Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:29

Ik snap eigenlijk niet wat je bedoeling is met dit topic.. Maar ik heb dan ook alleen maar boerenverstand..
Wat ik wel weet is dat ik niet zou fokken met een merrie met WFFS net zoals KS of wat voor "afwijking of ziekte" dan ook..

Op je vraag wat die merrie waard is, dat is wat de gek er voor geeft.. Als sportpaard is er met die merrie niks mis mee. Maar wat mij veel meer intrigeert zijn je vragen, wat als ik die merrie koop, wat als ik die merrie weer verkoop, wat als ik met die merrie zou fokken. En vooral die laatste vraag wat als ik daar mee wil fokken..

Ik krijg een beetje het idee dat je bewust met "zieke" merrie's wilt fokken.. Waarom, waarvoor eigenlijk??
Je hebt het vast en zeker vaker gehoord, maar, op papier kan je niet rijden. Voor mij geld ook, ook al is het papier nog zo mooi en is de merrie nog zo lief, zo correct gebouwd noem het allemaal maar op. Ik fok niet met "zieke" merrie's.
Fokken met een die dier die een bemerking, ziekte of afwijking heeft doe je gewoon niet.. Maar zo denk ik met mijn (hopelijk gezonde) boerenverstand..

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:29

dees_daan schreef:
flitzz schreef:
Ik krijg een beetje het idee dat je bewust met "zieke" merrie's wilt fokken.. Waarom, waarvoor eigenlijk??
Je hebt het vast en zeker vaker gehoord, maar, op papier kan je niet rijden. Voor mij geld ook, ook al is het papier nog zo mooi en is de merrie nog zo lief, zo correct gebouwd noem het allemaal maar op. Ik fok niet met "zieke" merrie's.
Fokken met een die dier die een bemerking, ziekte of afwijking heeft doe je gewoon niet.. Maar zo denk ik met mijn (hopelijk gezonde) boerenverstand..

Omdat die merrie goedkoper weg gaat dan een merrie die en goede papieren heeft en vrij is?
Ik krijg ook een beetje het idee dat het er om gaat dat het een goede fokmerrie zou kunnen zijn die nu gewoon goedkoper aangeschaft zou kunnen worden.

Verder, er is genoeg over de risico's te vinden, ik zou het met een hengst die geen drager is wel aandurven, met een drager zou ik dat risico absoluut niet nemen. Mocht er dan een veulen uitkomen zou ik ook eerlijk melden dat de merrie drager is. Maar ik zou deze merrie ├╝berhaupt niet kopen als het om het fokken gaat want de eigenaren bieden haar bewust als sportpaard aan en dus niet als fokmerrie, als je dan een buitenkansje denkt te hebben en toch gaat fokken vind ik dat vooral heel smerig maar dat is een ander verhaal. Een verborgen gebrek is het niet want ze zijn er eerlijk over en als de volgende eigenaar dat ook is dan is er niks aan de hand lijkt mij.

Dat de merrie nu goedkoper is in aanschaf, dat snap ik.. Het volgende punt waar de schoen wringt is, stel dat ze een veulen fokt en ze verkoopt dat veulen is zij dan degene die eerlijk is naar de nieuwe eigenaar. Zij weet dat de merrie WFFS heeft, misschien heeft het veulen niks maar misschien is het veulen wel drager.. Ik zou not amused zijn als ik daar pas veel later achter zou komen, en de fokster heeft bewust niks hierover gezegd. En in mijn ogen is dat dan wel een verborgen gebrek maar ook bewust iemand besodemieteren houd ik niet van..
Sclimpre schreef:
Het zou mooi zijn als iemand zo eerlijk is om deze reden een merrie als 'enkel sportpaard' te verkopen, dat dan ook in het paspoort zou vermeld worden.

Daar zou ik me wel in kunnen vinden of in een soort van databank waar je dit, maar ook kan melden dat een paard gestorven is om even een bijv te noemen (even offtopic) iemand zijn paard denkt te laten slachten (door ziekte blessure of wat dan ook) en die via de achterdeur bij de slager weer doorverkocht word.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:31

maria1990 schreef:
Hoe vaak moet dit nog herhaald worden? Ik ga niet met deze merrie fokken. Ik wil gewoon alle opties open houden en kijken wat er mogelijk is.. Ik kan het ook niet helpen dat er immers geen gehoor aangeven wordt :+

Citaat:
flitzz schreef:
Dat de merrie nu goedkoper is in aanschaf, dat snap ik.. .

Ze valt in de hogere prijsklasse dat noem ik nu bepaald niet goedkoop of goedkoper.

Ik ben het volkomen met je eens Benzz

Dit kon ik niet uit je OP halen of uit je andere berichten.. Maar als je dan genoeg geld te besteden om in de hogere prijsklasse te "shoppen" waarom dan niet kijken naar een gezond paard met interessante bloedlijnen? Waar je mee kan fokken maar ook de sport mee in kan gaan.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:28

Inderdaad je kruipt wel heel erg makkelijk in een slachtofferrol Maria1990.. Het spreekwoord gaat "het is de toon die de muziek maakt".. Jij bent degene die hier keer op keer mensen aanvalt, "schreeuwt" en spreek je jezelf tegen.. En je bent eigenlijk je eigen topic aan het verzieken is. Zo jammer...

Je wilt informatie over dekken met WFFS om dan te zeggen dat je niet niet fokt met een WFFS merrie. Vervolgens wil je alle optie's open houden om "toch" met zo'n merrie te fokken, om dan even later te zeggen met een "sport" merrie fok je niet want dan is de merrie er te lang uit..
Wat ik al eerder aangegeven heb ik krijg het idee dat je "bewust" merrie's zoekt met een bemerking om daar mee te fokken. Moet je natuurlijk ook zelf weten, maar val dan geen mensen aan die een andere mening zijn toegedaan..

Ik vind dit ook een interessant topic, ik ben gewoon nieuwsgierig naar de beweegredenen waarom mensen dan toch met zo'n merrie zouden willen fokken.. Voor mij is het een NOGO maar dat neemt niet weg dat ik ook open sta voor andere meningen en gedachtes van andere..
Moet je ook eens proberen te doen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:30

maria1990 schreef:
Het doet gewoon pijn dat ik succesvol ben met mijn dressuurpaarden inclusief KS merrie en daarom worden jullie persoonlijk. Geeft verder niet hoor :D :D

Zo dan.. Arrogantie ten top! En dat over de rug (letterlijk over de rug van je KS) van je paard.. Ik zou bijna zeggen kom maar op met die (sussesvolle) bewijzen..
maria1990 schreef:
Wat geeft jou het recht om mij een egoïst te noemen? Ik heb maar een tip voor je neem een goede Psycholoog.

Hoe langer ik mee lees in dit topic denk ik steeds vaker, dat jij heel hard een psycholoog nodig hebt. Jij hebt volgens mij totaal geen zelfreflectie, valt continue mensen aan, jij bent continue degene die persoonlijk word. En waarom omdat er andere waarheden en feiten zijn dan de jouwe??
Er word hier op een nette manier tekst en uitleg gegeven, gepraat, bronnen vermeld, ervaringen gedeeld, meningen gegeven die degelijk onderbouwd zijn en jij wijst alles naar het land der fabelen..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie