Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:19

k_m schreef:
Rx foto’s zijn gemaakt en zijn in orde?

Rx-en poll (achterhoofdsbeen) waren ok ? Werden deze rx-en gemaakt voor of na het kapot trekken van het halster ?

k_m schreef:
Ze heeft bij mij een halster kapot getrokken en een week later begon ze erger, ...

Hangt natuurlijk van de toestand van het halster af, maar in principe is daar toch redelijk veel kracht voor nodig. Kan eventueel schade aan de poll en het ligament hebben veroorzaakt. Let wel, dit is luidop denken, niets meer.

Heeft je merrie ondertussen wel eens op ontstekingsremmers gestaan ?

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:35

k_m schreef:
Na het incident gemaakt en waren oké. Ontstekingsremmers geprobeerd, ook zware pijn medicatie geeft geen effect.

Het is mogelijk dat je paard, als gevolg van het incident met het halster, een ontsteking heeft ter hoogte van de aanhechtingsplaats van het nuchaal ligament. In het jargon, een enthesiopathie van het ligamentum nuchae. Dikwijls komt daar ook een desmitis bij, een chronische ontsteking van het ligament zelf.
Het is moeilijk om de diagnose te stellen. Op rx-en is soms lichte botwoekering te zien, maar dat is bij jouw merrie niet het geval. Je moet kijken naar de laatste rx, en voor zover ik dat kan beoordelen is die proper.
Ook met echo is het moeilijk in beeld te brengen.
Wat wel gedaan wordt om de diagnose te kunnen stellen is het volgende. Er wordt links en rechts van de poll geïnfiltreerd met mepivacaine. Dat werkt verdovend. Als het inderdaad om een enthesiopathie gaat, moet het paard na 15 tot 30 minuten vrij zijn van symptomen. In dit geval dus, niet langer headshaken.
Ik weet niet of dit bij je merrie geprobeerd werd ?

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:28

k_m schreef:
Ik vind het wel grappig dat je eerst zegt dat cs niet gaat helpen en nu pas vraagt wat er allemaal al gedaan is :+

Ik zie het verband niet.

k_m schreef:
Ik weet niet of je hetzelfde bedoeld maar we hebben haar trigeminale zenuw uitverdoofd (langs weerszijden vlak bij de ogen een inspuiting) en hierbij stopte het shaken volledig.

Nee, dat bedoelde ik niet, maar gezien het shaken stopte met het verdoven van de trigeminale zenuw, heeft het verder geen belang meer.

k_m schreef:
Moest hier gelijk aan denken, je kan het wel onwaar verklaren maar ik geloof dat er geen wetenschappelijk onderzoek is die echt bewijst dat het compleet niks doet..

Wie claims maakt moet die claims bewijzen.
Er bestaat ook geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat bewijst dat tuinkabouters niet kunnen wandelen.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:07

Clasical schreef:
@Bigben; wat betreft wetenschap en het eerdere filmpje wat ik stuurde over kwantumfysica,
kwantumfysica heeft de wereld van de wetenschap op zijn kop gezet door aan te tonen dat in de wereld van de kleinste deeltjes van de materie geheel andere natuurwetten gaan gelden dan de tot nu toe algemeen aanvaarde natuurwetten.

Kwantumfysica heeft niets met cs therapie te maken.

Devashish Singh schreef:
If a sentence has the word "quantum" in it, and if it is coming out of a non-physicist's mouth, you can almost be certain that there's a huge quantum of BS being dumped on your head.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:34

Taffje schreef:
Vraag me af of je wel enig idee hebt wat CS uberhaubt inhoud als je dit verband niet ziet.

Het probleem is dat jij als cs behandelaar zelf niet lijkt te weten wat cs inhoudt. Ik heb al enige tijd terug gevraagd hoe het mogelijk is dat jij het cerebrospinaal ritme in de fascia voelt, terwijl er tussen het cerebrospinaal systeem en de fascia geen enkel contact bestaat. Wel ? Komt er nog iets ?

Taffje schreef:
En even wat anders, hoe sta je tegenover osteopathie dan?

Osteopathie is kwakzalverij.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:54

loriene schreef:
En fisiotherapie is dat ook kwakzalverij?

Nee, fysiotherapie is grotendeels evidence based.
Al moet ik daar eerlijk bij vertellen dat niet alle technieken die door fysiotherapeuten gebruikt worden 100% bewezen zijn.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:18

Janneke2 schreef:
Zou je kunnen definiëren wat voor jou fascia zijn...?
Concreet: hoort de dura mater daar bij voor jou...?

Ik heb ene Big Ben horen beweren dat de cranio sacrale vloeistof "niet in de buurt" van de wervels zou komen, terwijl in de gewone gang der dingen die vloeistof door wervels heen stroomt....

Janneke, je hebt gelijk.
Maar "niet in de buurt" was niet letterlijk bedoeld.
Met "niet in de buurt" bedoelde ik dat de cerebrospinale vloeistof en de wervels niet in contact komen met elkaar. Waarom dat zo is heb je zelf al min of meer aangegeven, nl. omdat de wervelkolom en de cerebrospinale vloeistof van elkaar gescheiden zijn door de meninges, drie membraan-achtig structuren, waarvan de dura mater één is. Maar goed, je hebt gelijk, ik had het duidelijker moeten formuleren.

Wat fascia betreft, fascia is bindweefsel dat onder de huid rond en tussen organen en spieren ligt. Maar er bestaan tientallen definities.
De dura mater is in mijn optiek geen fascia.

il faut d'abord durer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:29

darkchrystal schreef:
Als het echt kwakzalverij is zoals sommigen in dit topic vinden ( Nouja vooral 1)... dan zou een dierenarts hier toch ook niet snel een opleiding voor volgen.

Als een hardwerkende dierenarts de helft van zijn klanten ziet vertrekken naar osteopaten, chiropractors, cs therapeuten, en Chinese sterrenwichelaars, dan wordt de verleiding groot om zelf ook even een cursusje te gaan volgen. Dat is jammer, maar ook een da moet aan het eind van de maand de touwtjes aan elkaar kunnen knopen.

il faut d'abord durer