[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:32

Een hoop paarden met PPID deden het helemaal niet goed, alleen een hoop kwalen werden afgeschreven op het oud zijn en als de kwalen te erg werden, dan was het paard gewoon op.

Vorige zomer stond er een tijdje een broodmager paard in een weitje bij ons in de buurt. Het paardje zag er echt beroerd uit, was volgens de eigenaar 28 of 29 jaar en zag er al jaren zo uit. Volgens hem maakte het niet uit wat je erin stopte (en het weitje was ook vol gras, met moddervette gezelschapsshetlander, net zo breed als dat hij hoog was), het beestje bleef broodmager met krulvacht en geen spieren, bolle oogholtes en alles. Volgens hem was dat dier nog gelukkig maar als je naar dat paardje keek zag je een stel trieste ogen en een paard dat het eigenlijk echt niet meer hoefde. Ook geen reactie van het paardje toen zijn vriendje weer eens ontsnapte (de omheining was verre van deugdelijk). Nadat het vriendje zo'n 5x ontsnapt was en steeds midden op de dijk ging lopen in het donker heeft hij ze naar een andere wei verplaatst, dit jaar zijn ze gelukkig niet teruggekomen.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:17

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:07

Heb je er wel eens een deken op gegooid? Als ze een stijve rug krijgen kunnen ze zich daar ook heel afwijkend van gaan gedragen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:26

Hoe heb je behandeld tegen maagzweren? Ik heb dierenartsen al hele bijzondere behandelmethodes voor zien schrijven.

Maar deken wordt het dan inderdaad niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:44

Netjes afgebouwd, hoop ik? (het ligt echt niet aan jou als dat niet gebeurd is, maar maagzuurremmers moeten altijd heel rustig worden afgebouwd)

Ik vind het niet per se maagzweer-achtig klinken, maar de manier zoals de meeste dierenartsen er mee omgaan is treurig. Eigenlijk vergelijkbaar als met ppid denk ik. Ze doen maar wat.

Mocht je het nog een keer willen proberen, zou ik gaan voor abler. En dan 4 weken volledige dosering. In jouw geval kom je op 3 zakjes/3 krappe schepjes uit. Na 4 weken afbouwen met 2 weken 2 zakje en 2 weken 1 zakje. Kosten zijn 250$ (211€).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:52

Ik zou het inderdaad ook nu niet doen. Het gaat iedere keer met flinke bedragen tegelijkertijd. Maar het is fijn om te weten dat er een alternatief is voor gastrogard, gezien dezelfde behandeling met gastrogard tussen de 1100 en 1300€ kost, afhankelijk van waar je het koopt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:46

cynthiar schreef:
tine10 schreef:
Ik denk juist dat ze tegenwoordig veel ouder worden. Vroeger moesten ze veel harder werken en als ze daar te oud voor werden, werden ze gedood. Er zijn nu ook veel meer medicijnen voor paarden om ze langer in leven te houden

Ik heb gehoord van Utrecht dat de gemiddelde leeftijd van kwpners op 8 of 9 jaar ligt.

Dat klopt ook wel ongeveer. Dat betekent namelijk dat de meeste kwpn'ers zo'n 20 tot 25 jaar worden. De gemiddelde leeftijd is namelijk niet hetzelfde als de gemiddelde sterfleeftijd. Er is ongeveer 10% uitval tot 6 maanden (ik weet niet zeker of dit vanaf geboorte is of 3 maanden voor geboorte) en dan nog eens minimaal 10% uitval tot 3 jaar. Daardoor zijn er dus relatief veel dieren van die leeftijd. Daarnaast valt er tot 20 jaar ook nog wel wat uit en er zijn (bij een gelijkblijvende populatie) niet meer oudere dieren dan jongere dieren, dus je mag de gemiddelde leeftijd sowieso minimaal verdubbelen voor de sterfleeftijd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:54

Heeft Leo medische problemen, anders dan PPID? (IR bijvoorbeeld)

Wanneer is hij voor het laatst ontwormt en met wat?

Hoeveel bietenpulp geef je hem nu erbij en hoe zwaar hoort hij (ongeveer) te wegen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:54

oliebol zeg, heel veel sterkte. Wat ontzettend naar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:25

Ik ken wel de winterbevangenheid, bij sommige paarden lijkt het te helpen om ze wat zout te geven (10g/100kg paard na opbouwen, niet bij paarden met hartklachten).

En hier staan ook nog wat tips: https://www.americanfarriers.com/articl ... -laminitis

En een andere site geeft dit:
- Protect from the severe and wet weather by an adequate shelter.
- Use blankets, leg wraps and lined boots.
- Supplement with an adaptogen and L-arginine to combat stress responses and support circulation.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:22

Pavo Topsport bevat evenveel zetmeel+suiker als 18+ (resp. 21.5% en 22%), maar bevat wel meer ewpa (kcal) en is eiwit- en vetrijk, wat vaak ook helpt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:35

tine10 schreef:
Habore schreef:
Doen jullie dat? Ik steek die pil meestal op wat stroop en een stukje brood, maar ik was wel niet iedere keer mijn handen erna.

Dit verbaast me eigenlijk wel, want en stroop en brood zijn vol suiker/zetmeel, wat niet goed is voor een ppid-er

1 sneetje brood weegt 35g en bevat zo'n 15g koolhydraten (39g koolhydraten per 100g, waarvan 1.5g suiker). Een portie (appel)stroop is 15g, en zo'n 10g suiker (67g suiker per 100g). Dus samen zo'n 25g als je een hele snee brood geeft met beleg.

Dat is gelijk aan 250g hooi, gewoon niet problematisch voor een paard met IR, behalve bij acute hoefbevangenheid. En lang niet iedere PPID'er is IR. Mijn waarschijnlijk PPID'er verslechterde bij de vorige eigenaar pas toen ze van de 3.5kg basisbrok afgehaald werd, een half jaar voordat ze bij mij kwam. Nooit ook maar een fractie hoefbevangen geweest. En bij mij heeft ze wel op een suikerarm dieet gestaan, maar kreeg wel 5kg bijvoer naast rijk hooi, dus echt suikerarm zal het niet geweest zijn en ook daar heeft ze geen last van gekregen. Ze is ingeslapen vanwege artroseproblemen (artrose kon je aan de buitenkant voelen en ze kon op den duur niet meer achteruit stappen. Toen ze weer vermoeider begon te kijken is ze ingeslapen).

__Sanne__ schreef:
tine10 schreef:
Ja, hij krijgt nu 3/8 en in de SR periode 1/2

Knip je ze gewoon ofzo? :)

*Sorry voor de vragen, deze PPID leek weet er echt weinig van haha*

Investeren in een pillensnijder is handig

__Sanne__ schreef:
Nou lees ik ook veel over voer. Is het noodzakelijk dat hij op een speciaal voer moet? Hij heeft nooit last gehad van HB oid.

Als hij nooit enige tekenen van HB gehad heeft, zou ik niet direct zijn hele rantsoen omgooien. Wat krijgt hij nu aan bijvoer? In principe houd ik de grens van 20% bij paarden met weinig risico aan, 15% bij paarden met enig risico (ooit in een ver verleden wel hoefbevangen geweest, of licht uitwaaierende hoeven), en 10% bij paarden die relatief recent nog (al dan niet licht) hoefbevangen zijn geweest.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:08

2x een handje biks verwacht ik geen enkel probleem bij (al zou ik eerder gaan voor 2x wat vitaminekorrel, omdat de vitamines en mineralen in biks gebaseerd zijn op 500g/100kg paard, en je daar dus eigenlijk veel te weinig van voert. Maar dat komt niet bij de PPID vandaan, van Pavo Vital is in mijn ogen de correcte dosering 30g/100kg paard, dus voor jouw dier zo'n 50g gok ik? en dan eventueel de andere voerbeurt een handje biks, want 1 handje is vaak zo'n 50g, maar wegen is weten bij dit soort dingen).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:28

Ik geef pavo vital aan het ene paard en pavo summerfit aan de andere 3. Marstall Force is ook altijd goed bevallen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:33

Ik kwam dit artikel tegen. Kort samengevat als ik het zo snel doorscrol: oudere paarden hebben sowieso vaak een hogere ACTH, ook als ze verder geen enkel klinisch symptoom geven van ACTH. Een zetmeelrijk of suikerrijk dieet geeft sowieso een verhoging in de ACTH. Ik heb geen tijd om het artikel helemaal uitgebreid te lezen, ik heb zelf geen paard meer met PPID, maar ik wilde het toch met jullie delen.

De jonge paarden waren ±9 jaar, de oude paarden ±21 jaar.

Afbeelding

Afbeelding

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4017300887

Mizora

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:00

Lust hij bietenpulp? Speedibeet bevat maar 5% suiker en appelsap moet je even op de verpakking kijken, maar een slokje doet vaak al veel dus dan zou ik het wel aandurven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:52

De aarsmade komt voornamelijk weer in opkomst omdat er (bij de aarsmaden) grote resistentie is tegen moxidectine en ivermectine en over het algemeen alleen daar nog maar mee wordt ontwormt. Aarsmaden moet je eigenlijk met panacur aanpakken (maar bij dat product is weer veel resistentie tegen bloedwormen).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:11

Slmt9 schreef:
Klopt wat je zegt qua resistentie, ik heb idd panacur gegeven. Echter uit mestonderzoek komt aars- en lintworm niet naar voren. Had het idee dat dat was wat laarakker bedoelde.

Dat klopt op zich, maar veel mensen ontwormde 3-4x met ivermectine en 1 of 2x met moxidectine (+praziquantel). Heel vaak zat er geen fenbendazol of pyrantel in het schema toen er nog blind ontwormt werd. Aarsmaden zouden in die situaties dus ook niet bestreden zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:13

Ach oliebol zeg. Heel veel sterkte, dapper dat je voor je paard kiest.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:29

Ik zou hem op flink seniores priores zetten. Beginnen met 0.3kg per 100kg per dag en opbouwen naar maximaal 1.5kg/100kg per dag (of totdat hij goed aankomt. Een schep bevat ongeveer 800g, dus krap 2 scheppen/100kg ideaalgewicht). Dit verdelen over uiteindeleijk minimaal 3 porties.

Want zelfs al krijgt hij zijn hooi wel weggeslikt, kan het goed zijn dat hij het door onvoldoende maling toch niet goed verteerd krijgt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:48

Voor dieren die veel last van ontstekingen krijgen en niet veel te dik zijn, raad ik aan lijnzaadolie bij te gaan voeren. De gunstige omega 3:6-verhouding heeft een licht ontstekingsremmende werking. Juist geen zonnebloemolie bijvoeren, door de ongunstige omega 3:6 werkt dat juist licht ontstekingsbevorderend.

Bij voorkeur de lijnzaadolie van vitalbix vanwege de toegevoegde vitamine e.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:27

Maisolie heeft 46x zoveel omega 6 als omega 3. Ruimschoots in het licht ontstekingsbevorderende spectrum dus. ( https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/ ... /nutrients )

Ik ben ook heel nieuwsgierig waarom je moest overstappen.

Een algemener plaatje qua vetzuren in olieën. Voor paarden met ontstekingen wil je zo min mogelijk omega 6 (blauw) en zo veel mogelijk omega 3 (oranje). Geel (omega 9) en rood (verzadigde vetzuren) maken niet zoveel uit voor paarden.

Afbeelding

Voor paarden met PPID zou ik dus gaan voor lijnzaadolie (flaxseed oil) of koolzaadolie (canola oil). Bij zonnebloemolie is het zo dat de goedkopere oliesoorten vaak minder omega 3 en omega 6 bevat (meervoudig onverzadigde vetzuren) en meer omega 9 (enkelvoudig onverzadigde vetzuren). Goedkoper is in dat geval dus beter.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:38

Als er verder geen argumenten gegeven zijn, zou ik vooral weer terug overstappen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:51

Hier waren beide ppid- paarden hun hele leven schraal tot mager.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:36

Voeren jullie extra zout bij (in het voer, niet als liksteen), anders zou je dat nog kunnen proberen voor de huidige paarden. Maximaal 10g zout/100kg paard, maar rustig opbouwen in minimaal 2 weken (1/4e dosis per 4 dagen verhogen).

Het gaat om de natrium, dus geen natriumarm zout en ook geen jodiumzout.