Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

zorro

Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 22:27

Ik maak dit topic aan de vroege kant aan. Maar ik wil ook vooruit denken en eventueel snelle beslissingen kunnen maken, en ik hoop dat ervaringen mij daarbij kunnen helpen.

Vorig jaar rond deze tijd zag ik bij mijn Friese merrie een soort beschadiging in haar oog. Een wit, klein vlekje, die soms wat bol en soms wat hol leek te staan. Oog zag er wel normaal uit, geen knijpen/tranen, dus even aangekeken.

3 weken later stond ze op een ochtend wel te knijpen en tranen. Gelijk de DA erbij gehaald, die constateerde dat haar oog vol bloed stond. Met aankleuren bleek de beschadiging niet aan de buitenkant te zitten.

Zalven en druppelen voor 10 dagen, en 2x controle ondertussen. Na 10 dagen geen last meer van knijpen en tranen, en het bloed was weg. Oog was nog wel wat onrustig binnenin.

Aan de buitenkant heb ik het hele jaar geen problemen gezien. Achteraf wel lichte gedragsverandering, bij vlagen kon ze naar me bijten als ik haar aan de kant van het oog aanraakte op het hoofd en ze kon soms een paar dagen wat chagrijnig zijn.

In december kreeg ze ineens een blauwe waas over het oog, ze werd weer chagrijnig en op de derde dag na verkleuring begon ze te knijpen en tranen. Gelijk mee naar de dierenarts: maanblindheid. Nog steeds geen beschadigingen aan de buitenkant.

Weer druppelen, zalven en daarna was het weer over. 3 weken later: helemaal mis, knijpen, tranen en het hele oog stond vol pus aan de buitenkant. Gelijk weer heen: geen beschadigingen buiten, druppelen, zalven en een flinke prednisolon kuur. Oog was na een paar dagen zalven en druppelen weer rustig.

Toen de prednisolon kuur afgelopen was ging het een week goed, en toen stond ze weer te knijpen en tranen.

Druppelen en zalven, en de kliniek in Wolvega gevraagd wat er verder voor opties waren, mijn andere paard stond daar toen dus kon mooi even overleggen. Ik moest de behandeling afmaken, een week wachten en dan langskomen zodat ze konden zien hoe het oog er uit zag als het rustig was.

Zo gezegd, zo gedaan. In Wolvega hebben ze een echo gemaakt van het oog. Ze konden de maanblindheid zien, maar schrokken vooral van het vlekje op het oog. Een 'bijna' perforatie! Daarom was de buitenkant nog wel in takt, maar dat scheelde niet veel. Het oog was wel heel actief daarmee bezig, iets met bloedcellen die actief waren ofzo..

De maanblindheid hebben ze even gelaten voor wat het was, ik kreeg zalf mee en moest 2x per dag zalven en na 10 dagen weer komen.

Toen bleek dat de iris een soort slurfje gemaakt had, en daarmee een stop in het gaatje gestopt had. Oftewel, het lichaam heeft zelf geprobeerd om het gaatje dicht te maken. Heel bijzonder. Hadden ze ook nog nooit gezien.

Nog een keer 10 dagen zalven en weer controle. Toen was het oog rustig, het gaatje is dicht gestopt, en het zag er goed uit. Voor de maanblindheid, afwachten hoeveel aanvallen er komen. 1 per jaar is acceptabel, 4 per jaar te veel.

Implantaat is niet mogelijk door de perforatie. Dus veel aanvallen betekent dat het oog er uit moet.

Het slechte oog was dus rustig. Het goede oog leek bij de eerste echo ook wat tekenen van maanblindheid te hebben, maar daar heeft ze nog nooit een aanval aan gehad en bij de latere controles zagen ze er niks meer aan. Dus wat die betreft: zolang er geen aanval komt, gezond oog.

Redelijk opgelucht naar huis gegaan. Een oog goed, de andere bijzonder maar stabiel.

Paar dagen later belde de arts me op: ik moet toch nog even langskomen met haar. Hij had de foto's aan een collega laten zien en die vermoedt een zeldzame oogziekte die bij Friezen voor komt, ik geloof dat hij het over het terugtrekken van het hoornvlies had?

Komende dinsdag moeten we weer heen, dan gaan ze nog eens foto's maken, bloed afnemen voor een DNA test en de papieren van het stamboek moeten mee.

Ik weet dat haar vader (Rypke) ook blind was, maar dat schijnt door een ongeluk te komen. Gezien de fraude die ze gepleegd hebben durf ik niet meer zo goed op die informatie te vertrouwen.

Dat is dus even afwachten, wat daar uitkomt. Behandeling was niet echt mogelijk begreep ik.

Ik heb nu 8 dagen niet gezalfd en toen ik net keek had ze zo met haar oog geschuurd dat ze de schaafwondjes onder haar oog heeft, en het haar is er af. Ze was weer nukkig, beet naar me toe ik de wondjes wilde verzorgen en gilde zelfs even..

Nou is ze ook heel hormoon gevoelig, dus het kan ook met hengstigheid te maken hebben, dit gedrag, maar het zit me niet lekker. Het oog leek weer kleiner en had wat getraand. Ze knijpt er niet mee. En vanmorgen was er niks aan de hand.

Kortom, een bijna perforatie en maanblindheid, of een of andere erfelijke ziekte, die dan ook in het andere oog zit.

Wat moet ik nu.. aan haar gedrag kan ik aflezen dat ze last heeft. Ze is normaal heel lief en gemakkelijk. Ik zalf haar bijvoorbeeld alleen, terwijl ze los in de wei staat, zonder halster om. Ik kan gewoon met een hand het oog openen en met de andere stabiel zalven. Zo gemakkelijk is ze.

Tuurlijk wacht ik het DNA onderzoek af en ik denk dat ik gelijk een volledig bloedonderzoek laat doen op eventuele tekorten.

Maar dan.. een oog verwijderen schijnen ze goed mee te kunnen leven. Maar twee ogen er uit gaat me te ver. Ik weet dat ik moet afwachten, maar wil tegelijk wel voor mezelf duidelijk hebben waar ik een grens trek.

Heeft iemand ervaring, tips, iets wat me verder kan helpen?

Edit: ze is 15 jaar oud. Ze staat sinds de eerste maanblindheid aanval onder de beste vliegenkap die ik kon vinden, die houdt 90% uv straling tegen.

zorro

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 23:09

Nee dat snap ik helemaal! Ontzettend heftig om mee te maken, vooral omdat je het paard dan nog niet zo goed kent.

Als mijn paard niet meer bereden kan worden vind ik dat helemaal niet erg. Word ze gewoon weidepaard. Maar wat als ze er steeds pijn aan heeft? Een oog er uit is ook niet erg.. maar wat als die andere ook begint? Wat als ze wel een aandoening heeft die in beide ogen zit, dan kom ik niet onder een definitieve beslissing uit ben ik bang.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 00:02

Dank je wel tessebes!

Wittepit, ze is duidelijk opgeknapt dus! Fijn om te horen. Had jou paard ook veel pijn voor het verwijderen, en waar merkte jij dat aan? En viel de operatie je mee?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 09:46

Volledig blind gaat er bij mij ook niet in. Dat kan ik haar niet aan doen.

Ik zal hoe dan ook het DNA onderzoek af moeten wachten. En dat vind ik moeilijk. Ik weet ook niet wat ik hoop, want beide uitslagen zijn niet goed.

Ik heb voor mezelf wel zoiets van, er uit met het slechte oog, dan zijn we van die ellende af. Maar het is zo waardeloos dat je alleen maar kan hopen dat het goede oog goed blijft.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 14:58

Ik denk dat ik sowieso van dat slechte oog af wil. Vanmorgen leek het wel weer wat opener en ze was ook weer blijer. Maar aan haar gedrag kan ik gewoon merken dat er weer iets opspeelt.

Voor mezelf heb ik nu als het niet die ziekte is, slechte oog er uit en dan ben ik inderdaad wel benieuwd naar de visie van een holistisch dierenarts om het andere oog goed te houden.

Als het wel die ziekte is dan ben ik eerst wat meer informatie over nodig, want daar weet ik gewoon niets vanaf.

Beide ogen er uit of blind word inslapen. Ze is de leider van de kudde, er is wel een ander stabiel paard die nu voor haar kijkt, dat viel me al een tijdje op. Mooi dat ze dat zo onderling regelen! Dat andere paard staat ook vaak naast haar aan de slechte kant. Maar met beide ogen niets zien, daar is het het paard niet voor.

Zo uit mijn hoofd staan Beart en Rypke los van elkaar. Mijn andere fries heeft wel Beart in de bloedlijn.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 13:43

Zo, even een update! Deze week ben ik weer met haar in de kliniek geweest, ze hebben dna afgenomen en nog een keer met een echo naar het oog gekeken. Het goede oog is nu goed, het slechte oog lijkt weer wat te 'broeien' om het zo maar te zeggen.

Ze hebben het oog gezalfd met een voor mij onbekende zalf, ik hoef zelf niet te zalven of druppelen.

We hebben afgesproken dat zodra het oog weer begint, dus zichtbaar, het oog er uit gaat. Tenzij dit pas over een jaar is, want 1 aanval per jaar vinden ze acceptabel.

Ik heb er zelf geen vertrouwen in dat we echt een jaar zonder aanvallen kunnen zijn, hoop het wel natuurlijk, maar ik denk niet dat het realistisch is.

Eerlijk is eerlijk, het lijkt me wel een opluchting als dit oog er uit is. Ik hou het nu gewoon goed in de gaten en zodra er iets is maak ik een afspraak voor de operatie.

Het goede oog zal ik daarna goed moeten proberen te houden. Zorg voor later, ik heb er toch niet veel invloed op. Begint dat oog ook is het ook gemakkelijker om de beslissing tot inslapen te nemen. Ik probeer dat maar als voordeel te zien.

Enige waar ik nu nog mee zit is of het oog er liggend of staand uit gaat. Ze doen altijd liggend, maar ik maak me zorgen over de narcose. Ze is moeilijk te verdoven door een eerder trauma, ze geeft zich er slecht aan over. Daar hebben we het wel over gehad en als ik het liever heb doen ze het staand. Ik heb nog even om daar over na te denken.

Misschien hebben jullie advies, als ervaringsdeskundigen?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 19:00

Sterkte lovebirds.. wat een naar verlies zo..

En iedereen enorm bedankt voor het delen van jullie ervaringen!!

Ik vind het zo moeilijk dat ik moet kiezen tussen staand, en alles meemaken en liggend (is wel onder volledige narcose) en het risico dat ze met onder narcose gaan en wakker worden haar benen breekt.

Dus staand een psychisch trauma en liggend een lichamelijk trauma.

Psychisch trauma heeft ze al een van gehad, hoewel ze daar wel volledig van hersteld is. Toch vind ik het een risico.

Maar als het bij de narcose fout gaat is dat vaak definitief.

Ik vind het een moeilijke keus. Om het geld gaat het me niet, dat is gelukkig geen probleem. Bij de kliniek doen ze het liever onder narcose omdat ze dan gemakkelijker en beter kunnen werken. Snap ik, het is ook een kanon van een paard. Plus dat ze moeilijk te sederen is, dus tot in hoeverre kan ze echt stil staan. Ze geeft niet snel op.

Ze willen het wel staand doen, als ik het niet vertrouw. Keus ligt helemaal bij mij. Maar ik hoorde inderdaad ook dat het moeilijk te verdoven is..

Heel moeilijk. Ik ben blij dat de knoop door is gehakt en dat bij problemen het oog er gelijk uit gaat. Maar hoe dat gaat gebeuren.. het voelt als kiezen uit twee kwaden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 19:26

Ja goed gesedeert en verdoofd zouden ze er natuurlijk ook weinig van merken/ mee moeten krijgen.. het liefst liet ik het staand doen denk ik.

Als ze er wel een trauma van overhoudt lossen we dat wel weer op.

Maar als ik dan lees over dat het slecht te verdoven is knijp ik hem alweer zo.. maar mijn voorkeur gaat uit naar staand denk ik.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 21:07

Oh ja, ik heb eerder van die arts gehoord! Ik zal eens bellen om te overleggen! In Wolvega willen ze het wel staand doen, maar liever liggend. En dat snap ik, maar hij snapte mij gelukkig ook met mijn zorgen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 22:07

Maar wel meer kans op afstoten toch?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 23:08

Ik denk ook niet dat ik het doe. Toch weer extra risico. Ik vind het er uit halen al spannend genoeg.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-19 21:57

Nou, weer een kleine update. Vandaag besloten dat ik morgen bel om de operatie in te plannen, en dus het oog er uit laat halen. Staand.

Ik heb toch voor staand gekozen omdat ik daar eigenlijk alleen maar goede dingen van hoor, op de ene ervaring in dit topic na. Ik ga er vanuit dat ze goed verdoofd en versuft word, en natuurlijk krijgt ze pijnstilling, anders kan het niet. Staand weet ik in ieder geval zeker dat het met de narcose niet fout gaat. Liggend blijf ik een slecht gevoel bij houden, dus ik ga naar dat gevoel luisteren. Ik ken mijn paard toch het beste.

Dus morgen een afspraak maken en wat mij betreft zo snel mogelijk!

Het was een paar dagen redelijk stabiel, maar sinds gister mag ik haar slecht kant niet aanraken, haar wang is open geschuurd, haar onderste ooglid is helemaal open geschuurd, hoofd voelt ook erg warm aan aan de slechte kant, kortom, ik vind het genoeg geweest. Waar wacht ik op? Ik probeer lijden altijd voor te zijn, en nu moet ik wachten tot er echt een uitbarsting komt. Die is al onderweg, en ik wacht niet langer .

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 13:13

Gebeld, volgende week maandag breng ik haar sochtends, en smiddags halen ze het oog er uit. Ze moet sowieso een nachtje blijven. Heel spannend, maar ik ben ook opgelucht dat ik de knoop doorgehakt heb. Nu is ze straks in ieder geval van de pijn af en ik van de constante zorgen. Dat vreet aan ons beide. En ik denk ook dat ze veel meer pijn heeft dan ze toont, ze is zo keihard voor zichzelf. Ik kijk graag vooruit, dus over twee weken hebben we alles als het goed is achter de rug en zal alles wel weer stabiel zijn.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 18:09

Bedankt!!

Ik heb voor de laatste week nog even oogzalf opgehaald, wat meer of minder zalf maakt nu toch niet meer uit en ik hoop dat ze zo met minder pijn de operatie in gaat. Mijn eigen dierenarts vond het ook verstandig en raadde ook aan om het staand te laten doen. Onder narcose vond hij in haar geval niet verstandig, en ook niet nodig, want volgens hem is het een relatief kleine ingreep.

Ik ben nu dus helemaal gerustgesteld.

Hoe lang hebben jullie paarden op boxrust gestaan? Ze zeiden dat ze sowieso 10 dagen in de box moet blijven, dus ben wel benieuwd.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 18:39

Ja dat kan nog heel lang duren bleek. Het is een volledig onderzoek en wat ik begreep weten ze ook nog niet precies wat ze onderzoeken. Ze verzamelen nu DNA van friezen met oogproblemen, en dan gaan ze dus kijken of er dingen overeen komen in het DNA. Dus daar heb ik nu niks aan. Kan nog wel drie jaar duren.

Er zijn wel foto's van het oog opgestuurd naar de arts die het onderzoekt, maar of het nou ook echt die ziekte is kan niemand me vertellen. Best vaag. Maar goed, ik hoop dat ze iets kunnen met het DNA en ik zal het ooit wel horen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-19 10:04

Oh dat is goed om vooraf te weten, dat zijn wel dingen waar ik graag op voorbereid ben! Mijn paard ziet ook weinig tot niets meer met het slechte oog. Ergens lijkt 10 dagen me ook best lang, maar het kan dus dan doen we dat gewoon.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-19 10:17

Ja, dank je wel! Klinkt interessant en bijzonder!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-19 11:57

Volgens mij doen ze daar inderdaad dat DNA onderzoek naar. Maar het risico dat het andere oog begint is ook bij een 'eenvoudige' maanblind aanwezig. Dit oog laten zitten is geen optie, en nu laten inslapen omdat het andere oog misschien ook kan beginnen is ook geen optie.

Dus wat het ook is, dit oog gaat er uit en we zien wel hoever we komen. Beide kwalen zijn niet op te lossen. Dus veel keus is er niet.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-19 13:32

Overigens heb ik zelf niet gevoel dat het die ziekte is. Dus daar hou ik me ook een beetje aan vast. Het oog ziet er veel te goed uit heb ik het idee. Als je het niet zou weten, zie je er niks aan. Er is een klein puntje te zien, en het oog is iets kleiner. Maar dat zie ik, zoals mijn vriend merkt dat niet eens op. Dus stiekem ga ik er een beetje van uit dat het maanblindheid is.

Ik ga proberen om met een holistisch dierenarts dat andere oog goed te houden, dat vond ik een goede tip uit dit topic.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-19 23:07

Update: ik heb mijn paard vanmorgen naar de kliniek gebracht en ze is eind van de middag geopereerd. Ik had om kwart voor 5 nog niets gehoord dus zelf gebeld, en toen waren ze nog bezig.

Om half 7 werd ik gebeld dat het goed was gegaan, en dat ze rustig in de box stond te eten. Het was wel een moeilijke operatie, misschien omdat het staand was en ze het altijd liggend doen? Ik heb niet doorgevraagd, zat nog zo vol zenuwen..

Ze mag morgen niet naar huis, waarschijnlijk donderdag of vrijdag pas. Ze heeft nog een drain en de arts wou nog zeker een paar dagen antibiotica geven tegen eventuele infecties.

Dat is ook het enige risico nu, een infectie. Het liefst had ik haar weer thuis gehad, maar het is ook wel fijn dat ze nu goed in de gaten word gehouden. Geeft ook wel weer rust.

Morgen moet ik nog even met mijn andere paard heen voor een kleinigheidje, dan kan ik even kort bij haar kijken, en dan wil ik later op de middag nog even wat langer bij haar zijn tijdens het bezoekuur.

En nu hopelijk een goed herstel!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 18:49

Bedankt allemaal!

Ik werd vanmorgen gebeld (toen ik daar was met mijn andere paard :') ) dat de nacht goed was gegaan, geen bloedingen. Temperatuur was goed, ze was vrolijk en at goed. Ze krijgt drie dagen antibiotica, als alles goed ging kon morgen de drain er uit en kon ze donderdag misschien mee naar huis.

Ik wou vanmorgen mijn jonkie niet op de trailer laten wachten dus ben net weer heen gereden om even bij haar te kijken. Ze was zo blij om me te zien! Ze gedroeg zich heel natuurlijk, wat mij vooral bevestigd dat ze al weinig of geen zicht meer had.

Het zag er ook wel netjes uit, net over er een verbandrolletje in gehecht was. Drain kon ik niet ontdekken, dus misschien is die er al uit. Ik vond het niet raar lijken in ieder geval, hoefde er ook niet aan te wennen. En ze was gewoon lekker zichzelf, niet angstig ofzo, maar gewoon opgewekt en lief.

Hele opluchting!!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 21:36

Dat weet ik niet, daar heb ik ze nog niet over gehoord. Ze staat nu niet met een kap op. Ik krijg sowieso een begeleidende brief mee als ik haar ophaal, en daar zal dan wel in staan wat de bedoeling is verder.

Ik kan me voorstellen dat ze voorlopig wel iets van een kap op moet ook voor vliegen. De uv werende kap die ze op had heb ik vandaag weer mee genomen om even te wassen, dus dan ligt straks alles weer klaar voor als ze thuis komt.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 22:01

Dat idee had ik wel, dat ze zich duidelijk lekkerder voelde. Ze krijgt nog pijnstilling natuurlijk, want de wond geeft ook pijn. Maar ik mocht al gewoon over haar wang en tussen haar ogen aaien, en dat kon ik voor de operatie niet. Alles lijkt er op dat dit de juiste beslissing was, echt een opluchting!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 23:59

Kan niet missen Jet! Dat was mijn fries. Gisteren had ze inderdaad nog een rolletje verband in het oog, dat is rond de middag verwijdert. Waar ik bij was, kon ik haar even vasthouden en het was 'wel even interessant voor mij'. Nou moest m'n best doen om niet van m'n stokje te gaan :') Hechtingen vind ik zo griezelig. Dus ik heb maar even de andere kant op gekeken.

Ik heb haar vandaag weer opgehaald! Nu dagelijks temperatuur opnemen en novacam geven als pijnstiller en ontstekingsremmer.

Ze was zo blij dat ze mee mocht, ze sleurde me zowat die stal door en draafde de trailer op. De andere paarden waren helemaal blij dat ze er weer was, mijn trekpaard stond al die tijd met een zware depressie, maar die is weer helemaal opgefleurd.

Over 14 dagen moeten we weer heen voor controle, tot die tijd boxrust, ze mag wel wat stappen aan de hand. En vooral goed in de gaten houden.

Als er nu maar geen ontsteking of bloeding komt, dan zijn we van de ellende af.

Haar stal ligt bijna onder onze slaapkamer en ze begint nu eindelijk rustiger te worden. Ze is het er niet mee eens en was steeds aan het schrapen, rondjes draaien, tegen de wanden aan trappen. Kon wel eens een kort nachtje worden zo..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 23:03

Nou deze dame staat ook alweer in het land hoor... Vreselijke nacht gehad, ze was niet rustig te krijgen. Ze is de leider van de kudde, en de rest stond wel vlakbij in zicht maar dat was niet genoeg.

Ze is een uurtje wat rustiger geweest en rond 1 uur snachts begon ze weer. Uiteindelijk heb ik haar een flinke dosis tranqigel gegeven, want ze was niet te houden. Toen was ze rustig en heeft ze even staan slapen. En na een paar uur weer verder.

Dus vanochtend gelijk de kliniek gebeld, situatie uitgelegd. Gelukkig vonden ze dat ze dan beter af was in de wei.

Ze is in de namiddag in de wei gegaan, en toen was het klaar. Weer lekker rustig, gewoon zichzelf. Stuurt de anderen alweer lekker aan :')

Ik hoop dat we vannacht beide wat bij kunnen tanken..