[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:09

Hier gaat het nog steeds super goed ondanks dat ze al 2 weken dagelijks een uur in het gras lopen.
Ik ben echt flabbergasted want dat jonge gras hebben ze al jaren niet kunnen verdragen zonder direct een harde manenkam en mega jeuk te krijgen.

Sinds een week of 5 krijgen ze IJslands zeewier bij. Ik heb het zelfs een paar dagen vrij aangeboden in de paddock en ze waren er zo gretig op dat ik het nu dagelijks door het voer geef.

Verder geef ik al een paar weken alle dagen brandnetels bij. 2x daags een handvol. Behalve dat het heel zuiverend werkt op lever, nieren etc. etc. bevat brandnetel ook belangrijke mineralen en spoorelementen en wellicht nog belangrijker, een histamine remmende stof.
Het zou trouwens ook goed werken bij insulineresistentie. Ik knip om de dag een grote 20 liter emmer vol brandnetels gewoon van diverse plekjes in onze weides. Ik knip de planten vervolgens een beetje in kleinere stukken en daags erna is de prik er helemaal af.

Verder geef ik nog een klein schepje FIR door het voer. Ongeveer de helft van de advies hoeveelheid. Fir geeft een betere spijsvertering.
Ik weet uiteraard nog niet of het straks bij de warmere temperaturen ook goed blijft gaan maar ik heb de CBD olie nog niet in hoeven zetten en ook geen eczeemdekens.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:55

abfab schreef:
...
Heb je tips voor een bepaalde detoxkuur?

Jazeker :D

IJslands zeewier en brandnetels 1 á 2x daags een handjevol :) Totaal gewicht brandnetels minstens 30 gr. per dag. Hier krijgen ze ongeveer 50 gr. in totaal van brandnetels die nog niet helemaal droog zijn.
De oudste merrie heeft na 7 jaar geen dikke stalbenen meer, geen gejeuk of geschuur en de paarden zijn mega goed te pas.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:03

ellepel schreef:
Toevallig henny,die 2 van mij zitten ook aan het ijslandse zeewier!
Maar als kuur, ze krijgen het tot ze het gras op gaan en dan stop ik er mee.
En hier nog 3 week demk ikvoor ze er op kunnen
...

Ellepel, ik ben van plan om de zeewier langer in te zetten. Toen ik het vrij in een bak aanbood werd er zo mega van gegeten door alle 4. Niet normaal.

Laatst las ik van iemand die haar paard bij een dierenarts op stal had staan. Daar werd probleemloos het hele jaar rond zeewier bijgevoerd.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:12

abfab schreef:
Thanks.

Ik ga even op zoek.

henny, jij plukt de brandnetles zelf begrijp ik. Gedroogd kan ik ze toch ook geven? Ze zijn vast te koop.

Ik pluk ze inderdaad in onze eigen weides. Ik heb overal wel een plekje staan. Op plekken waar ik ze 1.5 week terug geknipt heb staan al weer mooie nieuwe. Dus eigenlijk heb ik steeds wel voorraad :) Ik heb handschoenen aan en knip ze met een schaar. Daarna knip ik ze in wat grove stukken en leg ze uitgespreid in een fruitdoos van de supermarkt. Daags erna kan ik ze al voeren.

Eerder liet ik brandnetels groter groeien en maaide ze met de zeis. De paarden aten dan eenmalig een flinke bult brandnetels. Nu krijgen ze elke dag een constante dosis binnen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:14

ellepel schreef:
Ik doe dat niet.
Vroeger veel gegeven,toen stond appie met een vergrote schildklier en dat kon volgens de veearts komen door de jodium die er in zit.
Kreeg het advies om het gewoon af en toe als kuur te doen.

Zou kunnen het ene paard zal er absoluut gevoeliger voor zijn dan de ander maar wat ook flinke schildklierproblemen kan geven zijn de GMO produkten in diverse paardenvoeders zoals soja.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:27

MarliesV schreef:
vigo_is_lief schreef:
Voor de mensen die cbd olie gebruiken, hoelang doen jullie daar ongeveer mee? En geven jullie dat dagelijks of is dat te veel?

Dat vroeg ik mij ook af. Wil er ook aan beginnen, maar hoeveel om te starten, hoeveel procent geven jullie en hoe is er opgebouwd.
Zie door de posts het bos niet meer :o

Ik ben vorig jaar in juni begonnen met CBD olie van Jakob Hooy dat is 5% en er zit geen THC in. Ik ben pas in juni begonnen omdat de ruin
weer helemaal kaal werd onder de ogen en ik eerder niet wist van de CBD olie. In een paar dagen tijds heb ik het opgebouwd naar 2x 3 á 4 druppels daags direct in de mond geven. Ik heb het besteld via de onlinedrogist want die was er aanmerkelijk goedkoper mee dan elders.
Na een goeie week stopte het schuren onder de ogen helemaal tot mijn stomme verbazing.

Na 2 flesjes van Hooy zag ik dat de Action het ook verkocht. Weliswaar maar 3% maar via internet opgezocht en er bleek nog een cannabinoide meer in te zitten dan die van Hooy. Het is wel wat dikker qua vloeistof. Die van de Action heb ik 2x daags 5 druppels gegeven tot begin november en toen gestopt. Hij heeft na het inzetten van de CBD olie niet meer geschuurd en het haar groeide prachtig terug op zijn koppie :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:39

De voorgaande jaren verdroeg de ruin ook amper gras. Ik heb hem ook al eens een jaar helemaal van het gras gehouden. Hij was ook te dik hoor wat ik er amper af kreeg :) Als ie maar aan gras rook zat er volgens mij alweer een kilo bij aan :D

Maar ze krijgen nu al een aantal weken 2x daags een handvol brandnetels bij en een schep zeewier en het resultaat is opzienbarend.
Ze staan inmiddels allemaal 1,5 uur dagelijks in het gras. Weliswaar de 475 m. lange paden van de Paddock Paradise kaal eten maar toch. Het zou eigenlijk in deze periode best wel tricky moeten zijn met suikers en eiwitten. Maar ze hebben nergens last van. Geen dikke nekken, niet dikker worden. Hij krijgt nog geen dikke manenkam of jeuk. Ik heb dus de CBD olie ook nog niet ingezet. Ik knip om de dag een flinke emmer brandnetels in eigen wei en heb helemaal happy paarden :D

Wat ik nog wel afgelopen winter gedaan heb is de darmen extra ondersteund. Ze hebben 2 maanden lang de Luzerne digest gehad en daarna allemaal een kuur Darmbalans van Ecostyle. Dat heeft ze volgens mij allemaal ook erg goed gedaan. Met name de ruin was altijd erg winderig en dat is er na de 'winterkuren' helemaal af.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:42

Babbelaar20 schreef:
Hier ook 5% en doe nu 1x daags 3 druppels, als ik het zo lees lijkt dat dus te weinig?

De hoeveelheid die ik gaf had ik als tip van een medebokker hier en die had het van een deskundige. Wellicht dat de benodigde hoeveelheid per paard/pony ook nog kan verschillen maar je zou het altijd nog kunnen ophogen naar 2x daags indien de jeuk weer op komt zetten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 14:14

ellepel schreef:
Hennie waar vond jij die info van de cbd van de action?
Ik kon het niet vinden namelijk,heb je een link voor me?

Het is van Moeder natuur : https://wietolie.nl/cbd-olie-action/
De Action heeft de CBD olie RAW. Maar er is dus ook een CBD pure vorm en die is o.a. verhit terwijl de RAW dat niet is.

Hier staat nog wat meer info over die RAW variant:
https://wietolie.nl/cbd-olie-raw/#Extra ... olie%20raw
...
CBD-olie raw bevat meer inhoudsstoffen
Tijdens het productieproces wordt het extract niet verder bewerkt, vandaar de naam ‘rauwe’ of ‘ruwe’ CBD-olie. Daardoor blijven er meer inhoudsstoffen uit de hennepplant in het extract bewaard. Denk aan inhoudsstoffen als: flavonoïden, terpenen, fenolen en cannabinoïden (CBG, CBN en CBC). Deze inhoudsstoffen kunnen een positieve bijdrage geven aan de werking, dit kan echter variëren van persoon tot persoon.
Rauwe CBD-olie

CBD-olie raw, ook wel: ruwe/rauwe CBD-olie genoemd.

De smaak van CBD-olie raw
‘Rechtstreeks van het plantje in het pipetflesje’… de CBD-olie raw is minder zuiver dan de pure CBD-olie. Doordat er meer inhoudsstoffen bewaard zijn gebleven is de CBD-olie raw donkerder van kleur en heeft een bittere nasmaak.

De prijs van CBD-olie raw
Het zal u wellicht zijn opgevallen dat de CBD-olie raw goedkoper is dan de CBD-olie puur. Dit komt door de wijze van productie. CBD-olie raw wordt – zoals eerder gezegd – minder bewerkt dan pure CBD-olie. Dit resulteert in een lagere prijs voor CBD-olie raw...

henny_w

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:19

Ik geef de pavo vital met daarnaast nog een schepje zeewier en brandnetels. Van de brandnetels knip ik om de dag een grote emmer vol en geef ze 's ochtends en 's avonds daar een flinke handvol van.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:59

_KaWi_ schreef:
Hoi allemaal,

Mijn haflinger doet het kwa eczeem nog erg goed. Vorig jaar ook heel goed de zomer doorgekomen. (wel met deken maar zonder smeren)
Dit jaar ook met cbd druppels begonnen.

Ik zit echter met het probleem dat hij heel schraal gevoerd wordt maar in spieropbouw daardoor achter blijft. (Vandaag zei de osteopaat ook dat hij vooral op de bovenlijn erg schraal in bespiering is.
Hij krijgt erg arm hooi, marstall force, en vitalbix lijnzaadolie met vitamine E.
Hij is nu super mooi op gewicht alleen mag hij meer spier krijgen.

Ik heb pas lucerne geprobeerd maar daar reageerde hij ook heel slecht op.

Hebben jullie misschien tips om iets te kunnen voeren waardoor ik hem kan ondersteunen in spieropbouw wat bij een eczemer past? Ik weet even niet zo goed. Hij krijgt al een aantal supplementen dus nog meer poeder is ook weer niet handig.

Een paard heeft voor spieropbouw eiwitten en de voorloper ervan, aminozuren nodig.
Je zou misschien 's hennepzaad kunnen proberen dat bevat diverse aminozuren. Of zelfs gedroogde brandnetels. Behalve de bloedzuiverende werking zitten daar ook veel goede ondersteunende stoffen in.

Ik ben dit voorjaar begonnen met 2x daags een handvol iets gedroogde brandnetels te voeren. Ze hebben nog nooit zo enorm geglommen :) En ook qua soepelheid en bespiering doen ze het super. Zelfs de seniordames :)
De hennepzaad geef ik 2/3 van en 1/3 lijnzaad zodat de verdeling van de Omega 3 en 6 mooier in verhouding ligt. Maar je geeft al lijnzaadolie bij dus die hoef je dan niet nog 's extra te geven in de vorm van lijnzaad.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:10

DiscoDipp schreef:
...
Ik zal eens kijken naar Glucobalance, misschien dat dat iets is.

....

Zijn er nog meer soorten (sport)voeders die gebruikt kunnen worden?

De vital is mij trouwens aangeraden door pavo, in combi met de fibrebeet, maar ik wordt er niet blij van, is normaal een redelijk relax paard, en wordt hier heel gevoelig op.

DiscoDipp, ik had hier ook zo'n probleemgeval lopen wat op het laatst nauwelijks nog iets verdroeg. Door landbouwvergif 8 jaar terug ernstig zomereczemer geworden. Hij was toen net een jaar oud en stopte ook direct met zijn hoogtegroei en werd mega dik.
Hij heeft een jaar zonder gras gestaan maar dat was ook niet afdoende. Vorig jaar stond hij elke dag een half uurtje in het gras en dat kon net.

Dit voorjaar ben ik begonnen met zeewier en dagelijks brandnetels geven. Ten eerste is hij eindelijk flink afgevallen en zoveel wakkerder geworden :)
De gevoeligheid voor mugjes is er nog wel, althans hij vind ze super irritant maar voor het gras is hij niet meer gevoelig. Hij staat nu dagelijks 3 uur per dag op het gras. 's Ochtends een uur in een volle graswei en 's middags 2 uur op de Paradise paddock waar superkort gras op de paden staat.
Hij komt niet aan qua dikte en ook is zijn manenkam nog steeds super supel.
Zijn stofwisseling maar ook die van de dames is zoveel verbeterd door de zeewier en brandnetels.
De oude dames van 21 en 22 jaar zijn ook mega soepel en glimmen heel bijzonder.

https://www.sohf.nl/nutrient/brandnetel

Brandnetel is rijk aan veel goede voedingsstoffen maar vooral ook aan Silicium. Dat is heel belangrijk voor Huid, haar en hoeven. Op diverse buitenlandse sites kwam ik tegen dat Brandnetels het bloedsuikerspiegel kan verlagen en ook positief kan inwerken bij insulineresistentie.
Tevens werkt het heel positief voor de lever, darmen, blaas en nieren. En belangrijk eczeemklachten.

Wellicht een idee om in plaats van de Glucobalance eerst 's te beginnen met brandnetels bijgeven :)
Ik ben echt flabbergasted over de werking ervan. Ik geef 2x daags geknipte brandnetels van de dag ervoor. Helemaal gedroogd is dat in totaal ongeveer 30-40 gram. Maar in 1 dag zijn ze nog niet helemaal droog dus geef ik 2x daags een grote hand vol.

Een vriendin van mij met een paard met problemen is er onlangs ook mee begonnen en super enthousiast. De paarden eten eerst de brandnetels op en gaan dan pas verder met het hooi. Zo dol zijn ze er op.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:22

Nog even een engelstalige link over brandnetels voeren aan paarden.
Dit gaat over een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid en als hij er tegen aan hangt zoekt hij zelf verse brandnetels en eet ze zelfs ondanks de prik. Hieronder heb ik er een stukje uitgepikt waar beschreven wordt hoe brandnetels de suikerspiegel in balans houden en de suiker 'pieken' voorkomt. De stof in de brandnetel die het bewerkstelligt heet Glucoquinone en heeft dezelfde benefits als bij mensen met diabetes.

https://www.total-contact.co.uk/blog/20 ... ing-nettle
...
Nettles for him offer a way to balance sugars in his blood as it helps to prevent ‘sugar spikes’ and so place pressure on the actions that insulin needs to take. The compound in the nettle that helps this is called glucoquinone and has the same benefit for humans with diabetes. ...

Nou is dit geen wetenschappelijke site maar ook op diverse wetenschappelijke sites kwam ik hetzelfde tegen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:29

DiscoDipp schreef:
...
Ik heb een andere rol hooi laten komen, veel droger en grover. Heb er eens overnagedacht, wat nou als ik zijn voerschema hier na verander:

Magnesium poeder 15 gram
Msm 10 gram
Zeewier 20 gram
Vitalbix
En dan die brandnetels

Magnesium en msm heeft hij nodig voor zijn gezondheid dus dat ga ik niet weglaten.

Lijkt mij wen slim plan aangezien vitalbix ook suikerarm is. En dan even de bloedprik afwachten.

Ik denk dat het prima te proberen is :) Ook qua gehaltes wat je schrijft. Schrik er niet van dat je paard na een paar dagen even héél wakker wordt en extra energie heeft. Maar dat minderd wel weer :)

Vitalbix heb ik ook lange tijd gevoerd maar 1 van de paarden wordt er erg humeurig van. Hier gaan ze juist prima op de Pavo Vital maar dat is gewoon een kwestie van uitproberen :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:18

Elvirawortel schreef:
....
Net weer een emmer brandnetels geplukt, ik ga nu ook twee keer per dag een handje vol geven en een paar keer per week een bos kleefkruid voor het lymfestelsel. Dinsdag komt de lymfedrainage therapeut weer

Kleefkruid is inderdaad ook supergezond :)

Mijn oudste merrie van 22 jr. gaat 's nachts op stal. Dat wil ze zelf ook graag dus ik vind het geen probleem. Maar de laatste jaren kreeg ze wel elke nacht altijd flinke opgelopen stalbenen achter.

Nu met de brandnetels geen stalbenen meer :) Hetzelfde las ik van een andere Bokker die om die reden ook brandnetels bij voerde. Beter bewijs kan ik niet hebben dat brandnetels inderdaad voor een goede stofwisseling zorgen :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:21

Willekes schreef:
Wellicht kan iemand mij verder helpen? Voorheen gebruikte ik voor mijn zware eczemer Natusol. Hadden ze ook bij Kramer, maar is uit het assortiment. Google levert een webshop op welke niet werkend is.

Hellup.. heeft iemand - naast de middelen die ik al gebruik - enig idee welke natuurlijke vliegenspray een langdurige werking heeft (24u) bij droog weer en wat knutten op afstand houdt?

Alternatief is ook welkom! :j {:} Super bedankt alvast. #handen in het haar

Misschien gewoon een mailtje sturen naar de fabrikant van Natusol zelf. Of en waar de vliegenspray van hen nog te koop is :)
https://shop.natusol.eu/de/

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:57

@paardrijmiep, ik ga geheel mee in de bovenstaande reactie van ellepel maar heb nog 1 aanvulling :)

Bij Feralhorse adviseren ze om 50 tot 90 gr. Vitalbix DC te geven per 100 kilo paard.
Ik vind dat je aan de lage kant zit qua mineralen en vitamines. Zeker omdat de Haflinger bijna 3 is en dus nog in de groei zit.
Ik weet niet precies hoe zwaar hij is maar ik denk dat je best wel naar 200 gr. per dag kunt gaan temeer omdat hij arm hooi krijgt en op een schrale onbemeste wei loopt.

Heb je al eens gecheckt op zand in de darmen? Als er veel in zit dan worden belangrijke vitamines en mineralen slecht opgenomen en wordt een eventueel tekort nog groter.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:59

Caily schreef:
Wel of niet verpakken scheelt echter wel een heleboel.

Hier dezelfde ervaring met (cbd) olie. Kwartje viel toen de jeuk heftig toe nam na toevoegen van lijnzaadolie aan het voer. Nu olie-vrij en ook nagenoeg jeuk vrij. Ze staat onder een gewone vliegendeken met hals en masker, maar voorbeen was de pluk manen achter de oren altijd behoorlijk jeukerig, en nu nagenoeg niet.

Heb je enig idee of de leverwerking van haar wel 100% is?

Mijn paarden kregen jaren terug altijd lijnzaad olie bij en dat gaf nooit problemen. Toen hun lever chronisch beschadigd raakte door een vergiftiging verdroegen ze absoluut geen lijnzaad olie of andere oliën meer.

Ze krijgen er direct flink jeuk van. Kennelijk is de olie net te "zwaar" voor de leverwerking.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:02

Ik spray dit jaar met een mengsel van half Listerine menthol, half appelazijn en 50 druppels citronella olie plus een paar druppels afwasmiddel zodat de spraykop niet verstopt raakt. Dat alles gaat in een liter spuitbus. Gaat ook heel goed.
Vorig jaar mengde ik de Listerine half om half met huidolie en dan op de manenkam smeren maar op een gegeven moment krijg je wel viezige manen.

De bovenstaande spray spuit ik gewoon op de manenkam en staartwortel en onder bij de buiknaad.
Voordeel van dit mengsel is dat de paarden het ook minder aantrekkelijk vinden om bij elkaar op de manenkam te knabbelen wat vaak harder gaat dan me lief is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:03

assebassie schreef:
Misschien hebben jullie er iets aan.
Ik heb een vliegenspray gemaakt die best goed werkt :j .
Een bosje Thijm en een bosje Citroenmelisse (uit de tuin ;) ), kokend water erop, dus net als thee zetten, laten afkoelen :+ , en Viola, vliegenspray die best lekker stinkt :+ , geen rotzooi bevat, niks kost en waar je dus veilig lekker veel mee kan sprayen, en die ook nog werkt, hier tenminste wel.
De hele stal ruikt naar Thijm, nog wel lekker ook!!

Bedankt voor de tip. Ik heb beide in de tuin staan en zal het ook 's proberen :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:07

Wat mij ook opvalt is dat de paarden hier nog maar 1 dag een vliegenmasker opgehad hebben. Ergens begin mei meen ik. Toen was het een dag heel heftig met vliegen rond de ogen. Daarna niet meer. Vorig jaar konden ze hele periode niet zonder die maskers vanwege de vele vliegen. Toch apart :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:10

Ik heb hier ook al een paar dagen het spul onder dekens staan. En niet eens vanwege de mugjes want ze kunnen inmiddels zonder maar wel vanwege de dazen die weer massaal aanwezig zijn :(

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:15

assebassie schreef:
Misschien hebben jullie er iets aan.
Ik heb een vliegenspray gemaakt die best goed werkt :j .
Een bosje Thijm en een bosje Citroenmelisse (uit de tuin ;) ), kokend water erop, dus net als thee zetten, laten afkoelen :+ , en Viola, vliegenspray die best lekker stinkt :+ , geen rotzooi bevat, niks kost en waar je dus veilig lekker veel mee kan sprayen, en die ook nog werkt, hier tenminste wel.
De hele stal ruikt naar Thijm, nog wel lekker ook!!

Assiebassie, ik heb het recept inmiddels ook gemaakt en in gebruik :) Ik heb er alleen nog een paar takjes Lavendel bij door gemengd. Gewone vliegen schijnen een hekel te hebben aan lavendel.
Afijn het mengsel ruikt heerlijk. Ik heb ze nu 2 dagen het hoofd er mee ingesprayed en ze hebben niet of nauwelijks last van vliegen op het hoofd.

Thanks voor het recept :D

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:55

Ik heb nog een tip voor mensen met een zomereczemer die echt ten einde raad zijn.
Onlangs kwam ik na een bosrit in gesprek met andere mensen op de parkeerplaats waar we de trailer hadden staan. Het bleek een echtpaar en hij was een gepensioneerde dierenarts.

Hij had o.a. onlangs een alternatief uitgevonden voor antibiotica op basis van een paar kruiden. Er zat in het middel o.a. knoflook en oregano.
Maar hij vertelde dat hij ook goede resultaten had behaald bij zomereczemers met een honden/kattenmiddel.
Het heet Cortalone. Eind mei laat je een dierenarts 2cc spuiten en eventueel na 2 maanden nog een keer herhalen met 2 cc. Hij had bij menig ernstige eczemer hele goede resultaten gezien ondanks dat het maar een lage dosering Cortalone is.

Nou mogen die van mij absoluut dit soort produkten niet hebben vanwege een chronische leverbeschadiging maar wie weet kan ik iemand anders met deze tip een plezier doen ;)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:51

ellepel schreef:
henny,het is wel een middel met corticosteroïden er in he.
zou daar wel heel goed over na denken

Om die reden mogen onze paarden het ook niet hebben ;)

Bovendien ben ik altijd benauwd voor hoefbevangenheid of op latere leeftijd Cushing door cortisteroïden.
Vandaar dat ik er ook bijschreef voor eczemers waar men echt ten einde raad mee is qua jeuk.