar je nooit over na hebt gedacht :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 23:22
door oomens
KittyDylan schreef:
Mag mijn brandende vraag als zware Autist ook? Waarom is Limburgliner geschreven in verschillende lettertypes _O-

https://live.staticflickr.com/451/31313 ... bda0_b.jpg

Omdat er ook andere liners rondrijden buiten Limburg (Qliner, Brabantliner, etc.).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 23:36
door Lightmare
echt een domme vraag, maar hoe blijven de wielen van de trein op de rails?
Eerst dacht ik dat ze zeg maar aan 2 kanten van het spoor zaten :+ , maar nee ze rijden er echt op

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 23:46
door maaike5581
Castilja schreef:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn studenten ov een jaar langer geldig blijft? (Zodat ik geen driehonderd euro per maand hoef te betalen aan reiskosten volgend studiejaar) :')


Contact opnemen met DUO.
Geen van de ov bedrijven hebben daar invloed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 23:50
door maaike5581
Lightmare schreef:
echt een domme vraag, maar hoe blijven de wielen van de trein op de rails?
Eerst dacht ik dat ze zeg maar aan 2 kanten van het spoor zaten :+ , maar nee ze rijden er echt op


Hier kan je een wiel van een trein zien, dit is tevens een wiel met een vlakke plaat, oftewel wat vierkante wielen genoemd worden.


Afbeelding

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 00:02
door Haarbal
Krijgen treinen die nou echt van blaadjes op het spoor? En hoe kan het dat in Rusland enzo treinen wel door sneeuw kunnen rijden en hier niet? Hebben die een sneeuwsmelter aan de voorkant ofzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 00:03
door purny
Waarom is het ov zo godvergeten duur? Ik bedoel ze willen iedereen stimuleren om de auto te laten staan en daarvoor het ov te nemen maar het is gewoon niet meer leuk. Een autootje is goedkoper volgend jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 00:05
door Castilja
maaike5581 schreef:
Castilja schreef:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn studenten ov een jaar langer geldig blijft? (Zodat ik geen driehonderd euro per maand hoef te betalen aan reiskosten volgend studiejaar) :')


Contact opnemen met DUO.
Geen van de ov bedrijven hebben daar invloed op.


Ik weet het. Ik was een beetje flauw aan het doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 00:09
door maaike5581
Haarbal schreef:
Krijgen treinen die nou echt van blaadjes op het spoor? En hoe kan het dat in Rusland enzo treinen wel door sneeuw kunnen rijden en hier niet? Hebben die een sneeuwsmelter aan de voorkant ofzo?


Ja, dat kan je zien op de foto die ik net geplaatst heb.
Oorzaak zijn inderdaad de blaadjes, een trein in Nederland rijd veel kilometers per dag en moet vaak remmen.
Door de bladeren op het spoor glijd een trein door.
Dat slijt de wielen en onstaan er dus vlakke plekken op de wielen.

Tsja Rusland, groot land maar veel minder treinen en is niet te vergelijken met de infrastructuur van Nederland.
Wij hebben een enorme spoorbezetting met hoge rij frequentie, niet alleen personen vervoer maar ook goederen.
In Rusland rijden er echt lang niet zoveel treinen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 00:13
door maaike5581
purny schreef:
Waarom is het ov zo godvergeten duur? Ik bedoel ze willen iedereen stimuleren om de auto te laten staan en daarvoor het ov te nemen maar het is gewoon niet meer leuk. Een autootje is goedkoper volgend jaar


Alles wordt duurder, helaas heet dat inflatie..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 00:23
door Lightmare
maaike5581 schreef:
Lightmare schreef:
echt een domme vraag, maar hoe blijven de wielen van de trein op de rails?
Eerst dacht ik dat ze zeg maar aan 2 kanten van het spoor zaten :+ , maar nee ze rijden er echt op


Hier kan je een wiel van een trein zien, dit is tevens een wiel met een vlakke plaat, oftewel wat vierkante wielen genoemd worden.


[ [url=m/AUhdGT.jpg]Afbeelding[/url] ]



Danku!
Nu hoef ik mij dit niet meer elke dag als ik naar school ga af te vragen *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 00:32
door Anoniem
Jaah, vragen-vuur-topic!

Hoe werkt het automatisch omroep-riedeltje in de trein?
'Het volgende station is x'

Ik kan me alleen digitaal voorstellen, maar hoe weet de trein dan welk traject het is en welke riedel hij af moet spelen? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 00:33
door Pepperrr
purny schreef:
Waarom is het ov zo godvergeten duur? Ik bedoel ze willen iedereen stimuleren om de auto te laten staan en daarvoor het ov te nemen maar het is gewoon niet meer leuk. Een autootje is goedkoper volgend jaar



Nou, dit dus...

Ze hebben hier echt een rotstreek uitgehaald. Ik werk in Veghel, en er rijdt sinds kort nog maar 1x in de 3 kwartier een bus naar Oss. Oftewel, als ik klaar ben mis ik 9/10 keer de bus omdat ie te vroeg vertrokken is, en moet ik dus 3 kwartier staan wachten op de volgende. Die vervolgens ook nog binnendoor rijdt en dus veel langer duurt als de andere. Alles rijdt nu maar tot Uden, en de vele mensen die verder moeten naar Nistelrode, Heesch en Oss hebben dus maar lekker pech. Oh, en dan wel de prijs omhoog gooien. Nee ik ben echt helemaal klaar met het OV. Betaal me scheel voor een reis van 30km per dag. Ik koop lekker een scooter, veeel goedkoper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 00:59
door Sunnda
Mijn belangrijkste vraag:
Waarom gaan mensen zowieso met het ov?

Gezien:
-de auto je brengt van deur tot deur. Niet van halte tot halte.
-de auto start wanneer jij dat wil, niet als de dienstregeling dat bepaalt.
-een kleine auto mij gemiddeld 120 inclusief alles kost naar werk pm. De trein 300 pm. (Nu met een grote auto wel wat minder maar nog steeds stukken goedkoper)
-je je eigen zitplek, radio en meezingplek hebt. Je hoeft niet te staan bij plaatsgebrek.
-de auto je gemiddeld eens per jaar in de steek laat,(en dat is veel, mijn vorige auto in 6 jaar 1x) het ov als ik een vriendin check zeker 2 keer per week een keer een heen of terugreis.

Ik werk niet op spitstijden dus files zijn zeldzaam, maar ook niet onoverkomelijk zolang je uit de grote steden blijft.

Tsja, het ov is niet mijn ding zoals je kunt lezen. :D

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 01:14
door Pepperrr
Omdat niet iedereen zomaar het budget heeft om een auto aan te schaffen. Veel mensen mogen niet autorijden wegens medicatie/gezondheid/mentale klachten. Er zijn mensen die niet durven auto te rijden. Of mensen die nog te jong zijn. Mensen die hun rijbewijs niet kunnen halen. Genoeg redenen. Even een rijbewijs halen en een auto kopen klinkt simpel, maar als je het geld er niet voor hebt (je moet wel in één keer duizenden euros neerleggen he, OV gaat gespreid en kun je niet sparen door dan maar even een paar maanden niet te werken oid) of het om andere redenen niet lukt dan heb je weinig keuze..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 01:19
door heidy_wilco
Sunnda schreef:
Mijn belangrijkste vraag:
Waarom gaan mensen zowieso met het ov?

Gezien:
-de auto je brengt van deur tot deur. Niet van halte tot halte.
-de auto start wanneer jij dat wil, niet als de dienstregeling dat bepaalt.
-een kleine auto mij gemiddeld 120 inclusief alles kost naar werk pm. De trein 300 pm. (Nu met een grote auto wel wat minder maar nog steeds stukken goedkoper)
-je je eigen zitplek, radio en meezingplek hebt. Je hoeft niet te staan bij plaatsgebrek.
-de auto je gemiddeld eens per jaar in de steek laat,(en dat is veel, mijn vorige auto in 6 jaar 1x) het ov als ik een vriendin check zeker 2 keer per week een keer een heen of terugreis.

Ik werk niet op spitstijden dus files zijn zeldzaam, maar ook niet onoverkomelijk zolang je uit de grote steden blijft.

Tsja, het ov is niet mijn ding zoals je kunt lezen. :D


Als je gedronken hebt, als je last hebt van nachtblindheid, als je angst voor autorijden hebt, als je niet goed tegen files kan, als je nog wat wil werken kan dat al in de trein, Omdat ander vervoer kapot is, als je snel naar de andere kant van het land wilt, als je beter wilt zijn voor het milieu, als je moe bent/// etc.

En plaatsgebrek ligt over het algemeen meer aan de reizigers. Hoe vaak ik wel niet in een trein loop waar mensen klagen over ruimtegebrek, maar er is achterin de trein nog veel plek, of "geen plek" is als je een bank moet delen met een vreemde. Ook de idioot grote koffers en allerlei andere bagage die meegenomen wordt helpt niet mee. Daarbij betaal je om met de trein mee te kunnen, niet voor een zitplek. En ik weet niet op welke traject je vriendin reist, maar treinuitval en vertraging is, als je naar het grote plaatje kijkt, niet veel. Alleen al van Zwolle, niet eens het grootste station, vertrekken per half uur al 9 treinen, en over het algemeen gaat het gewoon goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 01:23
door Brainless
Haarbal schreef:
Krijgen treinen die nou echt van blaadjes op het spoor? En hoe kan het dat in Rusland enzo treinen wel door sneeuw kunnen rijden en hier niet? Hebben die een sneeuwsmelter aan de voorkant ofzo?

Hier bevriezen vaak de wissels (niet het spoor zelf... ook wel natuurlijk, maar dat is niet het probleem), in Rusland ed zijn het veel langere afstanden en weinig wissels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 01:26
door Exitium
Sunnda schreef:
Ik werk niet op spitstijden dus files zijn zeldzaam, maar ook niet onoverkomelijk zolang je uit de grote steden blijft.

Tsja, het ov is niet mijn ding zoals je kunt lezen. :D

Ik moet dagelijks langs één van de drukste fileknelpunten van het land (A27 Vianen - Gorinchem), maar schiet meestal binnendoor. Vandaag voor de spits weekend gaan vieren en dan rij ik in 22 minuten van werk naar huis, maar als ik door de spits moet vaak 45-60 minuten en een enkele keer langer. Met het OV zou het dan net geen anderhalf uur zijn. Nu begin ik vaak om 7:00 zodat ik de spits voor ben, maar zo laat kan ik er met het OV niet eens zijn. Voor mij dus ook geen OV, zou m'n auto een keer moeilijk doen dan werk ik wel thuis :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 08:01
door Nayomie
Bubblewrap schreef:
Jaah, vragen-vuur-topic!

Hoe werkt het automatisch omroep-riedeltje in de trein?
'Het volgende station is x'

Ik kan me alleen digitaal voorstellen, maar hoe weet de trein dan welk traject het is en welke riedel hij af moet spelen? :+

Zit er niet een trigger ergens bij het spoor? Bij Arriva viel me vroeger op dat op exact hetzelfde punt het omgeroepen werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 08:24
door maaike5581
Bubblewrap schreef:
Jaah, vragen-vuur-topic!

Hoe werkt het automatisch omroep-riedeltje in de trein?
'Het volgende station is x'

Ik kan me alleen digitaal voorstellen, maar hoe weet de trein dan welk traject het is en welke riedel hij af moet spelen? :+


Iedere treinrit heeft zijn eigen ritnummer.
Aan dit ritnummer is een omroep gekoppeld die in het systeem zit.
Via GPS wordt bepaald waar de trein rijdt en van te voren is ingesteld op welk punt er omgeroepen gaat worden.