Wondjes door Narcolepsie

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Martje70

Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 17:27

Ik heb geen idee of dit hier goed staat.

De laatste tijd heeft mijn paard regelmatig wondjes op zijn kogels en handwortelgewrichten (voorknie). Eerst had ik geen idee waar de wondjes vandaan kwamen, maar nu heb ik gezien dat hij soms bij het in slaap vallen heel langzaam omver valt en dan dus op zijn voorknieën terecht komt. Hij heeft dus narcolepsie.

Hij heeft PPID en het zou kunnen dat de narcolepsie een symptoom is. Hij krijgt al Prascend. Hij is al geruime tijd met pensioen door artrose, hij hoeft verder niets meer te doen dan leuk te zijn, maar hij mist dus wel bespiering.

Hij staat samen met andere paarden 24x7 buiten met inloopstallen, een afdak met betonplaten waar ze droog kunnen staan als het regent en een paddock. In de zomer komt daar 24x7 weidegang bij.

Ik merk dus dat mijn paard graag onder het afdak lekker staat te soezen (uit de zon of regen) en dan dus op het beton valt, waardoor hij zijn kogels en voorknieën beschadigt.

Mijn vragen zijn nu:
Weet iemand of er iets aan narcolepsie te doen is?
Is het mogelijk om een soort knie beschermers te kopen voor paarden die ik altijd om zijn benen kan doen zodat, wanneer hij valt, hij niet rechtstreeks op zijn knieën valt?
Ik zou ook stalmatten buiten kunnen monteren. Heeft iemand hier ervaring mee? Blijven de matten goed liggen wanneer zij geen “muren” tegenkomen? Of zijn ze verlijmd of vastgeschroefd?

Andere tips zijn welkom.

Be proud of who you are

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not "Eureka!" (I found it!) but "That's funny ..." (Isaac Asimov)

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 17:42

Hmm, wel een goede.

Hij staat wel al 6 jaar in deze kleine kudde paarden, zonder veranderingen van paarden. En hij ligt wel. Ik zie in elk geval elke dag vers zand op zijn rug liggen en hij rolt nog gewoon over zijn rug heen. De paddock is denk ik wel groot genoeg, 15x40 voor 2 paarden en 2 pony’s. Maar het is zeker iets om uit te zoeken. Ik kan hem gewoon een paar nachten ‘opsluiten’ in een box. Dank je wel!
Laatst bijgewerkt door Martje70 op 15-06-19 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Be proud of who you are

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not "Eureka!" (I found it!) but "That's funny ..." (Isaac Asimov)

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 18:05

Het probleem is al met de dierenarts besproken. Die kwam ermee dat het een symptoom van de PPID zou kunnen zijn. Maar ik denk dat ik nog wel even contact opneem om de andere ideeën door te spreken. Eerst dus maar laten uitsluiten dat hij niet nog ergens anders last van heeft!

Jimbo, ik heb kunststof wanden, dus ben niet bang voor splinters oid. Maar hoe ga jij dan om met verharde stukken, of heeft jouw paard besloten om daar niet in slaap te vallen. Terwijl mijn sukkel juist daar een dutje gaat staan doen.

Hoe zou hij aan maagzweren kunnen komen. Hij krijgt onbeperkt hooi. En heeft, voor zover ik weet, geen stress. Wel krijgt hij een flinke hap seniores priores. Zou dit iets kunnen triggeren?

Be proud of who you are

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 22:20

Als ik het dus goed begrijp is narcolepsie dus iets wat dan eigenlijk al eerder naar voren had moeten komen en niet iets wat opeens op zou kunnen treden. En is ergens bekend welke bloedlijnen dit zou voorkomen? Dan kan ik dat in elk geval uitsluiten.

Ik ga in elk geval maandag weer contact opnemen met de dierenarts en het verhaal nogmaals voorleggen.

Heeft iemand nog wel ervaring met narcolepsie en PPID?

Be proud of who you are

Martje70

Re: Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 22:24

Sorry Benzz, maar dat gaat mij toch even te kort door de bocht...

Be proud of who you are

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 23:44

Benzz, ik denk dat je mijn berichten en de berichten van jimbo door elkaar haalt :)

ChelseaAyLee, interessant. Ik heb dat ook bij mijn paard gezien. Plat op zijn zijkant, dromen en galoppeer bewegingen maken. Toen ik hem riep reageerde hij wel direct en stond makkelijk op en galoppeerde weg. Maar dat gebeurde voor de prascent. Ik ben juist prascent gaan geven door het advies van de dierenarts dat het zou kunnen komen door de PPID. Ik ben nu de prascent juist aan het opvoeren. Ga ik ook meenemen maandag. Dank je wel!

Hij is geen exmoor, dus is narcolepsie dus redelijk van de baan.

Be proud of who you are

Martje70

Re: Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 14:56

Hij heeft vannacht binnen gestaan en ik heb vanmorgen geen nieuwe gekke wondjes gevonden.

Ik hoop dat dit helpt.

In elk geval ben ik heel erg blij met alle reacties!

Be proud of who you are

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie