[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Fabster

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:03

Ik had begrepen dat hij komend jaar ergens vervalt. Moet er alleen nog wel een andere partij komen die dezelfde pillen wil maken en ze goedkoper in de markt gaat zetten. Dus met het verlopen van het patent zijn er niet meteen goefkopere pillen, helaas.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:53

Nou, ik heb daar niks mee. Ik ben zelf ook ingeënt en mijn kind ook. Het is inderdaad erg in de mode om het niet meer te doen. Ja, er kunnen inderdaad vervelende dingen gebeuren. Maar bij niet enten ook en de kans dat het dan echt vervelend wordt voor veel andere dieren (of mensen/kinderen) is groter.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:00

Ja, mijn oudje heeft t ook lastig. Vies nat seizoen. Hij wordt nu wel magerder.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:27

Sanniie schreef:
Hallo, ik kom hier even binnen vallen met een vraag als dat zou mogen?

Ik heb een pony van 23, in september licht bevangen geweest (bovenop gekomen met novacam en geen brok meer) veearts gaf aan dat ivm haar leeftijd, overvulling holtes op haar hoofd om bloedonderzoek te doen voor ppid. Nu is de test dan natuurlijk kostenloos en heb ik de mazzel het bloed zelf te kunnen opsturen via mijn werk. Wat ik dus gedaan heb. De uitslag die hieruit kwam, via idexx, was 68 pg/ml (referentie volgens mij >47 pg/ml) ik heb bloed afgenomen om 19:30 uur en ze was op dat moment nog bevangen.

Nog geen medicatie gestart op dat moment.

Nu is ze sinds de week voor kerst weer bevangen, dit keer deed de novacam niks. Veearts weer geweest bute gegeven ipv novacam. 2x daags 1 zakje bute en na de kerst proberen af te bouwen, tevens nadenken om toch prascend te gaan starten. Afbouwen lukt tot op heden nog steeds niet, loopt niet rad en nog steeds op eieren.

Vervolgens nu 1 1/2 week geleden rx gemaakt en beide voor voeten gekanteld hoefbeen, nu toch de prascend gestart met de bute er nog naast. Helaas tot op heden nog geen verschil.

Ze staat niet op gras, krijgt getest kuil (laag in suikers) mag helaas geen hooi omdat ze ook bronchitis heeft en hooi te prikkelend werkt.
Krijgt er helemaal niks naast, ja nu 1x per dag een ienieminie handje muslie voor het pilletje.

Het is een welsh a pony en krijgt 1/2 pil per dag en dus 2 zakjes bute. Waar ze eigenlijk nog niet goed mee loopt.

Mijn vraag is nu, ik heb een aantal verschillende veeartsen gesproken met dit verhaal. De ene zegt ja we zeggen pas medicatie bij 3x referentie waarde. De ander zegt ja er is geen andere oorzaak voor je bevangenheid dus ik zeg starten.

Hoe denken jullie over deze waarde?

Sorry voor mijn hele lange verhaal... -O-

Maar hij loopt wel? Ik heb er nl nu 1 met 2 gekantelde hoefbeenderen en die loopt ook op eieren (deze is dan niet ppid, maar EMS. Dus prascent is hier geen oplosding). Maar de ondergrond is nu ook belabberd. Hij staat ook nog vol op de pijnstillers. Begin december heb ik de pijnstillers afgebouwd. Dat ging na een tijdje niet goed. Dat viel toevallig samen met toen ook een bevroren ondergrond. Dus weer begonnen met pijnstillers en besloten dat pas af te bouwen eind maart. Dan is de vorst wel voorbij. Nu get weer heeft gevroren, loopt hij meteen weer beroerd. Terwijl hij nog vol op de pijnstilling staat.

Starten met prascent, kan ik niet veel over zeggen. Je zou t kunnen proberen. Maar ik weet niet of je er nu veel van kan verwachten. De ondergrond is gewoon beroerd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:38

Wat een leeftijd! Maarhoe oud ze ook zijn, het is altijd te vroeg. Veel sterkte met het verlies.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:09

Ach Ogidni en Misty |( . Hoe oud ze ook worden, het is altijd te vroeg. Heel veel sterkte Y;(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:03

Misty12 schreef:
Ik heb ook vrede met de situatie. Irma gaf duidelijk aan dat het nu echt genoeg was. De laatste 2 weken liep ze niet lekker, dus heb ik ook niet gereden. Ik heb gewandeld, gepoetst, geknuffeld, lekker verwend. Maar tijdens haar laatste buitenrit met haar grote vriend liet ze nog even zien dat ze nog even mee kon. Even drammen omdat je wil draven en dan net een neus lengte voor want je moest toch echt voorop. Ook al kon Rakesh stukken harder, hij moest genoegen nemen met de 2de plaats en dat deed hij ook. En zelf aangeven dat je nog een galopje wil maken. Ook Irma was bijna tot het eind fit en vrolijk. Natuurlijk wil je ze nog niet missen, maar dan wel fit en gezond. Ik had zelf de beslissing al genomen dat ik haar deze zomer nog wilde laten lopen en lekker genieten. En dan afscheid nemen in de herfst. Ik wilde haar niet nog een winter mee laten maken. Ze vond het zelf goed zo.

Ik ben het hier zo mee eens. Van de winter was Leo ineens heel kreupel. Werd mager en hij had geen zin meer. De da moest toch komen voor een andere pony, dus meteen bij Leo laten kijken. Ook meteen besproken, dat ik niet heel lang blijf dokteren met hem. Hij geniet nu heerlijk van mijn pensioen en ik ga hem geen beroerd einde geven. Natuurlijk spuit ik m niet voor ieder wissewasje af. Maar ik blijf niet proberen. Gelukkig was hij na een AB kuur weer goed. Dus hij staat nog. En hij vermaakt zich. Dus dan is het goed. Hij is net 28 geworden. Ik hoop dat hij de 30 gaat halen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 22:05

Die van mij komt nooit helemaal uit zijn vacht. Heb er gisteren wel weer een berg haar af gehaald. Maar ik ben nu wel blij dat hij weer een laagje op zijn ribben krijgt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:59

Hier ook bloedheet, maar miet zeggen dat de paarden get aardig trekken. Geen enorme zweetpartijen. Maar ik voer dan nu ook alleen maar bij de afdakken. Daar is schaduw. Ze kunnen wel de paddock op (ook daar is schaduw), maar met al dat ongedierte vinden ze dat ook niks. Dus verplicht met 4 op een kluitje, tot er weer wat normalere temperaturen komen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:59

pol1 schreef:
wouterpaard schreef:
Wouter krijgt sinds hij cushing heeft mok. Heeft toch te maken met imuunsysteem en vatbaar voor ontstekingen.

Zo kreeg de mijne last van continu rotstralen..en hoefzweren. Zo nu ook een hele heftige hoefzweer! Nu 3.5 week aan de prascend, hopen dat t gauw wat gaat doen!

Die ouwe van mij ook meer rotstraal en zweren. En slechtere tanden. Tja...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:17

Jemawi schreef:
Toch even jullie ervaring gevraagd; ik heb mijn pony helaas weer flink bevangen staan. Ik had hem zo goed voor elkaar, vreselijk frustrerend. Merken jullie iets mbt extreme weersomstandigheden?
Want ik begin daar echt aan te denken. Na de extreme kou begin 2018 ging het mis, tijdens de hitte vorig jaar zomer ook en nu dus weer. Wel heel typerend dat hij verder (in tegenstelling tot voorgaande keren) heel fit en alert is. Hij loopt alleen verschrikkelijk slecht.
Weken jullie ook hooi?

tylando schreef:
Iemand hier bekend met de Moor balans van de paarden drogist of met veendrenk spul?

Ik zweer bij Moor Balans, heb er een topic over geopend. Je mag me ook PB-en mocht je meer willen weten.

Mijn pony (zonder poid, maar mét IR) is vorig jaar na die hitte ook bevangen geraakt en er niet meer uit gekomen. Ik heb hem begin dit jaar moeten laten gaan. Ik benhier helemaal ingericht op paarden met gevoeligheid voor HB. Maar toch gebeurt het ;( . Dus ik ben ook heel benieuwd naar de oorzaak bij extreem weer.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:27

casperzazoe schreef:
Oh de DA zei juist dat je het beter kan testen in Oktober / November? In die maand is er toch juist promotie voor gratis of met korting testen?

Als iets gratis getest wirdt, moet je je altijd even afvragen waarom dat, in juist díé periode, gratis aangeboden wordt. Voor niks gaat de zon op, hè. Waarom is die test niet het hele jaar door gratis, is een andere vraag.... <<)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:01

pol1 schreef:
Kent iemand een DA die een recept wil uitschrijven voor prascend?
Mijne weigert dat die wil graag zelf verdienen..

Wat een idiote da. Iedere (andere) da schrijft gewoon prascent uit, hoor.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:47

Dilemma’s, dilemma’s. Leo (28) heeft al een aantal jaar ppid en slikt een halve tablet. In de loop der tijd werd zijn mest steeds wat slapper. Dat kon ik met psyllium aardig weg werken. De laatste weken echter niet meer. Nu ging hij ineens ook weer gedrag vertonen van vóór hij op prascent stond (depressief, weinig eten, overal van schrikken), dus ik heb hem een kwart pil extra gegeven (nu dus 3/4 pil). Zijn gedrag verbetert direct, maar nu is hij echt dik aan de diarree. Ik weet dus meteen waar die slappe mest vandaan kwam ;( . Maar wat dan nu? Stoppen met de medicatie? Dan verslechtert hij snel. Maar mét de medicatie verslechtert het dus met zijn darmen. En ik heb net een zooi pillen gekocht, dus hij moet nog even blijven staan :o (grapje, mensen).

Wie heeft soortgelijke ervaring en wat heb je er aan gedaan om de boel te verbeteren?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:44

Ik vind haar wel wat schraal, maar mager zeker niet. Beter zo dan te dik. Ik heb zelf liever dat je de ribben net wel/net niet kan zien ipv heel duidelijk wel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:03

Pandora2 schreef:
Fabster schreef:
Dilemma’s, dilemma’s. Leo (28) heeft al een aantal jaar ppid en slikt een halve tablet. In de loop der tijd werd zijn mest steeds wat slapper. Dat kon ik met psyllium aardig weg werken. De laatste weken echter niet meer. Nu ging hij ineens ook weer gedrag vertonen van vóór hij op prascent stond (depressief, weinig eten, overal van schrikken), dus ik heb hem een kwart pil extra gegeven (nu dus 3/4 pil). Zijn gedrag verbetert direct, maar nu is hij echt dik aan de diarree. Ik weet dus meteen waar die slappe mest vandaan kwam ;( . Maar wat dan nu? Stoppen met de medicatie? Dan verslechtert hij snel. Maar mét de medicatie verslechtert het dus met zijn darmen. En ik heb net een zooi pillen gekocht, dus hij moet nog even blijven staan :o (grapje, mensen).

Wie heeft soortgelijke ervaring en wat heb je er aan gedaan om de boel te verbeteren?

Dit is wel vreemd als hij al een beste tijd op prascend staat. Ik bedoel dat hij zo erg diarree krijgt als je die pil wat verhoogt.
Geen idee wat hier een oplossing voor zou kunnen zijn.

Zijn darmen waren al niet al te best toen ik hem kocht. Die prascent erin, helpt natuurlijk niet. Het blijft wel troep. Maar zo n reactie met een kwart pil extra verbaast mij ook wel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:07

Pandora2 schreef:
Bramen, brandnetel, weegbree en kleefkruid zijn hier selfservice in het weiland. :Y) :D

Hier ook, ja. Er staat genoeg :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 12:53

SparklingApp schreef:
Ik heb hier nog nooit een paard van de bramenstruiken zien eten, zijn er paarden die dat wel doen?
Ze willen wel altijd dat ik bramen voor ze pluk.

Ja hoor. Wel vooral de jonge scheuten. Ze gaan met stekels en al naar binnen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:23

SparklingApp schreef:
Verdorie.. misschien moet een paard het eens voor komen doen. :')
Valt me sowieso op dat ze soms met zijn allen naar bepaalde dingen op zoek zijn terwijl ze het de rest van het jaar links laten liggen, dat vind ik altijd wel heel mooi!

Je moet zelf even gaan snoeien/rommelen tussen de bosjes enzo. Bij mij staan ze dan meteen aast me om te kijken of er nog wat te snaaien valt. Helpen ze wel even met snoeien :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:04

Waar kopen jullie grasbrok en welke vitaminebrok gebruiken jullie (en waar koop je die)? Ik heb die van BioRon. Zeer tevreden over, trouwens, maar ik moet altijd de halve wereld uit om het te kopen. Dus iets meer in de buurt is erg welkom.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:02

capopjekop schreef:
Ik bestel het online. Marstall force via zooplus (geen verzendkosten itt bij marstall zelf). Grasbrok van agrobs en vitalbix olie via becidor.nl

Verzenden ze het dan ook, of moet je het dan nog ophalen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:24

Ik kan die pavo wel eens proberen. Nu de grasbrok nog zoeken

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 23:20

Die van mij wel dik in de rui, maar nog geen dikke vacht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:42

Hier ging dat met prascent juist weg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:40

Hier geen reactie op de enting.