[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:54

Ik volg weer mee! Top om te lezen dat sommige paarden zonder deken de zomer door kunnen, hopelijk die van mij dit jaar ook.
Vorig jaar ging goed omdat hij de deken telkens optijd op heeft gehad, was toen vaak smiddags vrij dus kon toen met hem aan de slag. Nu helaas niet meer dus zou s'avonds aan het werk moeten en zou toch fijn zijn als dat zou lukken..
Pony heeft de deken nu voor de zekerheid s'avonds op, ondanks dat hij geen jeuk heeft. Wilde eigenlijk beginnen met de CBD olie, maar heb me omlaten kopen bij de EJ en heb nu Puur Culico :+ lees helaas wel veel dat dat alleen top resultaat geeft icm met Puur allergie of Detoxi maar we gaan het zien.

Ik zoek nog een fijn middel om op de jeuk plekken te smeren (staart, manen, buik maar ook z'n hoofd). Antiklitwortel lotion werkt niet, ook de anti itch van de Boerenbond niet. Ik lees veel goeds over Derden maar die vind ik wel erg duur..

casperzazoe

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:03

Hoe pluk/ snij/ voer je brandnetels veilig zonder zelf aan de jeuk te gaan? :+

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:15

Marriefloor schreef:
Ik probeer ook te volgen. Mijn pony helaas ook last van eczeem. Het goede middel nog niet gevonden. Deken vind ik zelf niet zo fijn. Met dit weer kan het wel, maar zomers heeft ze enorme zweetplekken.

Wat voor deken ligt er op? Die goedkope die je over de nek moet doen zijn echt gruwelijk warm. De andere dekens van Bucas en Highlander heb je tegenwoordig ook voor een lagere prijs en daar zweet die van mij nooit onder. (Tenzij het weer 35 graden wordt natuurlijk)

Hier nog helemaal geen irritaties! Hij krijgt vanaf vandaag voor de zekerheid in de schemering z'n deken op of ik hou hem goed in de gaten. Wil toch een detox kuurtje doen, kan op t werk brandnetels knippen. Hij krijgt nu alleen Ventipulmin voor het hoesten, dus twijfel of ik nu al moet starten met detox of eerst die kuur afmaken...?

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:46

De mensen die gereageerd hebben hoeveel druppels CBD ze geven, gaat dat om paarden, pony's of shetjes? Of maakt dat in dit geval niet uit hoe groot het paard is?

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:01

Welke deken zouden jullie aanraden voor een dikke pony? RSIH past niet. Hij heeft vooral jeuk aan de buik dus moet echt goed afsluiten daar.

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 19:57

Saskia9 schreef:
Wat is dik? Alleen een buik, gezet en gedrongen paard?

Hij is sowieso wel breed gebouwd, maar ook gewoon dik, dus een flinke buik.
Pyjama die over z'n hoofd aanmoet heb ik lang gehad maar daar staat ie zo onder te zweten.. plus, dan krijgen m'n ouders de deken niet op / af want dan gaat ie enorm zitten te verrekken :+

Hier gaat het echt goed, zelfs vanavond geen jeuk!

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 21:52

ellepel schreef:
Ik had vorig jaar deze

[ [url=m/bKK67l.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ging hartstikke goed met de warmte!
Maar de deken kan toch gewoon omblijven.
Is er een reden dan dat je ouders het af moeten halen?
En wat bedoel je met verrekken?

Abfab. Ik doe die plekken even met de wat pure hibiscrub op een natte spons schoonmaken.

Oh oeps, verrekken is echt plat Brabants volgens mij :+ gewoon vervelend en irritant doen. Door de irritatie van de vliegen rondom z'n oren wordt hij altijd wat kopschuw in de zomer en hij is al vrij eenkennig dus andere mensen krijgen niet zomaar die deken over z'n hoofd. Ik heb een hekel aan de hele dag dekens op dus probeer, als het kan, overdag de deken wat uurtjes af te laten.
Ik ga even zoeken of Agradi AfterPay heeft en dan bestel ik gewoon een aantal dekens, hopen dat die passen en anders toch maar terug naar de pyjama. Die sluit inderdaad goed rondom de buik

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:35

De gewone vliegen zijn al weer in grote aantallen aanwezig ja.. uit het niets ook ineens :n

Ik kan Culico krijgen maar gaat in mei over de datum.. zou het nog effect hebben als het een aantal maanden over de datum gaat?

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:33

Kan ik Derfen original gebruiken op een vos? Of is het dat middel met donkerbruine kleur?
Ik heb heel lang Excellent itch-stop gebruikt maar omdat het op mijn andere paard niet werkte, ging ik er van uit dat het bij de eczemer ook niet veel zou doen. Nu is het op en begint hij toch wat meer te kriebelen (nog steeds niet geschuurd tho :D ) dus misschien dat het toch goed geholpen heeft, icm de puur Culico.
Dus toch een aanrader voor sommige mensen hier? Is vloeibaar, zelfde als lijnzaad olie eigenlijk.

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:15

Mijn pony heeft al jaren de Rambo SIH en ik heb niet veel andere dekens geprobeerd (wel goedkope pyjama's maar dat is niet helemaal te vergelijken). Hij zweet er alleen onder als de andere paarden ook staan te zweten, zoals op een dag als vandaag. Wel stevig materiaal, als er toch een gaatje in komt scheurt het niet helemaal open bijvoorbeeld. Deze deken laat niet veel door dus als je ze er bezweet onder zet, zullen ze langer blijven zweten. Zet je er ze koel onder dan blijven ze koel. Tenminste dat is mijn ervaring :)
Maaaaar hij heeft hem dit jaar nog steeds niet op! *\%/* de Culico druppels werken geweldig! Elke keer als ik s'avonds met hem aan de slag ga ben ik zo verbaasd dat het na 10 jaar kan!

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:47

Oei Froukje, dat is wel even schrikken %)

Die van mij doet anders dan normaal. Hij staat op de Culico druppels en het ging super, helaas deze week toch begonnen met schuren. Normaal gaat z'n manenkam er als eerste aan en verder jeuk aan z'n staart en buik.
Nu staat hij wel uit zichzelf binnen en heeft z'n billen kapot geschuurd en een klein beetje op z'n neus. Z'n manenkam is niet hard, zitten nog geen schilfers. Z'n staart zit vol schilfers (vanavond wassen met teershampoo) en z'n buik is nog helemaal heel.

Nu zijn ze een tijdje terug, terug gegaan op goed, heel fijn gesneden hooi. Hiervoor stonden ze op (slecht) koeien kuil, met ook wat maïs er in. Zou dat de jeuk veroorzaken? Omdat hij dus niet met z'n manen begonnen is. Je zou zeggen dat het hooi juist veel beter is, stuk minder suikers en betere kwaliteit..

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 17:21

Slmt9 schreef:
Hooi kan prima rijk aan suikers zijn. Kom je alleen met een analyse achter.

Kuil is gefermenteerd en vaak te zuur voor paardendarmen. Ook afvalstoffem die niet goed verwerkt kunnen worden.
Wanneer de darmen in de problemen komen, uit zich dat bijv in allergie.
Andersom kan de stof van hooi, stro en opstallen weer zorgen voor stofallergie.

Idealiter verhuizen we allemaal naar frankrijk of spanje. Lekker hoog geel gras!

Krijg het niet dik gedrukt, maar dat stukje over de darmen; dan zeg je juist toch dat kuil slechter zou moeten zijn? Dat was echt poedersuiker kwaliteit. Dit hooi schijnt heel goed te zijn..
Jep, meneer zit ook met lichte COPD maar heb het idee dat er weinig stof in het hooi zit en anders waait de stalling goed door, gelukkig.

Met detoxen geen ervaring, je hebt PUUR Detox en ik ben fan van het merk maar of deze detox goed is weet ik niet. Je kan ook brandnetels geven, werkt ook goed ontgiftend.
Jeuk op de rug klinkt niet als eczeem nee. Is ze niet gestoken door een beestje?

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:03

Bedankt voor jullie antwoorden :)
Gaat helemaal mis hier joh.. pony wordt helemaal gek, kon er niet eens normaal mee stappen, en hij schuurt nu heel z'n hoofd aan gort.
Kan echt wel janken.
Durf hem snachts niet in de wei te laten ivm het verse gras en kans op uitbreken en in de paddock / stal zijn er zoveel plekken waar hij zich aan open kan schuren.
Heb snel een vliegen masker met neusflap besteld en derfen lotion maar da's pas dinsdag binnen..
Maar even een paniek oproepje op Facebook gegooid :=

Ik baal zo..

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:41

ellepel schreef:
wat zoek je dan precies?

beste is inderdaad even van gras af.
morgen lekker wassen. en de plekken in smeren.
waarmee maakt eigenlijk niet zo heel veel uit.
als het maar vettig is, liefst jeuk stillend en geschikt voor een paardenhuid.
oh ja en dat het in de zon geen verbranding geeft

Derfen lotion het liefste, nooit geprobeerd maar omdat het een wondermiddel schijnt te zijn. Voor nu gaat er uierzalf op.

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 14:40

Derfen en vliegenmasker met neusnetje waren vanochtend al binnen ipv dinsdag pas *\o/*
Ik zweer het toch op processierupsen. Verklaart de jeuk aan z'n billen (echt rondom anus en onder de staartwortel) niet, maar goed. Het is ineens zo heftig en nog steeds 0 aan z'n manen.
Derfen is gesmeerd, gewoon een klein dun laagje moet genoeg zijn toch?
Maandag even DA bellen, misschien hebben ze iets tegen de processierupsen jeuk..

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:45

Weten jullie of de DA iets kan spuiten tegen de jeuk van processierupsen?

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:02

wendy1987 schreef:
Ik denk dat het enige dat de DA kan spuiten cortisonen gaat zijn, maar dat wil je liever niet in je paard hebben als je half de keuze hebt..

Ja ik denk zelf ook dat dat de enige oplossing is.. maar momenteel misschien het overwegen waard.

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:52

DA is geweest. Zijn overduidelijk processierupsen die de jeuk veroorzaken want hij had nu heel veel bultjes op z'n buik en lies.
Gelukkig geen corticos hoeven spuiten, want het is een dikke shetlander dus de kans dat hij hoefbevangen zou raken wordt dan wel erg vergroot.
Er is een nieuw middel op de markt, een soort hooikoortspil eigenlijk maar dan in een spuitje. Zitten geen (bekende) risico's aan of gekke bijwerkingen. Misschien ook een tip voor sommige hier :)

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:42

TanteFlavie schreef:
Bij ons zijn het ook de processierupsen vrees ik, nooit zoveel rupsen gezien als dit jaar.... Niet normaal.
die hooikoortspil in een spuitje, ken je daar de naam van?

Naam weet ik zo niet. Is sowieso alleen bij de DA te verkrijgen dus als je daar over begint zullen ze het wel weten.
Even kijken of 1 spuit voldoende is maar anders krijgt hij er 3 in totaal. Andere pony spuiten we zelf (onder de huid) maar deze vloog tegen het dak aan dus de DA mag van de week maar terug komen :+
Lijkt nu al veel rust te geven. Hij staat wel binnen maar is in iedergeval niet meer als een malloot aan het rennen :D

Gisteren was het zo erg dat hij met 39,8gr stond.. was letterlijk overal bezweet en hij zit ook nog met z'n dampigheid dus het was een groot feest.. heel blij dat de dierenarts zo snel kon komen, hopelijk nu snel weer rust in de tent. Ik ben dit weekend weg en zou dan, zeker met deze temperaturen, echt niet gerust weggaan :=

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:35

xZiva_ schreef:
Graasmasker helpt hier heel goed! Hij is mooi afgevallen, en zijn hals is een stuk minder hard *\o/* ook manen groeien weer aan (combi met derfen)

Iemand zei me dat ik moest testen op IR, omdat hij nu met minder suikers ook minder jeuk lijkt te hebben.. iemand advies? :=

Volgens mij gaan er veel paarden jeuken van (te)veel suikers. Ik heb geen directe ervaring met IR maar dat uit zich vaak in hoefbevangenheid volgens mij.

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:36

Dat is iets waarvoor je super makkelijk de kliniek kan bellen en anders even je factuur afwachten :)
Opletten met cortico's, die wil je er echt niet zo maar in spuiten, meerdere keren. Wat voer je? Staat er veel onkruid in de wei? Draagt ze een vliegenmasker, en als ze die draagt, zie die wel goed? Veel suikers in het gras?

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:54

Ik weet het even niet meer :roll:

Zazoe schuurt wel, maar op totaal andere plekken dan de afgelopen 10 jaar. Staart is jeuk vrij, er zit één klein plekje in z'n manen, geen schilfers, geen harde manenkam. Hij schuurt nu z'n billen kapot en heeft ontzettend jeuk tussen z'n voor- en achterbenen. Hier zitten geen bultjes oid. Derven smeren helpt ook niet, behalve dat ie het insmeren ontzettend lekker vindt :+ deken beschermd dus ook niet..

Er is niks veranderd aan het voer en krijgt enkel een handje basisbrok voor z'n supplementen..

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:50

Slmt9 schreef:
Dat doe van mij dus juist op voer. Ik heb de hele winter hetzelfde gevoerd, maar toen vh voorjaar zijn leverwaarde minder werden, reageerde hij er pas op.

Jeuk kan ook een volgelopen emmer zijn wat zich pas uit als de emmer daadwerkelijk vol zit.

Toch iets met gras? Pollen? Rijker ruwvoer?

Daar heb je natuurlijk wel een goed punt. Ben bang dat het hooi te rijk is, maar dan zijn we wel de banketstaaf want daar hebben we een voorraad voor het hele jaar voor staan..

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:31

Hier in Brabant is het droog maar wel erg vochtig, als het zonnetje er nu door komt is het ideale weer voor knutten heb ik altijd het idee.
Blijf het ook lastig vinden zo eind van het seizoen. Die van mij moet juist z'n wintervacht aangaan maken want krijgt geen deken op in de winter. Hij heeft al enkele dagen (op de schemering na) zonder deken gestaan.
Hij heeft helaas nog ontzettend veel jeuk.. niet van de zomer eczeem ('helaas' want dan ben je makkelijker af met de deken op). Tis momentele zo erg dat ik hem eigenlijk ook niet meer in wil spannen omdat hij dan niet kan krabben bij z'n lies. Staat nu 2 weken op glucobalance maar nog geen verschil. Gestopt met Derfen en Aloe Vera gel te smeren, misschien dat hij daar wel allergisch op reageert?

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:15

Froukje schreef:
Ik heb het idee dat ze hier ook gewoon schuren om het schuren. En dat die gedachte doorbroken word door het dragen van een deken.

Qua muggen zouden ze namelijk al prima zonder kunnen. Die zie ik nu helemaal niet meer.

Absoluut mee eens. Pony staat de hele dag in de wei > jeuk vrij en niks aan de hand. (Kan gewoon naar de stal lopen om te schuren)
Pony terug op de paddock met stal > begint direct overal te schuren.

Hij staat nu alleen s'avonds met de deken op, vanaf 5 uur ongeveer. Helaas toch veel schilfers nog in de manen maar die kan ik er niet meer uit wassen omdat ik alleen koud water heb en meneer al een dikke vacht heeft dus het oneindig lang duurt voordat hij droog is.