Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:55

Zoals ik in het vorige topic al schreef was dit op een hondenforum niet waar geweest... Daar zijn de moderators (en gebruikers) nu eenmaal vaker véél harder en reken er maar op dat je bakken kritiek over je krijg en er dan misschien één waarschuwing komt in het topic door een modje maar het topic blijft gewoon open hoor. :+
Overigens klopt de situatie ook gewoon niet. Broodfokkers zijn makkelijk te vinden en reken er maar op dat mensen je via een hondenforum kunnen vinden en je advertenties zeker te herkennen zullen zijn.. Dus het is nogal moeilijk om deze situatie met paarden te vergelijken als het om één iemand zou gaan die zijn paard verwaarloosd en je niet weet waar dat paard staat. Broodfokkers moeten hun pups kwijt geraken en dat doen ze via het internet.

Naar mijn mening is Bokt veel te soft, een waarschuwing tot daar aan toe maar er worden al snel posts verwijderd of het topic wordt gesloten. Als je bakken kritiek krijgt van verschillende gebruikers zal dat vast terecht zijn, dan moet je daar maar mee om kunnen gaan, of je verandert de manier waarop je met je dier omgaat of je blijft gewoon weg van het forum.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:20

Gini; daarom krijg ik soms ook wel mijn bedenkingen bij de paardensport... := Ik heb 13 jaar paardgereden en een jaar geleden mijn paard verkocht maar of ik ooit weer zou paardrijden, ik weet het niet. Ik heb veel gezien en in mijn ogen doen mensen meer slecht dan goed voor dieren dus hoe hard ik het ook mis denk ik niet dat ik snel terug zou beginnen. Kreeg eigenlijk ook mijn twijfels toen ik een vriendin die niet paardreed eens meenam en zei "Ja als hij niet direct op het been reageert na 2x dan geef je hem een tik met de zweep." Toen besefte ik eigenlijk ook pas hoe raar het klonk, even een dier fysiek corrigeren omdat het je niet zint? :+ Wie ben ik uiteindelijk om te bepalen hoe snel hij moet lopen als hij niet wilt en is het niet een beetje raar om zoveel controle te willen hebben en een dier iets tegen zijn zin verplicht te laten doen?
Maar goed, dat even aan de kant gelaten.. Op zich kunnen paarden beter tegen hitte dan honden natuurlijk (al zal een kleine melkkar niet veel doen als het niet aan het koken is buiten), maar op zich is het wel hypocriet inderdaad. :')

Als je op een hondenforum zegt dat je je hond slaat of extreem lichamelijk corrigeert zal je daar veel kritiek op krijgen inderdaad. Al zijn er ook zeker mensen op het hondenforum die wat harder zijn maar wel nog respect voor hun hond hebben en het niet doen uit woede maar op een doordachte manier. Niet iedereen is het daarmee eens maar er valt wel nog mee om te gaan en deze gebruikers worden niet elke keer door het slijk gehaald.
Denk dat het het verschil ook maakt dat de ene persoon het doet omdat hij gewoon niet met honden om kan gaan en het gedrag er wel even uit probeert te krijgen met geweld, en de ander wel inziet waar het gedrag van de hond vandaan komt en besluit dat een fysieke correctie de enigste manier is om het aan te pakken.
Maar als je dat besluit neemt moet je je wel verantwoorden hoor. :D _O- (En eerst alle positieve manieren geprobeerd hebben. ;p )

[Edit] En een gentle-leader is ook wel een zwaar trainingsmiddel. Kan veel schade aanrichten bij fout gebruik en veel hondeneigenaren weten eigenlijk niet hoe ze het moeten gebruiken.
Volgens mij is er een zeer groot verschil tussen de honden en paardenwereld... Bij honden wordt er tegenwoordig veel meer gekeken waar het gedrag vandaan komt en hoe je het aan kan pakken op een positieve manier zodat de hond zich beter zal voelen. Het gaat veel meer om samenwerking.
Oké bij paarden wordt hier natuurlijk ook wel naar gekeken, en er wordt gesproken van 'harmonie' maar in veel mindere mate vind ik. Paard 'moet maar gewoon luisteren' etc etc. Een paard is eerder puur hobby en je hond is je vriend. (Is niet voor iedereen uiteraard.)

Want hoeveel paardenmeisjes hebben uiteindelijk verstand van paarden? In de manege leer je rijden. Oortjes naar voren is blij en naar achteren is boos, maar verder leer je eigenlijk niet veel over het gedrag van paarden en hoe je emoties/gedragingen kan herkennen (net zoals mensen vroeger vooral naar de staart van de hond keken om het gedrag af te lezen terwijl we nu ondertussen wel weten dat honden véél meer signalen sturen die wij vaak missen). Over hondengedrag leren mensen tegenwoordig veel meer. Denk dat dat ook wel een probleem is op maneges, het is geen gewone hobby zoals skiën waarbij je even je latjes pakt en je ze daarna gewoon weer terug kan zetten. Je gaat met een levend dier om en dat lijken sommige mensen wel eens te vergeten.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:18

@Leo
Nuja, wie stelt de regels van Bokt uiteindelijk helemaal op? Zoals het geval dat Koper op de eerste pagina aanhaalde van al die verwaarloosde IJslanders. Op Bokt werden al die topics dicht gegooid zodat er praktisch niks gedaan kon worden en er mocht ook niet meer over gepraat worden.
Het is dankzij andere forums waar dit wel gewoon besproken mocht worden dat deze dieren uit hun miserie gehaald zijn, maar als het aan Bokt gelegen had stonden die dieren daar nu misschien nog steeds... Terwijl het overduidelijk was dat deze dieren dus gewoon verwaarloosd werden.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je deze mensen gaat bedreigen, denk dat iedereen met logisch verstand dat ook wel weet (al snap ik het kwade gevoel wel). Maar door alle meldingen die er bij de dierenbescherming door verschillende personen en weet ik veel wat (moet het verhaal nog eens opnieuw doornemen) hebben ze er wel voor kunnen zorgen dat de dieren gered zijn. En volgens mij zijn de eigenaren niet vermoord of aangevallen ofzo... :=
Op het internet hebben mensen sowieso wel een grotere mond en zal er misschien wel eens iets gezegd worden in de aard van 'Val dood' of 'Pas maar op als ik je tegenkom op straat.' Het tweede is een echte bedreiging natuurlijk en dat is niet oké maar of deze persoonlijk werkelijk iets zou doen als het erop neerkomt? Ik heb mijn twijfels.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:40

Prrrr schreef:
Interessant om te zien hoe dit door de verschillende bokkers wordt beleefd. Ik kan best een juridisch kant en klaar antwoord geven, maar daar gaat het uiteindelijk niet alleen om. Het gaat er ook om of dat juridisch kloppende (en uitvoerbare) beleid nog een beetje past bij de werkelijkheid zoals die ervaren wordt.

Hoe zou het juridisch gezien dan gaan als iemand zoals in de vorige posts filmpjes plaatst van kinderen die 'lichtelijk' mishandeld worden?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:18

Leo schreef:
Ik niet, maar ik kan die opmerking niet direct plaatsen bij welk deel van mijn bericht dat hoort. :)

Wat betreft Valom: dit speelde in 2011 (tenminste heb ik net terug gezocht), maar ik kan me er zelf uit mijn mod-tijd niets over terug halen. Ik heb dus eerlijk gezegd geen idee waarom destijds keuzes zijn gemaakt zoals ze zijn gemaakt. In de tegenwoordige tijd zal het team er allicht anders mee om gaan, ik weet het oprecht niet.

Ik geloof ook niet dat de vele grofgebekte bedreigen die vandaag de dag normaal worden gevonden op internet daadwerkelijk uitgevoerd zouden worden door de roeper als die de beoogde dader op straat zou tegen komen. Maar dat betekent niet dat internetplatforms in het algemeen gezien het dan maar toe moeten staan. Ik persoonlijk vind het misselijkmakend wat mensen wel niet roepen tegen anderen, op het zo fijn anonieme internet. Ik denk dat Bokt daar heel netjes mee omgaat door dat niet toe te staan.

Was ook gewoon een algemene vraag. :) Aangezien het nu lijkt alsof het verboden is volgens de wetgeving om deze informatie online te delen terwijl het eigenlijk gewoon mag (op gratis forums?). Daarom vroeg ik me af wie en hoe er op Bokt precies bepaald wordt dat dergelijke zaken niet besproken mogen worden.

Ik vind ook niet dat het toegestaan moet zijn, maar wel dat er gewoon op een normale manier over gepraat mag worden zonder dat er constant reacties verwijderd worden of topics dichtgaan, en dat gebruikers dus ook gewoon samen 'actie' mogen ondernemen als het echt om ernstige zaken gaat. (Als het dus over ernstige gevallen gaat zoals in Valom, als je een ruiter van zijn paard gaat trekken omdat die persoon met sporen rijdt en jij daar tegen bent zou het wel ver gaan..xd Al moet je daar nog niemand voor opzoeken, dat kan je gewoon op de lokale manege doen als je zin hebt. :') )

Maar nu zegt iemand ook dat stalking 'moeilijk te bewijzen is'. Aan stalking wordt inderdaad ook bar weinig gedaan, eigenlijk worden aan veel ernstige dingen weinig gedaan. Beetje een fout in de maatschappij in mijn ogen...

@Prrrr; maar de politie kan toch IP adressen achterhalen? Misschien herinner ik het mij fout en ik kan ook geen specifieke zaken bedenken (behalve Daddy0Five bijvoorbeeld) waarbij er kinderen/dieren (?) uit huis geplaatst zijn omdat de filmpjes zaken toonden die tegen de wet waren. Dus het is in principe niet onmogelijk om er iets aan te doen.
Uiteraard kan iedereen zoiets plaatsen natuurlijk, maar zo'n dingen kan de politie makkelijk achterhalen. En in de filmpjes worden vaak ook al dingen weggeven, als iemand praat kan je het accent en de taal al herkennen en in de omgeving zullen ook dingen te zien zijn waarvan je kan afleiden waar het ongeveer gefilmd is.
Of neem nu bijvoorbeeld dat schandaal in Nederland waar (voornamelijk) veel te zware vrouwen op kleine shetlanders zaten om er geld uit te kloppen want blijkbaar ge*lden sommige mensen op die filmpjes. Die mensen zijn toch ook opgepakt? Of is dat omdat het op een ander platvorm geplaatst is, lijkt mij niet toch?

In deze gevallen werden de filmpjes uiteraard wel zelf door de dader(s) geplaatst. Als het door iemand anders online komt te staan is het misschien wel wat moeilijker.

Over het filmpje met de ezel heb ik niks gezegd en van mij mogen die dingen ook gewoon geplaatst worden. Volgens mij ging het er voor Koper om dat het soms dus nogal hypocriet is dat bepaalde filmpjes geplaatst mogen worden en anderen weer niet.

Bedankt voor de uitleg alleszins. Zal straks de reactie misschien nog eens even opnieuw lezen want nu is het nog wat warrig in mijn hoofd. :+

Tja Peetstap hypocriet inderdaad maar praat er maar niet verder over want straks gaat dit topic ook dicht. :')

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:19

Neonlight; maar hoeveel mensen roepen wel niet dat ze een dier bij iemand weg gaan halen? Dat is diefstal en dat weten ze zelf waarschijnlijk ook. Dat geroep zou ik dus niet serieus nemen en ik zou er al zeker geen topic om sluiten.
Dat de adressen worden weggehaald tot daar aan toe.

En dat nieuwsartikel, was dat toen de paarden al weg waren (of opgehaald zouden worden) of toen ze er nog stonden, kan het even niet zo snel meer terugvinden.

[Edit] Heb het gevonden maar dat topic is uiteindelijk toch gesloten.
Nieuwe edit; even lezen het werd dus gesloten omdat er een update kwam. :+

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:35

Maar is het ook niet een aanname dat de gebruiker die 'gemene haatreacties' krijgt direct gelyncht zou worden..? := Ik vind dat nogal erg overtrokken.
Eerst wordt er ook gezegd dat het bijna onmogelijk is om het aan te geven bij de politie en dergelijke (oké, mede door juridische regels maar dat achterwege gelaten), omdat je niet zeker kan zijn dat het desbetreffend gebruiker is op het beeld. Als de gebruiker het zelf plaatst is die kans vrij groot lijkt mij dat zij het wel is. De geschiedenis van de gebruiker is na te kijken en de meeste gebruikers hebben al vaker foto's gepost van hun paarden.

Maar het punt is dus dat de politie deze gebruiker niet zou kunnen vinden maar een random gebruiker op Bokt zou dat dan wel kunnen en als ze het al kunnen dan ga je direct van het ergste uit? :+

Om het terug even met het hondenforum te vergelijken. Daar komen ook vaak echt extreem harde reacties voorbij, veel harder dan hier soms. Die reacties zouden hier waarschijnlijk verwijdert worden en het topic zou op slot gaan. Daar blijven die topic's gewoon open en voor zover ik weet zijn er echt nog geen doden gevallen hoor. :')
Laatst werd er zelfs nog een adres geplaatst van een vermoedelijke broodfokker en die mensen zijn ook niet uit hun huis gesleurd hoor... := (Adres is na verloop wel uit het topic gehaald volgens mij, maar de naam van de fokker staat er nog steeds dus op zich zijn ze nog steeds te vinden..)

Ik vind dat er nogal veel dingen 'goedgepraat' worden onder het motto 'bescherming'. Persoonlijk vind ik dat dat echt niet als enigste argument gebruikt kan worden om topic's te sluiten en reacties te verwijderen. Als je het topic dan toch sluit zou je het beter kunnen verwijderen, want mensen die niet meer kunnen reageren kunnen dan ook evengoed plannen hebben om TS 'iets aan te doen'. Dus beschermt is TS nog steeds niet ondanks dat haar topic dicht is.

En volgens mij is het soms ook heel moeilijk om 'op de bal' te spelen. Hoe ga je op de bal spelen als er zoals in het voorbeeld van nu; iemand foto's plaatst waarbij ze een pony half plet? Oké beledigende reacties zijn onnodig. Maar het gaat over de persoon die te zwaar is, dan komen daar ook reacties op. Je kan toch moeilijk over ponypletters in het algemeen beginnen praten terwijl TS er zelf één is?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:42

Prrrr schreef:
DezeNaam schreef:
Maar is het ook niet een aanname dat de gebruiker die 'gemene haatreacties' krijgt direct gelyncht zou worden..? := Ik vind dat nogal erg overtrokken.

Dat kan je overtrokken vinden, het is wel een criterium dat uit de praktijk voortkomt. We hebben zelf op Bokt een aantal voorbeelden gezien van mensen waarvan de persoonsgegevens uitgewisseld werden en de plek waar dan het paard staat. We kijken uiteraard ook wat de rechterlijke macht zegt in zaken over bijvoorbeeld smaad en laster. Dat brengt met zich mee dat we niet wachten totdat er mensen gelyncht worden. Voor dit tijd hebben we echt ingegrepen.

En het doel is ook nog steeds dat Bokt in beginsel een forum is waar je met respect met elkaar omgaat, ook al doet een TS reuze stomme groentesoeptrucs met een paard. De kracht van het forum is dan dat er op inhoud gezegd kan worden dat groentesoep geen dierenarts vervangt.

Maar ik heb al aangegeven dat ik het er inderdaad mee eens ben dat gegevens niet gedeeld mogen worden. Het gaat er mij enkel om dat het topic dan direct gesloten wordt of er gewoon niet verder over gepraat mag worden.
Als die gegevens niet in topics gedeeld mogen worden (wat op zich logisch is) zullen Bokkers dat vast wel via PB kunnen doen, maar aangezien er ook wel speculaties waren/zijn (?) dat PB's ook gecontroleerd worden kunnen mensen nog steeds andere wegen vinden om die informatie te delen.

Dus dan is de oplossing volgens jullie om het topic te sluiten? Het gaat er mij dus om dat dat gewoon geen nut heeft, want iedereen kan die topics nog lezen. Ik zou hier op Bokt random topics op kunnen vissen van jaren geleden, die door kunnen sturen naar verschillende mensen en vervolgens kunnen we samen die gebruiker op gaan zoeken (nee ik heb gen plannen geen zorgen xd). Ik wil gewoon maar zeggen dat dat die gebruiker dus echt niet meer zal beschermen, dat is puur gevoelsmatig.
Want net zoals (herhaling) op het hondenforum leven alle leden nog steeds ondanks de harde aanvallen, verwijten, en soms ook gedeelde gegevens die pas later weggehaald worden door mods.. Soms verveel ik mij ook eens en dan ga ik wat door de geschiedenis van Bokt neuzen, staan nog genoeg reltopics. Dicht zijn ze misschien wel ja, maar wel nog toegankelijk voor zowat iedereen die het internet een beetje kan gebruiken.

Smaad en laster kan ik nog inkomen, maar het bovenstaande gaat dus gewoon over individuele gebruikers (die geen handelsstal of dergelijke hebben waarvan mensen slecht praten), en vaak valt het gewoon te bewijzen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:24

poes schreef:
Goh ik ben toch ook echt niet akkoord met hoe er op andere fora gereageerd mag worden. De massa is dom vind ik. En eens de boel los gaat, is het einde vaak zoek. Wat is de meerwaarde van iets 10 of 797 keer zeggen, zeker als het vanaf de 11e keer eindeloze herhaling + speculatie + ronduit grof taalgebruik wordt?

Grof taalgebruik is inderdaad onnodig en het zal niet helpen om iemand van gedacht te doen veranderen. Al snap ik het van de andere kant heel goed dat als je iets ziet wat je pislink maakt en die persoon dan alles gewoon aan de kant zwaait, je wel eens vanuit emotie gaat spreken...
Daar mag natuurlijk wel een opmerking van een mod op komen, maar alles dichtgooien vind ik dan weer overbodig.

Dus Prrrr ik zeg niet dat ik hardere reacties wil. Dat zeg ik nergens. Maar er wordt gezegd dat topics gesloten worden omdat er hardere reacties komen, en dat dat uit bescherming gedaan wordt voor de TS, daar ben ik het dus gewoon niet mee eens. Een opmerking (of twee, drie...) dat de reacties op een nettere manier geplaatst mogen worden is wel gepast.

[Edit] Nog een kleine toevoeging. De reden dat ik het persoonlijk ook stom vind om topics te sluiten als TS niet meer reageert is omdat het vaak midden in een discussie is. Vaak lopen die topics uiteindelijk zelf wel dood als iedereen uitgepraat is.
Ik meng me niet vaak in grote paardgerelateerde discussies, maar soms lees ik wel mee en ik kan me voorstellen dat het voor mensen die hun best doen om inhoudelijke posts te maken het heel vervelend is dat het topic gewoon gesloten wordt.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:37

xyzutu2 volgens mij was dat bericht voor mij? Aangezien ik voor zover ik gelezen heb (en ik zeg niet dat ik goed lees :') ) de enigste ben die iets gezegd heeft over smaad van handelsstallen. Daarbij weet ik dus ook dat dat niet enkel voor stallingen en dergelijke is. Vandaar ook dat ik in een van mijn vorige posts schrijf dat het voor een individueel persoon op dit forum gewoon makkelijker aan te tonen zou zijn waarover het gaat...
Volgens mij krijg je niet snel een bekeuring voor 'smaad en laster' te pakken.. Laat staan dat iemand een rechtszaak gaat openen om een topic dat ze nota bene zelf gestart heeft.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 10-09-18 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:51

Telpeva, is het echt letterlijk gezegd dat er niet meer deelgenomen mag worden? Of zijn die conclusies zelf getrokken omdat er bijvoorbeeld veel reacties verwijderd werden/topics gesloten worden?

Persoonlijk kan ik het mij echt moeilijk voorstellen, aangezien er dan wel meer mensen spraakverbod zouden krijgen volgens mij want er zijn nog genoeg 'rellen'.. := Maar als jij het zo zegt ben ik wel benieuwd...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie