[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:22

Shanna schreef:
Ik vind stoppen met prascend echt een enorme gok. Het minderen van de prascend heeft Sed nu alweer hoefbevangen gemaakt, dus zelfs dat ga ik niet meer doen.. :n

Als je paard stopt met eten door prascend heb je gewoon geen keus meer.
Gelukkig is de mijne niet erg gevoelig voor HB tnt, loopt ook jaarrond op de weide overdag.

Voor de prascend is de mijne nooit mager geweest, eerder wat te vol tot gewoon dik toen ik haar kocht. Kwam dus echt door de medicatie.

Detox product geloof ik niet echt in, geef nu verder ook geen supplementen oid. Maar als jullie andere bewezen PPID medicatie kennen houd ik me graag aanbevolen. Ben me in die zin ook wel bewust van het risico wat we nu lopen. Maar kwaliteit van leven blijft gewoon het belangrijkste, zeker voor een 30-plusser.

Astorga

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:37

Veel sterkte Caroline!

Heb ook een tijd 3/8e gegeven, waarvoor een een punt van een halve tablet afknipte. Werkte beter dan een pillensnijder en als je het vaak doet word je er vanzelf handig in.

Nu dus al een tijd medicatieloos en twijfelend over supplement. Op wat minder actief zijn en dikke vacht na geen PPID symptomen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:45

Hier werd het eetprobleem zo groot dat ik na meerdere keren minderen ben gestopt met prascend. Brok/slobber werd helemaal niet meer gegeten en ook hooi/gras ging er minder goed in waardoor pony zienderogen afviel.

Je zou ook nog pavo 18plus kunnen proberen, wat zowel droog als als slobber gevoerd kan worden. Lijkt erg smakelijk te zijn als ik de pony's moet geloven.

Overigens overweeg ik nu weer om toch te opnieuw met prascend te starten, in een hele lage dosis. Pony lijkt duidelijk slechter in haar lijf te zitten, beweegt stijf. Geen tekenen van HB gelukkig. Toen ik ooit met prascend begon was dat ook het grootste verschil. Ze bewoog soepeler en toonde vaker een galopperen in de wei.
Misschien wil ik het dan rectaal gaan geven...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:16

Ze at sowieso haast niet meer, alle eetlust was weg. En doordat ze met meerderen staat merkte ik het niet aan het hooi, dus icm een enorme vacht merkte ik het pas toen ze al enorm was afgevallen. ;(
Gelukkig ziet ze er nu,10 mnd later, weer top uit. Maar die hormoonlevels gaan waarschijnlijk alle kanten op zonder medicatie.

Door het voer heb ik nooit geprobeerd, dan zou ze het zorgvuldig aan de kant schuiven.
Gaf het altijd apart in de mond en beloonde haar daarna.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:23

Brood en alles heb ik ook geprobeerd. Degene die haar doet als ik niet kan heeft het zelfs in een snoepje verstopt.
Maar zelfs daar deed ze moeilijk over en daarnaast ging ze alles wantrouwen wat ik haar gaf. Daarom het tabletje gewoon laat gaan geven met stukje brood erna. Dat ging beter.

Toen ik stopte had ze het harder nodig om weer te eten, anders was ze er nu sowieso niet meer geweest. Heb haar toen helemaal laten checken, maar gebit, bloed, alles was goed. Alleen at ze niet meer.

En nu weet ik helemaal niet meer waar ik goed aan doe. Nog een keer aan de prascend in de hoop dat ze zich fitter voelt. Of accepteren dat ze als een oudje (wat ze ook is) rondloopt en inslapen als dat niet meer gaat? Dan neig ik toch naar opnieuw prascend.

Of iemand moet een wonderbaarlijk ander middel weten? Homeopathie ed heb ik weinig mee overigens.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:15

De mijne is gek op komkommer en broccoli. Helaas voor haar is het moestuinseizoen al even voorbij.

Ik merk trouwens wel dat het oudje vaker moeite heeft met deze periode van het jaar. Herkenbaar?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:36

Bedoel je geen broccoli vanwege gasvorming? Daar ben ik bij broccoli niet zo bang voor. Daarnaast gaat het niet om veel/vaak en delen ze alles met z'n drieën.
Druivenranken zijn trouwens ook erg geliefd moestuinafval hier.

Spuitje en water gaat hier niet lukken, dan laat ze het uit haar mond lopen. Ik schoof het pilletje altijd diep weg via de mondhoek, degene die het deed als ik niet kon gebruikte een 'pillenschieter' die normaal voor schapen is.
Maar pony is sowieso lastig met alles wat niet voor het lekkere gemaakt wordt. Psylliumvezels krijg ik er bijvoorbeeld ook amper in. Denk dat ik daarvoor sandoil ga bestellen.
Heb altijd groot respect voor mensen die een paard bakken met supplementen kunnen laten opeten. :Y)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:56

Hier wordt broccoli dan weer als eetbaar gezien: https://www.bitmagazine.nl/voeding/fruit-en-groente-voeren-doen-of-niet-doen/36163/
In de kleine hoeveelheden die ze krijgen kan het iig niet schadelijk zijn.

Tja, wat is echt paardenvoer als je het een paard vraagt?
Hier eten ze ook graag riet, wilgentakken, goudsbloem, paardebloem, afgevallen appels en takken van de fruitbomen. Zoeken ze zelf op in de gevarieerde wei waar ze staan.
Dingen die dan weer als gezond worden bestempeld, zoals brandnetel en mariadistel, komen ze echt niet aan.

Edit: ben ik nog vergeten dat ze in de herfst als ze de kans krijgt hazelnoten zoekt tijdens wandelen. Raar beest.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:19

Wat naar van Sedje.
Hier werd senior piores samen met pavo 18plus goed gegeten.
SP is qua suiker/zetmeel ook goed te doen.

Mijn oudje is met dit weer juist weer helemaal tot leven gekomen. Heb het herstarten met prascen-dilemma dus weer vooruit geschoven.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:51

In welke regio woon je Shanna? Ik heb hier SP staan en woon in het noorden van Zuid-Holland. Je mag gerust wat om te proberen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:21

Sterkte Meert!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:16

Dank voor het delen van dit topic Maris!

Om welke reden ben je selenium/vit E gaan geven Shanna?
Ik overweeg vit E te gaan bijvoeren vanwege winterstijfheid, maar dan wel zonder selenium.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:00

AaronYve schreef:
Die in de link die ik deelde is een goeie zonder SE. Meen ook de enigste met
natuurlijke Vitamine E (RRR-alpha-tocoferol). Deze vorm wordt bijna 400% beter opgenomen dan de goedkope chemische variant.

Heb jij ook ervaring met de vit E-olie van horseflex? Als een paard maar 9 gram poeder moet, lijkt de dosering me bij een shet vrij lastig. En olie is ze al gewend en eet ze door de SP.
Of ligt de dosering bij PPID'ers anders dan bij gezonde dieren?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:15

AaronYve schreef:
Ik voer niks bij.

Dosering: 4,25 gram per dag bij een paard of pony tot 350kg / 8,5 gram per dag bij een paard boven 350kg. Toevoegen aan de dagelijkse voeding, water of olie.

Ga je dan niet overdoseren bij pony van 150 kg?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:03

Mijn cushie is bijna van haar buik-baard af. ;)
Het blijft wel echt een sport om de rui van een enorme vacht in goede banen te leiden. Zeker omdat die vacht erg snel vervilt. Heb buik en borst daardoor al moeten scheren. De ene dag nog niets aan de hand en de volgende dag één grote plak vilt van voor tot achter.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 13:50

Hoe lang na de ophoging werd ze de vorige keer depressief? Ik zou ook eerst naar 1/6e ophogen en dat eerst een tijd zo houden om haar stemming goed te kunnen observeren.

Wat naar dat je weer een cushie bevangen hebt staan Isapaardje.
De mijne is 30+, dat zal ook wel invloed hebben op de vachtstructuur.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:05

Wat heftig wanneer je je geliefde paardje toch moet laten gaan. Ik weet dat ik die knoop ook ooit zal moet doorhakken, maar kan daar nu al wakker van liggen.
Veel sterkte!

Hoever zijn de andere cushies nu met vacht en scheren? Ik heb de mijne zo'n twee maanden geleden in een jachtpatroon geschoren omdat de extreem lange wintervacht op die plekken één plak vilt werd. Wintervacht is er gelukkig wel al een maand helemaal afgeruit, maar de vacht groeit door en heeft de lengte van een normale wintervacht.
Denk dat ik nu opnieuw een jachtpatroon ga scheren vanavond, met oog op dit hete weekend. Pony is al eens oververhit geweest een paar jaar geleden en dat was geen pretje. Maar vind alles eraf dan wel weer een grote stap. Zeker omdat haar longen ook niet top zijn.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:57

Dank voor het delen van jullie ervaringen. Uiteindelijk is het een half jachtpatroon geworden, want het scheerapparaat stopte ermee. Ziet er niet uit, maar pony zit daar niet mee. Hopelijk kan ik het deze week afmaken.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:24

Eet hij wel alles wat je hem voorzet abcxx? De mijne ging nl voedsel weigeren door de prascend.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:48

De mijne is nu helemaal kaal (en lelijk) geschoren. Merk wel dat ze het echt zwaar heeft met deze temperaturen. Heb echt met haar te doen wanneer ze het benauwd heeft. Overdag loopt ze in de wei, maar met veel schaduwplekken die ze zelf ook opzoekt. Ga vaak nog een keertje extra langs als het zo warm is, om haar wat te koelen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:29

Love_Mirra schreef:
Even een vraagje tussendoor. Paardlief moet een vloeistof innemen. Ze mag geen brood hebben, suikertjes lust ze niet (en mag ook niet). Maar zijn er zo nog etenswaren die goed vocht opnemen?
Een laatste optie is een spuitje rechtstreeks de mond in, maar daar is ze niet zo een fan van dus ik hoop op andere ervaringen :)

Waarom geen brood? En om hoeveel vloeistof gaat het? Krijgt ze brok die je de vloeistof op kan laten nemen? Of kun je het in slobber verwerken?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:48

Ik knipte de tabletjes altijd met een schaar. Had een apart vochtdicht potje voor de kwartjes. Tabletjes kunnen wel brokkelen, maar je wordt er vanzelf handig in.
Zorg wel dat je jezelf ook beschermd: handschoenen of handen wassen. Zeker bij (gewenste) zwangerschap. -ik heb je profiel niet bekeken, dus mogelijk zeg ik niet iets heel raars. Maar is wel goed om te weten-

De mijne staat 24/7 buiten waarvan ongeveer 12 uur op gras. Gaat goed, ook nu ze ruim een jaar zonder medicijnen rondloopt. Helaas verdroeg ze de prascend echt niet.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:42

CnB schreef:
Probleem is dat ik zelf niet dagelijks ga, de vitaminen ed worden klaargezet in bakjes, deze worden dan met voertijd bij het voer gedaan, dus iets van poeder zou handiger zijn omdat het daar gewoon overheen kan en klaargezet kan worden. Maar een potje zetten waarbij ze dan 20 druppels erop moeten doen is om te proberen ook wel een optie, alleen niet zo handig ;)

Gebit is nog prima, controle is nu even geleden maar hij heeft nog nooit problemen gehad en de tandarts zei ook dat hij, ondanks zijn leeftijd, rustig om de 2 jaar een controle kon hebben ipv elk jaar omdat het allemaal nog zo goed was. Ook merk ik totaal geen problemen met eten of het verwerken van eten ofzo.

Ik zit op dit moment op iets anders te broeden door een pb, namelijk op de relatie tussen allergie & darmen. Ik kwam met opzoeken dit stuk tegen: https://pollennieuws.nl/post/?permalink ... oene-vrouw En ik herken daar enorm veel in. Het zou best wel eens kunnen dat het in die hoek te zoeken is ... Naast de klachten die kunnen voorkomen bij een histamine-overschot (die ik echt wel herken, zelfs het korte lontje :Y) ), is hij ook verzot op paardenbloemen ...

Dus misschien dat PPID toch (nog) niet aan de orde is. Gelukkig.

Kuil krijgt hij enorm jeuk van, dus dat krijgt hij niet. Maar ook dat heeft misschien een relatie met bovenstaande. Hij heeft namelijk een gras/pollen-allergie en reageert dan ook op gras en alles wat er op lijkt (droog hooi gaat het beste, maar dus voordroog/kuil is al moeilijker omdat dit nog dichter bij gras staat).

Mijn oog viel op je bericht. Bij mensen ervaart 0,1-1% van de cetirizinegebruikers buikpijn/diarree, die klacht komt dus niet veel voor, maar het zou kunnen.

De groene vrouw is voedingskundige en darmfloratherapeut, wat geen beschermde titels zijn. Ook is ze geen dokter, wat de titel van haar boek wel suggereert. Wees je er dus van bewust dat dit het alternatieve circuit is. Helemaal prima als jij je er goed bij voelt, maar wel goed om te weten lijkt mij.

Verdee hoop ik idd dat je paard geen PPID heeft, hoewel dat niet het einde van de wereld hoeft te zijn. De mijne is nu +/- 32, gebruikt geen medicatie meer vanwege de bijwerkingen en gaat toch nog goed.