Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gini

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:19

Maar koper, buiten het kritiek leveren dat je nu doet, is de vraagstelling van TS: hoe zie jij het? Wat is jouw mening daarover? Wat zou Bokt volgens jou dan moeten doen? Welke rol spelen de Bokkers, moderators, beheerder?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:53

Koper schreef:
Voor de individuele bokker is het natuurlijk een kwestie van karakter. Een paar keer per jaar kom ik op bokt topics tegen waar ik echt heel boos en verdrietig van word. En dan bedoel ik niet het standaard fototopic met achter het bit duikende, voorbeenzwiepende, niet dragende, totaal verkeerd bespierde paarden. Daar ben ik al lang op afgestompt :o En dan hoop ik altijd maar dat iemand met geduld en tact er wat van zegt. Maar dat is helaas niet altijd zo. Dat is best lastig vind ik. Ik ben daar niet goed in, dus moet ik er dan wat van zeggen of niet. Soms doe ik dat. En soms ook niet.

En dat heb ik dus ook. Dat de paardensport (of paardenhouderij in het algemeen eigenlijk) niet altijd de mooiste sport is, heb ik ondertussen maar aanvaard. Maar soms zie ik topics voorbij komen waarbij ik eerlijk waar van mening ben dat iedere zelfverklaarde paardenliefhebber daar toch triest van moet worden. Maar dan zie je toch dat er gejubeld wordt of dat er 'toch niets aan de hand is'. En dan denk je: waar ligt die nu eigenlijk? Die grens van dierenleed? Heel moeilijk blijkbaar om dat te bepalen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:05

DezeNaam schreef:
Zoals ik in het vorige topic al schreef was dit op een hondenforum niet waar geweest... Daar zijn de moderators (en gebruikers) nu eenmaal vaker véél harder en reken er maar op dat je bakken kritiek over je krijg en er dan misschien één waarschuwing komt in het topic door een modje maar het topic blijft gewoon open hoor. :+

Maar is dat niet omdat leed bij honden eigenlijk een meer afgebakend gebied is dan bij paarden? Als je een hond een tik geeft met een stok, dan zal iedereen verontwaardigd zijn en jouw gedrag afkeuren. In de paardenwereld is het gebruik van een zweep echter wel gerechtvaardigd en zijn we enkel verontwaardigd wanneer het excessief gebruikt wordt. Maar van een flinke pets op de paardenbillen kijkt niemand meer van op of om. Op hondenbillen zou je dat niet moeten doen zonder veroordeeld te worden.

Om nog maar te zwijgen als ik mijn hond zou uitlaten met de leiband bevestigd aan een staafje staal tussen zijn tanden. :D

Een voorbeeld uit de realiteit: op een evenement in de buurt deze zomer zagen we drie Zwitserse Sennenhonden een kleine melkkar trekken. Een vrouw zei: Ocharme, moeten ze met deze hitte die kar trekken? En ik verzin het niet, diezelfde vrouw zag ik een kwartiertje later plaatsnemen in de huifkar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:12

In de hondenwereld wordt zelfs de gentle leader niet altijd bejubeld en enkel gebruikt als een (best wel zwaar) trainingsmiddel. Om maar te zeggen dat honden -in vergelijking met paarden- met fluwelen handschoenen behandeld worden. En dat het daarom kan lijken dat er op hondenfora meer aan gedaan wordt. Maar in de paardenwereld: tja, A gebruikt een bit, B vindt dat dierenleed. Wie heeft gelijk? Ga er als mod maar aan staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:05

Is inderdaad een hele goede post die ook exact mijn bedenkingen weergeeft. In de paardensport is dierenleed heel moeilijk te onderscheiden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:10

Koper schreef:
Leo schreef:
We hebben een duidelijke regel met betrekking tot dierenmishandeling: filmpjes, foto's etc. van dierenmishandeling staan we niet toe op het forum. Geenszins willen we als Bokt podium bieden voor dergelijke praktijken, zelfs niet met de insteek om te laten zien hoe afschuwelijk het is. Daar zijn we het immers allemaal wel met elkaar eens. :\

Zou je mij misschien eens willen uitleggen waarom er dan een tijdje geleden door nota bene het boktteam zelf (in de vorm van de nieuwsredactie) een topic met daarbij een afgrijselijk filmpje van een ezel die door tijgers wordt opgegeten geplaatst is? Of zijn ezels geen dieren? Ja, ik snap dat tijgers ezels eten. Nee, ik snap niet dat dierentuinpersoneel een levende ezel een tijgerverblijf in schuift. En ik snap ook niet dat het boktteam het filmpje dan deelt.

Een tijdje geleden? Je bedoelt 1 jaar, 3 maanden en 3 dagen geleden? Als je een topic uit zo een ver verleden moet aanhalen als punt om te bewijzen dat het boktteam inconsistent is, dan vind ik dat toch slapjes en vind ik dat het team best wel goed werk levert.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:24

Koper schreef:
Gini schreef:

Een tijdje geleden? Je bedoelt 1 jaar, 3 maanden en 3 dagen geleden? Als je een topic uit zo een ver verleden moet aanhalen als punt om te bewijzen dat het boktteam inconsistent is, dan vind ik dat toch slapjes en vind ik dat het team best wel goed werk levert.

Wat ontzettend goed dat jij de moeite hebt genomen om dat topic op te zoeken. Buk es, dan krijg je een mooie veer in je hol.

En dit was inderdaad een voorbeeld. Het eerste wat me zo te binnen schoot.

:') :') Echt waar? Jij haalt een topic aan om je punt te bewijzen en ik mag dat topic niet opzoeken? HA-HA-HA. Je bevestigt wat ik al dacht, slappe argumentatie en dan kan je nog meer 1 ding en dat is in het rond schoppen. Kom maar op met die veer, ik neem hem heel graag van jou aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:57

Maar stalking is moeilijk te bewijzen. Wanneer stalk je iemand? Dat is zelfs iets waar de politie het moeilijk mee heeft, laat staan dat Bokt deze rol even op zich kan nemen. Ik denk dat dit echt iets is waarmee de gestalkte persoon aan de slag moet: bewijzen verzamelen, naar de politie stappen en de medewerking van Bokt vragen (die die dan ook wel zal verlenen, daar ben ik zeker van). Maar de verantwoordelijkheid vanaf het begin bij Bokt leggen, ik denk dat dat onmogelijk is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:36

Shadow0 schreef:
En misschien dat dit een plek is voor maatwerkoplossingen, waarbij een gebruiker wordt aangesproken dat bepaalde onderwerpen voor diegene tijdelijk offtopic zijn? Stel, ander hypothetisch voorbeeld, iemand toont het gebruik van 'soring' - het gebruik van bijtende middelen onder bandages om de benen hoger op te tillen - en vindt dat een goede trainingsmethode. Dan kan ik me goed voorstellen dat die gebruiker geruime tijd ook geen advies meer mag geven op RT-onderwerpen. Want er zijn echt grenzen. En die ene persoon is misschien niet te overtuigen, maar het is prima als dat soort dingen niet geaccepteerd worden.

Maar dan ben je dus heel erg afhankelijk van de mening van de mod in kwestie en is dat dan een zoveel eerlijkere situatie? Jij hebt het over soring, ik vind het al not done als kogelbeschermers een gaatje strakker aangetrokken worden. Zou ik als mod dan een gebruiker mogen aanspreken en weren van een aantal forumonderdelen enkel en alleen omdat IK het zielig vind? Terwijl een andere mod misschien pas waterige ogen krijgt bij Tennessee Walker-achtige taferelen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:52

MiniMeLona schreef:
Daar zul je dan toch als forum zijnde een aantal richtlijnen voor moeten gaan maken denk ik?

Maar wat je dan eigenlijk van Bokt verwacht (en de modjes dus) is dat die de grens gaat bepalen van dit is dierenleed en dit niet. Dat ze dus eigenlijk politie gaan spelen, iets wat hen in het verleden in heel wat andere kwesties juist verweten werd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:02

Shadow0 schreef:
Gini: Niet van 1 mod maar wel als teambeslissing. Ik heb er gewoon wel vertrouwen in dat het team best onderscheid kan maken tussen wat iemand zelf niet wil en wat als team gedragen wordt als niet aanvaardbaar.

En... de enige manier om altijd perfect gelijk te handelen is door nooit iets te doen. Dat is een makkelijke manier, makkelijk toetsbaar - en knap onwenselijk. Soms moet je gewoon durven zeggen dat dingen niet kunnen, en daar dan gewoon voor gaan staan. (En de mensen die het daar niet mee eens zijn, die richten hun eigen forum maar op ofzo - zoals ook al meerdere keren gebeurd is.) Ik ben niet bang dat het team daarin doorslaat eigenlijk.

Bwa, een teambeslissing is natuurlijk niet altijd unaniem. Maar als het over het al dan niet plaatsen van een slotje op een oud topic gaat, dan ga je daar als mod niet voor in het harnas kruipen als je het niet eens bent met de eindbeslissing. Je haalt je schouders op en gaat door. In het geval van dierenleed komt daar een heel irritant iets als 'emotie' bij kijken. Zeker als je dicht bij de grens komt van wat dierenleed is en wat niet. Dat het levend villen van een wasbeer of het levend koken van een hond unaniem veroordeeld wordt, dat is een evidentie, maar in de grijze zone heb je ook net wel en net niet gevallen.
Want wat is dierenleed? Een te zware ruiter? Een stangbit in de mond? 23/7 op stal? Een modderwei? Een dun paard? Hoefijzers? Een Bokker die een homeopaat verkiest boven een DA?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:33

xyzutu2 schreef:
Maar topics zijn er toch niet alleen voor de topicstarter?
Ik ken genoeg topics waarbij de TS verdween en mensen vervolgens aangaven dat ze de reacties alsnog erg nuttig vonden aangezien zij die kant van de wet/ziekte/trailerlaadpraktijken/noem maar op niet kenden.
Dus ja, ik ben TS van een ponyplettopic, verdedig eerst 3 pagina's niet gestoord door Bokt dat je best met 120 kilo op een minishet mag zitten zolang de homeopaat het maar goed vindt en verdwijn dan spoorloos... Mensen blijven reageren op waarom het wél slecht is en geven ook links, tabellen en er ontstaan discussies over de betrouwbaarheid van percentages ruitergewicht vs paardengewicht en over hoe dat vroeger dan in het leger werd gedaan - en daar leren mensen alsnog van zoals ook vaak wordt aangegeven in dergelijke topics.
Bokt is er niet alleen voor de topicstarters.

Als een topic daadwerkelijk zo constructief zou verlopen zoals je hierboven schetst (dus met links naar onderzoekjes en tabellen etc), dan zou daar ook niet zomaar een slot opgegooid worden. Daar ben ik van overtuigd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:06

Mmm, ja, ik denk dat zoiets dan wel geprobeerd wordt door modopmerkingen in het topic, het verwijderen van oneliners en het aanspreken van gebruikers. Maar als dat dan niet werkt en 80% blijft gewoon doorschreeuwen over de verschillende martelmethodes die men op TS wilt gebruiken, is het dan nog nuttig om het topic open te houden voor die 20% die tevergeefs proberen om er een interessante discussie van te maken?
Wat is de informatieve waarde van zo een topic voor een toekomstige bokker? Gaat die door pagina's aan verwensingen scrollen om tot die ene nuttige post te geraken? Ik weet het niet.

En even van de andere kant bekeken, advocaatje van de duivel spelen :D : mogen we van een mod verwachten dat die telkens maar tijd moet spenderen aan het opschonen van het topic nadat de Bokkers er klaarblijkelijk lak aan hebben aan wat die mod zegt. Een oneliner is snel geschreven, een topic van 10 pagina's opschonen en gebruikers een berichtje sturen en overleggen met collega's duurt heel wat langer. Als één enkeling zich niet aan je modopmerking houdt, is dat nog te overzien, als 80% even goed lacht met jouw groene balk en verdergaat op hetzelfde elan, tja, waarom zou je als mod dan nog het topic open houden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:29

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
Maar als dat dan niet werkt en 80% blijft gewoon doorschreeuwen over de verschillende martelmethodes die men op TS wilt gebruiken, is het dan nog nuttig om het topic open te houden voor die 20% die tevergeefs proberen om er een interessante discussie van te maken?

Dit is een overdrijving die de werkelijkheid geen recht doet. Ik ben ook al een tijd op Bokt, ik weet hoe dingen kunnen ontsporen, en ook dat bovenstaande geen realistisch voorbeeld is.
Dat vertroebelt de discussie en is volgens mij niet zinvol. Hypothetische situaties kun je altijd wel naar je doel toeschrijven, maar het gaat uiteindelijk om de realiteit.

Het omgekeerde van hypothetische situaties is een effectief bestaand topic of bestaande Bokker bespreken, en dat mag niet. Dus je moet iets.
Topics waarin 80% van de reacties van dezelfde insteek zijn en vooral bestaan uit het naroepen wat de ander zegt, die bestaan echt wel hoor. Heb me er zelf ook al meerdere keren schuldig aan gemaakt. :+

Citaat:
Soms is het negeren van modopmerkingen een reactie richting de mods ('haha, make me!') maar lang niet altijd. Andere redenen kunnen bv zijn dat de opmerking zo algemeen is dat iedereen denkt zich eraan te houden, dat een paar de opmerkingen negeren en er geen reactie komt vanuit de mods waardoor gebruikers het gevoel hebben dat ze er zelf wat mee moeten omdat de anderen wel erg veel ruimte krijgen, soms gaan topics zo snel dat ze niet gezien worden of vergeten zijn, soms ligt de spanning heel ergens anders dan waar de mods denken dat 'ie ligt waardoor de modopmerking daar geen einde aan maakt, etc.

Dat kan inderdaad allemaal en daarom is een definitief slot op een topic praktisch nooit de beslissing van 1 mod in 5 minuten zonder eerst iets anders geprobeerd te hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:39

xyzutu2 schreef:
Inhakend op post van Shadow0: ik kan me diverse keren herinneren waarbij een moderator opmerking genegeerd werd - volgens de moderator. Fictief voorbeeld: iemand plaatst een vreselijk kreupel rijfilmpje. Er volgen 7 posts die proberen te analyseren in welk been de kreupelheid zit en argumenten aandragen waarom rijden hiervoor niet goed is, en 30 oneliners 'ga van dat paard af, dierenbeul, iedereen ziet toch dat het dier hartstikke kreupel is???' Er komt een moderatoropmerking: 'er is nu wel genoeg herhaald dat het paard slecht loopt, hier niet meer op doorgaan.
Nieuwe post; 'heeft er eigenlijk al eens iemand naar het zadel gekeken? Dat ligt bovenop de schoft en doordat de schouderbladen dan niet meer kunnen roteren kan een paard slechter gaan lopen'
Moderator: 'er mocht niet meer over slechter lopen gesproken worden, dus slotje'.
Valt dat überhaupt onder de noemer moderator negeren, als het zadel nog nergens besproken was?

Een goed onderbouwde post mag nooit de reden zijn tot een slotje. In dat geval mag de moderator dus zeker aangesproken worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:29

xyzutu2 schreef:
Als ik een topic open met dat je voor een sfeervolle verlichting natuurlijk tuinfakkels kunt kopen maar dat je ook gewoon een paar katten in brand kan steken, en daar komen 3 pagina's met ontzette reacties op, gevolgd met de moderatoropmerking dat er teveel herhaald wordt en dat de reacties te gemeen zijn en dat daarom het topic gesloten wordt...
Volgens moderators is dat geen partij trekken.
Voor gebruikers klinkt dat waarschijnlijk heel anders.

Het irritante aan fictieve voorbeelden is dat ze fictief zijn en dat je de moderators nu eigenlijk acties "verwijt" die ze misschien helemaal niet zouden maken. Wie weet zouden ze jouw post waarin je aanraadt katten aan te steken wel verwijderen en jou een ban geven voordat er 3 pagina's aan reacties zijn. Omdat katten in brand steken overduidelijk dierenmishandeling, is het in deze "gemakkelijker" om als mod daar een standpunt in te nemen.
Ik heb weet van een relaccount dat een topic opende met foto's van paarden die geslacht werden. Dat topic werd verwijderd en het account geband. Daar is het gewoon heel gemakkelijk: dit willen we niet op Bokt. Toen werden de Bokkers die op dat topic reageerden ook niet op de vingers getikt ofzo, dat was gewoon een heel wansmakelijk topic.

Het is de grote grijze zone waar het moeilijk wordt. Wat doe je met een paard dat strak op de slof gereden wordt? Tja.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:56

Indestal schreef:
Ach ja, BMHP, we zullen over een tijdje wel weer een verhaal op bokt krijgen van een nieuwe bokker, mensen zullen er op afspringen en de topics gaan benoemen....de bokker zal bedroefd denken, had ik dit maar op internet gelezen toen ik ging googlen, dan was mij leed bespaart gebleven..en zo,gaat dat al jaren en jaren op bokt...evenals ik een vriendin waarschuwde voor een stal, maar zij op internet alleen positieve reaktis las inclusief bokt :+ , de negatieve berichten waren weggegumd....vriendin koopt er een paard, volledig paardenleek, bak ellende, lege portrmonee, spijt, had ze maar naar mij geluisterd zegt ze uiteindelijk....daarom vind ik het zo oneerlijk om alle slechterikken in paardenwereld in en schijnvertoning van goeds en onbekends binnen bokt neer te zetten..

Dit vind ik nu dus echt zo een voorbeeld wat je nu net niet in de schoenen van Bokt kan schuiven. Uiteraard is het goed om recensies te zoeken op het internet. Maar het principe: "op Bokt vind ik alleen maar goede dingen, dus het zal wel goed zijn" en bijgevolg zelf stoppen met nadenken, tja, dat vind ik toch echt de verantwoordelijkheid van de persoon in kwestie.

Nu weet ik niet over welk topic het gaat, maar uiteraard mogen negatieve ervaringen die uit eerste hand en goed onderbouwd zijn wel gedeeld worden. Maar 10 pagina's aan: "ja dat is echt een k*tstal heb ik gehoord. Niet naartoe gaan." Dat mag inderdaad niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 10:07

Indestal schreef:
@Gini, Als je paardenleek bent en je komt met google meteen op bokt uit, waar paardenmensen zitten en een enorm ledenbestand, waar haal je dan recensies vandaan? Gewoon ff reeel blijven en je niet persoonlijk verbinden met bokt als ikbenbokker en ik kom braaf op voor bokt omdat ik loyaal ben....

Gewoon feiten, punt uit!

Oei ja, tegen feiten valt niets te zeggen natuurlijk, als het nou nog een mening was. ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie