Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Prrrr
Moderatorrrr

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:34

Interessant om te zien hoe dit door de verschillende bokkers wordt beleefd. Ik kan best een juridisch kant en klaar antwoord geven, maar daar gaat het uiteindelijk niet alleen om. Het gaat er ook om of dat juridisch kloppende (en uitvoerbare) beleid nog een beetje past bij de werkelijkheid zoals die ervaren wordt.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:59

DezeNaam schreef:
Prrrr schreef:
Interessant om te zien hoe dit door de verschillende bokkers wordt beleefd. Ik kan best een juridisch kant en klaar antwoord geven, maar daar gaat het uiteindelijk niet alleen om. Het gaat er ook om of dat juridisch kloppende (en uitvoerbare) beleid nog een beetje past bij de werkelijkheid zoals die ervaren wordt.

Hoe zou het juridisch gezien dan gaan als iemand zoals in de vorige posts filmpjes plaatst van kinderen die 'lichtelijk' mishandeld worden?

Het publiceren van een bericht is de verantwoordelijkheid van de poster zelf. Het forum heeft geen grotere of kleinere verantwoordelijkheid dan een medegebruiker, tenzij met het plaatsen van het bericht inbreuk wordt gemaakt op rechten van derden. En die rechten van derden is niet waar je in dit geval iets aan wil doen, het gaat over de inhoud van het filmpje.

Daar weet je goed beschouwd geen klap van. Het kan een filmpje uit Rusland zijn waarvan iemand bedacht heeft om er eens goed mee te trollen, het kan in scene gezet zijn, het kunnen de buren van de plaatser zijn, en iedereen kan zijn eigen tekst erbij bedenken. Dat maakt dat je hooguit kunt zeggen dat er waarschijnlijk sprake is van mishandeling, en dat je 999 van de 1000 keer niet kunt zeggen wie er bij betrokken zijn.

Als je daarmee naar de politie gaat sturen ze je gewoon weer naar huis, of je nou een forum of een gewone gebruiker bent. Je weet te weinig om aangifte te kunnen doen. Dat is uiteraard anders als je daders of slachtoffers herkent: ga er dan vooral mee naar de politie of sein Veilig Thuis in. Die hebben een opsporingsbevoegdheid en die kunnen daar wat mee. Die hebben we als Bokt niet. Als Bokt hebben we aan de ene kant de privacywet die inhoudt dat je de gegevens die je onder je hebt ook onder je houdt, en dat die alleen als de wet daar ruimte voor biedt mag afgeven aan bevoegd gezag. In het voorbeeld hiervoor: als er iemand genoeg weet om melding of aangifte te doen en de politie zich meldt bij Bokt voor informatie, dan mogen (en moeten) we die afstaan. Dat voor het juridische stuk.

Op het forum zelf kun je eigen regels hanteren. Bijvoorbeeld dat aanstootgevend beeldmateriaal niet, of alleen in spoilers wordt getoond. We hanteren al een tijd de (niet heel exacte, maar kennelijk best bruikbare) Jeugdjournaalregel: als je denkt dat het op het Jeugdjournaal zou worden uitgezonden, kun je het laten staan.

Dat filmpje met die ezel, waar Koper aan refereerde, die staat in link. Ik denk dat je daar ook niet te ingewikkeld over moet doen: er was veel om te doen, het levert een levendige discussie op, en je hoeft er niet naar te kijken als je dat niet wil. Helemaal doodzwijgen dat dergelijke misstanden gebeuren wil je ook niet - dan zou je niet weten dat die misstanden er zijn.

Het probleem is dat wat aanvaardbaar is voor de een, nog niet aanvaardbaar is voor de ander, dat werd eerder ook al aangestipt. Dat verschil levert discussie op, en dat is denk ik waar een forum ook voor is.

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:21

xyzutu2 schreef:
Met het risico om off topic te gaan: waarom mogen leden op andere fora eigenlijk wel succesvol reddingsacties opzetten en uitvoeren voor zo'n verwaarloosde kudde? Doen die fora dan iets wat juridisch niet mag, of volgt Bokt daarin gewoon eigen richtlijnen?

Dat zijn de eigen richtlijnen van elk forum. Als jij als forum wil dat je leden zich inzetten voor reddingsacties, dan kun je dat uiteraard faciliteren. Maar dat hoef je niet te doen. Overigens meen ik mij te herinneren dat er op Bokt contact is gelegd tussen een aantal gebruikers die bij overstromingen in Friesland een ingesloten kudde naar vast grond hebben gehaald.

Ik kan me voorstellen dat je als forum zorgen hebt als mensen anderen oproepen tot het overtreden van de rechten van derden, want daarmee kun je zelf aansprakelijk worden. En aansprakelijkheid is voor een gratis forum wel een dingetje.

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:26

Wat is er mis mee om het topic gewoon te laten staan? Je kunt toch als gebruiker aangeven dat het gedrag/de training/de huisvesting/whatever niet deugt en waarom? Waarom zou zo'n topic verwijderd moeten worden?

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:56

Waarom vergelijk je het met een blad? Daar heb je redacteuren die jij inhuurt, en heb je als blad ook het recht om de berichten aan te passen. Dat is niet (juist) niet waar een forum voor bedoeld is.

Laat ik voor mezelf spreken: een forum waar iemand achteraf in mijn berichten kan gaan rommelen, daar ben ik snel klaar mee.

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:33

Nee, dat is vanuit het oogpunt dat er geen heksenjacht mag ontstaan. Je moet ook zien te voorkomen dat er een sfeer ontstaat waarin iemand gelyncht wordt. Dan heb je geen discussieforum meer.

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:42

Nee, want we modden niet op de inhoud. We zitten er niet om te vertellen wat je denken of zeggen moet, maar om een discussie in goede banen te leiden. Reden om in te grijpen is dus inderdaad spelen op man, en niet op de bal, omdat je daar een discussie mee om zeep helpt. Maar als je goed onderbouwd kunt melden dat een pony niet geplet zou moeten worden - leef je uit. Het heeft alleen weinig meerwaarde om dat te doen als er al twee pagina's dezelfde boodschap staat. Dat laatste is een reden om in te grijpen.

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:55

Zoals het beleid nu is, is dat geen uitgangspunt. Vind je dat dat zo zou moeten zijn?

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:11

_San87_: Daar zijn een paar problemen mee. Niet het filmpje zelf, want dat verdwijnt vanwege de Jeugdjournaalnorm. Maar aangifte: tegen wie? Wie ben jij eigenlijk? Herken ik jou op dat filmpje?

Volgende stap: Bokt is niet vrij om zomaar persoonsgegevens vrij te geven. Die mogen overgedragen worden aan de politie en in sommige gevallen aan andere ambtenaren, of op rechterlijk bevel, maar alleen op initiatief van de ander. Goed beschouwd is het dus aan de medegebruikers om aangifte te doen van de mishandeling, zodat de politie onderzoek gaat doen. Maar dat is lastig, want door de toepassing van de Jeugdjournaalnorm is het filmpje foetsie. Lastig om dat uitvoerbaar te krijgen, en ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat dat de verantwoordelijkheid van het forum is.

xyzutu2: ik vind het raar dat het vreemd overkomt, omdat we al heel lang niet op inhoud modereren. Waarom zou dat met mishandeling anders zijn?

De arbitraire keuze: 24 pagina's 'Ah, lief veulen' leidt niet tot een heksenjacht. 24 berichten achter elkaar 'Je mishandelt je paard', 'Je moet je schamen', 'Moeten we dat ook eens bij jou doen' leidt tot heel andere dingen. En dat is niet de bedoeling.

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:18

Dat filmpje komt niet door de Jeugdjournaaltoets :j. Maar waarom een ban?

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:32

Ik zie daar een praktisch probleem. Eén post van een TS kan een stortvloed aan reacties veroorzaken. Getalsmatig zit je dus altijd aan de kant van de tegenstanders te rommelen: oneliners, op de man, offtopic - in dat opzicht wordt er altijd meer ingegrepen aan de kant van het weerwoord. Dat is onvermijdelijk. Dat heeft niet te maken met partijdigheid, maar de stupiditeit van de OP en de niet altijd even onderbouwde reacties die stupiditeit veroorzaakt.

Dat is dus niet te ondervangen door anders te modden.

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:54

DezeNaam schreef:
Maar is het ook niet een aanname dat de gebruiker die 'gemene haatreacties' krijgt direct gelyncht zou worden..? := Ik vind dat nogal erg overtrokken.

Dat kan je overtrokken vinden, het is wel een criterium dat uit de praktijk voortkomt. We hebben zelf op Bokt een aantal voorbeelden gezien van mensen waarvan de persoonsgegevens uitgewisseld werden en de plek waar dan het paard staat. We kijken uiteraard ook wat de rechterlijke macht zegt in zaken over bijvoorbeeld smaad en laster. Dat brengt met zich mee dat we niet wachten totdat er mensen gelyncht worden. Voor dit tijd hebben we echt ingegrepen.

En het doel is ook nog steeds dat Bokt in beginsel een forum is waar je met respect met elkaar omgaat, ook al doet een TS reuze stomme groentesoeptrucs met een paard. De kracht van het forum is dan dat er op inhoud gezegd kan worden dat groentesoep geen dierenarts vervangt.

raket schreef:
En misschien moet je als ts eens bij jezelf te rade gaan als 95 procent een antwoord in dezelfde richting geeft.
[..]

Ik vind je laatste zin trouwens jammer prrrr. Daarmee sluit je eigenlijk de deur voor andete inzichten naar mijn gevoel. En dat vind ik jammer.
Maar dat is wellicht ook het nadeel van geschreven taal. Want waarschijnlijk is het jou bedoeling niet eens om het af te kappen, maar refereer je naar je eigen tekst.
Maar door die witlijn lijkt het anders.

En het is juist zo fijn om wél met elkaar te kunnen blijven praten...

Je eerste zin vat voor mij wel mooi mijn vorige punt samen. En dat laatste: dat is juist niet de bedoeling. Wat ik eerder al aangaf: ik kan het juridische stuk goed weergeven, maar daarmee weet ik niet hoe dat in de praktijk voor gebruikers werkt. Dat maakt dit topic wel heel interessant. Voor mij dan :)

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:50

Hardere reacties is geen doel op zich, ook al zijn er nog geen doden gevallen. Waarom zou je dat willen?

En ook gewone private personen willen nog wel eens, al dan niet via een advocaat, een brief over smaad en laster sturen. Dat is niet voorbehouden aan professionele stallen. Het is beslist iets om rekening mee te houden.

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:08

xyzutu2 schreef:
Prrrr schreef:
Hardere reacties is geen doel op zich, ook al zijn er nog geen doden gevallen. Waarom zou je dat willen?

Maar is de manier waarop jullie nu met dit soort topics omgaan in jouw ogen dan echt de enige manier die de-escalerend werkt?

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Bovendien ben ik het niet eens met de stelling dat in dit soort topics meteen op slot gaan - daar gaat normaal gesproken wel het een en ander aan minder ingrijpende maatregelen vooraf. Maar ik denk dat de discussie daarover nogal afwijkt van de vraag welke verantwoordelijkheid een forum heeft.

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:04

Wat ik nou een beetje jammer vind is dat het topic verzandt in het modden, en niet meer gaat over de verantwoordelijkheid die je bij het forum vindt horen. Terwijl ik dat nou juist het interessante deel vind.

Eerder werd bijvoorbeeld aangegeven dat mishandeling afstraalt op Bokt. Ik vraag me af of dat zo is, of zo zou moeten zijn. Moeten we ons dan duidelijker distantiëren van de inhoud die door gebruikers geplaatst wordt? Of vind je dat we juist meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor de inhoud? Even los van de vraag of dat uitvoerbaar is?

Andere vraag, over het verwijderen van dat filmpje: dat zou hoe dan ook een link worden. Maar als je alles wat niet kan (gesteld dat je het daar over eens kan worden, stang/trens versus bitloos wordt bijvoorbeeld al een mooie discussie) van Bokt haalt, haal je dan ook niet een groot deel van wat juist bediscussieerd móet worden weg?

Eleanor Roosevelt

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:04

Bedankt voor deze ongenuanceerde reactie waarin je niet reageer op wat ik schrijf, maar op je eigen gedachten over Bokt. Kennelijk heeft het geen zin dat ik reageer, dus daar hou ik dan ook maar mee op. Jammer.

Eleanor Roosevelt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie