Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:52

Ik ben het met Benz eens, zoveel redenen waarom KS kan ontstaan waarvan slecht rijden imo op nr. 1 staat.

Maar, wel met een kanttekening..want je kunt vaak wel zien welke paarden aanleg voor KS zouden kunnen hebben en het ook zouden kunnen krijgen als ze verkeerd gereden worden door hoe de rug gebouwd is.

Daarnaast komt het bijv ook regelmatig bij volbloeden voor, imo heeft dat met de bouw te maken en is DAT de genetische factor.

In ieder geval is een dracht zoals al genoemd werd een erg grote belasting, en kun je wbt het fokken niet kritisch genoeg zijn qua gezondheid. Je wilt immers geen nakomeling fokken die je op 10-jarige leeftijd om dezelfde reden kan laten inslapen..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 07:20

denisesilver schreef:
xPenny schreef:
In hoeverre is KS erfelijk als bijv een merrie dit heeft gekregen door verkeerd ruggebruik onder het zadel of een trauma?
Lijkt mij dat het dan toch ook weer niet in de genen zit omdat bepaalde merrie daar niet mee geboren is?

Vind dit wel een interessant topic en vroeg me af hoe jullie hierin over denken.

Ik denk (let op, denk), dat een paard die het onder het zadel ontwikkelt (al dan niet door slecht ruggebruik) er toch al aanleg voor zal hebben gehad. Wbt ks na een ongeluk denk ik dat dat wellicht enkel trauma schade is. Hoewel ik niet uitsluit dat het onder zadel ontwikkelde niet door trauma zou kunnen komen. Sommigen maken het wel heel bont immers.

Edit: wat ik me afvraag is, of een te strakke rug/lendenen ook niet bijdraagt aan ks?

Niet perse een strakke rug/ lendenen maar imo eerder een verzonken middenstuk met een rug die sneller "hol" loopt/ trekt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:14

Even ontopic dan, ik ken iemand die fokt met een merrie met KS. Paard had er ook gedragsproblemen door ohz, exterieurmatig en qua beweging zeer goed paard met predikaat. Kon zeer goed springen maar dat maakte de KS erger. Dit paard wordt niet slechter van de dracht in ieder geval. Paard is er nooit voor behandeld geweest.

Zou ik het zelf doen? nee..ik vind dat je wbt de fokkerij niet kritisch genoeg kan zijn voor wat betreft de gezondheid. Wil je het toch perse dan zou ik in dat geval zeker een draagmerrie aanraden.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 07:25

bigone schreef:
Elisa2 schreef:
Even ontopic dan, ik ken iemand die fokt met een merrie met KS. Paard had er ook gedragsproblemen door ohz, exterieurmatig en qua beweging zeer goed paard met predikaat. Kon zeer goed springen maar dat maakte de KS erger. Dit paard wordt niet slechter van de dracht in ieder geval. Paard is er nooit voor behandeld geweest.

Zou ik het zelf doen? nee..ik vind dat je wbt de fokkerij niet kritisch genoeg kan zijn voor wat betreft de gezondheid. Wil je het toch perse dan zou ik in dat geval zeker een draagmerrie aanraden.

Het kan, afhankelijk waar de ks zit en of het paard nog bereden moet worden. Een merrie die ks op een "gunstige" plek heeft door een trauma zal zeer waarschijnlijk een dracht goed kunnen uitdragen. En mochten er toch aanwijzingen zijn dat het erfelijk is dan loop je met een merrie met ks door een trauma gewoon minder risico. Maar het voorbeeld wat jij aanhaalt, die merrie word alleen als fokmerrie of ook nog als rijpaard gebruikt??

Deze merrie is erfelijk belast met KS, het zit bij vaderszijde in de bloedlijn. Ze wordt niet meer als rijpaard gebruikt omdat ze niet makkelijk is ohz door vermoedelijk de KS. (veel spanning, exploxie gevaar, alleen heel goed rond over de rug rijden gaat enigzins)

Graag gedaan Maria, ik snap alleen echt niet waarom je geen draagmerrie overweegt. Ik denk dat jouw merrie met alle dure behandelingen en zeer kwetsbare rug wel echt risicio loopt met een dracht.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:42

Ze zijn nog te jong om ohz te lopen, geloof wel dat er dressuurhengsten op gebruikt worden. En idd, ik ben het ermee eens. In dit geval denk ik niet dat daar echt bewust over nagedacht wordt.

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie