Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

amyz

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:34

ET is tegenwoordig zo 'gewoon'... een goede (!) dierenarts draait daar zn hand niet voor om. Dus mocht je twijfelen ivm de slagingskans zou ik me daar niet druk om maken. Het kost natuurlijk wel wat meer maar zelfs dat valt mee, en geld was sowieso het probleem niet toch?

Binnen de Arabieren hebben wij ook enkele aandoeningen die op dezelfde manier vererven als WFFS. Is in het begin ook een hele toestand geweest, hengsten gecastreerd, etc. Tegenwoordig worden in Nederland alle paarden verplicht getest bij de veulenregistratie en wordt dragerschap van Nederlandse hengsten ook altijd vermeld op de website van het stamboek.
Iedereen weet waar ie aan toe is en lijders worden nog maar zelden geboren (iig in Nederland), hooguit bij degenen die een buitenlandse merrie en hengst hebben gebruikt die beiden ongetest waren. Met de komst van een mega populaire drager zijn de percentages dragers niet verder afgenomen, maar ook niet gestegen (wederom: binnen Nederland).
Naar mijn mening moet je streven altijd zijn om aandoeningen er uit te fokken. Dus gebruik dragers enkel wanneer ze van hoge kwaliteit zijn en streef er naar om een vrije nakomeling te fokken en dáár vervolgens mee verder te gaan.

Oh: en even inhakend op je opmerking over ocd; ik kon er een 3-jarige aan in laten slapen. Is láng niet altijd zo makkelijk operatief te verwijderen en er worden zát paarden om ingeslapen, helaas.

Ik wens je veel wijsheid toe in de fokkerij.

Divaali

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie