Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:48

2 redenen om uit te kijken;

*Mate van erfelijkheid is onduidelijk
*Belasting van dracht op de merrie zelf.
Zo'n compleet veulen dat in de buik ligt, vergt ook nogal wat van de rug.

Ik zou er erg mee uitkijken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:26

maria1990 schreef:
Ik hoef ook geen medeleven hoor maak je maar niet druk. Het gaat mij erom dat het mijn merrie is en dat ik zelf wel weet wat goed voor haar is! Het lijkt mij de omgekeerde wereld dat ik jullie advies zou moeten opvolgen op basis van geen bewezen feiten. Er is zeker wel een persoonlijke aanval naar mij toe omdat er mensen zijn die hun paard hebben laten inslapen en die nu zelf ook wel inzien dat inslapen niet altijd de enigste oplossing hoeft te zijn en dat steekt bij sommige. Ik ga nu weer ontopic.

Dat eerste dikgedrukte deel, waarom open je dan een topic?
Je hebt een merrie met ernstig kissing spines op veel wervels én een vergroeiing in de hals.
De meeste mensen geven aan dat ze fokken in dit geval geen goed idee vinden.
Met veel redenen.
Maar het lijkt er sterk op dat je alleen maar antwoord wil van mensen die wél zouden fokken hiermee?

Het tweede dikgedrukte is écht een nare opmerking.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:04

maria1990 schreef:
Als ik dan een antwoord krijg met nee, niet doen maar vervolgens heeft diegene niet zelf met een merrie gefokt die KS hebben dan is dat geen eerlijke afweging in mijn ogen wat betreft het fokken met mijn merrie.

Maar je wilt dus echt dat alleen mensen die zélf met een merrie met ks gefokt hebben reageren?

Dat zullen er gewoon niet zo veel zijn, juist omdat veel mensen het niet verstandig vinden...

En waarom zouden alleen mensen die er wél voor gekozen hebben er verstand van hebben?

Femke_Tweety

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:29

Jawel.

Maar niet in jouw straatje.

Femke_Tweety

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:13

Ik ben het vrijwel altijd eens met mod opmerkingen.

Maar ook ik vind het hier een beetje twijfelachtig.

Het is TS die erg fel reageert op alles en iedereen die een andere mening heeft.

Daar waar vrijwel alle reageerders, ondanks de frustratie die velen voelen hier, eigenlijk heel correct blijven.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:11

En de kans bestaat op gezond veulen
En de kans bestaat op merrie die het probleemloos doorstaat

Maar de kans bestaat ook op veulen met KS-ontwikkeling
En de kans bestaat ook op gigantische problemen tijdens de dracht voor de merrie.

En dan ga je kijken naar hoe groot de kans is dat zowel veulen gezond is als dat merrie er goed doorkomt.

In combinatie met hoe groot de gevolgen zouden zijn wanneer je wel tegen problemen aanloopt.

Met alles dat ik weet lijkt mij dit:

De kans op 100%gezond veulen (die dus ook als 5 of 10 jarige nog geen KS heeft...) Én een merrie die de dracht perfect doorstaat
Kleiner dan
De kans op een veulen dat wel problemen krijgt en/of een merrie die er níét fijn doorheen komt.

Goed, dan ga je kijken naar hoe erg het zou zijn als je in die tweede, ongewenste, kans uitkomt.
(de grotere kans dus, voor de duidelijkheid)
Hoe groot kunnen die gevolgen zijn. Hoe ernstig zijn die, zeg maar.
Best groot.
Merrie tijdens dracht met pijn kan.
Veulen heel jong al ks kan
Veulen dat rond 5e/10e/15e KS krijgt kan.
Merrie waarvan de KS door de dracht zoveel erger wordt dat ze tijdens dracht of na het veulen ingeslapen moet worden kan
Merrie tijdens dracht zoveel pijn dat pijnstilling nodig is, maar dat is voor het veulen slecht kan.
En meer van deze scenario's.
Daar zitten er een paar tussen (die ook gewoon echt niet ondenkbaar zijn) met zulke grote gevolgen dat ik er echt niet blij van zou worden.

Kans op problemen x de gevolgen van die problemen geeft een indicatie van risico.

Kans op problemen is hier groot aanwezig. De gevolgen als het mis gaat zijn groot.

Grote kans x grote gevolgen = heel hoog risico.

Heel hoog risico nemen met levende have is voor mij een enorme no-go!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie