[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Sammiex2000

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:00

Ik meld me ook weer. Paardje hier heeft weinig last van jeuk. Doe om 17 uur de deken op en dan ‘s ochtends weer af zodat hij bij zonsopgang en zonsondergang bedekt is en verder gewoon lekker bewegingsvrijheid heeft. Soms merk ik dat hij wat jeuk heeft aan zijn manen als ik hem kriebel en zijn bovenlip gaat helemaal los, dan smeer ik er wat efrata dode zeezoutgel op en is het de volgende dag gelijk weer klaar.

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:47

abfab schreef:
Thanks.

Ik ga even op zoek.

henny, jij plukt de brandnetles zelf begrijp ik. Gedroogd kan ik ze toch ook geven? Ze zijn vast te koop.

Klopt maar dan betaal je € 25 voor een kilo van iets dat gewoon in je achtertuin staat :)

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:22

Met handschoenen plukken en ze een paar dagen te drogen leggen. Als ze vers zijn prikken ze en heb je niet alleen last van je handen maar wil je paardje het vaak ook niet eten. ze gaan er hier trouwens sowieso niet in, of ik ze nou droog of niet :) En als de nood hoog is plukken ze ze zelf, vers en nog prikkend, rare beesten. Had gister een paar kleine stukjes door de brokjes gemengd in de hoop dat ze ze dan op zouden eten, niet dus lagen nog mooi in de voerbak

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:00

HorseTimeXL schreef:
Hallo ik hoop dat ik mij hier mag melden. Ik had een vraagje. Ik heb sinds 8 weken een eigen paard. Hartstikke leuk natuurlijk. Echter merk ik sinds vandaag of eigenlijk gisteren dat hij zijn staart schuurt. Echt enkel zijn staart. Wat mij opvalt is wel dat als ik met zo'n rubber handschoen om zijn staartwortel borstel dat hij echt zijn staart op tilt dus hij reageert daar wel op. Maar hij heeft dat verder niet met zijn manen oid. Nu las ik ook ergens dat dat mogelijk wormen konden zijn? Hoe vaak ontwormen jullie je paard? Alvast heel erg bedankt! Hij staat sinds 4 weken van 8 tot 14 uur op de wei.

Hoi, ja het zouden bijvoorbeeld ook aarsmaden kunnen zijn. Ik doe drie keer per jaar mestonderzoek, vooral in het voorjaar en de zomer belangrijk, en ik ontworm één keer per jaar tegen bloedworm, maar als er uit het mestonderzoek komt dat ze geen wormen hebben ontworm ik verder niet. Ontwormen geeft weer chemische stoffen in het lichaam die het lichaam moet uitscheiden waardoor ze jeuk kunnen krijgen. Het zou trouwens wel zomereczeem kunnen zijn, die van mij schuurt ook erg aan zn staart en de manen nauwelijks. Het is ook nog wel erg vroeg om je paard in de wei te zetten, onze paarden gaan rond juni of jullie de wei pas in omdat het gras dan bloeit of uitgebloeid is en veel minder suiker bevat. Dit doe ik ook met paarden die geen zomereczeem hebben, omdat zomereczeem niet aangeboren hoeft te zijn maar ook kan ontstaan door verkeerd voeren. Dus als je er iets aan kunt doen, zou ik je paard minder in het gras zetten. Een mestonderzoek doen dus, en wanneer het schuren aanhoudt zou ik er wel een eczeemdeken op gooien. Wanneer het wel een allergie is voor de steken van de knut, en je paard wordt steeds meer gestoken, kan de allergische reactie steeds erger worden en je paard een steeds ergere mate van eczeem ontwikkelen. Dat kun je dan maar beter voor zijn. Wanneer het een beetje kan zou ik ook geen krachtvoer geven, maar wel een goeie mineralen brok omdat paarden met eczeem vaak ook een verhoogde mineralen behoefte hebben.
Ik kom er steeds vaker achter dat eczeem niet een aangeboren is sommige paarden hebben wel aanleg, maar het ontstaat of verergerd door verkeerd voeren, opgehoopte afvalstoffen in het lichaam door bijvoorbeeld medicatie of ontwormingen en inentingen, stress (jouw paard is waarschijnlijk net verhuisd en dat is ook spannend), en een slechte weerstand

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:24

Als daar veel suiker in zit zou het schuren best minder kunnen worden als je ermee stopt

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:11

Heb het in het vorige topic ook al een keer gevraagd maar kreeg nog geen reactie, hebben hier mensen ervaring met eczema itcho protect?

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:04

Ik gebruik de gel van Efrata

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:44

Ik doe het altijd drie weken

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:29

De happy summer mix zit volgens mij soja doorheen, en dat schijnt niet zo goed te zijn.
Ik geef nu Vitalbix 300 g per dag, maar ga overstappen op Victorious secret. Ik geef er nog een pompje lijnzaadolie overheen.
Hier is het mis, helaas. Had mijn paard steeds om 17:00 uur de deken op en ‘s ochtends om 9:00 uur weer af en goed smeren met efrata. Ging prima, tot dat ik vrijdag niet op tijd thuis was. Schuren en de hele hals vol bulten. Dus nu maar weer 24/7 de deken erop en heel dik smeren met Efrata, maar toch is de plluk die er vorig jaar uitgeschuurd was en zo mooi weer bijgetrokken was, weg...
Misschien toch maar derfen proberen ik wil heel graag dat de deken overdag weer af kan

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:40

Ja precies er zitten ook nog allemaal granen in, geef ik liever niet. Ik stap van Vitalbix over op Victorious secret omdat ik een brokje zonder Luzerne wil proberen in de hoop dat hij dan minder jeuk heeft

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:45

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:48

Dankjewel!

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:28

Ik twijfel nog tussen Derfen en Helmosan, wat vinden jullie?

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:04

Ik heb al efrata waar ik het 95% van de tijd mee kan doen, dus dan denk ik dat ik wanneer ik een sterker middel wil toch maar voor derfen ga

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:28

Ik zag inderdaad ook een soft en een original bij agradi. Vroeg me dus ook af wat het verschil was

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:30

Komt hier binnenkort iemand lymfe drainage behandeling doen voor mijn paard met mok. Schijnt ook voor zomer eczeem te helpen, iemand ervaringen?
Ik heb het voer zonder luzerne net besteld, vs 200, dus ben benieuwd

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:06

Ik heb hem nu niet meer ‘s nachts op stal, maar toen hij nog wel ‘s nachts op stal stond had hij ‘s nachts geen deken op. Hangt af van de stal, hij heeft ook een tijdje in een stal gestaan met een onderdeur waardoor hij naar buiten kon kijken toen moest de deken wel op

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:26

Doen jullie gelijk nadat jullie derfen hebben gesmeerd de deken er weer op? Want dan word je deken wel echt ranzig

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:23

Agrobs heeft zuiver voer, zonder graan, en ook nog laag in suiker en zetmeel dus klinkt voor mij geschikt. En zij hebben dus een eiwitvoeder, waar geen Luzerne doorheen zit want van luzerne krijgen sommige paarden ook juist jeuk. Ik heb er geen ervaring mee, maar je zou het kunnen proberen en dan hoor ik graag wat je ervaring is. Deze hier blijft ook wat achter in de spieren

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:38

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:14

Ik had die van mij lekker overdag zonder deken, en op dagen als deze kon ik de deken helemaal af laten, maar toen kwam ik vorige week vrijdagavond te laat thuis om de deken op te doen en toen was het mis. Dus durf hem er nu even niet af te halen :(
Morgen smeer ik zijn manenkam in met derfen, dan probeer ik het weer even zonder deken.DiscoDipp je kunt nog wat extra lijnzaad olie toevoegen, dan krijgt je paard wat extra omega drie vetzuren binnen en dat is goed tegen de jeuk omdat het ontstekingsremmend werkt.
Net weer een emmer brandnetels geplukt, ik ga nu ook twee keer per dag een handje vol geven en een paar keer per week een bos kleefkruid voor het lymfestelsel. Dinsdag komt de lymfedrainage therapeut weer

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:20

De belangrijkste ingrediënten van bye bye itch zijn brandnetels en lijnzaad olie, die kan ik zo ook wel voeren... ik ben nieuwsgierig naar de werking van cool 4 horses en eczema itcho protect

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:13

Ik dacht altijd dat boekweit giftig was?

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:56

voor iedereen die een deken zoekt of de Rambo swiet itch hoody gebruikt n hem veel te duur vindt, hij is nu voor € 88 bij agradi

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:56

Die van mij heeft het er ook erg warm onder, maar van de vorige eigenaar moest ik per se deze gebruiken, denk alleen toch dat ik overga stappen ook al ben ik bang dat een dunnere deken snel kapot geschuurd wordt