Even meedenken, onregelmatig soms

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

superpony

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:46

Herkenbaar.

Mijn ruin voelde niet goed, maar vanaf de grond zagen mensen niet wat ik bedoelde.

Veearts wuifde het weg, maar stalhouder deed wat testjes en zo kwamen we op de heup uit. Was logisch, want we waren even daarvoor onderuit gegaan.
Hij is toen ingespoten en heeft een opbouw schema gehad.

Na verhuizing liep ik er weer tegenaan. Weer niemand die het zag, dus overal maar aankloppen. Zelfs naar een grote kliniek die doodleuk zei hem zo zelfs goed te keuren.
Uiteindelijk d fysio gebeld en die zag het meteen toen ze hem kwam behandelen. Bij hun op de kliniek echo gemaakt en aan beide achterbenen peesblessures.

Heb hem toen 24/7 naar buiten gedaan en hij loopt doorgaans redelijk goed. Wordt nu wat ouder, maar het vrij bewegen heeft hem wel goed gedaan. Is ook nog mee geweest op buitenritjes.

Op stal zou ik niet doen, dan draaien ze teveel en te kort en het geeft weer andere problemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:08

Dan zou ik gewoon gaan wandelen. Onze merrie is 26 en ondanks 24/7 buiten met de rest heeft zij nog echt haar extra beweging nodig of ze gaat klieren en behoorlijk gek doen.

Wat ik ooit deed met een paard dat wel veel op stal stond en in haar kleine paddock dan vreselijk tekeer ging, was eerst een tijd stappen. Die dribbelde en deed van alles, maar ik bleef rustig wandelen en na een tijd ontspande ze in mijn handen en zette ik haar op de paddock.

Een andere situatie, maar ik denk wel dat je met stappen veel kan doen en veilig beweging kan geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:30

Wij hebben zelf een soort mini pp en desondanks moet mijn merrie van 26 haar ei kwijt.

Wat ik als voorbeeld gaf was een andere merrie en dat ze door het stappen haar energie wat kwijt kon en anders vreselijk tekeer ging in de paddock.

Vandaar dat ik naast het buiten staan zou stappen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:58

kiki1976 schreef:
Na overleg toch met dr blijven stappen. Dus vanmorgen weer lekker wezen wandelen. Heerlijk genieten als je ziet hoeveel je paardje geniet dat ze weer mee mag.

Ja, ze zijn ook echt aan onze gewoontes en ritme gewend hoor.

Ik had ze eerst nog op stal en mijn ruin is echt braaf. Voor ik wist wat hij had, liet ik hem dan even staan, gaf hem een aai en zadelde eerst mn merrie op. Daar werd hij op den duur echt bloed chagerijnig van. Zo deed ik het daarvoor nooit.

Als hij nu een slechte dag of periode heeft, poets ik hem even extra bijv. Tussen de oortjes zit genoeg en daar gaan we te vaak aan voorbij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:56

Nee, snap ik. Gaf het als vb. Die ruin mankeert al heel lang dingen en is een proces geweest dat hij zich niet prettig voelde naar wat andere aandacht als extra bewegen geen optie is. We hebben er nu 4 samen staan en 2 elders. Ga hem niet steeds overslaan en op den duur merk je dat tussen de oren ook belangrijk is.

Klinkt heel goed en leuk ook dat je dat hebt gedaan!!

Artrose is niet het einde. Wij hebben ook paarden met artrose en is goed te managen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:33

kiki1976 schreef:
Ze was echt zo blij dat ze mee mocht, al was het gewoon lekker stappen. Normaal wandelen we buiten wat in de buurt, maar dit deed dr echt goed, zeker in d'r koppie.

We gaan het afwachten, hopelijk dinsdag meer zekerheid.

Ja, mensen vergeten het tussen de oren. Vooral veeartsen. Heel goed dat je dit kon doen!! En mooi dat je ook het effect ziet. Je klinkt heel happy iig van haar reactie op toch iets doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 23:07

Zijn haar hoeven nooit op de foto geweest? Als dat zoveel verschil maakt, zou ik daar eens naar kijken. Natuurlijk lijkt het nu prima zo, maar als verkeerd bekappen of beslaan zoveel effect heeft gehad, moet je toch even voorzichtig zijn. De rest van het lijf merkt dat ook.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie