Hoe staat de Fries er vandaag de dag voor?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

alice0cullen

Re: Hoe staat de Fries er vandaag de dag voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 23:15

Lomp en log is die van mij helemaal niet, eerder heel sensibel en mensgericht.
- Zwakke rug die is wel een werkpuntje maar ze heeft absoluut geen doorgezakte rug of iets dergelijks. Eerder een wat zwakkere achterhand maar dit is allebei erg goed te trainen.
- Mok Heeft ze nog nooit gehad
- Kleine longinhoud - die van mij kan uren galoperen en trainen als ik wil, ze is sneller moe in de spieren.
- Bijna geen conditie in te krijgen- ook niet, heeft een top conditie. en bouwt ook makkelijk conditie op.
- Eerste kwartier was ie sloom, dan een half uurtje lekker doorlopen, daarna weer sloom (conditie)
Ook niet, wat hier boven gezegd wordt is het wel een dieseltje maar sjouwen kan ze wel.
- Gevoelig op de luchtwegen Niks van gemerkt
- Lichte zomerexceem mevrouw heeft dan wel weer lichte maneneczeem maar dit is met alleen een deken echt goed in de hand te houden
- Ataxie Dit heeft volgens mij niks met het friese ras zelf te maken, ken zelf meer kwpn ers die ataxie hebben dan Friezen.
Etc.
Maar ook:
- Eerlijk en trouw dit is ze zeker, onwijs mensgericht maar ook eenkennig. Voor mij doet ze bijv het dubbele als voor mijn stalhouder.
- Werkwillig Dit heeft ze zeker, gaat heel makkelijk over haar eigen grenzen heen.
- Opwaartse gangen Deze heeft ze ook
- Veel behang Maar voor een fries heeft de mijne niet zo gek veel behang.
- Deed het leuk op onderlinge dressuurwedstrijden Die van mij is sport gefokt en misstaat zeker niet in de dressuurring.

De punten die je hier boven opnoemd zijn eigenlijk meer paard specifiek dan ras zegmaar. Al deze punten kan ik ook bij de tinkers neerleggen bijv.

Maar moet je wel gelijk geven dat friezen echt veranderd zijn de laatste paar jaren, wat meer luxe en weg van dat barokke, wat ik zelf meer op prijs stel. Vind zelf de wat lompe en barokke friezen niks aan. Friezen worden tegenwoordig ook groter gefokt en daar komen weer andere problemen bij kijken. Die van mij is 1,75 en dan vinden de meeste echt enorm voor een fries. Die rug zal altijd wel een werkpunt blijven vermoed ik maar met goede selectie binnen het ras is die wel beter geworden vind ik dan.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie