[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 06:10

Ik mag mij hier helaas ook melden. Heb de vorige 5 topics door gescrolld, maar niet uitgebreid gelezen :o

Zijn er hier mensen ook bekend met een paard dat alleen jeuk heeft aan de buiknaad? Mijn nu 22 jarige kwpn-er (al jaren met pensioen) heeft sinds vorige zomer extreme jeuk aan zijn buiknaad. Ook op de buitennaad van zijn koker en navel.

Dierenarts is erbij geweest, ze heeft hem de eerste keer een cortisonen injectie gegeven tegen de jeuk, maar dat is enkel symptoombestrijding en werkt hooguit 2 dagen, ik smeer als hij veel last heeft met hydrocortiderm. Vliegen/eczeemdeken lijkt niet veel te helpen omdat het alleen aan de onderkant jeukt. Verder jeukt hij werkelijk nergens.

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:55

ellepel schreef:
Appie heeft dat ook wel gehad, en zie het wel vaker bij eczemers.
Een en ander schijnt te maken te hebben met afvalstoffen, en dan ook wel die ze teveel hebben bij wat rijke voeding.
Vaak zie je het ook het meest als ze in gras staan of rond de verharingsperiode.
Je zou kunnen kijken naar de voeding, en ik heb wel goede resultaten gezien na een detoxkuurtje :j

Dank voor je reactie. Ik ga eens even op zoek naar een detoxkuur. Ze hebben dit jaar de hele winter overdag op het gras gestaan, maar nu gaat het natuurlijk weer wat groeien en is het aan de rijke kant. 'S nachts staat hij in de paddock met onbeperkt hooi. Hooi is van goede kwaliteit en niet te rijk. Krachtvoer krijgt hij niet. Alleen vit/min korrel (Oerbalans).

Heb je tips voor een bepaalde detoxkuur?

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:31

Thanks.

Ik ga even op zoek.

henny, jij plukt de brandnetles zelf begrijp ik. Gedroogd kan ik ze toch ook geven? Ze zijn vast te koop.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:14

Elvirawortel schreef:
abfab schreef:
Thanks.

Ik ga even op zoek.

henny, jij plukt de brandnetles zelf begrijp ik. Gedroogd kan ik ze toch ook geven? Ze zijn vast te koop.

Klopt maar dan betaal je € 25 voor een kilo van iets dat gewoon in je achtertuin staat :)

klopt, maar ik heb nog andere dingen te doen :D . En ben lui van aard.... :')

abfab

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:15

Een deken deed bij mijn paard helaas niets vorig jaar. Hij heeft ook echt alleen maar jeuk aan de buitenkant van zijn koker en zijn buiknaad.....

Bij ons ook weinig knutten, woon dicht bij zee, weinig bomen, altijd wel een beetje wind op het land dus eigenlijk een ideale plek voor een eczeempaard -O- . Ben nu gestart met het geven van Gluco Balance, hier heb ik goede berichten over gehoord. Hopelijk gaat dit iets doen voor mijn oudje.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 19:57

ellepel schreef:
Isabel_k schreef:
Ik had Joep van de week toen ik in de schermer aan het werk ging ook helemaal ingepakt met een vliegendeken. Ik zag dat het hem gelijk meer rust gaf. :(

Heeft iemand ervaring met een paard dat zichzelf kapot bijt? Hij bijt zichzelf tegenwoordig kapot aan de binnenkant van zijn voorbeen. Nog geen wonden, maar inmiddels is zijn haar verdwenen. Ook niet fijn. :n Daar zit de deken natuurlijk niet, dus ik heb het nu met anti-itch ingesmeerd, maar dat werkt ook niet goed ben ik bang.

Kan toch ook zijn dat op die plek iets zit wat je behandelen moet met een anti bacterieel middel.
Of juist net een middel wat eventuele mijt aanpakt
Met dat soort vage bijtacties gebruik ik meestal hibiscrub,of betadine.
Die plek dan even een paar dagen achter elkaar behandelen.
appie heeft het momenteel weer in de liezen.
Bijt zichzelf dan ook kapot.
Maar is bij hem geen eczeem,is vaak dat het hem wat irriteerd door verharen,en warmte :j

Casperzazoe.
Een pyama?
De buikflappen passen eigenlijk altijd wel...wel een maat groter bestellen dan an je normaal hebt

Mijne lijkt het ook in zijn liezen te hebben. Wat doe jij hier aan?

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 07:13

@ellepel en omany, bedankt voor de reactie.

Hibiscrub heb ik in huis, daar ga ik het straks even mee schoonmaken. Derfen ga ik bestellen.

Het vreemde is dat er bij ons bijna tot geen knutten zijn. Bij mijn paard lijkt het toch echt van binnenuit te komen. De buren hebben 2 Friesen en die staan wel heel vaak te stampen met hun achterbenen en met hun benen over elkaar te schuren. Dat doen ze al jaren en de buren doen er niets aan. Kan zoiets besmettelijk zijn? Ik denk eigenlijk van niet, want dan zouden mijn merrie en pony ook last moeten krijgen en dat hebben ze niet.

Lastig hoor.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:35

Vacht aan vacht staan ze gelukkig niet.

Ik ga lekker even met hibiscrub aan de slag.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:22

Ik gaf Pavo Vital, maar kreeg de tip om oerbalans van Ecostyle te proberen. Dit krijgt hij nu samen met een handje basisbrok van Subli, lijnzonolie en een schep Glucobalance.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 18:23

ellepel schreef:
Maartje. Hoe kaal is die weide?
Heb je er een foto van, soms is het juist dat ze veel jong gras eten wat op komt.
Dat kan ook jeuk geven.

Caily. Misschien die oerbalans die helpt.?
Ik hoor daar best goede berichten over namelijk

Ik geef de oerbalans nu een week of 2/3, waarschijnlijk nog veel te kort om verschil te merken, maar het lijkt redelijk onder controle bij mijn oude vriend. Ik smeer heel af en toe met hydrocortiderm en een deken is absoluut niet nodig.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:00

Ik geef het nog steeds, maar merk er helemaal niets van helaas...….

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:01

Ik durf bij mijn oudje echt geen deken op te doen met het warme weer. Hij zweet zich al suf zonder dek, is ook nog steeds niet helemaal uit zijn winterjas..... De jeuk gaat overigens redelijk goed bij hem. Hij krijgt Oerbalans en glucobalance. Geen idee wat de truck doet, maar hij heeft maar minimaal jeuk *\o/* . Als hij jeuk aangeeft (als in achterpoot omhoog en met zijn hoofd naar buik/kijken wijzen), dan smeer ik er heel dun wat hydrocortiderm op.
Hopelijk kunnen we dat deze zomer zo een beetje houden!

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:23

Vleddertje1 schreef:
Vleddertje1 schreef:
Iemand hier ervaring met deltanil?

Niemand die dit eerder voor zijn eczeempaard heeft gebruikt? Wordt me aangeraden door dierenarts...zou erg goed werken tegen knutten/ vliegen eigenlijk alles wat prikt...aangezien mijn paard helemaal onder de bulten/ korsten staat en er verder niet echt meer opties zijn( staat niet op gras, heeft goede deken, alleen vitaminebrok, detoxkuur gehad) ben ik ondanks dat het echt wel chemisch is toch aan het overwegen...

Ja ik gebruik het bij mijn oudje. Elke 14 dgn een spuitje van hoofd tot staart. Ook van mijn d.a gekregen. Ik kan er nog niet veel over zeggen. Het is lastig om te vergelijken. Verleden jaar waren er veel meer vliegen dan nu. Over het algemeen lijkt hij minder jeuk te hebben, maar ik geef nu ook oerbalans en Glucobalance.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:01

Ik lees nog altijd mee.... Mijn oudje met alleen "buiknaadjeuk" :D , ging eigenlijk heel erg goed, totdat het warm werd -O- .

Nu weer heftige jeuk, steeds zijn achterbeen optillen als ik in de buurt en mij uitnodigen om hem vooral te krabben. Ik smeer voor nu even met hydrocortiderm en dat helpt hem. Ik hoop dat als de temperatuur iets minder extreem wordt, de jeuk ook weer een beetje minder wordt.

Ik heb hem de laatste maanden Oerbalans gevoerd, maar zie daar niet direct een connectie met wel of geen jeuk. Ga nu weer over op Pavo Vital, kijken hoe dat gaat.

Hij krijgt overigens ook Glucobalance sinds maart.
Hier vandaag wel vliegendekens opgedaan. Vliegenmasker hebben ze al geruime tijd op. Helaas vindt mijn jonge merrie het erg leuk om ze bij de andere 2 van hun hoofd te trekken :j :j :j . Evenals het graasmasker van mijn pony. Schijnt erg leuk te zijn om daar op te kauwen. Heb hem nu stevig vast met een extra halster en dat lijkt nu goed te gaan.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:39

henny_w schreef:
abfab schreef:
Ik lees nog altijd mee.... Mijn oudje met alleen "buiknaadjeuk" :D , ging eigenlijk heel erg goed, totdat het warm werd -O- .

Nu weer heftige jeuk, steeds zijn achterbeen optillen als ik in de buurt en mij uitnodigen om hem vooral te krabben. Ik smeer voor nu even met hydrocortiderm en dat helpt hem. Ik hoop dat als de temperatuur iets minder extreem wordt, de jeuk ook weer een beetje minder wordt.

Ik las laatst op Bokt, weet niet meer welk topic, misschien deze wel :D dat het ook wel wil helpen om de buiknaad in te smeren met vaseline.

Vorig jaar deed mijn ruin het niet maar dit jaar begon hij ook geregeld met de buik over de grond te schuren. Afijn ik smeer die plek nu dagelijks tegen de avond in met vaseline en inderdaad hij doet het niet meer.

Ah, dank voor de tip! Ga ik proberen. Ben alleen bang dat er veel zand aan blijft kleven. Hij staat 's nachts in de paddock.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 08:12

Ik durf Derfen eigenlijk niet te gebruiken. Mijn ruin heeft voornamelijk jeuk op buiknaad, koker en in zijn liezen en daar zit geen haar. Ben een beetje bang voor een reactie op Derfen. Smeer nu dus nog steeds met hydrocortiderm en dat gaat prima.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:22

IngridM schreef:
Henny dat is mooi verhaal van die ene mus bij de andere vogeltjes!!

Efrata had ik ook over gelezen al eerder.

Ik heb nu de SME zalf van de paarden drogist besteld. Ervaringen?

Bij mijn "buiknaadjeuker" :D , leek het iets te verzachten, maar de jeuk ging er niet van weg. Tot nu toe helpt alleen hydrocortiderm.

Hier ook heel veel zwaluwen en paarden waar regelmatig poep op zit...... Schijnt geluk te brengen :j

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 06:04

TanteFlavie schreef:
Mijn paardje heeft tot vorige week ook geen last gehad. Ik geef hem wel bye bye itch en CBD druppels. Ik dacht dat het door de cbd kwam dat hij niet meer schuurde...
Vorige week is hij plots gaan schuren op zijn buik en een klein plukje van de manen....
De buiknaad is "erg geirriteerd" door steekbeesten...

Zou het kunnen dat door de droge zomer er gewoon minder muggen waren?

Bij mijne eigenlijk hetzelfde. Het ging prima, maar 2 dagen geleden ineens weer heftige jeuk aan zijn buiknaad. Voor mijn gevoel komt hij bij de mijne echt door de warmte.

Ik zie geen bultjes op zijn buik. Wel op zijn rug..... Het vreemde is dat hij de enige is die zoveel gestoken wordt, want bij mijn andere 2 paarden zie ik alleen een enkel bultje en hij heeft er wel 10 op zijn rug.

Tijdens de eerste hittegolf had hij ook meer jeuk.

Ik smeer nu weer 1x er dag met hydrocortiderm en ik hoop dat de warmte snel weer wat terugloopt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie