Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:29

Over een pijnlijk en beschadigd oog er uit zou ik geen 2x hoeven na denken.
Mijn merrie heeft als jonge pony, voor ze bij mij kwam (dus jonger dan 3) een aanval van maanblindheid gehad. Ze zag er slecht mee, maar verder probleemloos. Tot ze 2 aanvallen per jaar had, en snel daarna 2 in een maand en dat was voor mij voldoende om de knoop door te hakken.
Haar oog is er uit gehaald, alles is probleemloos gegaan en binnen 3 weken liep ze weer op Z nivo.
Het grootste probleem was dat het niet nat mocht worden en ze niet in de groep mocht. Alleen op stal is een grote stap voor een 24/7 in een groep buiten pony. Bij mooi weer stond ze dus al snel in een apart buiten stukje naast de rest.

Mijn merrie de dag na de operatie, blij op de trailer om mee naar huis te gaan. Hier was het gat nog bol ivm wat bloed wat er achter zat. Dat is daarna rustig hol getrokken, voorpluk er overheen en je zag er niets van.
Afbeelding

Het weekeind voor ik haar in heb moeten laten slapen (voor heel iets anders), ongeveer een jaar na haar operatie.
Afbeelding

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dennis

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:59

Hier is het staand gedaan, dat ging probleemloos.
Het schijnt dat ze dan secuurder kunnen werken.

Ze gaan niet zoals met een gewone liggende castratie plat maar nog een slag slaperiger/verder weg.

*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:57

Meer kans op infecties oid.
Ik heb er voor gekozen om het niet te doen. Door de kans op problemen en ik een kleine pony had en de prothese in verhouding voor het mooie te groot zou zijn. Ook bij een paard zonder grote voorpluk zou ik het zo laten doen. Hoe minder risico's hoe beter. Ik vind een prothese juist raar staan, altijd dat oog maar dicht.

Ik vond het niet storend, Roos had nog steeds de zelfde uitdrukking ondanks een oog minder.
Reflex zat er bij haar ook nog, als haar kuil stoffig was en ik er een borstel over/doorheen haalde 'knipperde' ze ook.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:34

Hier heeft Roos ook niets gehad.
S ochtends brengen, s middags opereren. Net op stal ben ik even wezen kijken, toen was ze nog wat traag in haar reactie omdat ze net weer stond. Volgende ochtend weer mee naar huis, rennend de trailer op. Geen medicatie meer gehad en 2 weken later de hechtingen er uit.
De boel mocht niet nat worden of stoten. Dus ze stond alleen naast de rest buiten en bij regen(en uit voorzorg s nachts) binnen, als ik er bij was mocht ze bij de rest.
Paar dagen later heb ik haar lekker opgeladen om een rondje bos te wandelen en na 3 weken liep ze weer op Z nivo!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:14

Mijn Roos vond binnen ook heel stom, maar met slecht weer moest het toch. Daar had ik een pony naast gezet met een laag balkje er tussen. Dat ging wel goed.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie