[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Slmt9

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:44

Fijne oplossing Lowara!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:51

Laat ons vooral weten hoe het bevalt :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:35

En is het helemaal fijnmazig of zijn we stukken ook helemaal dicht?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:40

Hier ook 24/7 buiten en sinds een week weer onder de amigo aussie. Ivm de hitte. En aangezien dit goed blijft gaan, blijft die op *\o/*
En dan hopelijk t naseizoen alleen een vliegendeken op! Ging vorig jaar ook goed.

Vind de rsih voor mezelf t makkelijkste en de beste bescherming voor t paard. Maar tis toch wel een grote, zware deken. Ben blij dat hef met iets lichters ook goed gaat.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 09:01

_KaWi_ schreef:
Heeft er toevallig iemand ervaring met vitamine c extra bijgeven? Of de effecten daarvan bij zomereczeem.

Ik voer dit sinds 3 weken bij en zie echt niks meer van jeuk. Het ging al heel goed bij staart en manen. Maar hij jeukte nog wel bij zn buik navel en liezen.

Hij staat wel op mijn lijstje. Wat voer jij precies?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 20:17

Kayleigh327 schreef:
_KaWi_ schreef:
Heeft er toevallig iemand ervaring met vitamine c extra bijgeven? Of de effecten daarvan bij zomereczeem.

Ik voer dit sinds 3 weken bij en zie echt niks meer van jeuk. Het ging al heel goed bij staart en manen. Maar hij jeukte nog wel bij zn buik navel en liezen.

Ik heb een tijdje vitamine C bijgegeven. Was wel op advies van de dierenarts nadat uit bloedonderzoek kwam dat ze een best groot tekort had.
Toen ik dat ben gaan bijgeven werd de jeuk echt ineens veeel minder.
Maar was bij die van mij dus echt nodig vanuit bloedonderzoek.

En welke heb jij gegeven?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 08:32

Die van mij heeft ook leverproblemen. Dat komt elk voorjaar terug, waarschijnlijk combi allergie + afvalstoffen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:30

Ze lijkt wel iets aan de stevige kant :o

Je zou kunnen starten met het voerbeleid onder de loep nemen en mocht dat uit veel gras en suiker bestaan eens kijken wat je daarin kan minderen. Bij een eczemer is er vaak sprake van een overgelopen emmer, met minder gras en suiker is de emmer vaak al wat leger te krijgen :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:32

Nala schreef:
Slmt9 schreef:
Ze lijkt wel iets aan de stevige kant :o

Je zou kunnen starten met het voerbeleid onder de loep nemen en mocht dat uit veel gras en suiker bestaan eens kijken wat je daarin kan minderen. Bij een eczemer is er vaak sprake van een overgelopen emmer, met minder gras en suiker is de emmer vaak al wat leger te krijgen :)

Oh dat is ze zeker! Ze heeft de eerste twee weken wat comfort food gekregen om te wennen (voordroog, appels, snoepjes...) maar sinds een paar dagen zetten we haar om op stro en hooi, en geen snoepjes of appels meer. Ik zit nu net in m'n tentamen periode, maar we bouwen de buitenritten steeds verder uit qua intensiteit en duur.

En wel of geen gras?

Stel een van de triggers is suiker/gras, dan behaal je winst door dat te reduceren. Ter vb die van mij had overgewicht en kon max 3 uur op gras zonder jeuk. Na meermaals bevangen ben ik het nu per 5 min opbouwen (naast hooi) en met 20 min gaat hij nu schuren. Of van eten met een hoog vetgehalte. Op 15 min gras gaat het goed en kan hij zelfs alleen onder een vliegendeken. Dit wel na een heel traject (holistische) opschonen van de organen.

Mijn punt: voer aanpassen is een start, maar zal misschien niet gelijk alle jeuk reduceren.

Wat je ook kan doen is een eczeemdeken proberen, dan haal je een andere (mogelijke) trigger weg.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:03

Ik startte met Derfen geloof ik elke dag en dat bouw ik dan af naar meestal 2x in de week en nu incidenteel.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:49

Tuurlijk is jeuk erger dan zweet, maar er bestaat ook nog zoiets als oververhitting. Je hebt 30 graden en 36 graden, ik vind dat nogal een verschil.
Dus zorg dat je paard extra (keltisch) zout krijgt en schaduw. Zout raken ze nu te snel kwijt door zweten en stimuleert eten en drinken.

Omdat het onder de aussie goed gaat heb ik de gok gewaagd en een vliegendeken op gedaan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:00

Nala schreef:
Ik hoop maar dat ze daar ook gewoon niet achter gaat komen.

Waarom niet? Als je jeuk hebt en niet kunt krabben is toch ook sneu.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:19

Ik vind een vliegendekentje ophouden nog wel prefentief werken tegen wonden. Net als een baby handschoentjes om krijgt als ze eczeem hebben, zo zie ik het.

@nala: ik zou idd ook wachten tot t onder de 30 is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 00:48

Ik doe 2 jaar met een lotion van derfen. Maar ik kan t dan ook afbouwen naar 1x in week tot een maand. Wisselt nogal.

Wassen met teershampoo. Verder zou ik op open wonden geen derfen doen maar honingzalf.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 01:23

Ik zou ook zo min mogelijk wassen, maakt de huid toch alleen maar droog en dat jeukt ook.
Ik smeer derfen met 2 van die latex handschoenen om, doe alleen manenkam en staartwortel. Even erop deppen en inwrijven met de handschoen-hand. Misschien 5 min dat je eraan kwijt bent.

Ik vind derfen alleen stinken en was het er nooit uit. Ik begon elke dag, als t rustig is kan je een dag afbouwen per keer smeren (is dit een logische zin? Het is al laat)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:05

Misschien heb ik dan ook de original, want die van mij is niet vettig en stinkt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:15

Ik heb nog de oude verpakking :+ ik zal straks kijken. Dat van mij is ook zo dun als water, dus zal de original wel zij.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:06

Dat het natuurlijk is wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Als je jezelf insmeert met een citroen of sinaasappel en de zon in gaat kan je jezelf mooi bleken. Daarom ook nooit producten kopen met citrus, op je huid smeren en mee de zon in gaan.

Derfen kan blaren geven of je paard kan allergisch zijn voor een ingrediënt. Ik gebruik het dus niet vol in de zon, tenzij er een deken over gaat.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:58

En een deken wilde je niet? Ben ik even vergeten.. ik zie de deken namelijk ook als een soort pleister, als ze dan jeuken, dan via de pleister. Gaat minder snel open en kan je de cirkel doorbreken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:46

moonfish13 schreef:
Kan praktisch niet. Pony staat bewust bij een stel jaarlinghengsten met een andere oudere pony.
Ze zorgen samen voor een superfijn opgevoed stel jaarlingen en met een deken daartussen?
Daarbij houdt het hem fit en vrolijk.

Daarbij denk ik ook niet dat ik het beest er blij mee maak, hij heeft zo’n pesthekel aan dekens op en afdoen, net als smeren en getut.
Ik zag net dat het enige wat nu nog het meest onrustig is, en dat valt énorm mee zit waar weinig bescherming zit van vacht of manen.
Als ik het zo inschat gaat Derfen daar echt wat voor doen en ik denk dat dat prima lukken gaat.
Ze staan ook gelukkig niet in een mega dazenparadijs, zelf ben ik van de week voor het eerst dit jaar merkbaar geprikt door een steekvliegje op stal.
Eigenlijk staat 95% van de paarden hier zonder vliegendeken, enkel twee eczemers met en een die er gewoon neurotisch van wordt.
Als de Derfen er is ga ik wassen met teershampoo, Derfen erop s’avonds en dan denk ik dat ik hem klachtenvrij kan krijgen.
Het is begonnen na denken wij enkele insectensteken icm broeierige manen en pas recent ontstaan, met de warmte.

Klinkt als een goed en logisch plan :j

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:51

Heerlijk zonder deken, ik kan ook niet wachten tot hij hier af kan.
Het is afkloppen, want het gaat met alleen vliegendeken op goed sinds een jaar. Ik denk dat dat het max haalbare is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:14

henny_w schreef:
Ik heb een vraag aan de Derfen gebruikers? Houd die stank ook dazen op afstand?

Ik baal echt dat de paarden hier overdag onder vliegendekens moeten staan vanwege die rotdazen. Anders zouden ze lekker zonder kunnen :(

In 2010 kwam er vlak bij ons een leliebollenbedrijf die enorme waterbassins achter het bedrijf hebben uitgegraven. Dat zijn bezinkbassins waar het spoelwater van de leliebollen in opgevangen wordt. Het hele jaar rond staat daar stilstaand water in en sindsdien stikt het hier zomers van de dazen :(

Nee, dazen houdt het niet weg. Enige reden dat hier ook nog een vliegendeken erop zit.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:24

Ik vind het helemaal niet hetzelfde ruiken :+

Ben net met eigen vliegenspray bezig met hersthoorn. Vind hertshoorn ook altijd beter tegen dazen werken. Alleen ook maar heel tijdelijk. Waar derfen dagen blijft hangen maar hier niets doet tegen dazen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:34

Hier ook ineens opvallend minder dazen. Gelukkig maar, want vorige week twee eieren van 10cm als reactie op de beet.
Idd veel zwarte huisvliegen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:58

xZiva_ schreef:
Dan heb je ze hier heen gestuurd denk ik -O-

-O-