Vlaams Paard x Comtois, Welke kleur is hij?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:22

Ik vind Karel een twijfelgeval. Zilver bruin is een optie, en dacht ik eerst ook aan, maar als ik beter ging kijken neigde ik meer naar Zweetvos met Sooty:
Zijn manen zijn eigenlijk iets te licht om bruin te zijn zonder verdunning. Dus óf hij is Zilver bruin mealy, of (sooty) zweetvos, en ik denk zelf geen bruin zonder verdunning. Er is een kleine kans, maar ik betwijfel het. Dus dan moet je kijken naar verdere hints dat hij zilver bruin is: Echter heeft hij geen witte wimpers, die je vaak ziet bij zilver paarden. Ook enorm blonde benen en snuit. Dat kan, in combinatie met mealy, maar is niet heel gewoon. Bij Zilver zijn ze vaak zwart of brons. Daarbij lijken de oorpuntjes op de foto voskleurig, en niet zwart of bronskleurig. Bij zilver(bruin) paarden zijn de oorpuntjes brons, zilver of zwart, en niet heel vaak dezelfde kleur als de rest van de vacht. Dus bruin is ie dan niet, (die hebben zwartere oorpuntjes) en zilver bruin gok ik ook niet.

Ik neig dan vooral naar Zweetvos met sooty. Sooty kan de donkere plekken op zijn benen verklaren, en de donkere manen. Zweetvos omdat zijn manen meer grijs zijn dan donkerbruin, dus ik gok dat deze een blondere basis hebben. Verder passen lichtere benen en snuit heel mooi in dat plaatje van flaxen. (Sinds het nog onbekend is of mealy-effect ook door flaxen veroorzaakt kan worden, of mealy gen gewoon vaak in combinatie met flaxen is, enz) Bij zweetvos kunnen voskleurige wimpers ook voorkomen.

Met testen (op vos en zilver) is uiteraard meer zekerheid, maar ik snap best dat je bij een ruin geen dure test gaat kopen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie