[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:17

Ik kom dit topic even binnenvallen. :) Wij zijn ons voor onze pony van 1m aan het orienteren op een tweewieler. Nu zie ik over het algemeen twee verschillende types voorbij komen. 1 Waarbij je je benen ‘wijd’ moet doen. Ik vraag mij af of dit wel comfortabel zit. Ik weet het niet, maar deze houding en dat je in geval van nood er niet snel uit kan voor mijn gevoel voelt voor mij niet fijn. Andere type is een tweewieler met een ‘normaal’ bankje. Dit spreekt mij persoonlijk meer aan, maar als dat eerste type zo onhandig zou zijnnzou hij niet zo vaak te zien zijn denk ik. Wie kan mij een advies geven wat de beste keuze zou zijn?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:32

Lillian__ schreef:
Annoniemand, misschien even op de shetlanderfacebook groep de vraag gooien of iemand in de buurt een HCA (benen wijd) heeft? Dan kun je het zelf beoordelen.
Ik heb zelf naar volle tevredenheid een HCA staan, goed in balans te krijgen, door de veren geen last van hobbels en bobbels (pony ook niet) de cavalettie (goedkope variant met bankje) is slecht geveerd, lastig in balans te krijgen en de kwaliteit is ronduit bagger, bij iedere hobbel het gevoel dat die uit elkaar viel. ik stapte na iedere rit stijf van de sulky af, door de slechte vering.

Dankjewel! Goeie tip. :)

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:07

Heb geen tips maar lees wel even mee en heb ook nog een aantal vragen. Is er een regel over hoe dicht een pony tegen het rekje aan moet staan? En wanneer je het geheel wil afstellen, ga je dan eerst het rekje verschuiven, om vervolgens met het verschuiven van het stoeltje te kijken of je de boelin balans kan brengen? Of zit ik nu verkeerd qua volgorde met afstellen?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:27

Heeft iemand een goede tip voor het op maat maken van de metalen zweng van een sulky? Hoe kort je zoiets in en hoe zet je dat weer vast? :o?

En in hoeverre is de afstand tussen het rekje en de pony belangrijk? Ik ben nog wat aan het puzzelen daarmee. Soms zie ik pony's er heel dicht op staan, maar wat meer afstand, kan dat kwaad?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:12

Heb helaas geen antwoord voor je Natashaaa, heb geen pony's in die maat.

Ik heb nog een vraag als aanvulling op mijn vragen op de vorige pagina: Losse draagriem. Wie van jullie heeft dat wel/niet? Bij mijn tuig zitten de lichtogen vast. Is dit heel erg of moet ik nu mijn hele tuig aanpassen? Ik rijd eigenlijk alleen op vlak terrein met mijn sulky.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:45

Napie schreef:
Met een lichte tweewieler zijn losse draagriemen niet nodig zoals dit wel het geval.is bij bijvoorbeeld een zware friese sjees waarbij het evenwicht afhankelijk is van beweegbare draagriemen.

Dankjewel! Ik vroeg me het al af, omdat ik dit eigenlijk nooit bij sulky's zie.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:34

Ik heb die van Tjeu en hij is echt geweldig. De stoel zit heerlijk. Als ik nu een HCA zie zou ik echt niet zo'n keiharde zitting willen. Ook qua vering is hij beter. Prijs is 850 of 900 (16 of 19 inch).

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:46

Volgens mij niet (heb zelf niet voor van die afschuwelijke roze wielen enzo gekozen, sorry :+) . Moet nog erbij zeggen dat de service top is!!! Hij denkt altijd met je mee, super aardige man.

AnnoNiemand

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 20:27

Ik heb nog een vraag. Ik heb de zweng van de Sulky korter gemaakt. Toen ben ik gaan rijden, en daarna zag ik dat de zweng helemaal niet meer door die rolgeleiders (weet niet hoe je dat noemt liep?
Hoe zit dat bij jullie?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:03

Napie schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik heb nog een vraag. Ik heb de zweng van de Sulky korter gemaakt. Toen ben ik gaan rijden, en daarna zag ik dat de zweng helemaal niet meer door die rolgeleiders (weet niet hoe je dat noemt liep?
Hoe zit dat bij jullie?

Ik heb geen idee wat je bedoeld. Heb je een foto van de huidige situatie?

Zal ik binnenkort even maken.

Iemand nog tips voor het in balans brengen? Onze sulky hangt nog steeds wat in de lichtogen, zweeft nog net niet. De stoel zit al op zijn verste punt naar achteren.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:22

Die van Tjeu. :)

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 07:16

Ingekort en met strengen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:54

Tijdens bochten in galop raakte een pony van ons met het buitenachterbeen twee keer een voet in de voetsteun. Met andere woorden, pony stond dus te dicht op de kar of de kar was teveel naar voren geschoven. Wat ik heel raar vind, want tot nu toe heb ik dit nooit eerder gehad. De broek staat ook steeds op dezelfde stand. Ik denk dat ik de broek toch maar strakker ga doen. Wil geen blessures bij de pony door zoiets doms! Maar ik vind het wel nog steeds raar. Was de bocht dan zo scherp dat de pony zo scheef tussen de lamoenen stond?? Denk ik steeds. Kan er niet echt de vinger op leggen. Iemand een idee?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 16:40

Jolynne schreef:
Ik zou dan juist denken aan te ver naar voren. Heb je een foto van de totale inspanning?

Mijn pony gaat in bepaalde bochten net zo goed plat (met hca) en eigenlijk nooit problemen gehad. :)

Je bedoelt dat de pony te ver naar voren staat? Juist niet, want dan zou hij de voet niet raken.

Voorbeeldfoto van hoe de pony er voor staat (foto van google, maar qua afstand is het hetzelfde) :

Afbeelding

Dit is een voorbeeldfoto, ik plaats geen eigen foto ivm anonimiteit.

Wat wel zo is, is dat ik vandaag tijdens het inspannen de kar denk ik onbewust iets verder naar voren heb gezet. Bedenk ik mij achteraf. Dus pony dichter op de kar. Dat schiet mij nu te binnen omdat het vastmaken van de strengen heel makkelijk ging. Normaal staan gaat dat moeilijker, omdat alles dan al vrij strak staat. Dat komt natuurlijk omdat de pony dan verder naar voren staat.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:31

Jolynne schreef:
Ik dacht juist aan tever naar voren omdat er dan de ruimte en dus zeker mogelijkheid is om in de voetsteun te geraken..al vraag ik me af hoe dat kan gebeuren, al is het nog een bocht. Mijn pony kan wanneer hij iets te heet is (bv bij meerdere bochten na elkaar) heel plat gaan in het nemen van de bocht, nog nooit is het mij gebeurd en zou zelf niet weten hoe het zou kunnen. :)

De pony komt niet in de voetsteun, maar kwam tegen mijn voet aan. :) Hm, ik snap idd wat je bedoelt. Maar hij stond nu verder naar achter dan normaal, dus is dat juist het probleem vermoed ik. De benen kwamen nu verder naar achter dan normaal het geval is. Heb dit nog nooit gehad. Blijf het raar vinden.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:21

@Napie had mijn voeten meteen zo wijd mogelijk in de steunen gezet, toch gebeurde het toen nog een keer. Pony reageert erop met bokken.

Jeetje wat een nare gebeurtenis zeg!!! Dat wil je echt niet meemaken. Is een goede tip om die reserve onderdelen mee te nemen naar buiten.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:19

Bij mij knallen de snelsluitingen van de staalkabel telkens tegen de lamoenen en/of het rekje. Nu wil er er iets omheen doen, ondat het knallende geluid gewoon super irritant is. De pony geeft er niks om, maar ik stoor me er mateloos aan. :+ Het moet wel iets zijn dat makkelijk kan schuiven, zodat ik bij in en uitspannen wel heel snel de sluitingen open of dicht kan doen. Hebben jullie tips?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:13

Dennis schreef:
Ik heb een stuk rubber om mijn lamoen, hij tikt nu tegen het rubber dus dat hoor je nauwelijks.
Mijn haken zitten op de plek waar ook bouten zitten (zie boven mijn voet op de foto), dus heb daar dat dikke rubber met die bouten vast zitten. Wagen is na die tijd weer eens op nieuw gespoten, dus het rubber is ook blauw geworden toen ;) .
[ [url=m/FfdTZ0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is een goed idee. Ik heb de kabel alleen iets langer dan jij. Daardoor komt hij vóór het rekje tegen de lamoenen, én tegen de onderkant van het rekje. Nu kan ik zoiets wel makkelijk om het lamoen maken, maar iets aan de onderkant van het rekje wordt lastiger denk ik. Daarom zit ik nu toch aan een oplossing te denken in de richting van neusbontjes ofzo.

Edit: @Barney: wat een goed idee! Daar ga ik eens naar kijken. Schuift dat makkelijk?

AnnoNiemand

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:15

Iets om die bouten heen is ook wel een goed idee. Ik heb nu telkens blauwe benen omdat ik in galop tegen ga hangen en dan met mijn benen tegen de bouten aan zit.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:46

Ja klopt, maar die zijn best prijzig. Het zal de prijs wel waard zijn, maar ik denk dat ik dat zelf wel kan oplossen voor niet teveel geld.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 06:33

MaritGalinda schreef:
Hoi hoi, ik meld me hier ook. Ik heb me al ingelezen, maar ik heb toch een paar vraagjes. Voor mijn shet van 88cm ben ik rustig op zoek naar een sulky. Onze 4wieler is voor haar te zwaar. Ik vroeg me af of de cavalettie iets is en dan geremd of ongeremd?
Ik wil een wagentje waar we in ieder geval met zijn tweeën op kunnen, dat is echt een vereiste.

We zullen vooral over de verharde weg rijden en misschien in de toekomst een bospaadje oid. Ook is de kans groot dat er ook andere ponys (+- 100cm) voor komen te lopen. Hij moet daar dus ook geschikt voor zijn.

Ik ben benieuwd!

Cavaletti is crap kwaliteit. Remmen hebben geen zin bij zo'n lichte kar dus dat is zonde van je geld. Tenzij je de rem gebruikt voor in de heuvels rijden.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:19

Ik heb weer even een vraag over het in balans brengen van de sulky. Wij hadden de sulky goed in balans. Daarna hebben we de sulky toch nog iets aangepast, de pony staat er nu mooier voor. Echter is hij nu net niet meer goed in balans. Hij hangt zegmaar nog net iets teveel in de lichtogen. Hoe los ik dit op? Mijn idee was de lichtogen iets hoger, waardoor de sulky meer achterover helt. Mijn lichtogen staan echter al op de hoogste stand, die kunnen niet hoger.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 05:56

cinniz123 schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik heb weer even een vraag over het in balans brengen van de sulky. Wij hadden de sulky goed in balans. Daarna hebben we de sulky toch nog iets aangepast, de pony staat er nu mooier voor. Echter is hij nu net niet meer goed in balans. Hij hangt zegmaar nog net iets teveel in de lichtogen. Hoe los ik dit op? Mijn idee was de lichtogen iets hoger, waardoor de sulky meer achterover helt. Mijn lichtogen staan echter al op de hoogste stand, die kunnen niet hoger.

Stoeltje verder naar achter?!

Dat kan helaas niet, die staat al op de achterste stand.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 07:15

Ladygiroc schreef:
Voor alle sulky menners, hoelang zijn jullie leidsels?
Ik had bij mijn vierwieler al zoveel over..

Je kunt een paarden slofteugel als leidsel gebruiken, dan heb je niet zoveel lengte over.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 07:17

Jorex schreef:
Ik heb bij mijn hca ook het stoeltje verder dan max naar achteren laten verstellen door mijn vader. Ik ben te lichtgewicht om m goed te laten zweven anders :+

Dat is nog een goed idee. Geen idee hoe ik dat dan aan ga pakken alleen. :+

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie