Even meedenken, onregelmatig soms

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

kiki1976

Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-19 13:35

Als eerste wil ik zeggen dat ik morgen een afspraak ga maken bij de kliniek.

7 Juli: met rijden opeens iets onregelmatig links voor. Gestopt, uitgestapt en gekoeld.
Niets warm of dik.
Bij het terug zetten in de weide vloog ze zelf in volle galop naar de rest en liep gewoon rad.
Dag erna niets meer aan de hand, leek wel wat stijfjes. Voor de zekerheid een paar dagen gestapt aan de hand.

Daarna liep ze weer als vanouds. Niet veel in de bak gereden, voornamelijk buitenritten en bos.

22 Juli in het bos weer niet rad, weer links voor. In stap zie je niets, in draf ook niet, maar je voelt het wel. Ze staat op ijzers dus goed te horen normaal, maar klinkt normaal.
Omdat het de dag erna echt flink warm werd en we al besloten haar even vrij te geven (ze kan niet zo goed tegen de warmte).
Na de warmte (een week later) even rustig aan de longeerlijn gezet. Niet kreupel, maar liep toch iets anders dan anders.
Omdat ik de afspraak al had staan met de ostheo overlegd, kijken met behandeling of kliniek. Zij gaf aan, dat het uit haar schouder leek te komen.

6 Augustus is ze geweest. Bleek vast te zitten in dr linkerheup en discompensatie naar links voor.
Advies 3 dagen alleen stappen en dan erop en voelen. Moet wel beter zijn, moest filmen zodat ze deze kon beoordelen. Daarna buiten opbouwen, zoveel mogelijk rechtuit.
Ik vond d'r niet super, alsof ze linksachter wat stijf was.
Nog 2 dagen langer gestapt en weer gevoeld. Voelde een stuk beter.
Op advies de dag erna erop gaan stappen langs de weg. Eerste stuk voelde ze stijf en net alsof ze ook linksvoor minder lekker haar hoef afrolde. Maar werd gaande weg steeds beter.
Dag erna weer het rondje. Zelfde als de dag ervoor, wel minder en sneller gewoon weer goed.
Iedereen om me heen zegt, ze moet er door heen.

Maar voelt niet goed, is een gevoel. Soms lijkt ze nog steeds niet lekker af te rollen links voor.
Waar ze normaal regelmatig in galop terug ging naar de kudde, gaat ze nu vaak in stap. Al vliegt ze soms alleen ook als een malle door de paddock en weide. Dan loopt ze gewoon zuiver.
Het is niet dat ze kreupel loopt, maar net als of er een tikkie in zit naast dat ze soms stijf toont. Verder niets warm, dik.

Verder is ze blij, vrolijk en komt blij naar je toe als je dr gaat halen. Iets wat ze dan weer niet doet als ze niet wilt of niet goed in haar vel zou zitten (dan is het soms echt een heks, boos, soms bijten).

Maar heb eigenlijk even niet het idee waar te zoeken. Dacht eerder zelf hoger uit dr schouder...

kiki1976

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-19 13:46

Doe ik ook, daarom ga ik morgen een afspraak maken bij de kliniek.

Het ene moment gaat ze idd in stap, terwijl ze later een rondje in galop rond vliegt.... erg dubbel

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-19 22:17

Jet, ik dacht ook altijd dat het kruislings was (overcompenseren) maar discompensatie komt ook voor maar veel minder. Ze is in mei 11 geworden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-19 08:20

Zadel is nog niet zo lang terug gecontroleerd. Deze is goed. Ze is namelijk heel snel boos op het zadel als die haar niet lekker zit.

Baal stiekem een beetje, pas volgende week is de da er weer. Hij is nog met vakantie, en hij is echt voor het kreupelheidsonderzoek.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-19 12:57

Haha zelfde da?
Ja zit niet anders op, gun hem ook zijn vakantie werkt hard genoeg

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-19 16:16

Nee zie ik nu ook (via mobiel net niet) niet bij elkaar in de buurt.

Jet, volgende week dinsdag een afspraak staan.

Alleen nu in twijfel, blijven stappen en in beweging houden of stil zetten (lopen nu 24/7 buiten)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-19 17:04

Nee hoor op stal zetten doe ik nu ook niet, dat is geheid stress omdat alles buiten blijft met de nacht.

Ik haal dr nu alleen uit de wei voor wat eten. Maar ze is hier zo niet blij mee, ze wilt wat doen. Tutten heeft ze een broertje aan dood, niet aan haar besteed. Deden nu af en toe nog stappen op het harde, en tussendoor wat grazen. Heeft ze tot nu toe redelijk vrede mee. Zodra ze je ziet komt ze gelijk naar voren lopen (vlot in stap)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-19 17:57

Paddock staan ze met de nacht in maar is ruim. Ongeveer 3x formaat rijbak, staan met totaal 4. Overdag gaan de draden open naar de wei, kunnen altijd naar de paddock als ze willen (moeten ze ook heen om te drinken).
Dus gelukkig geen kleine paddock

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 08:07

Superpony zo vatte ik het ook op hoor, van mijn kant uit de uitleg in wat voor paddock ze stonden haha.

Die van mij is er ook eentje die om de zoveel tijd echt even flink uit haar stekker moet gaan, ook als ze gewoon in het werk staat. Heeft ze ook echt even nodig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-19 13:42

Na overleg toch met dr blijven stappen. Dus vanmorgen weer lekker wezen wandelen. Heerlijk genieten als je ziet hoeveel je paardje geniet dat ze weer mee mag.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-19 09:03

Met een uitgebreide poetsbeurt maak ik haar echt niet blij := dat is voor haar iets wat moet maar liever niet. Alleen in het voorjaar met de rui is ze er blij mee. Ze houd niet van getut aan dr lijf. Knuffelen alleen als zij het wilt. Tja is er eentje haha.

Gisteren zouden we naar het strand met een paar van stal. Toen ze mijn man met een trailer bezig zag (niet eens onze eigen trailer) werd ze een partij druk. Hinneken, heen en weer draven. Moet zeggen toen liep ze niet verkeerd.
Ik had dr gewoon mee genomen aan de hand, maar wat genoot ze. Ze liep op het strand ook gewoon rad. Het laatste stukje er toch even op gaan zitten en voelde goed in stap. Maar ze had natuurlijk al wel een stukje gelopen en dat beterde ze eerdere keren ook.

Erg benieuwd wat er dinsdag uit gaat komen. Maar ergens ben ik bang dat ze iets van artrose ergens heeft zitten. Mede omdat ze betert na een tijdje gestapt te hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-19 22:27

Ze was echt zo blij dat ze mee mocht, al was het gewoon lekker stappen. Normaal wandelen we buiten wat in de buurt, maar dit deed dr echt goed, zeker in d'r koppie.

We gaan het afwachten, hopelijk dinsdag meer zekerheid.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-19 22:56

Ja hoor ik kan daar zelf ook echt van genieten.
Ze is sws en pony die niet blij wordt van alleen maar in de bak en dressuurmatig rijden. Ze is dol op af en toe springen, lekker buiten rijden, rondje bos, en soms gewoon lekker gekkigheid ala lol met je knol. Daar hou je haar blij mee.
Mijn dochter van 14 rijdt haar ook, nou als die samen hun bui van gekkigheid hebben, dan krijgen ze beide boeven oogjes, echt genieten om te zien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 15:01

Nou vanmorgen met d'r in de kliniek geweest.
Nu heeft daar overal een kijkje op, toen dr ergens ook nog een sproeier was, hadden we een snorkelende pony.
Op het zachte, heel af en toe een stapje waarbij de twijfelde, op het harde idem.
Wel kon de da zeggen dat ze links ietsje minder belaste qua druk. Rechts 100% links 90%
Buigproef gedaan op beide voorbenen.
Links licht positief, rechts super. Wel viel hem op dat ze op links minder goed haar hoef naar binnen richting het pijpbeen kon kantelen. Maar dat viel eigenlijk pas op nadat hij haar rechterbeen pakte.

Toen 2 optie's gekregen. Ze zouden thuis komen kijken met rijden (mede omdat ze hier ook op adrenaline liep) en dan uitverdoven, of foto.
Heel eerlijk thuis rijden en dan uitverdoven zag ik niet zoveel in. Dan weet je waar het ongeveer zit, maar nog niet wat, dus doe maar gelijk een foto. Da was hier blij mee haha
Op de foto was te zien dat er een kleine onregelmatigheid zat op het buitenste sesam beentje. Alleen kunnen ze niet zien of niet nieuw of oud letsel is (waren nooit geen foto's gemaakt). Dus een echo om verder te kijken.
Is nieuw letsel, pees was heel, minimaal vocht erbij.
Oorzaak is vaak net even verkeerd hun hoef neerzetten ed.
Voor nu 3 weken zo veel mogelijk stappen. Dit mag onder het zadel of er naast, Buiten of in de bak maakte niet uit, zolang de bak maar niet mul en/of ongelijk was.
Ook anders bekappen zodat ze meer draagvlak aan de buitenkant krijgt . Wilde haar weer van de ijzers afhalen eigenlijk, maar beter om d'r nu toch nog een rondje erop te laten ivm het corrigeren.
Da verwachtte dat het na de 3 weken weer goed zou zijn, en mochten dan als ze goed voelde draf er langzaam aan bij gaan pakken (max 5 minuten).

Had wel medelijden met dr, ze ging zo blij mee op de trailer ondanks het toch wel warm al was vanmorgen, en dan bij uitladen haar hoofd toen ze wist waar ze was. Was een beetje een domper voor d'r

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-19 21:09

Donderdag is ze op een andere manier die de da had geadviseerd bekapt en opnieuw op ijzers gezet. Nou echt bijzonder, voor het eerst in weken vloog ze gelijk in galop zelf vanuit de paddock terug naar de wei in galop.
Vrijdag een klein stap ritje buiten gedaan en ze voelde al een heel stuk beter. Vandaag is mijn dochter met dr gaan stappen in de bak, en en ze zei gelijk al "mam ze voelt echt een stuk beter". Het stappen vind paardlief wel een beetje stom en saai, zeker in de bak.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-19 09:52

Hoeven waren goed op de foto.
Haar natuurlijke stand is dat ze naar buiten ietsje meer afslijt. Mijn oude smid (smid 2) had d'r nu ook een mini stukje zo gezet gokken we. Nu is ze op advies ietsje naar binnen gezet om de buitenkant te ontlasten. Daarom moest ze nu nog een rondje op ijzers blijven, normaal was ze van d'r ijzers afgegaan.
Hadden haar in juni op ijzers gezet ivm dat mijn dochter op gras zou starten (ivm kalkoenen kunnen draaien). Vorig jaar ook op ijzers gestaan zonder problemen en kon ook zo weer zonder ijzers.
Maar ze is nu wel door een andere smid (smid 1) gedaan (die haar vroeger ook deed, maar door medische problemen er een tijd uit heeft gelegen), en heel eerlijk die ik tijdelijk heb gehad hoeft niet meer terug te komen (smid 2).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-19 20:35

Vandaag kwam ik op stal en madam besloot het draad los te maken (en een stal genoot had de poort open gelaten, dus ging ze met d'r groepje flink aan de kletter. Vol in galop via het pad naar de paddock, en door naar de weide. Rondje weide en weer terug naar de paddock. De andere bleven staan maar ze was het nog niet van plan. Staart in de lucht en nog maar een rondje paddock, en toch maar weer naar de weide te galopperen waarbij de andere weer achter haar aan kwamen. Hopelijk was het klaar, maar nee alles kwam weer vol in galop naar voren met madam voorop. Gelukkig kwam daarna de rust er weer in. Ik kon alleen denken, denk om je pootje.

Al moet ik zeggen ze liep goed en rad. Daarna haar gepakt, gezadeld en gaan stappen in de bak. Ze was het nog steeds niet kwijt, ze wilde meer. Jammer voor haar, gewoon stappen. Af en toe onder je weg proberen te draven, maar ze voelde wel rad.
Nog tot dinsdag blijven stappen en dan mogen we langzaam aan erbij gaan draven (max 5 minuutjes). Hopelijk blijft het voorspoedig gaan en heeft het gerace voor vandaag geen kwaad gedaan voor haar herstel.

Aan de andere kant geeft het wel weer hoe ze zich voelt, blije stuiterbal die het echt af en toe nodig heeft om echt flink uit haar stekker te gaan.
Hoorde later dat ze dat maandag ook al gedaan in de weide, madammetje was boos(eerder gefrustreerd) dat ze niet mee mocht op buitenrit. Normaal geeft ze daar niets om en gaat ze gewoon lekker grazen met de andere. Ze is duidelijk er klaar mee en wilt aan de bak. Dinsdag was ze wel weer blij met het stapritje door de polder.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie