Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: Coby, Dyonne, Pistasche, Apple, Nicole288, C_arola

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 00:26

Poging tot meelezen gedaan.
Ik vind de toevoeging van BB wel interessant. Dit soort therapeuten zijn onbeschermd van beroep, dus iedereen kan zeggen dat hij dit is. Weet het kaf van het koren dan maar te scheiden.
Om die reden vind ik het helemaal niet verkeerd om over (on)waarheden te discussieren.
Een open mind houden vind ik daarbij niet verkeerd, omdat het nu nog niet wetenschappelijk onderbouwd is wil het niet zeggen dat dat in de toekomst niet komt.

Daarop voortboordurend. Ik ben geen wetenschapper, maar gooi graag een nieuw balletje op. Een emotie of gevoel zoals liefde, angst of pijn is ook niet objectiveerbaar, maar dat wil niet zeggen dat dat er niet is. Oftewel, kan zoiets ook niet gelden voor cs? Je ziet het niet, maar het is er wel?

Slmt9

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:36

Maar is het ook echt, baat het niet schaat het niet?
Niet dat dit chiro-achtige-kraak-praktijken zijn waar je eigenlijk wel schade mee kan aanrichten?

Ik ben idd kritisch, ben nog niet voor of tegen. Ben wel heel benieuwd en sta er open voor.

Wie wordt er aanbevolen in Drenthe?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:55

Dat zeiden ze van acupunctuur ook. Mijn oor en ik gingen door de grond van de pijn, lag kotsmisselijk op tafel en uit eindelijk leverde het helaas niets op voor mij :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:25

pien_2010 schreef:
Dat (website bekeken) heb ik net gedaan en deze vrouw zou ik dus helemaal niet aandurven. Deze vrouw heeft geen enkele medische achtergrond (regulier), maar heeft cursus gedaan en werkt met mensen. Dus al helemaal geen reguliere dierenopleiding. Ze komt uit het onderwijs en dat is toch echt een ander vak.

Ik geloof wel degelijk in de werking van alternatief, maar in principe wel door mensen die ook regulier opleiding hebben en ervaring cq samenwerken met reguliere (dieren)arts. Daarnaast vind ik haar prijzig voor een niet arts.

Eens.

Ik heb nog iemand gevonden in mijn buurt die humaan behandeld. Maar die heeft de 4-jarige opleiding, was daarvoor al fysio ennis aangesloten bij een beroepsvereniging waar de toelatingseisen in mijn ogen ook best fors zijn. Wordt ook door verzekering vergoed.

Heb ook gezocht naar wat voor opleidingen zijn op paarden (en honden)gebied. En dan erkent, maar het meeste wat daarbij in de buurt komt is dit: https://www.hipposofia.education/cranio ... rapie.html

Er staat geaccrediteerd. Maar dat is een woord dat onbeschermd is. Door wie of wat geaccrediteerd is mij volledig onduidelijk. Je hebt ook geen vooropleiding nodig of een beroepsvereniging waar je je bij kan aansluiten, of heb ik dat verkeerd?

Kortom: hoe is het kaf van het koren te onderscheiden op paarden gebied?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:08

Goed, ik ben benieuwd naar beide. De ervaringen en de feiten. Als dat niet in 1 topic gaat, prima toch? Jammer dat het niet in een topic kan, maar soit, er zijn ergere dingen in het leven.

@kim: misschien even een zijstapje in dit topic. Ik heb geen ervaring met headshaken en ben er niet echt mee bekend. Maar de laatste stap tot inslapen vind ik heel erg. Wellicht al gedaan, maar heb je den hoek/laarakker al eens benadert?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:14

FCSA schreef:
Hier slechte ervaringen met cranio (zowel bij mens als bij paard), d.w.z. geen enkel resultaat en een hoop geld kwijt.

Ik haal er tegenwoordig gewoon een fysio of een DA bij als er iets aan de hand is.

Zou je ook meer informatie willen geven over de therapeut(en)? Bijv achtergrond, ervaring en hoeveel behandelingen er zijn geweest?

Het nadeel van een vrij beroep is dat iedereen zich een cs-therapeut kan noemen. Humaan zijn er geloof ik twee opleidingen waarbij je je bij een beroepsvereniging kan aansluiten. Voor paard of hond is dat er niet eens. Vandaar mijn interesse naar de achtergrond van de therapeut.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:49

Dat maakt het allemaal niet makkelijker.. :o

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:21

geerke schreef:
Met zilverwater heb ik wel ervaring.ik maak het zelf en voel mij stukken minder moe...en ben niet blauw.Voor mijn honden gebruik ik het bij ontstoken ogen.Mijn pyr had een ontstoken oog,eerst antiviotica zalf erin,deed niets,toen een ander breedspectrum...deed ook niets.Toen zilverwater en dat werkte wel.Mijn vriendin haar paard had lyme,daar heeft zilverwater niet bij gewerkt.Tien dagen kliniek wel met intraveneus ab.

Hahaha gelukkig :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:20

@bigben: omdenken, ik hou ervan. Omdat je over het algemeen negatieve feedback krijgt, ik vind dat je dit heel opbouwend gebracht hebt :D

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:07

@horizonnig: ik vind de antwoorden op de vragen van BB ook interessant. De kritische opmerkingen van BB maken wel dat je nadenkt over feit en fictie. En als het fictie blijkt, is dat alleen maar goed om te weten toch? Het blijft kaf van koren onderscheiden bij cs, júist op paardengebied in mijn ogen gezien de onduidelijkheid in alleen al de opleidingen.

Ik vind de gekozen woordkeuze ook interessant, of in je in cs gelooft of niet. Daarmee zeg je in mijn ogen nog net niet dat placebo is.
In mijn optiek gaat het er niet om of je erin gelooft maar dát het werkt. En ik ben zeer geinteresseert in de onderbouwing daarvan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:16

@janouk: van een feit waarvan de werkelijkheid vast staat? Bijvoorbeeld de temperatuur als je je paard opmeet. Fictie is een gedachtengang die niet gebaseerd is op de waarheid. Bijvoorbeeld als ik een hoorn op het hoofd van mijn paard zet dat hij een eenhoorn is. :D
Ik deel je mening dat als iets werkt het niet uit maakt of het wetenschappelijk bewezen is of niet, want het werkt.

Ik zeg nergens dat de reguliere gezondheidszorg alle bewezen onderzoeken voor iedereen helpen. Was het maar zo mooi.
Ik zeg ook nergens dat ik cs kwakzalverij vind, sterker nog, ik hoop dat het voor mijzelf een uitkomst kan zijn. Maar het gevaar bij dit soort dingen is dat er we kwakzalvers rondlopen die onder het mom van cs van alles verkondigen. Ik val in herhaling: op alternatief gebied is het nou eenmaal moeilijker het kaf van het koren te scheiden.

Mijn ervaring zowel regulier als alternatief, is dat het allemaal prachtig met woorden ingepakt kan worden, maar je er uiteindelijk soms niet verder mee komt. Dat maakt dat ik op beide gebieden kritisch ben geworden. In het geval van alternatieve therapie, is dat alleen maar verstandig.

Zelf vind ik het hoe en wat rondom cs ingewikkeld. Ik wil het allemaal graag geloven, maar ik heb er niet voldoende verstand van. En voor het zelfde geldt betekent (en ik quote even craniopaard “Breng de beweging en het welbevinden van je paard weer in balans met cranio-sacraaltherapie.”: ik zet een hoorntje op je hoofd en je bent een een hoorn. ;)

Zoals eerder gezegd: ik ben niet voor of tegen. Ik noem niemand een oplichter en ben ook nergens aan het veroordelen. En ik denk dat er niets mis mee is om eerst wat meer ergens over te weten. Ik sta er dus ook zeker voor open en ik snap dat dit in grijs gebied valt, dat is prima, ik ben gewoon aan het ondervinden of dit kaf of koren voor mij is. Denk ook dat niemand zich aangevallen hoeft te voelen als ik verder doorvraag toch?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:06

Ik heb dat stuk even gemist, thanks for the quote. Super interessant. Ik ga eens naar meer filmpjes zoeken!
Wel jammer dat er dan gelijk zo’n aanname wordt gedaan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:37

Vond dit ook wel een interessant filmpje:
https://youtu.be/Q3hroQQqZCo

Ik wil wel voelen, maar ik weet niet waar ik naar moet zoeken.
Dat is net zoiets als: “ga je vinger zelf terug zetten die uit de kom is geschoten”.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:11

:+

Ik bedoelde eigenlijk meer, hóe het voelt. Ik ging na dat filmpje van janouk ook zelf voelen tussen kaak en oor. En ik moest zo’n 4x gapen. Ik voelde me net een paard *D
Maar als ik nu heel hard denk, ga gapen, dan kan ik ook gapen. Dus ik ben geen betrouwbare bron _O-
Maar het filmpje die ik deelde vind ik dan wel bijzonder.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:29

Whahah :')
Nou ja, mijn paard gaat in elk geval niet zo gapen als ik zn hoofd vast houdt.
Pulsatie voel ik trouwens wel, maar ik dacht dat ik gewoon met mn vingers over een ader ging :o

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:29

@nimber: fabienne hebben we het over toch?
Puur uit nieuwsgierigheid: waar volg jij de opleiding? En ervaar jij ook dat de ene cursist meer kan bereiken dan de ander?
Ik vind het net genoemde voorbeeld wel mooi, als ik even naar amazones vertaal, we hebben niet allemaal het ruitergevoel als Charlotte Dujardin. Ik weet niet of dat ook zo geldt voor cs-therapeuten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:35

Taffje schreef:
Het CS ritme wordt doorgegeven via de fascia (bindweefsel) door het hele lichaam, een vlies rond spieren, botten, gewrichten en lichaamsholtes. Het geeft doorgang aan zenuwen en bloedvaten en maakt beweging in spieren en organen mogelijk. Het ritme verplaatst zich dus via de fascia door het lichaam als golvend water en komt dus overal. Op het moment dat er een blokkade ziet in het systeem voel je dit omdat de doorstroming anders is.

Word je als mens alleen behandelt door op je rug te liggen? En wat als de klachten dan zitten op je rug? Dat zie ik namelijk op veel plaatjes. Net zoals dat mensen kleding aan kunnen houden, is het dan daardoor heen te voelen?

Wordt er dan gekeken naar fysieke blokkades, zoals spierspanning? Tot in hoeverre kan het centrale zenuwstelsel hiermee beinvloed worden?

Ik stel deze vragen uit oprechte interesse voor mensen met bijv. fibromyalgie en/of mensen met chronisch pijn (centrale sensitisatie).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:20

Myrth97 schreef:
Sorry Bigben, met al jouw kritische verklaringen (ik sta er echt wel achter om kritisch te zijn hoor) vind ik dit toch wel echt een ‘flauwe’ redenatie. Niet goed onderbouwt. Verveling? Pony die ineens een enorme hoop stront legt uit verveling? Sorry, maar als je dan met kritiek komt, onderbouw het dan ook goed! Ik sta namelijk nog steeds open voor goede verklaringen

Ik heb altjd de aanname gedaan dat likken en kauwen ontspanning is. Maar nu we het toch over onderbouwing hebben, ging ik er eens op google. Het eerste onderzoek dat ik tegen kwam gaf juist aan dat paarden dit mogelijk juist doen na een stressvolle gebeurtenis en voor de ontspanning intreed (al is de laatste zin van mijn quote tegenstrijdig met wat ze eerder zeggen):
http://www.aardvanhetpaard.nl/kauwen-va ... an-stress/

Citaat:
Ook ontdekte het Noorse team dat paarden kauwen ná een spannend moment en vóórdat de ontspanning optreedt. De onderzoekers concluderen dat paarden het mogelijk doen om speeksel aan te maken, omdat ze door de stress een droge mond hebben gekregen. Deze reactie zou dan worden gestuurd door het sympatisch en parasympatisch zenuwstelsel.

Het Noorse team erkent dat er meer onderzoek nodig is naar stress in relatie tot kauwen en likken. Volgens Margrete Lie zegt het huidige onderzoek niet dat het een reactie is op de ontspanning of dat het helpt te ontspannen. Niettemin maakt het onderzoek duidelijk dat kauwen en likken indicaties kunnen zijn voor een stressvolle gebeurtenis.

Neemt niet weg dat ik de beredenatie van verveling en gapen onjuist is als ik dit artikel lees. Daarin wordt ook uitgelegd dat er eerder wordt gedacht dat het gaat om discomfort dan comfort. Maar er is nog niets van bewezen:
https://www.google.nl/amp/s/www.bitmaga ... 26693/amp/

:
Citaat:
Het is zeker dat er paarden zijn die gapen wanneer ze koliek hebben, maar er is niemand die zeker weet waarom het paard reageert door te gapen, of wat de geeuw zou kunnen doen om hem beter te doen voelen.

Paarden gapen waarschijnlijk ook als teken van tandpijn en er zijn ook paarden die gapen na het afdoen van het hoofdstel, om hun kaakspieren te stretchen

Een ding wat we zeker weten is dat de trigger om te gapen niet hetzelfde is als bij mensen, bij ons is het namelijk een recatie op een daling van zuurstof in het bloed. De grote inname van verse lucht verhoogt het zuurstof in de longen en in het neurovasculair systeem (een gezamenlijke benaming voor de hersenen, het zenuwstelsel en het hart- en vaatstelsel). Paarden inhaleren echter niet wanneer ze gapen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:22

Myrth97 schreef:
Sorry Bigben, met al jouw kritische verklaringen (ik sta er echt wel achter om kritisch te zijn hoor) vind ik dit toch wel echt een ‘flauwe’ redenatie. Niet goed onderbouwt. Verveling? Pony die ineens een enorme hoop stront legt uit verveling? Sorry, maar als je dan met kritiek komt, onderbouw het dan ook goed! Ik sta namelijk nog steeds open voor goede verklaringen

Ik heb altjd de aanname gedaan dat likken en kauwen ontspanning is. Maar nu we het toch over onderbouwing hebben, ging ik er eens op google. Het eerste onderzoek dat ik tegen kwam gaf juist aan dat paarden dit mogelijk juist doen na een stressvolle gebeurtenis en voor de ontspanning optreed (al is de laatste zin van mijn quote tegenstrijdig met wat ze eerder zeggen):
http://www.aardvanhetpaard.nl/kauwen-va ... an-stress/

Citaat:
Ook ontdekte het Noorse team dat paarden kauwen ná een spannend moment en vóórdat de ontspanning optreedt. De onderzoekers concluderen dat paarden het mogelijk doen om speeksel aan te maken, omdat ze door de stress een droge mond hebben gekregen. Deze reactie zou dan worden gestuurd door het sympatisch en parasympatisch zenuwstelsel.

Het Noorse team erkent dat er meer onderzoek nodig is naar stress in relatie tot kauwen en likken. Volgens Margrete Lie zegt het huidige onderzoek niet dat het een reactie is op de ontspanning of dat het helpt te ontspannen. Niettemin maakt het onderzoek duidelijk dat kauwen en likken indicaties kunnen zijn voor een stressvolle gebeurtenis.

Neemt niet weg dat de beredenatie van BB over verveling en gapen onjuist is als ik dit artikel lees. Daarin wordt ook uitgelegd dat er eerder wordt gedacht dat het gaat om discomfort dan comfort. Maar er is nog niets van bewezen:
https://www.google.nl/amp/s/www.bitmaga ... 26693/amp/

:
Citaat:
Het is zeker dat er paarden zijn die gapen wanneer ze koliek hebben, maar er is niemand die zeker weet waarom het paard reageert door te gapen, of wat de geeuw zou kunnen doen om hem beter te doen voelen.

Paarden gapen waarschijnlijk ook als teken van tandpijn en er zijn ook paarden die gapen na het afdoen van het hoofdstel, om hun kaakspieren te stretchen

Een ding wat we zeker weten is dat de trigger om te gapen niet hetzelfde is als bij mensen, bij ons is het namelijk een recatie op een daling van zuurstof in het bloed. De grote inname van verse lucht verhoogt het zuurstof in de longen en in het neurovasculair systeem (een gezamenlijke benaming voor de hersenen, het zenuwstelsel en het hart- en vaatstelsel). Paarden inhaleren echter niet wanneer ze gapen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:26

Ik volg je beredenatie niet. Als er een roofdier komt gaan paarden gapen? Een roofdier betekent ook stress, bedoel je daarmee dat gapen een reactie is op die stress?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:36

Ah :)* nu snap ik het. Denk ik. Want hoe weet ik dan dat hij het aan ons niet als contrasignaal geeft, want san betekent het dus dat hij zich er helemaal niet prettig bij voelt maar ons het signaal geeft dat hij het wel prettig vindt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:41

Taffje schreef:
Paarden gebruiken gapen en likken ook om spanning af te laten vloeien en los te laten.

Niet om vervelend te doen, maar is dit een mening of een feit? Zie ook mijn eerdere post, ik kan daar namelijk helemaal geen onderbouwing van vinden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:35

k_m schreef:
Edit; had iets getypt maar het is de discussie me niet waard eigenlijk.

Ik heb het idee dat callista in de stal minder schud dan eerst. Binnen 2 weken hebben we een vervolg behandeling, ben benieuwd of we meer verschil gaan zien!

Is ze nu twee keer behandeld? Of is dit nog van de eerste behandeling?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:22

janouk schreef:
Er is al zoveel oorlog en ruzie op onze aarde. Al die negativiteit. :(:)

Discussie is prima, voorstanders en tegenstanders prima. Graag zelfs, we kunnen van elkaar leren.
Maar laten we wel respectvol met elkaar omgaan.

Van alles wat je als mens kan worden, kies dan in ieder geval voor aardig. En we zijn hier op bokt door onze liefde voor paarden.

Een ziek paard hebben is al stressvol genoeg voor een eigenaar. En dan helpt het niet als je op je zoektocht naar hulp 'aangevallen' wordt.

Ja, mooie woorden. Lijkt me dat iedereen zich hierin kan vinden. +:)+

Ik heb vandaag eens jouw filmpje van het de kaken geprobeert toe te passen. Nu had ik te maken met een zanderige beer die zich voordoet als paard, met een vierkant hoofd tgv de wintervacht :roll: ik had dus wat moeite om de juiste plek te zien en probeerde dus maar te voelen. Maar ik voelde me best onnozel en weet ook niet zo goed wat ik moet voelen. Ik voelde vooral hartslag als ik dacht op de goede plek te zitten. Mijn paard smakte wel veel. Maar die had ook net slobber op. Dus voor mezelf vind ik dat nog even te toevallig ;) knipperen met zn ogen deed hij constant, dus ik voelde me onnozeler met de minuut :=
Maar het blijft me intrigeren en ik blijf graag meelezen en vragen stellen in dit topic.

Mijn osteopaath (tevens dierenarts, chiro en acupuncturist) blijft zich ook beide kanten op ontwikkelen (als in oosters en westers). Ben ook benieuwd naar haar mening over cranio.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:12

@classical: poeh, ik bedoel het niet verkeerd, maar ik kom ook niet door je teksten heen. Na een zin ben ik afgehaakt, terwijl ik oprecht interesse heb in hoe het nou zit en best alle kanten aan wil horen.
Verder helemaal met je laatste post eens.