Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:32

Hier een merrie met wat artrose gebreken (geen KS). Ze staat op rust en gaat alleen nog mee aan de hand zodat we haar soepeler kunnen houden. Met haar maken we heel bewust de keuze om juist NIET te fokken, ook al is ze bloedmooi en heel erg lief.
In mijn optiek, zelfs als je een paard hebt met uitstekende bloedlijnen, moet je alleen fokken met de allerbeste merries en hengsten. Allerbeste, zowel als het gaat om exterieur , gezondheid, en karakter. Dat zal gezondere paarden geven en minder ellende met dieren die iets mankeren of vervelend zijn. Dus ook een paard dat op de foto de beste papieren heeft, maar bijvoorbeeld een allergie heeft, of vaak koliek achtige klachten etc etc, zou ik zelf nooit mee fokken.
Ik ben er zelf van overtuigd, ook al valt het nooit te bewijzen, dat als iedereen op die manier zou fokken, de kwaliteit van onze paarden zou stijgen. Teveel paarden mankeren altijd wat.

Ik weet dat dit niet het antwoord is wat je wilt horen, maar ik geef je het toch. Zelf praat ik dus niet eens over wat het aan wel of geen dierenleed zou kunnen betekenen voor je merrie die gewoon niet gezond is, om nog te dragen. Dat aspect speelt namelijk zeker ook mee bij onze keuze om juist heel bewust GEEN veulentje te fokken uit onze merrie. We houden van haar en willen het allerbeste voor haar en twijfelen of een veulentje voor haar wel het allerbeste is.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie