Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Ods, MirandaT, Duhelo, Muiz

Cayenne
Vlinderlicht

Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 12:12

*\o/* Jaja, na een dik jaar pauze zijn ze weer terug! *\o/* En ook weer live te volgen via de camera!

Voor wie het nog niet weet: Ik heb al een aantal jaar valkparkieten en kweek af en toe een nestje met hen.
Vorig jaar voorjaar stond dit ook in de planning, alleen hadden ze wat moeite gehad met de koude winter en vond ik ze niet in optimale conditie. Daarom heb ik toen bewust alsnog over geslagen. Niet veel later kwam er een zekere groene papegaai in mijn leven en had ik het daar even heel druk mee O:)

Maar dit jaar gaan we het opnieuw proberen! :D De bedoeling is om met twee koppels het avontuur aan te gaan. Mogelijk volgt daarna nog een derde koppel, maar dat hangt af van het weer. Ik wil namelijk niet dat ze met bloedhitte op het nest zitten. Dat zorgt voor stress bij mij en stress bij hen.

Na lang nadenken ben ik er eindelijk over uit welke 2 koppels het mogen gaan proberen.
Ik stel ze dan ook graag aan jullie voor! :list:

Angel Wings' Marabi
Marabi is een vierjarige clear pied bonte man, die het cinnamon gen vermoedelijk bij zich draagt.
Ik heb hem 4 jaar geleden gekocht, samen met zijn vader en moeder. Helaas is zijn moeder inmiddels overleden, maar zijn vader heb ik gelukkig nog altijd.

Dit was Marabi als babyvogel van 4 maanden oud, een verschrikt schriel kipje dat alles nog eng vond.
:(:)
Afbeelding

En dit is Marabi nu, 4 jaar later. Uitgegroeid tot een hele knappe vent! <3
Afbeelding

Vanaf de eerste krijs (ja, echt :') ) was hij tot over zijn oren verliefd op Dainty.
Zij is een bonte lutino bleekmasker-witmasker dame van 3.5 jaar oud en heeft duidelijk de broek aan in hun relatie :+

Angel Wings' Ain't She Dainty
Afbeelding

En zo slapen ze iedere nacht dicht tegen elkaar aan :+:
Afbeelding

Marabi en Dainty hebben 2 jaar geleden ook een nestje gehad. Ze waren beiden nog onervaren en deden het in eerste instantie super goed! Helaas kwam er eind april nog een flinke vorstnacht. Tijdens die nacht is Dainty toen ergens van geschrokken en van het nest af gegaan. Daardoor zijn hun 3 babies (van 3 weken oud, dus bijna in de veren) helaas doodgevroren. Ik ben daar echt weken ziek van geweest, en dan vooral voor de ouders. Ze deden het zo goed en opeens was het foute boel..
Ik wilde het vorig jaar opnieuw met hen proberen, maar Marabi had moeite met de rui en was niet in optimale conditie. Ik hoop dat ze dit jaar meer geluk hebben! <3

En dan het tweede koppel :) (Ik heb de voorkeur om altijd twee koppels tegelijkertijd te laten broeden zodat je bij problemen wat eitjes kunt overleggen in het andere nest. Daarbij kies ik dan vaak voor een ervaren koppel dat tegelijk met een onervaren koppel broed. Op die manier leren ze van elkaar.

Het ervaren koppel bestaat uit:

Angel Wings' Daiquiri

Daiquiri is een man van ruim 3.5 jaar oud. Daiquiri is bij mij geboren en een bonte witmasker met het lutino gen (wat voor 'albino's kan zorgen). Zijn ouders heb ik ook nog in bezit en zullen waarschijnlijk later dit voorjaar een nestje krijgen.

Dit was Daiquiri als kleine baby van 3 weken oud <3
Afbeelding

En dit is Daiquiri nu :+
Afbeelding

Afbeelding

Daiquiri is sinds zijn jeugd al tot over z'n oren verliefd op Mégan, met wie hij dus ook al 3 jaar een koppel vormt :)

Angel Wings' Mégan

Mégan is een vijf jaar oude gezoomde (ef) cinnamon opaline bonte dame. Daarnaast draagt zij ook nog het witmasker gen bij zich.
Afbeelding

Het gen voor gezoomd in combinatie met cinnamon zorgt ervoor dat ze in de zomer als een toverbal kan verkleuren :D
Mevrouw ziet er ieder jaar weer anders uit.
Afbeelding

En Mégan en Daiquiri vinden het heerlijk om elkaar urenlang te kroelen <3
Afbeelding

Dit koppel heeft 2 jaar geleden ook een nest gehad. Dat hebben ze echt super gedaan en met veel liefde en toewijding hun vier kleintjes groot gebracht. Het was echt een toverballen nest want alle kleintjes hadden weer een compleet andere mutatie. Ik ben dus benieuwd wat ze er dit jaar van bakken! :D

Deze twee koppels zitten momenteel in een aparte voliere zodat ze zich rustig kunnen voorbereiden en mijn andere valken niet kunnen kweken. De broedblokken hangen pas sinds gisteren, dus ik verwacht de aankomende twee weken nog geen eitjes (maar je weet maar nooit :+ ). Als ik het zo bereken zal de eerste baby niet voor half april geboren worden. Momenteel zijn ze nog druk bezig met uitzoeken welke broedblokken ze gaan gebruiken :D

Als alles goed gaat hoop ik uit deze twee nestjes wat jonge vogels aan te houden. Ik heb maar 2 zelfgekweekte vogels in mijn voliere zitten (waarvan eentje ook niet geschikt is om voor nageslacht te zorgen) en dat vind ik eigenlijk zonde :o Dat moeten er dus meer worden!

De livestream:

Momenteel hebben Mégan en Daiquiri het linker nestblok in gebruik genomen, terwijl Marabi en Dainty rechts zitten. Maar dat kan de aankomende dagen nog best omwisselen want ze vinden het erg leuk om bij elkaar te gaan buurten :+

En voor wie nog een kijkje in mijn andere voliere wil nemen, heb ik een paar weken geleden dit filmpje gemaakt waarbij al mijn valken voorgesteld worden :)

En gewoon omdat het kan, nog even een foto van mijn groene terrorist die vooral als mascotte functioneert O:)
Afbeelding

Volgen jullie mee?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-02-19 12:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 12:26

laraxXxemma schreef:
Oooh leuk krijg je weer ukkies? :D

Op hoeveel zit je nou totaal dan? 3 koppels valt wel mee in vergelijking met wat je eerder had toch?

Ik heb er 17! Ze hebben allemaal een partner. Dat zijn dus 7 koppels en 1 trio :P
Maar met 2 koppels kan ik niet kweken, dus dan blijven er nog 5 over :j
Ik wil niet met allemaal tegelijk kweken, want dan heb ik zo'n 25 tot 30 babies die ik ook nog eens allemaal tegelijk tam moet maken :')
Dan doe ik het liever met twee koppels tegelijk en kan ik ze individueel meer aandacht geven :j

Wat leuk dat jullie allemaal nog volgen! :):) Ik was bang dat niemand het meer leuk zou vinden :o
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-02-19 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 13:55

Wat leuk dat jullie allemaal weer volgen! *\o/*

Evelien4: In principe zijn valkparkieten hun hele leven monogaam, maar net als bij mensen maken ze heel soms wel eens een uitstapje :+ Er zijn bij valkparkieten zelfs ook stelletjes die uit 2 mannen of 2 dames bestaan :D Wat dat betreft zijn ze heel modern :+
De twee koppels waar ik nu mee ga kweken zijn heel monogaam. Eigenlijk zie ik in mijn voliere nooit dat er iemand vreemd gaat!

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 16:50

FV_Whisper schreef:
Ik ga ook proberen actief te volgen dit keer *\o/* (Heb in het verleden wel vaak eens meegelezen, maar nooit echt genoeg om te reageren)

Vergis ik me nu of had je vroeger meer vogels? Ik weet nog dat Aura was overleden, maar had altijd het idee dat je er meer dan 17 had.

Dat klopt! Ik heb er 17 thuis, maar in totaal zijn het er 25. Er zijn er afgelopen jaar 8 uit logeren gegaan bij een vriend en vriendin die wilden ervaren hoe het is om met valkparkieten te kweken. Omdat ik vorig jaar niet wilde kweken, maar die 8 vogels wel heel broeds waren, zijn zij dus tijdelijk verhuisd. Daar zat ook de man van Aura bij, want na haar dood had hij moeite met het koppelen aan een andere dame. Dat is nu gelukkig wel gelukt! Vaak lukt het door ze even uit hun vertrouwde omgeving te halen zodat ze steun bij elkaar zoeken. Afgelopen zomer hebben ze een heel mooi nestje gehad!
Ze blijven daar nog tot na de zomer en dan komen ze terug!

Evelien: Zolang ik in de grote voliere geen broedblokken op hang, komen er ook geen eitjes. Gelukkig maar! Anders was het 't hele jaar door Pasen :')

JPitty, natuurlijk ben je welkom! Net als iedereen trouwens! *\o/*

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 17:31

alice0cullen schreef:
Wat leuk om weer te volgen. Ik heb alleen nooit die broedblokken gesnapt, zit daar iets in of voor dat ze dan wel willen kweken of is het gewoon puur de beschutting?

Het is eigenlijk gewoon een nestkastje waar een dikke laag hennepvezel in zit.
Hun instinct weet dat daar de eitjes in moeten en dat ze daar goed warm blijven :j

Cayenne
Vlinderlicht

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 18:19

Ik heb twee volieres, dus de koppels waarmee ik wil kweken zet ik apart in een tweede voliere en de rest blijft bij elkaar in de andere voliere. Die krijgen ook geen nestblok, dus hebben niet de behoefte om eitjes te leggen :P Deze 2 koppels worden broeds zodra ze de nestblokken zien, want dat associëren ze meteen met babies :D
Zodra de kleintjes groot gebracht zijn en uitgevlogen gaan de ouders gewoon weer bij de groep :j De ouders worden ook op een andere manier gevoerd omdat ze meer voedingsstoffen nodig hebben om zichzelf en de kleintjes groot te brengen.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 18:42

Jolliej, ik heb er wel eentje die bovenop alles gaat zitten dat rond is. Ik kan haar dus geen balletje of ander rond speeltje geven, want in haar hoofd is het een eitje en dat moet warm gehouden worden :+
Ik heb ooit per ongeluk een (onbevrucht) eitje laten vallen en het eerste wat ze deed was er bovenop gaan zitten om het te redden. Zo lief <3

CharIsabella, sommigen zijn tam, maar zodra ze de vervoersbox zien denken ze dat ze naar de vogelarts moeten en dat is niet echt hun hobby :') Dus dan gaat er eentje alarm slaan en laat de rest zich niet meer vangen. Dan moet ik het vangnet gebruiken en gaan ze in de vervoersbox naar de andere voliere.
Maar ik heb ook vogels die ik gewoon zo kan oppakken en in de box kan zetten zonder dat ze denken dat ze dood gaan :(:)
Gelukkig ben ik best handig geworden met het vangnet. Alleen Daiquiri is een ramp om te vangen. Die is supersnel en maakt enorme duikvluchten :=

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 19:22

Gaby, dat is Djinti, de moeder van Daiquiri :D
Afbeelding

Als jonge vogel van 8 maanden had ze al het instinct dat alle eitjes gered moesten worden.
Ze had op dit filmpje nog nooit zelf een eitje gelegd, maar ze probeert er hier al op te zitten (is een nepeitje) <3.

Let niet op mijn superstoere sandalen :') Ik stap alleen met die schoenen de voliere in om het hygienisch te houden.

Halo doet het ook supergoed! Hier een foto van mevrouw, die iedere dag trouwens een lekkere frisse duik in het waterbakje neemt :')
Afbeelding

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 19:40

Djinti heeft een superzacht karakter <3 Ze zou echt haar laatste zaadje nog aan een ander geven als het nodig was.

Halo heeft een partner! Alleen weet ze het zelf nog niet :') Brandi is stapelgek op haar, maar zij is nog te jong om echt interesse te hebben :+

Welkom iedereen! *\o/*

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-19 07:18

Je mag alles vragen hoor! :j
Ik kan idd met twee koppels niet kweken.
Met Phoenix en Pyriet kan ik niet meer kweken omdat Phoenix een maagwandbreuk heeft opgelopen tijdens haar laatste nest (december 2017). Ze heeft er toen een ei uitgeperst die een stuk groter was als normaal.
Daardoor heeft ze zoveel kracht moeten zetten dat er een breuk in haar maagwand is ontstaan. Gelukkig (of nou ja, in haar geval) is de breuk vrij groot waardoor haar organen niet klem komen te zitten.
Het kan bij vogels helaas niet gehecht worden omdat de maagwand heel dun is en dan juist verder zal uitscheuren.
Ze kan er dus verder oud mee worden, maar kweken mag niet meer (nou vond ik het sowieso erg zwaar voor haar, dus ik had haar zelf ook al uitgesloten voor de kweek).
Het is wel jammer want het zijn super ouders en gek op hun babies, maar alles voor hun gezondheid!

Rechts het ei dat veel te groot voor haar was. Gelukkig heeft ze het er heelhuids uit kunnen krijgen, want tijdens het persen kan de schaal breken in haar buik en dat is echt het doodvonnis voor een vogel :(
Afbeelding

En met Brandi en Halo kweek ik niet omdat Halo een hartprobleem heeft en daarom een hele moeilijke start heeft gehad na haar geboorte. Ze is sowieso wat kleiner als de rest en kweken kan er voor zorgen dat ze ernstige gezondheidsproblemen krijgt, dus dat durf ik ook niet aan.
Verder functioneert ze prima hoor! Er is niets aan haar te merken en ze zit gewoon bij de rest in de voliere :D

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-19 11:42

Dat is op zich een idee, maar dan zou ze een broedblok nodig hebben en dat stimuleert weer het leggen van eitjes. Dus ik ben dan bang dat het alsnog fout gaat.

Ze is sowieso mijn zorgenkindje (je zou denken dat Halo dat is, maar die doet het eigenlijk gewoon fantastisch :') ).
Phoenix heb ik als ernstig zieke vogel bij een foute kweker gekocht, wonder boven wonder heeft ze het overleefd. Vandaag de dag heeft ze last van verkeerd groeiende slagpennen in één van haar vleugels die ze er meestal zelf uit trekt. Dat heeft er al een paar keer voor gezorgd dat ik haar onder het bloed aantrof en de voliere eruit zag alsof er een moord was gepleegd. Niet goed voor je hart :=
Ze heeft ook standaard overgewicht (geen idee hoe dat kan, want ze eet niet absurd veel en de rest is prima op gewicht) en nu dus ook nog de maagwandbreuk.
En ik mag eigenlijk geen favorieten hebben, maar Phoenix is wel erg speciaal :+: Ook al heeft ze een abonnement bij de vogelarts :') Bij de kliniek zijn ze trouwens dol op haar, want ze gaat gewoon rustig bij de vogelarts op z'n schouder zitten en zal nooit bijten :D

Phoenix <3

Afbeelding

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-19 12:11

Dank je wel :o Ik doe mijn best!

Nog weinig nieuws over de kweekkoppels natuurlijk. Ze hebben wel heel veel interesse in de broedblokken zoals je op de camera kunt zien. En ze zijn al druk bezig met wipwappen O:)

Nog maar eens een filmpje van Mango :P Die is gek op douchen 8-)
Hij is momenteel flink aan het ruien en douchen helpt dan goed tegen jeukende veertjes.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-19 18:00

Wat leuk dat jullie ook volgen!
In mijn ervaring gaan valkparkieten niet zomaar eitjes leggen zonder een broedblok.
Het komt weleens voor, maar dan is de oorzaak meestal dat ze 'te hoog in het voer staan'. Dat betekent dat ze erg veel eivoer krijgen waardoor ze sneller broeds raken.
Mijn vogels die niet mogen broeden krijgen in de lente en zomer maar 1 keer per week eivoer en ik hou ze veel bezig dmv wilgentakken, speeltjes en andere dingen. Zo blijven ze mentaal fris in het koppie en worden ook niet broeds.

Valken zijn verder enorm vriendelijke en rustige vogels, dus ik kan het je absoluut aanraden! Maar dan zou ik er idd wel twee nemen :j
Veel leuker voor hen en ook voor jou om te zien! Ze zijn onderling echt onwijs gezellig en ze worden er echt niet minder tam van <3

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-19 19:27

CarinaR: Waarschijnlijk (mits het dan niet te warm is) wil ik dit jaar ook nog met Yeti en zijn 2 dames kweken!
En anders zal het misschien aankomende winter worden, maar dan komen ze in huis :) Of volgend voorjaar.

JPitty, de liefde gaat soms idd wel een beetje erg ver, maar I'm not sorry! :D

Amy, welkom! :wave:

Iedere avond even kuifjes tellen om te kijken of ze allemaal gezond en wel op stok zitten :D Ze gaan nu weer lekker slapen :z

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 09:33

Nou Carina, dat treft want als het goed is heb ik binnenkort wel eitjes O:) :P

LukieBradley, toen ik manlief leerde kennen had hij ook een kat!
Ik vreesde er ook voor, maar dat ging wonderbaarlijk goed! (Al moet je de risico's natuurlijk niet opzoeken :P )
Ik heb wel eens een snoekduik bovenop een vogel moeten maken omdat die toevallig vlak naast de slapende kat landde (die ik niet had gezien omdat ik dacht dat ie niet in de kamer was).
De kat vond het totaal niet interessant en sliep vrolijk verder :')
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-03-19 09:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 12:47

Ja, ik vind het wel belangrijk dat ze minstens met z'n tweeën zijn. Dan stimuleer je ze ook meer tot sociaal gedrag.
Als een vogel te lang alleen zit heb je kans dat ze later het sociale gedrag niet meer kennen en dan maken ze geen contact meer met soortgenoten.
Plus dat een vogel een zwermdier is en ze gewoon niet alleen horen te zitten. Wanneer je werkt zijn ze dan continu alleen en wij kunnen hun soortgenoten niet vervangen.

(Bij edelpapegaaien is dit anders. Zij zijn niet monogaam en er kunnen doden vallen als je twee edelpapegaaien samen in een kooi zet. Al gaat het met twee mannen soms wel goed).

Nummus: Jazeker kweek ik ook voor de verkoop :j Ik ben wel van plan om 1 of 2 aan te houden, maar verder mogen de babies naar liefhebbende baasjes verhuizen :j

Anne. Eigenlijk heb ik tot nu toe veel geluk gehad met koppelen. Ik zet een nieuwe vogel altijd eerst apart in quarantaine tot ik alle testresultaten terug heb en er zeker van ben dat ze gezond zijn. Daarna mogen ze in de groep. Al mijn vogels hebben een vaste partner, maar wanneer ik er eentje heb zonder partner zal die vaak bijna automatisch zich aangetrokken voelen tot de nieuweling (want ze kijken het partnergedrag af van de rest en hebben de behoefte om zich aan een 'single' dame of heer te koppelen.
Het gebeurt heel soms dat ze een partner uit kiezen die al gekoppeld is, maar dat komt hier gelukkig bijna niet voor. Ik hoef eigenlijk maar heel weinig te sturen tijdens het koppelen. Meestal is het liefde op het eerste gezicht of de eerste krijs :+
Bijvoorbeeld Marabi en Dainty zaten nog niet eens samen (en hadden elkaar nog nooit gezien) of ze waren al een stel. Marabi zat buiten in de voliere en Dainty zat binnen in huis omdat het voor haar nog te koud was buiten. Ze konden elkaar wel horen en riepen elkaar meteen. In de lente heb ik Dainty af en toe met kooi en al buiten gezet en probeerde Marabi al naar haar toe te komen. En toen ze eenmaal in de voliere mocht was het direct een stel <3

Maar sommigen zijn wat moeilijker. Joy bijvoorbeeld had echt een partner nodig die zich als een soort onderdaan laat behandelen. Gelukkig is Titan de beroerdste niet en vind alles best :')

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 13:56

Ik moet zeggen dat de vogelkooien in dierenwinkels eigenlijk altijd te klein zijn.
(Dat zijn ze vaak al voor kanaries, laat staan voor een valkparkiet.).
Ik hou meestal 70 x 50 aan voor valkparkieten en ben heel erg voorstander van de Montana kooien.
Dat zijn grote ruime kooien die niet kapot te krijgen zijn. Ze zijn wel wat prijzig, maar ze gaan een heel leven mee.
Het ligt er natuurlijk ook hoe vaak de valken los mogen. Als ze het grootste gedeelte van de dag in de kooi zitten is een ruime kooi nog belangrijker als wanneer ze er alleen in eten en slapen.

Valkparkieten kunnen temperaturen tot -15 moeiteloos aan (mits goed gezond en in goede conditie). Dan moeten ze wel beschut tegen regen en wind/tocht kunnen zitten.
Hoewel ze uit Australië komen hebben ze meer moeite met warm weer. Bij een temperatuur van boven de 25 graden zijn ze een stuk minder blij. Dan zorg ik altijd voor extra verkoeling en dat ze zich niet te druk maken ivm risico op oververhitting.
Ze kunnen dus het hele jaar buiten, maar je kunt ze niet in de winter zomaar buiten zitten als ze altijd binnen hebben gezeten. Dat moet je dus in het voorjaar of in de zomer doen zodat ze rustig kunnen wennen.
Hier mogen de binnenvogels naar buiten wanneer het 's nachts gemiddeld boven de 14 graden is en overdag boven de 20 graden.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 14:10

Ook buiten? Dat is dan wel heel vroeg zeg! :P
Wat voor vogels zijn het?

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 18:11

Lachduiven zijn leuk!
Jeetje, 3 a 4 keer! Zijn ze dan niet totaal uitgeput?
Bij valkparkieten doen sommige kwekers twee keer achter elkaar, maar ik vind 1 keer al zat.
Ook voor mezelf, want er gaat altijd veel tijd en stress in zitten :+
En na die keer krijgen ze dan minstens een jaar rust, vaak zelfs 2 jaar omdat ik probeer te rouleren tussen de koppels.

Carina, is prima hoor! :D

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 01:30

Jesdajinn: Bij valken merk je na 2 rondes dat de jongen van de tweede ronde vaak wat kleiner zijn en minder snel groeien als de jongen uit de eerste ronde. Dus dat is eigenlijk ook al een teken dat de ouders het wat zwaarder hebben.
Ik weet niet hoeveel jongen een lachduif per keer gemiddeld krijgt, maar een valkparkiet zit meestal tussen de 4 a 6 eitjes. Ik vind 6 al echt veel dus hou meestal 4 aan als maximum per koppel. Een enkele keer 5 wanneer ik weet dat de ouders het goed aankunnen.
Maar ik hoor weleens van andere kwekers dat ik veel te voorzichtig ben :P Er zijn ook kwekers die 2 rondes achter elkaar 6 eitjes geen enkel probleem vinden en waarbij het gewoon goed gaat.
Bij ronde 2 heb je dan wel dat de ouders vaak tijdens de ergste warmte op het nest moeten zitten en de jongen dan ook in het broedblok zitten. Dat vind ik zelf geen idee dus ik hoop dan voor de ergste hitte al klaar te zijn.
Lachduiven zijn ook superleuk! Hier zitten ze ook niet verwarmd of geisoleerd trouwens, maar bij echte kou of wind kan de voliere wel hermetisch afgesloten worden.

Nummus: Is goed hoor! Ik zal waarschijnlijk niet ieder jaar kweken want het kost me soms echt 10 jaar van m'n leven aan stress :') Maar het is wel superleuk om mee te maken <3

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 12:16

Meestal haal ik er dan één of twee weg.
Ik broed altijd voor de veiligheid met twee koppels tegelijk, dus als het andere koppel minder eitjes heeft, leg ik het eitje bij hen erbij.
Ik haal de eitjes die te veel zijn pas weg als ik weet hoe veel er bevrucht zijn. Als er van de 6 eitjes bijvoorbeeld maar 4 bevrucht zijn, blijven de twee onbevruchte eitjes er gewoon bij liggen.
Die functioneren bij de babies vaak als een soort kussen om hun hoofd omhoog te houden en het zijn ook mini kruikjes :D

Zojuist even een nestcontrole gedaan om ze er aan te laten wennen.
Uiteraard nog geen eitjes, maar de dames zijn heel druk bezig met hun nest, dus ik gok wel dat er over een week wat eitjes zijn *\o/*

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 14:18

Wat leuk dat jullie volgen! :wave:
DemDeempel: Eitjes die worden verplaatst kan ik van tevoren een merktekentje geven.
Maar ik kijk ook regelmatig met een speciaal lampje in het ei om te zien of het embryo nog goed ontwikkeld of dat het ei uberhaupt bevrucht is.
Op die manier kun je ook zien hoe oud het is :j

Volgens mij heb ik dit filmpje ooit al eens geplaatst, maar in dit ei zie het hartje kloppen.
Ironisch genoeg is dit het hartje van Halo, die later een hartafwijking bleek te hebben :+
Maar aan het kloppen van het hart kun je al zien hoe sterk ze is! Hier was het ei ongeveer 5 dagen oud :j

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 20:15

Geen lastige vragen hoor!
1): Je kunt de eitjes ook schouwen met de zaklamp app van je telefoon, maar dan zie je een stuk minder.
Ik gebruik een schouwlampje die precies op de bolste kant van het ei past: https://www.bol.com/nl/p/schouwlampje-i ... 011211724/
2): Het leven kun je al binnen 2 dagen zien vanaf de binnenkant. Dan zie je de adertjes lopen. Vanaf de buitenkant kun je het ook zien als je goed kijkt. Een pas gelegd eitje heeft namelijk een roze goed. Na een dag of 3 verkleurd een bevrucht eitje naar wit, terwijl een onbevrucht eitje de roze gloed blijft houden.
Als de eerst eitjes er zijn zal ik daar eens een foto van maken! :)
3): Eigenlijk heb ik dat in de vorige vraag al een beetje beantwoord :P Een bevrucht eitje heeft een embryo van binnen. Een onbevrucht ei is verder 'leeg' behalve dan wat vocht. Het is verder steriel en kan niet rotten.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 22:03

Ik heb wel een oude foto maar weet niet of die duidelijk is?
Afbeelding
Drie eitjes.. De middelste is de oudste en bevrucht. Als je goed kijkt zie je dat het ook meer wit is dan de andere twee.
Het ei recht was veel te groot en dus niet bevrucht. Die heeft een rozige gloed.
Het eitje links was wel bevrucht maar op de foto pas een paar uur oud. Dan zijn ze nog net zo roze als onbevruchte eitjes. Na een dag of 2 was dit eitje net zo wittig als het middelste ei :j

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 02:31

Yes! :D Toevallig vorige week nog gemaakt.
Bij de meeste vogels van zijn mutatiekleur kun je de pupil niet zien, maar bij hem zijn ze superlicht :j
Afbeelding