[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Caily

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:04

Er is een injectie tegen zomer eczeem, maar die is niet toegestaan in Nederland helaas. Geen idee of dat dit is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:00

Nee, het is sinds 2010 niet meer geregistreerd. Schijnt in Noorwegen nog te krijgen te zijn, maar je paard moet minimaal in het land verblijven voorals de injecties gedaan mogen worden. De markt in nederland en andere landen met alle middeltjes en toeters en bellen is te groot om dit toe te laten, aldus mijn hoefsmid.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:16

Heb op internet de verkrijgbaarheid in Noorwegen nog niet kunnen achterhalen. Wel in de uk. Heb dus ook wel productnaam en bijbehorend onderzoek van ik meen Utrecht, maar wil niet op mn geweten hebben dat mensen zelf gaan experimenteren dus zet dat niet openbaar op een forum ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:12

De cbd olie van de action (merk moeder natuur) gaat eruit. Het schap bij mij in de buurt -Winschoten- was al leeg. Ze kunnen het niet meer bestellen. Weten jullie of hij online te bestellen is of een vergelijkbaar product? Op de druppels van Jacob hooy deed paardlief het vorig jaar echt minder goed.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:42

Daar deed mijne het juist minder op. Iets met dat die verhit wordt en die van de action koud geperst. Daarom is die ook goedkoper. Heet RAW volgens mij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:09

Zowel de brokvorm als poedervorm bestaan. De welkoop heeft poeder op voorraad en brok kunnen ze wel bestellen. Ik ben begonnen met poeder, maar dat aten beide paarden niet zo makkelijk, dus ben ik dat gaan vragen. Ben het toen gaan mengen met een beetje seniores priores. Toen het bijna op was aten ze het beide prima op, dus nooit overgestapt. De poeder stuift niet, dat is erg fijn. Ik geef verder subli dieetmix erbij en wat kleefkruid en lijnzaadolie. Een paard krijgt nog een heel klein laagje seniores priores, de ander krijgt nog biotine en magnesium erbij. Die eerste is jeukgevoelig, en krijgt daarom ook 2 keer per dag een paar druppels cbd olie. De ander is herstellende van zware hoefbevangenheid. Ik heb standaard veel soorten voer staan, want heb naast deze 2 ook nog 2 paarden op leeftijd en 2 op stalling.

Er is trouwens ook een vitaminekorrel van metazoa op basis van timonthee ipv luzerne. Ik wilde graag luzerne vrij voeren. Helaas eet mijn jeukgevoelige paard hem niet, idem voor de oudjes (zijn 3 generaties paard dus kan familiekwaaltje zijn), dus voer het nu op aan de andere paarden. Maar wellicht voor iemand wel interessant, ik las iets over luzerne vrij hier.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:43

Nou... ik ben dus niet gek. Overgestapt op de cbd olie van Jacob hooy en duidelijk meer jeuk. Heb verder absoluut niks veranderd, en het klopt qua tijd precies met hoe het is als ik de druppels een keer over sla. Dus kan ik iemand blij maken met 2 30mL flesjes Jacob Hooy olie? Mogen voor een vriendelijk prijsje weg aangezien de tht deze maand verstrijkt. Volgens de eigenaresse van mijn filiaal Holland & Barrett zou je daar de komende maanden nog geen verschil van merken.

En als jullie allemaal met mij mee willen kijken voor de cbd olie bij de action. Ik ga hem nu eerst bij bol.com bestellen. Maar het prijsverschil is nogal groot. (8 euro vs 20 euro).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:00

De Jacob hooy is ook RAW. De basis olie is anders. Dat heb ik vorig jaar ergens gelezen op Bokt, zou het terug moeten zoeken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:35

Hoe en waar kan je dat doen, je paard laten doormeten?

Qua luzerne, zouden paarden die daarop reageren ook in de winter kriebels hebben? En wat is een luzerne vrije vitamine korrel/aanvulling? Mag best wat inzitten gezien we best intensief trainen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 09:46

Mijn dame loopt er momenteel zo bij:

Afbeelding

Het is een vliegendeken van QHP. Werkt prima, alleen achter dr oren niet optimaal beschermd. Maar dat is met veel dekens zo helaas. Ik overweeg een hals/hoofd van snuggyhoods te bestellen, en dan deze deken zonder hals te gebruiken.

Weten jullie wat ook heeft geholpen... stoppen met olie geven. Zowel cbd olie als lijnzaadolie krijgt ze niet meer, en de jeuk is zeker 50% minder. De cbd olie was op basis van olijfolie. De cbd variant op basis van hennepzaadolie ging wel goed. Ik overweeg dus hennepzaad te gaan bijgeven.

Madam hoeft haar kleefkruid ineens ook niet meer, net als de brandnetels. Dus nu alleen nog dieetmix, seniores priores en oerbalans. Ben heel benieuwd...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:53

Ik geef de oerbalans nu 2 maanden ongeveer.

Als de jeuk zo minimaal blijft als nu verander ik helemaal niks meer. Maar zoveel hoop durf ik nog niet te hebben.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:37

Wel of niet verpakken scheelt echter wel een heleboel.

Hier dezelfde ervaring met (cbd) olie. Kwartje viel toen de jeuk heftig toe nam na toevoegen van lijnzaadolie aan het voer. Nu olie-vrij en ook nagenoeg jeuk vrij. Ze staat onder een gewone vliegendeken met hals en masker, maar voorbeen was de pluk manen achter de oren altijd behoorlijk jeukerig, en nu nagenoeg niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:59

Welke cbd gebruikten jullie?
Het klopt wel dat het eerst erger kan worden voor t minder wordt, maar bij mij bleef het gaan, ook na weken/maanden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:20

Ze is een Tinker en dan is de lever vaak een zwak punt. Maar zij is Nederlands gefokt en pas 6 jaar, dus valt in principe mee qua wat ermee gebeurt is. Wel heeft ze ook veel last van rasp.

Heb ook wel eens gehoord dat slechte lever zorgt voor traanogen. Dit heeft ze een paar maanden geleden behoorlijk gehad, zelfs met dierenarts en zalf erbij. Dit is nu weg, ik heb gewerkt met diverse soorten voer en kruiden. Eigenlijk met name gericht op de darmen (oerbalans, kleefkruid, seniores priores, algae vitalis). Op de algea vitalis reageerde ze ook niet fijn, daar werd ze qua gedrag erg mat van.

Bedankt voor je input, zeker iets waar ik mee verder ga om het uit te zoeken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:08

Het is ook pas half juni. Over een week of 6 zal het wel anders zijn :(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:32

Wat onwijs balen. Bijzonder ook dat als ze in de wei ook kan schuren, ze het niet doet.

Mijne vind het juist vervelend als ik het masker af doe, dus ondanks dat ik denk dat ze wel zonder kan, blijft die maar mooi op

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:47

Maar waarom kan een deken niet? Hier ook de paarden 24/7 buiten in natuurlijke weide en kudde, er lopen er 2 met deken (zelfs 3 nu ivm hals artrose) en dat gaat gewoon goed?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 20:44

Hoe laat doen jullie ze dan buiten? Mijne staat altijd buiten en ik merk echt dat het zwakke moment van de dag het gouden uurtje savonds is, zodra de zon onder is is het rustiger en als het donker is is het net zo goed als overdag. Snap wel als je net nu rond 22-23 ze buiten hebt terwijl ze normaal dan binnen staan/gaan dat het schuren toeneemt. Merk bij mijne wel als ik om de paar dagen derfen smeer op haar gevoelige plek en die dagen ook goede vliegenspray gebruik op de deken en haar benen/buik, ze ook rustiger is. En ‘s avonds strookbegrazing geven en rijden als afleiding werkt ook.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:16

Elk paard is in staat met zn achterhoef de manen af te schuren als er geen andere optie is... Persoonlijk zou ik als eerste voer sober maken, deken opleggen en dan als de stress van alle verandering eraf is, en voer zn werk doet kijken of het ook zonder deken kan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:19

Gaat Suus verhuizen?

Hier helpt derfen en vliegenspray rond de uier tot nu toe genoeg. Wil ook liever geen uierbeschermer gezien die volgend jaar ook niet om kan :o

Momenteel onder de vliegendeken met kap, jeuk 0,0. Ik heb heel veel gehad aan de tips hier, en denk dat mijne idd leverproblemen heeft/had en geen sme.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:08

Er zijn tal van oorzaken van jeuk, ik ben zelf overtuigd dat die van mij ook geen sme heeft, maar dat er iets anders "mis" gaat. Door dit topic ben ik richting de lever gaan denken, dat lijkt de goede kant op te zijn. Maar dat neemt absoluut niet weg dat een goede deken echt een wereld van verschil maakt. En een vliegenkap. Met rijden doe ik de kap af, en dat vind mijn paard echt verschrikkelijk. Dan moet ze eerst schuren en gefrustreerd gedrag vertonen, onder het rijden heeft ze eigenlijk nergens last van en mist ze hem volgens mij niet echt. Maar het opdoen laat ze ook prima toe, ze komt er niet speciaal naar toe, maar voor haar is zoiets accepteren dat ik het om doe al heel wat.

Hij gaat nu trouwens af vanwege de temperaturen. Alleen haar kap mag ze houden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:24

Nala schreef:
Ze heeft een flinke voorpluk, dus de kap heeft ze niet altijd om.

Kijk aub uit, die van mij had een flinke voorpluk. Lees een Tinker met voorpluk als een hengst. Was het eerste jaar niet veel meer van over. Inmiddels is hij tot ongeveer halverwege weer terug gegroeid

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:35

Die van mij druipt het zweet vanaf. Dat lijk me een week lang niet gezond (zeker niet voor n drachtige).

Vliegenkap helpt! Zonder vliegenkap dus 3/4 voor pluk kwijt. Enne, ook niks om aan te schuren. Behalve haar eigen hoeven. Dus dat vind ik altijd een bijzonder uitspraak := Trek je ze dan sokjes aan ofzo?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:49

Als ze jeuk heeft is het een kwestie van tijd tot ze dat uitgevonden heeft... helaas... er zijn zelfs paarden die gaan zitten op de grond en dan met hun buik van voor naar achteren heen en weer om onder hun buik te schuren. Idem als rondjes draaien zittend op hun billen om de staart te schuren. (Dat doet mijne gelukkig allemaal niet. Maar als pensionhouder/trainer zie je wat voorbij komen)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:27

Of hoofd/voorpluk/oren aan de waterbak schuren... reken maar als er jeuk is dag ze dat zo door hebben.

Hier de deken af en kap op. 2 lagen vliegenspray en paarden staan alle 7 te slapen in de schaduw. Fingers crossed dat jeuk niet te extreem wordt. Ik moet 3 avonden werken dus zit een beetje in dubio of ik haar dan eind vd middag de deken weer opdoe of de gok neem en kijk of ze 24/7 zonder kan. Ze droeg immers maar een vliegendeken...