Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:02

Ik zou prima fokken met een WFFS drager, mits het verder wat toevoegd. Goede paarden laten staan om iets relatiefs onschuldigs omdat het makkelijk te voorkomen is is in mijn ogen zonde. Nu dat het allemaal bekent en transparant is kunnen we makkelijk een WFFS lijder voorkomen. Ik zou me meer zorgen gaan maken om de andere genetische defecten die nu aan het licht komen waarbij de drager er wel last van heeft...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:27

Je kan lijders ook gewoon voorkomen door geen dragers met dragers te kruisen, iets wat ontzettend gemakkelijk is aangezien alle hengsten in elk geval al getest zijn en het als fokker zijnde ook een beetje je morele plicht is om nu die paar euro uit te geven om je merrie te laten testen. En als je dan toch niet je merrie wilt laten testen dan zijn er genoeg vrije hengsten om uit te kiezen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 15:28

DatBenIkNou schreef:
Ilse_123 schreef:
Je kan lijders ook gewoon voorkomen door geen dragers met dragers te kruisen, iets wat ontzettend gemakkelijk is aangezien alle hengsten in elk geval al getest zijn en het als fokker zijnde ook een beetje je morele plicht is om nu die paar euro uit te geven om je merrie te laten testen. En als je dan toch niet je merrie wilt laten testen dan zijn er genoeg vrije hengsten om uit te kiezen.

Maar dan kan er toch alsnog wel een drager uit voortkomen? Ik weet dat de drager daar geen gezondheidsproblemen van ondervind, maar je moet toch ook het dragerschap proberen in te perken. Dan komen er automatisch toch ook minder lijders in de toekomst?

Yup, dan kan er daar wel een drager uitkomen.
Maar als we daarop zo streng gaan selecteren dat we niet met dragers willen fokken die geen gezondheidsprobleem met zich meedragen dan krijg je uiteindelijk een kleinere genenpoel. En nu is dat nog niet aan de orde omdat maar een klein procent WFFS positief is. Maar er zijn alleen al bij paarden meer dan 80 erfelijke ziektes bekent, waarvan bij een hoop de dragers ook last hebben. En er komen er alleen maar meer bij. Dus eindeloos elk paard dat drager voor iets is bestempelen als genetisch defect gaat op den duur wel problemen opleveren. Als je maar ver genoeg zoekt dan is uiteindelijk elk paard genetisch defect.
Het lijkt mij wijzer qua WFFS om even een pas op de plaatst te doen en gewoon te kijken naar of het dier gezond is, en of je met zekerheid kan zeggen dat een nakomeling qua die bepaalde genetische afwijking dan ook gezond is. In het geval van WFFS is dat op beide ja (mits je geen drager x drager kruist).
Het probleem met OWLS, wat eerder ook wordt aangehaald is dat een drager daarvan een gewild kleurtje heeft (Frame overo) en dat je meer kans hebt op een leuk kleurtje als je twee dragers kruist. Dat is natuurlijk gewoon super fout, dan fok je willens en wetens met een grote kans een dier dat de eerste dag niet overleefd.

Ondertussen gaan we offtopic.
TS:
-Het paard is gewoon geschikt voor de sport
Of je er een veulen van wilt fokken moet je zelf beslissen, als je vindt dat ze goed genoeg is dan geeft het voor het veulen geen problemen, maar je moet wel zorgen dat je de juiste hengst uitkiest. En ik zou het veulen dan ook laten testen zodat daar geen onzekerheid over kan bestaan.
Het is in elk geval een betere keuze dan je merrie met KS, maar dat is wederom mijn mening.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie