[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:36

MissYvette4u schreef:
Wat zijn er toch veel paarden & pony's met zomereczeem :oo hoe kan dat toch vraag ik me af -O- is daar ooit onderzoek naar gedaan dat jullie weten? Hoeveel eczemers zullen er in NL zijn?

Suboptimale darmwerking, onvoldoende variatie in het ruwvoer, te rijk gras, zelfs te rijk hooi, te veel krachtvoer vaak... zeker voor sobere rassen niet fijn. "In het wild" krijgen ze meer variatie binnen én meer vezels door kruiden, boomschors, struikjes, riet... héél anders dan onze uniforme weides vol raaigras. Zelfs de speciale paardenweimengsels zijn een suboptimaal substituut voor écht gevarieerde voeding.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:42

Babbelaar20 schreef:
Hier ook nog een dekenvraag, ik heb nu al een paar jaren horsegear eczeemdekens maar hij is flink aan het groeien en eigenlijk wordt het voor en de hals een beetje krapjes. Welke deken zou voor hem dan beter passen? Shires?

Ik weet niet hoe breed de jouwe is, maar ik had vliegen deken van Nika met buikflap. Mijn merrie past daar qua breedte niet meer in. Nu een Thermomaster (bij Kramer), dat gaat wel goed qua pasvorm.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:33

_Evelien schreef:
Hoi allemaal! Wat voeren jullie aan je paarden als basis? Ik heb nu de happy summer mix van Horsefood, maar vind deze vrij prijzig (20€ voor een zak). Ben dus benieuwd of er nog alternatieven zijn.

Maar je voert dat niet alleen toch Eef?
Ze krijgt toch als basis de marstall force nog? En de synfonie voor haar luchtwegen? Of niet meer?

Happy summer mix is:
Zemelen, Lucerne, Lijnolie, Sojaolie, Vlaskaf, Tarwegries, Havermoutmeel, Lucerne lange vezel, Lijnzaad, Gist, Kiezelgoer, Gerst, Calciumcarbonaat, Monocalciumfosfaat, Kruiden. Dus daar zit sojaolie in inderdaad. Hoewel ik me voor jeuk tegenwoordig meer zorgen maak om luzerne...

Als ze in de zomer het niet nodig heeft (om op gewicht te blijven) om bij te voeren, zou ik gewoon zoveel mogelijk alleen de force voeren naast je hooi...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:42

Elvirawortel schreef:
Ja precies er zitten ook nog allemaal granen in, geef ik liever niet. Ik stap van Vitalbix over op Victorious secret omdat ik een brokje zonder Luzerne wil proberen in de hoop dat hij dan minder jeuk heeft

Dat was hier inderdaad reden om naar marstall force te gaan. Ook luzernevrij. vitalbix werd die van mij heel ril van. maar ook van andere luzerneproducten jeukt ze wat. Geen echte ZE, niet van de mugjes zeg maar.

Skippy01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:09

Ze kunnen ook enorm gaan jeuken als ze niet tegen luzerne kunnen... ervaringsdeskundige hier. Vitalbix vervangen door luzernevrije vitaminekorrel scheelde hier al aardig wat. Ook geen luzerne meer in ruwvoermixen voor haar overigens.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 06:31

Caily schreef:
Hoe en waar kan je dat doen, je paard laten doormeten?

Qua luzerne, zouden paarden die daarop reageren ook in de winter kriebels hebben? En wat is een luzerne vrije vitamine korrel/aanvulling? Mag best wat inzitten gezien we best intensief trainen.

Ja, als ze in de winter luzerne krijgen kunnen ze daar inderdaad op 'door blijven kriebelen' in de winter.
Ik ben van vitalbix overgestapt op marstall force, dat maakte al een enorm verschil.
Nu ben ik sinds tien dagen ongeveer overgestapt naar Victorious Secret 200 (VS200) en ik ben voorzichtig positief. Haar buik heeft geen nieuwe wondjes en de huid is aan het herstellen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:58

Jemawi schreef:
Ik heb gister (na 15 jaar Boett) een Snuggy hoods deken met uiercover gekocht. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen. Mijn pony heeft eigenlijk na de overstap naar Fibra anti itch geen problemen meer met staart en manen, maar nog wel onder de buik (uier). Is er iemand hier die 'm ook heeft?

Geen ervaring met de deken. Maar rondom de uier is vaak (deels) voedingsgerelateerd ook :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:11

Jemawi schreef:
Skippy01 schreef:
Geen ervaring met de deken. Maar rondom de uier is vaak (deels) voedingsgerelateerd ook :)

Oh ja? Dat wist ik niet. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik anders kan doen, wat binnen mijn mogelijkheden ligt. Mijn merrie krijgt een uur per dag weidegang en staat voor de rest op de paddock (vertrapte weide) krijgt Fibra anti itch waar ze dus enorm van opknapte en mooi structuur (zelf gehooid, ik weet de herkomst dus) hooi.
Vind het wel interessant, heb je meer info voor me? Mag ook per pb.

Voor zover ik weet kan dat suiker en/ of eiwitgerelateerd zijn. Mijn merrie reageert enorm op luzerne. Luzerne is een hoofdingredient van Fibra. Ik voer dus 100% luzernevrij, dat scheelt al enorm voor haar. Voor sommige paarden kan ook graan de boosdoener zijn (maar dat weten de meesten eigenaren van eczemers wel, dus dat wordt als eerste vaak al weggelaten). Wat ook kan helpen is lijnzaad toevoegen aan het rantsoen (in olie of brokvorm, let wel op dat er verder dan geen granen of melasse in verwerkt is).
En ja, weidegang is natuurlijk ook een risicofactor. Bij ons staan ze er op, de hele dag zelfs, en daardoor moet ik met alle andere voer wel heel erg opletten. Maar de andere stallen in de regio bieden alleen mini-paddockjes, dus ik wil vooralsnog de weide niet afpakken...

Skippy01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 05:48

Qua voeding na dik 2 weken/ bijna 3 weken nog steeds positief over de VS200 korrel.
Huid op haar buik - die normaal in de zomer echt onrustig is - is gewoon hersteld!
Ze staat onder een vliegendeken, maar zonder buikflap.
Ik ben écht positief verrast en heb vingers (en tenen) gekruist dat het zo mag blijven! :D :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 07:30

darkadia schreef:
Enig idee wat er dan in de VS200 zit waardoor dat is?

het zit iets hoger dan gemiddeld in selenium, zink, koper, magnesium en kobalt. En er is geen ijzer toegevoegd. Die combinatie zou het verschil moeten maken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie