Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:12

Citaat:
Er is onderzoek gedaan waarbij een aantal CS therapeuten werd gevraagd om bij dezelfde patiënt het cs ritme vast te stellen. De onderlinge betrouwbaarheid was nagenoeg nul. Met andere woorden, iedere behandelaar 'voelde' een ander ritme.

Eén van die onderzoeken werd trouwens uitgevoerd door osteopaten (!), die vervolgens adviseerden cs zo snel mogelijk van het osteo curriculum te schrappen.

Maar ik stelde vraag eigenlijk aan iedereen in dit topic.
Probeer het zelf, maar dan wel op een eerlijke manier.

Even een vraagje.
Kort, want off topic.

Waar is het idee op gebaseerd, dat als een x aantal cs therapeuten 'een ander ritme voelen', er dingen niet kloppen...?

(Vergelijk met gewone massage: er zit een ander mens aan je lijf, de een doet het net wst harder of zachter dan de ander - mij is niet helder waar de afkeuring vandaan komt.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:37

...eh, Big Ben, please mind your language..
Dat cerebro SPINALE vloeistof niet in de buurt van de wervels komt, lijkt me toch wel stug.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:06

Clasical schreef:
Een groot overlevingstactiek van het paard is om te “isoleren”.
Bv. binnen de dynamiek van een kudde als ze een zwakker dier verstoten.
Dezelfde techniek van isoleren passen ze ook toe binnen hun eigen systeem ( lichaam ).
Wanneer een onderdeel niet goed functioneert willen ze deze “isoleren”.
Het is dan van belang dat met name roofdieren de zwakte niet signaleren.
Door te gapen zend het paard een empatisch signaal uit, tenslotte werkt het aanstekelijk.
De andere paarden gaan ook gapen en zo krijgt de hele kudde een mindset waardoor ze voor de roofdieren een ander signaal afgeven.

Bij mensen heet dit dissociatie.
Je eigen pijn, angst etc compleet weg blokken en vriendelijk glimlachen of hoe het maar uitkomt. - 'met mij gaat het goed'.
In bepaalde situaties het verstandigste wat je kunt doen.

Ik heb zelf nooit cs therapie gehad, maar wel andere vormen bodywork laten doen.
...en wat ik wel herken is een soort van "patroon" van
eerst "lig je op tafel en iemand is iets aan het doen"
op gegeven moment kan het zo zijn dat je je ongemakkelijk voelt naar aanleiding van een lichte aanraking
'er bouwt zich spannening op'
en daarna ga je geeuwen, of rillen, of huilen (of boeren laten of winden) - en daarna voel je je heerlijk loom en prettig.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:03

BigBen schreef:
Het maakt uiteindelijk weinig verschil hoor.
Je mag fascia nog extra ruim definiëren, dat verandert niets aan het feit dat de cerebrospinale vloeistof niet in contact komt met andere lichaamsstructuren, en nauwelijks in contact met andere lichaamssystemen.

Nou, en...?

Als wetenschapper is mij ingehamerd dat er feiten zijn, die geen argument zijn.
De LCS, 'hersenvloeistof' heeft een uiterst beperkte uitwisseling met de andere vloeistoffen.
Klopt als een bus.
But please mind your language: so, what...?
Wat bewijst dit in jouw ogen...?

Dat vloeistof 1 weinig in contact staat met bijvoorbeeld het bloed betekent dat craniosacraal werk weinig invloed heeft op de biochemie van het bloed.
(Er is wel enige uitwisseling en in principe kan craniosacraal werk die uitwisseling wat versnellen, waardoor er op enig moment meer afvalstoffen van de stofwisseling van het centraal zenuwstelsel in het bloed terecht komt.)
Nou, niemand heeft die claim hier neergelegd, dat er meer dan dat in de bloedchemie zou veranderen.
Citaat:
Dat is ook vrij logisch.
Het centraal zenuwstelsel(hersenen-ruggemerg) is extreem belangrijk, en wordt dus zo goed mogelijk afgeschermd. Afgeschermd tegen beschadiging van buiten uit, maar net zo goed tegen eventuele infecties van binnen in.

Klopt als een bus.
Ik smul van de recente ontwikkelingen rond de gliacellen (het brein heeft oa. een eigen immuunsysteem, de witte bloedcellen passeren de bloed brein barrière niet).

Maar andermaal: please mind your language: subtiele bewegingen van de dura mater, de suturae zijn de dingen die aan de orde zijn bij cranio sacraal werk.
...nu doet de biologie niet echt aan natuurwetten zoals de chemici en fysici, maar de elementaire mogelijkheid tot beweging draagt bij aan bescherming.
(Vergelijk de botten van jonge dieren, inclusief mensen, met de botten van oude mensen waar bij wijze van spreken alle collageen uit verdwenen is. Die botten zijn 'alleen nog maar kalk', en bij 1x vallen is het kapot.)

Dus ja, het centraal zenuwstelsel is goed afgeschermd, maar niet onbeweeglijk in beton gegoten.

[o]

Janneke2

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:37

(....al vind ik wetenschap wezenlijk iets anders dan 'ook maar een mening'.)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:30

Citaat:
wat betreft wetenschap en het eerdere filmpje wat ik stuurde over kwantumfysica,
kwantumfysica heeft de wereld van de wetenschap op zijn kop gezet door aan te tonen dat in de wereld van de kleinste deeltjes van de materie geheel andere natuurwetten gaan gelden dan de tot nu toe algemeen aanvaarde natuurwetten.

...wellicht dat er sommige dingen net niet zijn zoals we verwachtten mbt quarcks en Heisenberg, maar dit statement hoeft van mij toch niet.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:52

BigBen schreef:
Taffje schreef:
Vraag me af of je wel enig idee hebt wat CS uberhaubt inhoud als je dit verband niet ziet.

Het probleem is dat jij als cs behandelaar zelf niet lijkt te weten wat cs inhoudt. Ik heb al enige tijd terug gevraagd hoe het mogelijk is dat jij het cerebrospinaal ritme in de fascia voelt, terwijl er tussen het cerebrospinaal systeem en de fascia geen enkel contact bestaat. Wel ? Komt er nog iets ?

Zou je kunnen definiëren wat voor jou fascia zijn...?
Concreet: hoort de dura mater daar bij voor jou...?

Ik heb ene Big Ben horen beweren dat de cranio sacrale vloeistof "niet in de buurt" van de wervels zou komen, terwijl in de gewone gang der dingen die vloeistof door wervels heen stroomt....

Ik vind het namelijk kwakzalverij om zo te schermen en te draaien, dat daardoor iets buiten de orde verklaard kan worden.

Dus, wel: komt er nog een fatsoenlijke poging tot gesprek of is dit echt alleen maar gelijkhebberij?

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:26

Marie_Anne schreef:
Dus als iemand dan in de reguliere hoek niet vindt wat hij zoekt, is de stap naar een alternatieve behandelaar snel gemaakt. Hoop doet leven.

...ik weet nul redenen waarom cranio sacraal werk in een wezenlijk andere "hoek" zou vallen dan de gebruikelijke geneeskunde.
Of bijvoorbeeld de jaarlijkse tandzorg van de reguliere DA.

(Idem voor hoop doet leven, alles moet maakbaar zijn. Mode en 'de buren doen het ook vind ik dan weer van een andere orde.)

[o]