[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 07:57

Ook ingekort met strengen en dan strengen op ongeveer t middelste gaatje zodat ik nog zat ruimte heb om te verstellen.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:25

Wie zou voor mij iets kunnen opmeten bij de hca sulky?het gaat om 2 afmetingen van de voetsteunen.
Mag ook per pb antwoorden.
Afbeelding

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:03

Top dank je wel!
Ga kijken of ik mijn huidige sulky kan aanpassen anders moet hij nml al de verkoop in omdat ik een versleten heup heb en deze sulky zijn de voetsteunen dieper dus dat trekt mijn heup niet.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:44

claudiadvx schreef:
Kan je niet een stukje er tussen laten lassen? Dan je voet hoger komt te liggen? :)*

Nee het is niet de hoogte maar de breedte zeg maar.
Je zit wijd met je benen maar door de lamoenen gaat je onderbeen meer naar buiten en die knik kan ik zeg maar niet maken.
Het lukt wel maar pijnvrij is het niet dus dan is het niet meer aantrekkelijk om een ritje te maken.
Maar hoop indd wat we hem aan kunnen passen zoals de foto waar de meetlat zit daar zou ik het in moeten laten korten.

Afbeelding

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 16:18

AnnoNiemand schreef:
Tijdens bochten in galop raakte een pony van ons met het buitenachterbeen twee keer een voet in de voetsteun. Met andere woorden, pony stond dus te dicht op de kar of de kar was teveel naar voren geschoven. Wat ik heel raar vind, want tot nu toe heb ik dit nooit eerder gehad. De broek staat ook steeds op dezelfde stand. Ik denk dat ik de broek toch maar strakker ga doen. Wil geen blessures bij de pony door zoiets doms! Maar ik vind het wel nog steeds raar. Was de bocht dan zo scherp dat de pony zo scheef tussen de lamoenen stond?? Denk ik steeds. Kan er niet echt de vinger op leggen. Iemand een idee?

Met hca ook nog nooit gehad en we konden ook echt gek doen.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:07

Alleen heb ik pony’s van 93/95cm dus ben bang met een tweewieler dat ik hem niet fijn in balans ga krijgen.
Met hca heb ik totaal geen problemen gehad al die jaren maar met deze zit je toch wijder.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:35

Lante schreef:
Ik heb een HCA tweewieler, is prima te doen om hem in balans te krijgen. 85 cm ervoor hier. Denk dat iets groter eerder makkelijker is dan moeilijker. Ik heb 19” wielmaat.

Heb jij een 19inch tweewieler met 85cm ervoor?
Heb je een foto (mag ook prive.

Ik kreeg mijn 19inch hca sulky goed in balans met 95cm maar met 93cm lukte het niet meer.
Ik twijfelde om voor een 4 wieler te gaan maar de spoorbreedte houd me tegen.
Als ik naar het bos wil moet ik over een fiets brug en ben bang dat ik met een 4 wieler er net niet tussen pas.

Ik moet er ook even bij vertellen dat mijn pony’s niet beide voor dezelfde sulky kunnen zonder af te stellen want mn merrie is een stuk smaller ter hoogte van de lichtogen.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 05:31

MarijeCR schreef:
Hallo Cinniz, hier ook iemand met versleten heupen. Houd er rekening mee dat beweeglijkheid van je heupen dwz de mate dat je kunt spreiden snel achteruit kan gaan als je aanpassen overweegt (ivm kosten). Dat is bij mij het geval. Vind HCA mooi concept maar ik zou er met twee zwaar versleten heupen niet meer op en af kunnen. Ik heb daarom een tweewieler. In mijn oriëntatie bleek dat probleem ook bij 4 wielers omdat die een wat hogere opstap hebben gemiddeld gezien.

Ik weet het helaas is die van mij ook achteruit aan t gaan maar gelukkig is het maar 1 heup bij mij.
Moet zeggen dat de instap bij de 16inch makkelijker te doen is al de 19 inch.
En opzich het wijd zitten op de hca lukt zonder problemen maar het wijd zitten op die van tjeu en je onderbeen een slagje naar buiten zetten lukt niet pijn vrij.
Je hebt we een absoluut een punt hoor en lief dat je meedenkt.
Heb jij ook kleine pony’s en welke 2 wieler heb je?

Kijk ik heb even een foto van mn bijrijdster gepikt om het te laten zien.
Je ziet ook dat zij niet de hele voetsteun gebruikt omdat ze anders pijn in haar knieën krijgt.
Het is zeg maar been wijd en dan onderbeen naar buiten omdat je anders de kabel in de weg zit en die beweging kan ik niet maken.

Afbeelding

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 06:59

Frummels schreef:
Ik heb bij Tjeu hele mooie hoesjes bij de sulky gekocht waarmee ik de staalkabels vast kan maken aan de lamoenstokken. Zou dat niet al een hoop schelen voor je? Dan zit je kabel niet meer in de weg. :)

Ik heb wel hoesjes gekocht maar die zijn niet voor over de staalkabel want dan heb je totaal geen beweging meer in je staalkabel.
Die zijn voor over de bouten waar je lamoen in je sulky gaat.
Ik heb ze er ook nog steeds niet omgekregen omdat ze super straks zitten en ik nog steeds aan het verstellen was.

Maar dat is het probleem ook niet.
Het is de graden vanaf je knie naar buiten in de voetsteun die niet goed voor mij is en omdat de voetsteunen breder zijn als die van hca heb ik geen steun aan de buitenkant van mijn voet om doorschieten tegen te gaan.

Jij bedoelt deze hoesjes
Afbeelding

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 15:56

@Frummels
Nee het gaat niet om de staalkabel daar heb ik geen last van.
Ik zet mijn been niet anders neer ik red de houding verder naar buiten niet door mn heup.
Ja in stap is dat te doen naar zodra ik op het gras rijd en mn voet schiet opzij verder de voetsteun in ben ik zuur.
En daarom zocht ik naar een passende oplossing.

Maar tjeu heeft mij vanmorgen gebeld naar aanleiding van mijn berichten hier in de topic en hij heeft wederom weer goed meegedacht.
Ik ga het voorlopig oplossen met een slangklem in de hoop dat dat even helpt als tijdelijke oplossing zodat we kunnen rijden.
Dan ga ik de doorgang over de fietsbrug opmeten en aan de hand daarvan wil tjeu kijken of hij een 4 wieler kan bouwen waar ik mee uit de voeten kan.
Want wat hij zegt is waar mijn heup wordt niet beter alleen maar slechter en zal waars ook na aanpassingen niet lang plezier kunnen hebben van een sulky waarbij is wijd zit door mijn lichamelijke klachten.

Dus even voor de duidelijkheid mocht ik een ander beeld schetsen ik baal niet van de sulky maar van mijn lichaam.
En hoopte met aanpassingen deze perfect voor mij te kunnen maken maar tjeu had een veel beter idee dus echt aan hem of zn wagen ligt het niet hij wil zn klanten graag tevreden houden en dat blijkt maar weer!
En ik ben nou eenmaal een lastige klant :')
Dus dank voor t meedenken maar is niet meer nodig :)

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:49

sunny43 schreef:
MarijeCR schreef:
Ik heb daarom een tweewieler. In mijn oriëntatie bleek dat probleem ook bij 4 wielers omdat die een wat hogere opstap hebben gemiddeld gezien.

Van der Mee maakt wagens met extra lage instap. Ook oudere mensen hebben een beperking met hoge instap.

Helaas niet alleen oudere mensen :+
Ben wel benieuwd naar wat een lagere instap op een 4wieler inhoud (ga google)

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:03

Ladygiroc schreef:
En een tweewieler dan cinniz? Gewoon met een bankje?

Kan mij heugen dat jij mini pony's hebt? Dan is een vierwieler weer een heel stuk zwaarder dan je huidige sulky. Daarentegen kun je ze wel tegelijk inspannen.

Klopt zijn 93 en 95cm en indd tweewieler aan gedacht maar ivm hun maat weer bang dat ik die niet in balans krijg.
En de ene is smaller als de ander dus dat wordt ook steeds stellen dat zou ik nu ook hebben.
4wieler is indd zwaarder maar rij over het algemeen op asfalt omdat de ruiterpaden veel te mul zijn.
2span zou wel heel leuk zijn in de toekomst alleen vraag ik me af of dat mogelijk is bij een wagen die smaller is kwa spoorbreedte.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:22

Maar wat is voor jou de ideale wagen?
Ik bedoel vanwege het geld zou ik het niet laten alleen merk je vaak pas na een paar ritjes waar je lichaam in tegen werkt of niet en als je dan een wagen hebt van 3000€ doet dat aanzienlijker meer pijn als een wagen van 1000€.
Ik snap je punt hoor maar duur wil niet voor iedereen het goede zijn.
En daarbij ben ik gewoon een moeilijke combi,slechte heup + 2 kleine pony’s die voor 1 wagen moeten kunnen en dat de ene een stukje smaller is kwa voorhand als de ander.
Lastig lastig.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:46

Indd zolang ik met mn benen bij elkaar zit heb ik nergens last van al zou ik vierkanten wielen hebben(bij wijze van spreken uiteraard) maar de combi benen wijd en hobbelig gaat niet goed.
Dus er zal vast nog meer keus zijn.
Want op hca kon ik ook alles hebben dus die vering icm been stand was ook te doen maar of dat lang zo blijft is natuurlijk de vraag vandaar verder kijken naar een benen bij elkaar wagen.
Maar iig dank voor het meedenken.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:00

Dank voor jullie meedenken!
Als mn ruin maandag wordt goed gekeurd na zn peesblessure ga ik de 4wieler in gang zetten in overleg met tjeu.
Heeft mn ruin blijvende ellende moet ik nog even verder kijken hoe en wat.
2 wieler zal het hoogst waarschijnlijk niet worden omdat mn merrie 93cm is en ik graag een perfecte balans wil en heb gewoon veel te vaak gelezen dat dit bij de kleine pony’s echt wel heel erg lastig is.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:31

AnnoNiemand schreef:
Iets om die bouten heen is ook wel een goed idee. Ik heb nu telkens blauwe benen omdat ik in galop tegen ga hangen en dan met mijn benen tegen de bouten aan zit.

Jij hebt een tjeu sulky toch?
Die heeft er speciale hoesjes voor.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:56

Ik gok zo maar dat niemand een rem heeft laten zetten op zn hca sulky.
Kan me nml voorstellen dat met zn licht wagentje op de rem je pony met geblokkeerde wielen nog aan de haal kan gaan als dat je reden is voor een rem.
Ik heb de cavaletti niet gehad wel de oxer maar vond die rem gewoon echt nergens op slaan maakte meer geluid als dat hij iets deed.
Heb hem toen ook losgekoppeld.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:17

AnnoNiemand schreef:
Ik heb weer even een vraag over het in balans brengen van de sulky. Wij hadden de sulky goed in balans. Daarna hebben we de sulky toch nog iets aangepast, de pony staat er nu mooier voor. Echter is hij nu net niet meer goed in balans. Hij hangt zegmaar nog net iets teveel in de lichtogen. Hoe los ik dit op? Mijn idee was de lichtogen iets hoger, waardoor de sulky meer achterover helt. Mijn lichtogen staan echter al op de hoogste stand, die kunnen niet hoger.

Stoeltje verder naar achter?!

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 07:32

AnnoNiemand schreef:
Jorex schreef:
Ik heb bij mijn hca ook het stoeltje verder dan max naar achteren laten verstellen door mijn vader. Ik ben te lichtgewicht om m goed te laten zweven anders :+

Dat is nog een goed idee. Geen idee hoe ik dat dan aan ga pakken alleen. :+

Bij de hca had ik dat ook gewoon gaatjes bij boren maar denk dat dat bij die van tjeu niet kan ivm die rails.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 07:04

Frummels schreef:
Er zit zeker wel een druppel onder hoor :j alleen op een andere - voor mij logischere - plek. Nl aan de voorkant van t stoeltje ipv de achterkant. Vind t zelf prettiger! Heb maar 2x met een hca gereden en heb zelf een sulky van Tjeu gekocht dus kan het verder niet goed vergelijken.

Bij de hca zit een verplaatstbare zacht rubber druppel bij tjeu zit een vaste hard rubber stop.
Dus het klopt wel wat lillian zegt.
Gewicht kan ik niets over zeggen want heb beide nog nooit gewogen en ik had een 16 inch tjeu en een 19 inch hca dus daar zit ook verschil in.
Maar pony liep met beide sulky’s even makkelijk weg dus denk dat gewicht verwaarloosbaar is.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:54

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:38

mirriejj schreef:
Iemand die hier een antwoord op durft te geven. Anders bel ik Andries volgende week even.
De lamoenen op mijn 2ehands hca hebben een andere buiging dan mijn nieuwere model en daardoor krijg ik ze niet fijn bij jimmy. Iemand een idee wat nieuwe lamoenen (gewoon of rvs) bij hem kosten?
Daarnaast wil ik ook 19wielen op mijn 16inch sulky. Iemand die wel eens los gekocht achteraf en een idee heeft van de kosten?

Mijn ervaring is dat als je je wielen wilt wisselen/kopen je beter een nieuwe kan bestellen.
Ik wilde van 19 inch speciaal gespoten spaak wielen naar normale 16 inch spaakwielen en ik moest een godsvermogen bij betalen.
Het was 353€ zonder inruil en anders mocht ik er 75€ vanaf halen.
Vond het echt niet kunnen aangezien iemand anders kort daarvoor haar wielen had geruild van 16 inch naar 19 inch en maar 200€ hoefde te betalen.
Toen was ik gelijk klaar met hca :')

Voor losse rvs lamoen was ik met inruil 120€ exclusief verzenden kwijt maar dat is wel in 2017 geweest.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:18

criollo_yess schreef:
Nog even over de verschillen tussen HCA en Tjeu. Ik heb zelf geen Tjeu, maar wel een tweewieler van HCA met ""klapperstoeltje"". Dit stoeltje heeft aan de achterkant een rubberen dop, waardoor je nog extra vering/demping hebt. De stoeltjes van Tjeu lijken deze vering/demping te missen. Klopt dat? Zou daardoor de HCA in hobbelig terrein misschien iets comfortabeler zijn?

Er zit er wel 1 onder maar de rubber punt van hca is veel zachter en geeft wel meer demping tov die van tjeu.
Die van hca geen foto meer van dit is die van tjeu.
Dat zn voetsteunen zijn aangepast is zeker een goed punt.

Afbeelding

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:07

Ik vind die sulky van het linkje er nou niet fijn uitzien (met olie op de rem en likje verf als nieuw)
Indd waarom de ene kant een knik en de andere niet?
En ik vind de menner er te laag achter zitten.
Nou is dat voor een haf miss weer anders maar ik zou bij een wagenbouwer kijken ipv mp als je er zelf niet zoveel vanaf weet,al is het maar dat ze je hulp kunnen bieden in het afstellen.

hunter mn nieuwe liefde

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:56

Staat mooi ayla zo met een 19 inch.
Het fijne van de 19inch hca vond ik de bredere bandjes als de 16 inch.
Heb beide gehad voor 95cm maar bij mn andere pony die rond de 93cm zit kreeg ik de 19inch niet in balans.
Als ik ooit iets meer ruimte heb of als het tweespan om welke reden ook niet naar mn zin gaat komt er weer een 19 inch hca.
Heb echt spijt dat ik die toen heb weggedaan.

hunter mn nieuwe liefde