Hoe staat de Fries er vandaag de dag voor?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Xyris

Hoe staat de Fries er vandaag de dag voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 22:24

Als pennymeisje 20 jaar geleden wilde ik zooooo graag een Fries :') nu heb ik een tijdje een oud type (tuiger type) Fries kunnen rijden (ik spreek over zo'n 13 jaar terug) en deze ruin voldeed aan alle kenmerken die destijds aan een Fries werden toegeschreven:
- Lomp en log
- Zwakke rug
- Mok
- Kleine longinhoud
- Bijna geen conditie in te krijgen
- Eerste kwartier was ie sloom, dan een half uurtje lekker doorlopen, daarna weer sloom (conditie)
- Gevoelig op de luchtwegen
- Lichte zomerexceem
- Ataxie
Etc.
Maar ook:
- Eerlijk en trouw
- Werkwillig
- Opwaartse gangen
- Veel behang
- Deed het leuk op onderlinge dressuurwedstrijden

Nu ben ik toevallig in de gelegenheid om een Fries bij te gaan rijden van het rijtype, beestje is 8 jaar oud, ik weet de afstamming niet, maar het is wel van een heel ander kaliber als bovenstaand paard.

Uiteraard heb ik als penny, en later, onderzoek gedaan naar het ras. Hier kwam toch vaak wel uit dat bovenstaande minpunten bij heel veel Friezen voorkwam. Maar we zijn nu heel wat jaartjes verder en ik ben eigenlijk wel benieuwd tot hoeverre de inteelt is vermindert tov 15-20 jaar terug en tot hoeverre bovenstaande punten nog van toepassing zijn, en of het karakter ook verandert is door de jaren heen.

Ik heb natuurlijk gegooglet, maar ik heb graag ook meningen die niet van het stamboek of absolute liefhebbers vandaan komen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie