Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: Dyonne, Nicole288, Pistasche, Apple, C_arola, Coby

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:19

k_m schreef:
Rx foto’s zijn gemaakt en zijn in orde?

Rx-en poll (achterhoofdsbeen) waren ok ? Werden deze rx-en gemaakt voor of na het kapot trekken van het halster ?

k_m schreef:
Ze heeft bij mij een halster kapot getrokken en een week later begon ze erger, ...

Hangt natuurlijk van de toestand van het halster af, maar in principe is daar toch redelijk veel kracht voor nodig. Kan eventueel schade aan de poll en het ligament hebben veroorzaakt. Let wel, dit is luidop denken, niets meer.

Heeft je merrie ondertussen wel eens op ontstekingsremmers gestaan ?

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:35

k_m schreef:
Na het incident gemaakt en waren oké. Ontstekingsremmers geprobeerd, ook zware pijn medicatie geeft geen effect.

Het is mogelijk dat je paard, als gevolg van het incident met het halster, een ontsteking heeft ter hoogte van de aanhechtingsplaats van het nuchaal ligament. In het jargon, een enthesiopathie van het ligamentum nuchae. Dikwijls komt daar ook een desmitis bij, een chronische ontsteking van het ligament zelf.
Het is moeilijk om de diagnose te stellen. Op rx-en is soms lichte botwoekering te zien, maar dat is bij jouw merrie niet het geval. Je moet kijken naar de laatste rx, en voor zover ik dat kan beoordelen is die proper.
Ook met echo is het moeilijk in beeld te brengen.
Wat wel gedaan wordt om de diagnose te kunnen stellen is het volgende. Er wordt links en rechts van de poll geïnfiltreerd met mepivacaine. Dat werkt verdovend. Als het inderdaad om een enthesiopathie gaat, moet het paard na 15 tot 30 minuten vrij zijn van symptomen. In dit geval dus, niet langer headshaken.
Ik weet niet of dit bij je merrie geprobeerd werd ?

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:28

k_m schreef:
Ik vind het wel grappig dat je eerst zegt dat cs niet gaat helpen en nu pas vraagt wat er allemaal al gedaan is :+

Ik zie het verband niet.

k_m schreef:
Ik weet niet of je hetzelfde bedoeld maar we hebben haar trigeminale zenuw uitverdoofd (langs weerszijden vlak bij de ogen een inspuiting) en hierbij stopte het shaken volledig.

Nee, dat bedoelde ik niet, maar gezien het shaken stopte met het verdoven van de trigeminale zenuw, heeft het verder geen belang meer.

k_m schreef:
Moest hier gelijk aan denken, je kan het wel onwaar verklaren maar ik geloof dat er geen wetenschappelijk onderzoek is die echt bewijst dat het compleet niks doet..

Wie claims maakt moet die claims bewijzen.
Er bestaat ook geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat bewijst dat tuinkabouters niet kunnen wandelen.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:07

Clasical schreef:
@Bigben; wat betreft wetenschap en het eerdere filmpje wat ik stuurde over kwantumfysica,
kwantumfysica heeft de wereld van de wetenschap op zijn kop gezet door aan te tonen dat in de wereld van de kleinste deeltjes van de materie geheel andere natuurwetten gaan gelden dan de tot nu toe algemeen aanvaarde natuurwetten.

Kwantumfysica heeft niets met cs therapie te maken.

Devashish Singh schreef:
If a sentence has the word "quantum" in it, and if it is coming out of a non-physicist's mouth, you can almost be certain that there's a huge quantum of BS being dumped on your head.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:34

Taffje schreef:
Vraag me af of je wel enig idee hebt wat CS uberhaubt inhoud als je dit verband niet ziet.

Het probleem is dat jij als cs behandelaar zelf niet lijkt te weten wat cs inhoudt. Ik heb al enige tijd terug gevraagd hoe het mogelijk is dat jij het cerebrospinaal ritme in de fascia voelt, terwijl er tussen het cerebrospinaal systeem en de fascia geen enkel contact bestaat. Wel ? Komt er nog iets ?

Taffje schreef:
En even wat anders, hoe sta je tegenover osteopathie dan?

Osteopathie is kwakzalverij.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:54

loriene schreef:
En fisiotherapie is dat ook kwakzalverij?

Nee, fysiotherapie is grotendeels evidence based.
Al moet ik daar eerlijk bij vertellen dat niet alle technieken die door fysiotherapeuten gebruikt worden 100% bewezen zijn.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:18

Janneke2 schreef:
Zou je kunnen definiëren wat voor jou fascia zijn...?
Concreet: hoort de dura mater daar bij voor jou...?

Ik heb ene Big Ben horen beweren dat de cranio sacrale vloeistof "niet in de buurt" van de wervels zou komen, terwijl in de gewone gang der dingen die vloeistof door wervels heen stroomt....

Janneke, je hebt gelijk.
Maar "niet in de buurt" was niet letterlijk bedoeld.
Met "niet in de buurt" bedoelde ik dat de cerebrospinale vloeistof en de wervels niet in contact komen met elkaar. Waarom dat zo is heb je zelf al min of meer aangegeven, nl. omdat de wervelkolom en de cerebrospinale vloeistof van elkaar gescheiden zijn door de meninges, drie membraan-achtig structuren, waarvan de dura mater één is. Maar goed, je hebt gelijk, ik had het duidelijker moeten formuleren.

Wat fascia betreft, fascia is bindweefsel dat onder de huid rond en tussen organen en spieren ligt. Maar er bestaan tientallen definities.
De dura mater is in mijn optiek geen fascia.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:29

Anoniem schreef:
Als het echt kwakzalverij is zoals sommigen in dit topic vinden ( Nouja vooral 1)... dan zou een dierenarts hier toch ook niet snel een opleiding voor volgen.

Als een hardwerkende dierenarts de helft van zijn klanten ziet vertrekken naar osteopaten, chiropractors, cs therapeuten, en Chinese sterrenwichelaars, dan wordt de verleiding groot om zelf ook even een cursusje te gaan volgen. Dat is jammer, maar ook een da moet aan het eind van de maand de touwtjes aan elkaar kunnen knopen.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:40

Cranio_APS schreef:
Margee schreef:
Met de zoekfunctie vond ik dit topic.
Ik heb een paard met artrose en vraag me af of iemand hier goede of slechte ervaringen heeft met Cranio Sacrale behandeling (en). Paard is ook zeer snel gestressed en is kopschuw door ervaringen uit het verleden.

Cranio sacraal therapie kan zeker een ondersteuning zijn.

Craniosacraal therapie werkt vooral ter ondersteuning van de behandelaar. Met name haar of zijn portemonnee. Verder heeft het jammer genoeg geen enkel effect.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:27

Cranio_APS schreef:
Bigben is erg gefrustreerd. Dat hij mij volgt, zie ik als een groot compliment. Ik zet zelden een reactie hier op Bokt. Het feit dat Bigben zoveel hier op Bokt aanwezig is, zegt mij meer dan genoeg.... Gelukkig heb ik daar de tijd niet voor, want ik ben druk met het behandelen. Misschien zit daar de frustratie...

Ik begrijp je reactie niet goed. Volgen? Ik volg niemand. Veel op Bokt? Ik moet toegeven, sinds februari weer wat meer, maar daarvoor was het meer dan een jaar geleden. Mijn laatste reactie in dit topic dateert van 2019. Gefrusteerd? Waarom?

il faut d'abord durer

BigBen

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:26

Ik wil metéén geloven dat cs ontspannend werkt, maar het heeft geen enkel therapeutisch effect. Niet bij mensen, niet bij paarden.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:17

Dat kan, maar zoals Fly_high al zei, een goede poetsbeurt geeft hetzelfde resultaat.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:05

Slmt9 schreef:
Omdat iets (nog) niet wetenschappelijk onderbouwd is, betekend het niet dat het niet werkt.

CS is niet alleen wetenschappelijk niet onderbouwd, er is ook wetenschappelijk aangetoond dat het niet beter werkt dan placebo. Als je dat wil kan ik je wel een paar linkjes naar onderzoeken bezorgen.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:28

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:53

Dat vind ik ook opmerkelijk. Ik moet eerlijk zeggen, ik geloof niet in cs, maar ivm headshaking en cs heb ik hier en elders wel dingen gelezen waarvan ik denk, dit is toch wel erg vreemd.

Alleen, het probleem met dit soort individuele ervaringen is dat je als buitenstaander niet weet hoe je het moet interpreteren. Er zijn positieve ervaringen met cs en headshaking, maar voor ieder positief vind je ook wel een negatief verhaal. Mensen die na de eerste behandeling komen vertellen hoeveel beter hun paard wel niet is, dan hoor je een paar maanden niets meer, vervolgens is het dier toch weer aan het shaken, en nog een paar maand later is het geëuthanaseerd.

Er bestaat een denkfout, die bekend staat als post hoc ergo propter hoc. Omdat B na A gebeurt, is A de oorzaak van B. Dat klopt natuurlijk niet. Je hoort een luide knal en een oudere man zakt in elkaar. De oudere man is neergeschoten ! Toch niet. De knal kwam van een defecte uitlaat van een passerende auto, en de oudere man is toevallig net dan onwel geworden. Het is niet omdat B na A gebeurt, dat A automatisch de oorzaak is van B. Ook al is dat een redenering die mensen van nature gemakkelijk maken. Met andere woorden, het is niet omdat je paard een cs behandeling heeft gehad, en de headshaking symptomen ophouden, dat de behandeling ook werkelijk de oorzaak is van het herstel.

Het verschil tussen een individueel verhaal en een goed opgezette wetenschappelijke studie is dat bij zo'n studie alle externe parameters gecontroleerd en bijgehouden worden. Alle paarden staan op dezelfde stal, worden op dezelfde manier gevoerd, krijgen dezelfde behandeling enz. Op die manier kun je externe factoren zo veel mogelijk uitsluiten, en krijg je een eindresultaat dat wél redelijk betrouwbaar is.

Ik zei "een goed opgezette wetenschappelijke studie", en dat goed opgezet is van groot belang. Er wordt in dit topic regelmatig met pubmed gezwaaid, maar een vermelding op pubmed heeft op zich geen enkele betekenis. Pubmed is een database. Een verzamelbak waarin alles terecht komt wat ooit gepubliceerd is, vanaf compleet waardeloos tot en met onderzoek van hoge kwaliteit. Het komt er dus op aan om uit te zoeken welke studies betrouwbaar zijn, en dat is niet altijd gemakkelijk.

Gelukkig bestaat er zoiets als meta-analyses. Meta-analyses zijn studies waarbij alle bestaande onderzoeken over een bepaald onderwerp opgezocht worden, en op hun kwaliteit beoordeeld. Daarna worden alle onderzoeken die voldoende kwaliteit hebben gebundeld, de resultaten worden statistisch verrekend, en zo kom je tot een algemene conclusie. Tot nog toe hebben meta-analyses altijd aangegeven dat cs niet beter werkt dan placebo.

Hoe dan ook, zelfs als cs bij headshaking een therapeutisch effect zou hebben, dan weten we zeker dat zo'n effect niets te maken heeft met de theorie die cs-therapeuten verkondigen. De schedelnaden, manipulatie van de schedelplaten, beïnvloeden van het cerebrospinaal ritme, neen, dat is allemaal flauwe kul. Geen zinnig mens kan dat soort nonsens geloven. Wat automatisch betekent dat er een ander mechanisme zou moeten bestaan dat een therapeutisch effect verklaart.

Persoonlijk zou ik dan graag zien dat er een onderzoek werd opgezet met pakweg 40 headshakers, waarvan er 20 een "echte" cs behandeling krijgen, en 20 een sham behandeling. Laten we zeggen, een reeks van vijf behandelingen. Vervolgens ga je het effect daarvan (objectief) bekijken, onmiddellijk na de behandeling, en telkens een maand later, tot op een termijn van 12 maand. Op die manier zou je tot interessante inzichten, en vrij betrouwbare conclusies kunnen komen.

Om zo'n onderzoek op poten te zetten en te financieren, kijk ik richting cs behandelaars. Je kunt niet verwachten dat de reguliere geneeskunde veel moeite zal doen om cs te onderzoeken. Tenslotte is cs regulier bekeken absolute nonsens, en regulier heeft meer dan genoeg andere zaken te onderzoeken.

Probleem: cs behandelaars geven niet thuis. Dat is trouwens typisch voor de meeste "alternatieve" geneeswijzen. Men is niet geïnteresseerd in onderzoek, en men zal er zeker geen tijd en middelen in stoppen. Waarom zou men dat ook doen ? Cs verkoopt sowieso meer dan goed genoeg, dus waarom het risico lopen dat zo'n onderzoek negatieve resultaten oplevert ?

Op die manier blijven we in de huidige situatie zitten. Puur theoretisch is cs compleet waardeloos, maar links en rechts duiken toch wel verhalen op waarvan je denkt, dit zou nader moeten onderzocht worden. Alleen, dat onderzoek komt er niet, en daarvoor ligt de verantwoordelijkheid klaar en duidelijk bij de cs behandelaars.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:08

@Cranio_APS
Bedankt voor je uitvoerige en eerlijke reactie. Ik apprecieer het.

Cranio_APS schreef:
Ik wil zeker meedoen aan een onderzoek, heel graag zelfs. Maar je kan van mij niet verwachten dat ik het onderzoek ga bekostigen. Tenslotte ben jij diegene die verkondigd dat CS niet werkt en kwakzalverij is, niet ik. Dat ik wil meewerken is van mijn kant voldoende inzet, vind ik persoonlijk.

Wie een claim maakt, moet die ook bewijzen. Niet omgekeerd. Als firma X een vaccin tegen covid op de markt brengt, moet firma X bewijzen dat het vaccin ook écht werkt. Als CS claimt headshaking te kunnen genezen, moet CS dat ook bewijzen.

Nee, ik verwacht niet dat jij persoonlijk zo'n onderzoek gaat bekostigen. Dat kan ik zelf trouwens ook niet doen. Ik schat dat we gemakkelijk praten over een paar 100.000 euro. Kortom, dit is geen onderzoek dat één mens in zijn eentje kan financieren. Ik verwacht en hoop wel dat de CS gemeenschap zich hiervoor inzet. Iedereen die CS promoot, en met CS geld verdient. Er zal wel ergens een overkoepelende organisatie bestaan...

Cranio_APS schreef:
Er wordt inderdaad door sommige CS therapeuten gezegd,.dat ze schedelnaden manipuleren. Zo ook het beïnvloeden van het cerebrospinale ritme. Daar hoef je geen hooggeleerde voor te zijn om te snappen dat dit onmogelijk is. Het klinkt misschien interessant, maar het is inderdaad grote onzin.

Dit is moedig, en eerlijk. En belangrijk. Bedankt.

Cranio_APS schreef:
Je mag mij ook een keer uitnodigen om een paard te behandelen, dan kan je meekijken en zien wat er gebeurt tijdens de behandeling. Maar graag alleen als je echte oprechte interesse hebt. Uiteraard doe ik dit kosteloos!

Als ik me goed herinner heb jij dit voorstel al eens eerder gedaan. Ik apprecieer het, maar het interesseert mij niet. Ik zal proberen uit te leggen waarom. Op die manier kom ik weer in een anecdotische situatie terecht, een onderzoeksgroep n=1, met externe parameters die niet te controleren zijn. Daar kom ik niet verder mee. Ik moet betrouwbare conclusies kunnen maken, en dat kan alleen met een goed opgezet wetenschappelijk onderzoek.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:27

cam schreef:
Vriendin is cranio sacraal therapeut. Deze gevraagd voor behandeling. We zitten nu op dag 67 na de laatste aanval. Leverwaarde zijn verbeterd en klachten van de huid zijn nog maar minimaal.

Wat moet ik er van zeggen ?
Er zijn drie mogelijkheden:

1. De CS therapie heeft de hond genezen.
2. Het herstellend vermogen van het lichaam heeft de hond genezen.
3. Morgen, of volgende week krijgt de hond opnieuw een aanval.

Ik hoop oprecht dat het (3) niet wordt, maar ik bedoel maar, zo'n individueel geval is moeilijk te beoordelen.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:32

Muze schreef:
Jammer dat je dit niet aanneemt.
Ookal is het misschien niet een wetenschappelijk bewijs, toch zou je op deze manier eens kunnen ervaren hoe het bevalt?

Ik hoef helemaal niet te weten of het bevalt. Ik wil weten of het werkt. En als het eventueel zou werken, waarom het dan werkt. Dat kom ik met één individuele sessie niet te weten.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:45

Slmt9 schreef:
Leute, even serieus. Het is nu wel duidelijk wat bepaalde bokkers vinden. Stop met keer op keer vervuilen van het topic en beperk het please tot ervaringen. Het wordt nu gewoon irritant.

Ik zou hier even op willen reageren. Dit topic staat onder medisch. Daar kun je je sowieso vragen bij stellen, want CS is tot nader order niets meer dan bijgeloof, en met medisch heeft het eigenlijk weinig te maken. Maar goed, het staat onder medisch. Dat maakt het een openbaar discussietopic. In een discussietopic kun je alles ter sprake brengen wat direct of indirect met de vraagstelling te maken heeft. Persoonlijk zou ik denken dat de vraag of CS een betrouwbare wetenschappelijke onderbouw wel degelijk met de vraagstelling te maken heeft. Geen twijfel over mogelijk. Gebruikers hebben dus wel degelijk het recht om de wetenschappelijke onderbouwing ter sprake te brengen.

Ik zou dat willen koppelen aan iets wat ik in een ander topic ook al heb opgemerkt. Ik voel een donkere onderstroom op Bokt, waarbij gebruikers met een afwijkende mening telkens opnieuw gezegd wordt dat ze maar hun mond moeten houden. Dat ze moeten ophoepelen. Dat ze het topic "vervuilen". Dikwijls worden daarbij bewoordingen gebruikt die ronduit agressief en zelfs beledigend zijn. Dat is niet gezond. Iedereen heeft recht op zijn mening, en dat recht moet bewaard blijven. Ik zou je dus vriendelijk maar dringend willen vragen om dit soort opmerkingen in de toekomst achterwege te laten.

Als je echt denkt dat dit topic tot ervaringen moet beperkt blijven, vraag dan de mods om het topic naar de Huiskamer te verplaatsen. Zolang het onder medisch staat mag iedereen precies zeggen wat hij denkt.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:42

Kendra schreef:
Dus interessant dat voor alternatieve geneeswijzen vaak weinig bewijs is - maar dat geldt feitelijk voor de hele veterinaire geneeskunde.

Sorry, dit is onzin. Veterinaire geneeskunde is evidence based. Je kunt geen veterinair geneesmiddel op de markt brengen zonder uitvoerig te bewijzen dat het (1) veilig is en (2) écht werkt.
Laatst bijgewerkt door BigBen op 10-05-21 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:34

Kendra schreef:
Het zou mooi zijn als het zo werkte. Juist veterinair maakt men veel gebruik van de cascade-regeling (dus bv middelen gebruiken die toegelaten zijn voor een andere diersoort).
Ook zijn er veel vrije middelen waarvan de werking niet evidence based wordt onderzocht omdat daar niets aan te verdienen valt.

Dat geldt in versterkte mate voor therapeutische handelingen - want daarover gaat dit topic tenslotte. Daarvan is maar een beperkt deel echt bewezen en daar valt ook niets aan te verdienen - dus daar zal ook wel niet veel onderzoek naar worden gedaan.

Cascade maakt het mogelijk om middelen die pakweg in Frankrijk geregistreerd zijn ook in Nederland te gebruiken. Of middelen die voor mensen goedgekeurd zijn ook bij paarden te gebruiken. Ik ben het met je eens dat dat geen ideale situatie is, maar uiteindelijk zijn al die middelen hoe dan ook wel een keer getest. En jawel, niet alle therapeutische handelingen zijn evidence based. Daar heb je opnieuw gelijk in, maar die therapeutische handelingen steunen wel op een logische onderbouw, de kennis van anatomie, fysiologie, biologie enz van het paard, die wél evidence based is. Er is zeker nog veel veel ruimte verbetering, maar je kunt het absoluut niet vergelijken met cranio of osteopathie, waarvan niets bewezen is, en die gewoon op bijgeloof steunen.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:08

Dan verschillen we van mening. Ik vind het complete nonsens.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:39

k_m schreef:
Ik heb er ook goede ervaringen mee. Ik geloofde er echt niet in, maar als je echt uit behandeld bent met een headshaker dan wordt je hopeloos.

Paard kon niet tegen regen, nooit niet ging helemaal door het lint dan. Eender wanneer / hoe dan ook. Je kon er echt niks mee dan.

Na 2 Cranio behandelingen kon ze weer buiten in de regen, ik vind dat toch opmerkelijk. Verder is er niks veranderd.

Dit bericht was toch enigzins misleidend. Het paard in kwestie werd al ingeslapen op 28.05.19, net omwille van head shaking. De goede ervaringen kunnen dus hooguit tijdelijk geweest zijn.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:32

Ik vind het veel flauwer om het eerst, hoe zal ik het zeggen, te camoufleren. Ik dacht oprecht dat het paard dankzij cs van het shaken verlost was.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:20

Natuurlijk mag zo'n tijdelijke verbetering gemeld worden. Zelfs een tijdelijke verbetering is beter dan helemaal niets. En laten we wel zijn, het wérd ook gemeld. Alleen is het redelijk misleidend om te melden dat CS de symptomen heeft weggenomen, zonder aan te geven dat het effect alleen maar tijdelijk was. Ik geloof niet dat k_m dat met opzet gedaan heeft, maar het maakt wel een fors verschil.

@Elisa2 Ik loop geen berichten na te pluizen. Noch zin in, noch tijd voor.
Laatst bijgewerkt door BigBen op 27-06-21 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

il faut d'abord durer