Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:20

Hoe managen jullie je paard met uveitis? (iedereen hier?) Mijne staat 24/7 buiten.
Onlangs was er een artikel dat heel veel oude paarden ongemerkt oogproblemen hebben (zoals cataract enz) maar daar weinig last van hebben. Ik vermoed dat paarden die cataract ed hebben sowieso bij fel zonlicht baat hebben aan een UV werend vliegenmasker, en dat dat misschien het ontstaan van uveitis kan vertragen/tegenhouden. Mijne heeft cataract en sinds 1 jaar dus uveitis in 1 oog. Ontstaan na felle zon... In het begin veel ups and downs maar nu is het stabiel, en heeft hij ook in de winter een vliegenmasker aan (behalve bij echt schijtweer). Zolang hij nog kan zien met dat oog wil ik het niet verwijderen, want toen ik zijn vliegenkap deels afgetaped had merkte ik wel verschil in gedrag (daardoor weet ik dat hij nog 'iets' ziet. We zijn ook regelmatig op controle gegaan bij de kliniek. Echo van oog, erin kijken etc. We konden nog experimenteel langwerkende cortico's injecteren in zijn oog zelf. Nu doe ik dagelijks pred forte druppels en dus die vliegenkap.

Hoe doen jullie het? Bij mij heeft die vliegenkap wel een drastisch verschil gemaakt..

GaelleS

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:30

Ohh. Heb de mijne wel aangeleerd om druppels/zalf te aanvaarden (clicker), maar het is nu niet dat hij zijn oog zelf aanbied. Scheelt wel dat hij geen pijn heeft. Als het echt pijn doet wordt het moeilijk om iets aan te leren zelfs met clicker :)

Maar wat voor beschadiging is het nu dus in het andere oog ? Waar zit die? Op de cornea dan ofzo ?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:42

Hm ok. Een normale grootte oogbol of extra groot? Mijne zijn oog werd groter bij de ontsteking in het begin, omdat het oogvocht niet meer genoeg kon afvloeien, das ook niet de bedoeling. Ik kon nog vergelijken met zijn normale oog, kijken naar de hoogte van de wimpers en die vergelijken met elkaar :) Maar ja als je 1 oog mankeert wordt dat moeilijker :P Daarvoor kreeg hij dan Azopt (en atropine om verklevingen tegen te gaan) maar wel iets heel anders wat er bij jou speelt precies...

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:45

Hormonen is zo gek nog niet hoor!
Ik weet dat ze (vrouwelijke) honden met diabetes sowieso castreren, dan is de diabetes beter onder controle te houden! En door diabetes oa kunnen de bloedvaten in het oog aangetast worden. Maw, een loopse teef kan meer last hebben van oogproblemen dan niet loopse teef/reu :P
Bij mensen ook zo, maar die castreren ze niet :')
Regumate is misschien wel een optie dan ?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie