[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Celine_Famke

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:21

Vandaag hier mijn eczemer voor het eerst weer behandeld met Derfen. Zag wat mini plekjes op haar hoofd, staartaanzet en manen. Dus ze stinkt weer lekker :P Maar goed, dankzij dat spul kan ze wel altijd lekker zonder deken staan en zonder jeuk!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:57

Mijne staat zonder deken dankzij de Derfen, dus heb niet dat probleem dat mijn deken vies wordt. Heb wel altijd een eczeemdeken achter de hand, just to be sure.

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:34

Die van mij heeft altijd rond haar voorpluk plekken, op haar hoofd, achter haar oren en bij haar spenen en buiknaad.

Ze krijgt geen krachtvoer (in de zomer). Alleen gras. Van dekens krijgt ze kale plekken, van vliegennetjes ook. Heel vervelend!

Ik wist eerst echt niet wat ik er mee aan moest, maar sinds vorige zomer ben ik begonnen met Derfen smeren op de plekken. Ik was wat sceptisch, maar haar fokker had er zoveel goede verhalen over. Dus maar geprobeerd.

En jeetje! Zo blij dat ik dat gedaan heb. Wat een wondermiddel bij haar zeg. Alle plekken worden rustig en verdwijnen als ik dat er op smeer. Ik smeer nu zo’n 1x per week en dat houdt alles mooi in bedwang. Als ik een keer te laat ben, komen de plekken weer terug.

Ze staat nu heerlijk 24/7 ‘naakt’ op de wei. Dat had ik echt nooit meer verwacht!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 11:34

wendy1987 schreef:
Mijne blijft vanaf morgen gewoon binnen. Wel deken op. Maar veels te warm in t zand zonder schaduw. Dan maar ff weekje binnen en er uit als ik er ben.

Gewoon in een stal? Of in de rijbak binnen oid?
Een week 23 uur per dag op stal is naar mijn inziens net zo sneu voor het beestje. Behalve als er genoeg ruimte is natuurlijk, dan is het een prima oplossing.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:24

Die van mij staat nog steeds zonder deken buiten. Ik smeer haar 1x per week in en daar doet ze het al sinds het eind van de afgelopen zomer zó goed op!
De deken ligt nog thuis. Ik wil hem gaan verkopen, maar durf het nog niet aan. Als ze deze hele zomer zonder deken heeft kunnen staan, denk ik dat ik het wel aandurf om hem te verkopen! Ik hoop het zo! Zo fijn om haar lekker zonder deken en zonder jeuk op het land te zien staan.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:26

Is hier toevallig iemand met interesse voor een nette Rambo Sweet Itch Hoody? Ik ga mijne weg doen. Als iemand hem wilt overnemen, moet je even een PB sturen.

Met Shenna gaat het echt top, hopelijk blijft dat de hele zomer zo!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:31

Is maat 195

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:47

xZiva_ schreef:
Ik bedenk me nu dat mijne is gaan schuren na antibiotica.. zou dat kunnen? :=
Moet zeggen dat ik ook niet weet of hij het daarvoor al had. Heb hem pas sinds eind april :=

Jazeker dat dat kan! Mijn vorige paard had bijna al haar manen afgeschuurd door de antibiotica... daarna geen last meer.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 15:14

Froukje schreef:
Als je geen deken wilt gebruiken kun je nog eens kijken naar iets als Derfen, dat is bij de meeste paarden een redelijk goede jeuk onderdrukker.

Wat me trouwens doet verbazen dat de Epplejeck dat spul niet meer verkoopt _-:(

Daar kwam ik inderdaad laatst ook al achter! Heel jammer. Heb het maar online besteld via een andere webshop! Hoop dat het tijdelijk is.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:27

Ootie schreef:
Ik was pas bij Epplejeck en ik begreep van een verkoopster dat ze Derfen niet meer verkopen omdat er bepaalde stoffen inzitten die niet meer mogen. Dan ben ik wel benieuwd of het wel in de handel blijft, want bij mijn paard helpt het goed.

Ik heb contact opgenomen met Epplejeck, omdat ik Derfen sinds vorige zomer gebruik voor mijn paard en zij daardoor zonder klachten en zonder deken kan staan. Dus zou het heel vervelend zijn als er stoffen in zouden zitten die niet meer zouden mogen.

Epplejeck heeft mij verteld dat dit niet het geval is. Met het product is niks mis. Het zijn allemaal natuurlijke bestandsmiddelen. Quote: "Er is niks mis met het product zelf, het ging erom dat de verpakking/ het etiket in het Frans is en dat blijkt niet toegestaan te zijn".

Gelukkig dus maar! Ik schrok al eventjes haha.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:14

Ik doe het zo'n 2 a 3x per week. Meestal om de 2 dagen. Je moet het niet preventief gebruiken. En elke dag raden ze geloof ik af. Is om de dag niet een optie voor jou?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:38

Ik begon inderdaad ook eventjes elke dag, daarna afgebouwd tot zo vaak als het nodig is. Ik smeer pas als ik duidelijk zie dat de plekjes op haar hoofd/oren/buik weer terugkomen. Dan neem ik direct alle beginnende plekjes weer mee. En dan trekt alles weer mooi weg en wordt het weer mooi rustig. En dat houdt dan voor een paar dagen aan, waarna de eerste plekjes weer zichtbaar worden en ik dus weer ga smeren.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:55

Ik kan echt niet stoppen met smeren. Dan is het binnen de kortste keren weer terug en zit ze vol open wondjes en kale plekken. Als ik geregeld blijf smeren ziet ze er puntgaaf uit en heeft ze geen jeuk. En kan ze ook heerlijk zonder deken staan.

Toch bijzonder om te zien dat het per paard zo verschilt. Maar elke variant van ZE verschilt ook natuurlijk. Het is ook maar een verzamelnaam natuurlijk.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:16

Die van mij kan ook niet veel schuren, maar als ze echt willen doen ze het wel met hun eigen benen/hoeven. Maar ik heb haar eigenlijk nog nooit zien schuren. Ik denk meer dat de huid gewoon heel gevoelig is, droog wordt en irriteert. Door de zon en de vliegjes/mugjes. Maar onder de buik is het ook regelmatig. Zolang ik Derfen smeer blijft het goed gelukkig.

Ik weet niet of ik deze foto al eens eerder hier geplaatst heb.. Maar dit is het verschil bij mijn paard zonder Derfen en met Derfen:
Afbeelding

En de manen:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Celine_Famke op 20-07-19 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:18

foutje - dubbelpost

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:57

Die van mij is juist koeler met deken.. Zonder deken is ze veel warmer. Maar goed, ze is ook zwart haha. Dus ik laat de (gewone vliegen)deken lekker op.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:29

moonfish13 schreef:
Even een korte vraag, ik kom binnen vallen.
Hier staat een oud ponietje met relatief lichte jeuk, ik denk geen eczeem maar ik zoek een fijn smeersel.
Aloë vera gel vind hij lijkt niks, ik smeer nu even hydrocortiderm ivm enkele flinke insectensteken die moeten genezen.
Voorheen kende ik Derfen en Sweet itch maar ik sta open voor tips.
Wat belangrijk is is dat het absoluut niet mag verbranden in de zon, dus niks vettigs.
Betaalbaar is leuk maar als het maar werkt vind ik het bijna allemaal wel prima.
Kunnen jullie me een zoektocht besparen als kriebel pro’s?

Derfen werkte niet voor je?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:25

Derfen clear vind ik vettiger. Bij mijn paard bleef dat een beetje vettig op haar hoofd. Vond dat minder fijn. Maar ze is zwart, dus de original lotion vind ik prima. Ik deed het meer om de geur haha, die is niet te harden van Derfen original. Vooral als je het per ongeluk op je huid krijgt of op je kleding, bah.. Dat blijft zo lang hangen haha. Maar goed, het werkt súper, dus ik heb het er voor over. Voor mij niets anders meer! Zo kan ze heerlijk genieten van 24/7 in de wei zonder jeuk en plekken.

Derfen kan trouwens bij mij prima in de zon. Ik smeer het altijd op haar hoofd, oren, buiknaad en achter de oren. Nog nooit in de zon iets mee gebeurd. Het is 100% natuurlijk, dus op zich zou dat ook niet mogen denk ik? Misschien is dat bij die Clear anders, die is wat vettiger. Ik smeer de original. Ook afgelopen week in die felle zon nog gesmeerd (overdag). Nog nooit problemen daarmee gehad in ieder geval. Maar misschien verschilt dat ook per paard. Net als of het werkt of niet. Voor mij is het echt een uitkomst, ik kan niet meer zonder :D Maar ik hoor ook verhalen waarbij het niet werkt. Het blijft altijd zoeken naar het beste middel. Teershampoo vind ik ook altijd fijn werken tegen de jeuk inderdaad! Maar ik wil het liefst mijn paard niet te vaak wassen.

abfab: op die plekken smeer ik ook :) Derfen bevorderd ook de haargroei en het werkt dus alleen maar goed op die plekken!

Dit had ik al eerder geplaatst volgens mij, maar dit is het verschil op het hoofd bij mijn paard dankzij Derfen: (haar buik lag ook open en haar oren ook)
Afbeelding

En de manen zijn ook ontzettend hard gegroeid en niet meer afgeschuurd. *klopt gauw af op hout haha*

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:26

Slmt9 schreef:
Dat het natuurlijk is wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Als je jezelf insmeert met een citroen of sinaasappel en de zon in gaat kan je jezelf mooi bleken. Daarom ook nooit producten kopen met citrus, op je huid smeren en mee de zon in gaan.

Derfen kan blaren geven of je paard kan allergisch zijn voor een ingrediënt. Ik gebruik het dus niet vol in de zon, tenzij er een deken over gaat.

Oh dat wist ik helemaal niet, van citroen of sinaasappel. Weer wat geleerd! Maar inderdaad kunnen ze allergisch zijn ook, daar moet je altijd oppassen. Mijn paard krijgt er gelukkig geen plekken van :)

En wat hierboven wordt gezegd over Derfen Clear, herken ik. Dat is inderdaad wat vettiger en wordt snel vies, + ze krijgen er plekken van.. Ik heb dus nog een volle fles staan die ik niet gebruik haha. Voor mij alleen de original!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:24

welmoed__ schreef:
Céline, begrijp ik nu dat Famke ook plekken kreeg van de derfen clear? En niet van de gewone derfen?

Mijn huidige paardje heet Shenna. :D Famke had dit niet nodig. Maar klopt! Ik gebruikte de original al een tijdje en die werkte echt top. Maar die geur... Pfoe! Ik las toen dat die Derfen clear dus veel minder sterk rook. En net zo goed werkte. Is vooral voor witte paarden geloof ik. Maar ik dacht, laat ik dat dan eens proberen! Want die kan qua geur gewoon zonder handschoentjes opgebracht worden. Hoef je er ook niet zo op te letten dat het niet lekt of op je kleding komt haha.

Maar inderdaad, voor Shenna werkte de clear echt niet. Het was super vettig, waardoor ze er een soort van plakkerige korsten van kreeg.. Had ook veel moeite om het weer schoon te maken. Dus dat was eens maar nooit weer! Gewoon lekker de original. Dan maar stinkende handen soms haha.
Laatst bijgewerkt door Celine_Famke op 28-07-19 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:38

Geen probleem! En oh, dat is dan wel lastig ja.. Aangezien Derfen wel echt bruinig is. Ik heb natuurlijk een zwart paard, dus ik smeer haar hele hoofd vol en zie er niks van. Maar bij een wit paard zie je het wel heel erg denk ik. Ik weet niet waar jij het wilt smeren?
Sommige mensen mengen het met vaseline, misschien dat dat de kleur ook wat verdunt. Maar ik ben bang dat het dan wel erg vettig wordt ook weer.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:04

welmoed__ schreef:
Celine_Famke schreef:
Geen probleem! En oh, dat is dan wel lastig ja.. Aangezien Derfen wel echt bruinig is. Ik heb natuurlijk een zwart paard, dus ik smeer haar hele hoofd vol en zie er niks van. Maar bij een wit paard zie je het wel heel erg denk ik. Ik weet niet waar jij het wilt smeren?
Sommige mensen mengen het met vaseline, misschien dat dat de kleur ook wat verdunt. Maar ik ben bang dat het dan wel erg vettig wordt ook weer.

Ik wil hoofd smeren, maar die is bruin dus is niet zo erg, buiknaad uiers etc, ook niet zo erg, maar haar billen/staart ook en die zijn wit. De clear is inderdaad ook vettig.

Ooh okee, dan zou ik het gewoon proberen als ik jou was! Voor mij was het echt een uitkomst in ieder geval. Vorig jaar zat ik echt met mijn handen in mijn haar, niks werkte en mijn paard had zoveel last.. En nu gewoon geen last meer, lekker zonder deken (of gewone vliegendeken) en lekker 24/7 buiten zonder problemen. Hopelijk blijft dat zo!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:06

IngridM schreef:
welmoed__ schreef:
Ingrid, mijn merrie reageert op de derfen alleen op haar hoofd en onder haar buik/uiers/binnenkant achterbenen. Haar manen en staart geven geen allergische reactie.

Ook bijzonder he. Lastig toch allemaal haha :D

Grappig dat het bij elk paard altijd anders is! Bij Shenna smeer ik het alleen maar op haar hoofd, onder haar buik, uiers en binnenkant achterbenen haha. En daarvan groeit het haar juist snel terug en gaan de plekken weg. Jammer dat het geen ‘wondermiddel’ is voor alle paarden! Zou geweldig zijn als ze iets uitvinden wat overal tegen werkt. Maar alle zomereczeem klachten komen ook door allerlei verschillende factoren natuurlijk.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 21:17

Die van mij heeft het ook alleen op haar hoofd.. En op haar buik. Maar niet de manen en staart.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:19

Gizeppie schreef:
ellepel schreef:
jij vroeg het net ook in het andere topic he.
denk toch echt dat je voor de kosten en vraag wat er gespoten is je veearts moet vragen.
behalve de spuit betaal je ook voorrijkosten, onderzoekskosten.

maar in het andere topic zeg je dat het van de vliegen komt?
heb je eventueel een foto of wat meer uitleg wat je paard precies heeft?

De dierenarts zei dat het waarschijnlijk door iets van buiten af komt, dus vliegen, want het zijn volgens hem geen mijten..

Ik zal het consult even afwachten haha..
[ [url=m/sO5kKj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kBRdzo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paard heeft dit al eerder gehad aan het begin toen ik net hier stond.. Maar nu is het weer terug. Dikke ogen (de kap is 2 dagen afgeweest).. De dierenarts zei dat het geen eczeem is, omdat dit begint in manen en staart en dit is bij mij alleen op het hoofd.. Ik heb hem wel ingepakt staan zonder deken gaat helaas niet.. Ze wisten niet zo goed wat het was..

Hoeft dus niet te beginnen in de staart en manen hoor :) Was bij mijne ook niet zo.
Al vind ik het er bij je paardje inderdaad niet echt uitzien als zomereczeem. Hopelijk niet! Ik hoop voor je dat je een oplossing gaat vinden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie