[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

wendy1987

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 15:25

Hier sinds ze geen gras meer krijgt juist minder jeuk dus kayenne gaat helaas voor haar t gras nooit meer op. Scheelt gewoon teveel met jeuk..
Paddock. Hooi en water. Daar moet ze t mee doen. En zelfs dan is t soms met vliegen nog drama. Maar al wel zoveel beter dan op t gras..
Voorheen altijd jeuk aan buik. Nu eigenlijk nooit meer..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:37

Ik gaf het vorig jaar ook door de bakjes voer. Deed het zelfs gewoon klaar maken. Ze deed het prima maar of dat door de druppels kwam weet ik niet. Mocht ze weer gaan schuren ga ik weer beginnen met die van de action.

Heb ook nog geen tectonik gedaan dit jaar. Misschien als de zwarte vliegen teveel worden dat ik dat doe

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:02

Bij die van mij is het echt ook voeding hoor. Dat heb ik veranderd en ze jeukt nu echt bijna niet meer. Durf haar niet zonder deken.. Maar ze jeukt eigenlijk niet meer echt.
Zet ik haar op t gras is t gelijk mis. Dat krijgt ze dus gewoon niet meer. Ook niet 1uurtje. Gewoon niets. Gaat t dus ook beter met de vliegjes. Emmer is niet zo vol meer

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:28

Bij de mijne is dat dus dood vonnis. Altijd buiten. Die jeukt zich tot bloedens toe open. Manen, voorpluk, buik, uier, liezen. Alles..

Dus dat is echt per paard verschillend. Ze wordt heel gelukkig van gras. Uiteraard. Maar ze wordt ook gelukkig van hooi. Als ze maar eten heeft. Dan maar op t zand. Scheelt heel veel jeuk bij haar en er is niets ergers dan jeuk naar mijn mening.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:36

Ja dat is waar. Maar ivm vliegjes met schemer toch lekker snachts op stal. En 24/7 op t zand is ook niet zo leuk. Bij ons op stal iig niet. Met een schuilstal zou dat wel gaan.
Maar blij hoe ik nu met der sta en hoe ze t doet! Heel heel klein beetje jeuk aan manen. Maar da's denk meer door de warmte onder deken dan echt jeuk zeg maar.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:50

T is ook geen aanval naar jou hoor!! Jij bent er al langer zoet mee dan ik.. haha.
Maar puur even om aan te geven dat t echt voor ieder paard anders is. Mijne reageert op gras, op vliegjes.. pret pakket. Maar nu gras weg is gaan vliegjes ook wat beter. Ze is rustiger als de deken af is nu ook gewoon. Zo fijn!
Voor mij dus geen gras meer.
En ja dat vinden sommige dieren mishandeling. Maar ja, ze is allergisch. Kan ik niets aan veranderen helaas. Ook al van alles geprobeerd haha.
Smeersels, sprays, desensibiliseren. Niets werkte. Gras weg, op zand en stuk beter.
Maar dat is gewoon voor ieder paard uitzoeken denk ik. Er is in dit topic al zo vaak bewezen dat er niet 1 simpele oplossing is helaas..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 07:17

Met deze temperaturen maak ik me daar nooit zo druk over. Dekens zijn vaak zo weer droog en het is nu niet zo koud.
In de herfst heeft ze er altijd regen deken overheen maar nu red ze t prima. De rest staat zonder deken ook gewoon buiten.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:17

Ik heb al sinds april ofzo, misschien wel eerder al masker op. Wil gewoon geen zwart hoofd van de plekjes. Gaat tot nu toe goed.. * klopt af*

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:31

Je kan ook nog zinkzalf proberen. Dat is ook in elke supermarkt wel te koop :)
En een mooie tea tree shampoo is ook heel fijn!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:45

Mijne blijft vanaf morgen gewoon binnen. Wel deken op. Maar veels te warm in t zand zonder schaduw. Dan maar ff weekje binnen en er uit als ik er ben.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:20

In de nacht kan niet. Paddock is echt net een woestijn nu. Iets neerzetten kan daar helaas ook niet.
Ik ben er elke dag en woensdag en vrijdag vrij dus dan ga ik heel vroeg en kan ze even 2uur op paddock staan in de ochtend vroeg. Verder stap molen en longeer bak als ik er ben.
Als ze der eten heeft is ze blij. Beter in stal waar windje door waait dan in woestijn waar de wind niet langs gaat..
T is even niet anders. Anders drupt t zweet t eraf in straaltjes en da's 1 dag prima, maar een week is veels te lang..
30 graden prima, maar daarboven blijft ze binnen. Ze stonden vandaag allemaal om1300 uur al te draaien voor t hek. Zelfs die in de wei..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:56

Nee dat snap ik ook. Maar er is helaas geen mogelijkheid tot schaduw te creƫren. Daarbij. Iedereen zijn ding en 1 week wat meer binnen gaan ze niet dood van. Zichzelf buiten in t zand helemaal druipend nat zweten kan wel schade geven. Ik kies deze week dus even voor de minder 'dier vriendelijk ' in jullie ogen. Maar voor mij is die nu even vriendelijker voor der omdat het niet anders kan.

Vorig jaar met die droogte heeft ze continu buiten gestaan. Maar toen was het niet zo warm als dit..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:04

Omdat ze dan in schemer buiten zou staan ook. Dat is enige moment vd dag dat ze nog echt reageert op vliegend gespuis.. :=

En ze dan alleen zou staan. Dat gaat denk ook niet goed.. Maar vooral ook de schemer dus..

Ach. Het is idd even niet anders. Woensdag vroeg even eruit en als ik er ben beentjes strekken in longeer bak en meters maken in stap molen voor de doorbloeding. Verder gewoon vrij deze week.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:15

Ow daar twijfel ik niet aan :))
Het is nl. Het weer is zo weer anders :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:22

Ow. Ik voel me niet aangevallen hoor.
Deze plek is super fijn en beter ga ik voor de mijne niet vinden in de buurt.
Ze heeft afgelopen winter zonder hals deken kunnen staan. Voor t eerst in 5!! Jaar. Door t beleid op deze stal. Dat is me daarvoor nooit gelukt.
Als ze ziek staat wordt ik direct gebeld en staat de da op de stoep. Dat was bij de 2 vorige stallen ook niet. Moest ik dat zelf ontdekken dat ze niet at.. :roll:

Voor mij dus op dit moment de beste stal in de omgeving hier :))

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:56

Ik denk dat het enige dat de DA kan spuiten cortisonen gaat zijn, maar dat wil je liever niet in je paard hebben als je half de keuze hebt..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:55

Hier vanavond af gespoten. Even in molen en weer deken erop. Elektrolyten erin en t is even niet anders. Zonder deken staan ze ook te zweten.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:06

Geeft 1 van jullie fenegriek?
Ik ga dit nu geven omdat ze blijft kwakkelen met gezondheid en virus op stal. Ook lijnzaad olie nu erbij.
Gaf al zo nu en dan 2a3 dagen gekookte lijnzaad maar dat zijn hele zaadjes. Nu maar even makkelijke optie gekozen haha.

Schijnt ook fijn te werken in algemeen, fenegriek. Niet alleen bij hoesten, maar weerstand verhogend dus ook allergie ed.
Ze is toch wat gaan schuren maar ook dat wrs van de antibiotica die ze heeft gehad.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:50

Bij mij gewoon onder de deken. Stond net niet eens echt te zweten. Iets klam maar dat waren alle paarden.

Ze gaat gewoon niet zonder deken. Dan is het drama..

En die van mij schuurde idd ook zittend haar hele buik kaal.. heb ik nog ergens foto van. Arm dier..
Nu gelukkig nog steeds prima.

En ook altijd kap op buiten, binnen niet.

Voorpluk blijft daarmee heel mooi tot nu toe *klopt af*

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:41

Hier met t warme weer toch hoofd open geschuurd.. gister nog niets, vandaag plek van 3 bij 2cm.. ze had al allemaal kleine plekjes van die rot vliegen. Maar nu met zweten wrs dus erger geworden.. mja, t wordt weer koeler en goed verzorgen nu.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:10

Bij die van mij echt hoofd weer plekken.. ook door die stomme zwarte vliegen. En op t hoofd kan ik niet zoveel.. is op der neus onder haar kap zeg maar.. en op stal heeft ze kap sowieso niet op natuurlijk..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:15

Kayenne heeft idd ook diarree klachten. Alom niet lekker in der vel na het ziek zijn 2 maanden terug... Krijgt al probiotica maar werkt nog niet echt.

Ik spray hoofd nu in met leucillin, lekker makkelijk.. Maar heb sudocreme staan voor als het erger wordt idd! Hoop dat t niet nodig is nu het weer iets koeler wordt!

Iemand hier nog tips voor die diarree verder? Vanavond gaat er wormspuit in sowieso. Lucerne er al af gehaald (gaat al 4 jaar prima, maar je weet 't nooit..) Verder hooi en vitaminekorrel en supplementen die ze ook al 2 jaar krijgt voor haar spieren. En fenegriek ivm ziek zijn geweest..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 06:37

Hier wel weer jeuk.. staart schuurt ze erg graag en hoofd toch ook echt plekken.. ondanks smeersels en sprays..

Er zitten gewoon echt teveel van die zwarte vliegen....

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:35

Ik heb mijn merrie zelf gefokt. Niets met moeder aan de hand. Merrie wordt 2, eczeem... jaar later uit het zich ook bij haar moeder.. die was dus al 7 op dat moment..