Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

poes

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:31

Forum is wat mij betreft onpartijdig. Gebruikers zijn individuen en die kunnen kiezen hoe ver ze gaan.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:28

DezeNaam schreef:
Gini; daarom krijg ik soms ook wel mijn bedenkingen bij de paardensport... := Ik heb 13 jaar paardgereden en een jaar geleden mijn paard verkocht maar of ik ooit weer zou paardrijden, ik weet het niet. Ik heb veel gezien en in mijn ogen doen mensen meer slecht dan goed voor dieren dus hoe hard ik het ook mis denk ik niet dat ik snel terug zou beginnen. Kreeg eigenlijk ook mijn twijfels toen ik een vriendin die niet paardreed eens meenam en zei "Ja als hij niet direct op het been reageert na 2x dan geef je hem een tik met de zweep." Toen besefte ik eigenlijk ook pas hoe raar het klonk, even een dier fysiek corrigeren omdat het je niet zint? :+ Wie ben ik uiteindelijk om te bepalen hoe snel hij moet lopen als hij niet wilt en is het niet een beetje raar om zoveel controle te willen hebben en een dier iets tegen zijn zin verplicht te laten doen?
Maar goed, dat even aan de kant gelaten.. Op zich kunnen paarden beter tegen hitte dan honden natuurlijk (al zal een kleine melkkar niet veel doen als het niet aan het koken is buiten), maar op zich is het wel hypocriet inderdaad. :')

Als je op een hondenforum zegt dat je je hond slaat of extreem lichamelijk corrigeert zal je daar veel kritiek op krijgen inderdaad. Al zijn er ook zeker mensen op het hondenforum die wat harder zijn maar wel nog respect voor hun hond hebben en het niet doen uit woede maar op een doordachte manier. Niet iedereen is het daarmee eens maar er valt wel nog mee om te gaan en deze gebruikers worden niet elke keer door het slijk gehaald.
Denk dat het het verschil ook maakt dat de ene persoon het doet omdat hij gewoon niet met honden om kan gaan en het gedrag er wel even uit probeert te krijgen met geweld, en de ander wel inziet waar het gedrag van de hond vandaan komt en besluit dat een fysieke correctie de enigste manier is om het aan te pakken.
Maar als je dat besluit neemt moet je je wel verantwoorden hoor. :D _O- (En eerst alle positieve manieren geprobeerd hebben. ;p )

[Edit] En een gentle-leader is ook wel een zwaar trainingsmiddel. Kan veel schade aanrichten bij fout gebruik en veel hondeneigenaren weten eigenlijk niet hoe ze het moeten gebruiken.
Volgens mij is er een zeer groot verschil tussen de honden en paardenwereld... Bij honden wordt er tegenwoordig veel meer gekeken waar het gedrag vandaan komt en hoe je het aan kan pakken op een positieve manier zodat de hond zich beter zal voelen. Het gaat veel meer om samenwerking.
Oké bij paarden wordt hier natuurlijk ook wel naar gekeken, en er wordt gesproken van 'harmonie' maar in veel mindere mate vind ik. Paard 'moet maar gewoon luisteren' etc etc. Een paard is eerder puur hobby en je hond is je vriend. (Is niet voor iedereen uiteraard.)

Want hoeveel paardenmeisjes hebben uiteindelijk verstand van paarden? In de manege leer je rijden. Oortjes naar voren is blij en naar achteren is boos, maar verder leer je eigenlijk niet veel over het gedrag van paarden en hoe je emoties/gedragingen kan herkennen (net zoals mensen vroeger vooral naar de staart van de hond keken om het gedrag af te lezen terwijl we nu ondertussen wel weten dat honden véél meer signalen sturen die wij vaak missen). Over hondengedrag leren mensen tegenwoordig veel meer. Denk dat dat ook wel een probleem is op maneges, het is geen gewone hobby zoals skiën waarbij je even je latjes pakt en je ze daarna gewoon weer terug kan zetten. Je gaat met een levend dier om en dat lijken sommige mensen wel eens te vergeten.

Heel goede post die mijn huidig gevoel bij paardrijden goed weergeeft. Ik merk ook dat de paardensport van buitenaf steeds vaker kritisch bekeken wordt en in vraag gesteld. Mss goed om hier een apart topic over te openen ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:14

MiniMeLona schreef:
Ik begrijp hopelijk het punt wat je probeert te maken.
Mijn idee hierbij is dan meer dat ik persoonlijk zelf onderhand wel kan inschatten wie ik hier op dit forum serieus neem en wie toch vooral niet.
Maar wat ik ook vaak zie is dat juist de personen die ik vooral zelf niet serieus neem, hier met grote regelmaat posten overal en nergens op het forum en hun advies uitbrengen over allerlei uiteenlopende zaken. En dat die dan toch veel te serieus worden genomen, door de jongeren en/of mensen met wat minder ervaring. Dat vind ik persoonlijk een kwalijke zaak, maar wat je daar nou toch als forum aan kan doen? Geen idee... Misschien juist niet zo makkelijk een slotje ergens op gooien, omdat het grootste gedeelte van bokt het met elkaar eens is en niet met de ts in kwestie? Zodat zoiets in de picture blijft? Wellicht is dat een idee? Hoewel je dat ook niet als richtlijn kan uitoefenen, moeilijk hoor! Ik ben blij dat ik geen modje ben iig.

Precies dit. Er zijn best een paar zeer aanwezige bokkers die ik bij bepaalde onderwerpen al lang niet meer serieus neem maar die door anderen telkens gevolgd worden en zeker een podium krijgen. Maar dat is nu eenmaal zo, en ik denk niet dat daar veel aan te doen valt behalve je eigen argumenten te geven.

Ik zet, uit principe, niemand op 'negeer' trouwens omdat ik niet geloof in een persoon monddood maken; maar sommigen blijven je keer op keer verbazen :D Maar iedereen heeft nu eenmaal recht op een eigen mening.
Wat behandeling van dieren betreft is het zo moeilijk. Inderdaad, de meningen over goede zorg (ook voor kinderen trouwens), zijn zo verschillend dat het soms moeilijk bepalen is wat kan en wat niet. Mag je dan als individuele gebruiker ingrijpen? Dat moet je zelf weten... Persoonlijk vond ik daar het vaccinatietopic wel een mooi voorbeeld van hoe fundamenteel anders meningen kunnen zijn. Ook daar willen beide partijen heel graag de kids van de andere mening 'redden'. Maar de vraag blijft natuurlijk, naast wat WIL je doen, wat KAN je doen? Zonder wettelijke overtredingen blijft het dan toch bij je argumenten geven en verder kun je volgens mij echt weinig...

Ik vind verder het beleid dat bokt voert algemeen wel prettig en een pak aangenamer dan op andere fora die ik ken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:10

Sja hoe zou jij het eigenlijk willen? Ik merk ook wel dat het me achtervolgt hoor, ook degene die denken het zo goed te kunnen en zichzelf als lesgever aanbieden, zo lopen er echt veel van. Iedereen wil raadgeven vandaag lijkt het wel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:42

Prrrr schreef:
Nee, dat is vanuit het oogpunt dat er geen heksenjacht mag ontstaan. Je moet ook zien te voorkomen dat er een sfeer ontstaat waarin iemand gelyncht wordt. Dan heb je geen discussieforum meer.

Hier ben ik het mee eens. Het gaat vaak toch een eigen leven leiden met speculaties en verwijten die mij te ver gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:52

En wat is de zin van die topics openhouden behalve dat er steeds meer eigen speculaties gebruikt worden om Ooh en aah te roepen terwijl de TS al lang niet meer meekijkt of reageert.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:00

En op basis van berichten. Mijn ervaring is dat als enkele mensen maar blijven reageren, velen noet merken dat het altijd dezelfde zijn, dus concluderen dat het wel moet kloppen en gaan meedoen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:03

Maar als een TS niet reageert en de tegenstanders daardoor alleen maar harder gaan roepen en schreeuwen, heeft dat dan zin?

Ik ben vrij zeker dat ik kan uitvissen waar sommige paarden staan, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat hier neer te zetten :n

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:36

Ah komaan in dat ene topic werd al pagina`s niet meer inhoudelijk gereageerd. Dat is wel wat anders.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:45

Goh ik ben toch ook echt niet akkoord met hoe er op andere fora gereageerd mag worden. De massa is dom vind ik. En eens de boel los gaat, is het einde vaak zoek. Wat is de meerwaarde van iets 10 of 797 keer zeggen, zeker als het vanaf de 11e keer eindeloze herhaling + speculatie + ronduit grof taalgebruik wordt?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:02

Nouja, om maar 1 reactie te noemen, die was letterlijk gadverdamme. Intelligent en gefundeerd :j
Of speculaties waarom volgende stappen wel of niet ondernomen zijn.

Nee sorry maar ik zie echt het nut niet om iets te lang open te houden eens de TS toch niet meer reageert. Uiteraard moet er voldoende ruimte geweest zijn om meningen te geven maar op een gegeven moment is alles toch gezegd ?

Hoe je dan verder met iemand omgaat op het forum: negeren en/of inhoudelijk reageren op Posts. Meer vind ik persoonlijk niet nuttig.

Dat wil overigens niets zeggen over hoe ik me bij de oorspronkelijke situatie voel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 06:52

Dat idee van die experts is al geprobeerd en snel een stille dood gestorven. Weinig experts die hier hun handen aan willen branden. Bovendien heb je hier op bokt genoeg kans om mensen met ervaring te vinden en veel mensen vragen hier ook om aanbevelingen qua dierenartsen, lesgevers etc. Maar je kunt zoiets nooit opdringen vanuit een forum vind ik.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie