[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

_MG

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:45

xMathilde, ik herken dit ook als te hoge dosering.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:53

Jemawi schreef:
Nu het toch over prascend gaat; zitten hier gebruikers op een kwart of driekwart tablet?

Ik overwoog al eerder om mijn pony iets te verlagen omdat hij zo ontzettend goed gaat, maar ik durf nu ook echt. Echter vraag ik me af hoe jullie de helft van de helft splitten en het goed bewaren?

Ik gebruik een aardappelmesje. Leg de halve tablet op stevige ondergrond en hou hem met duim en wijsvinger vast. Mesje erop en duwen :) krijg hem eigenlijk altijd netjes overgesneden. De tablet zelf voer ik in een kleine maisring (rond snoepje met een gat in het midden waar t precies in past zonder er door heen te vallen). Het kwartje dat over is doe ik alvast voor de volgende dag in een nieuw snoepje leggen.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:02

Ik sla ook heel af en toe een dag over, als ik bv. ziek ben en echt niet in gelegenheid meer ben om
naar stal te gaan. Ik heb er nog nooit problemen door ondervonden, maar ik denk dat dit per paard erg verschilt. Waar ligt Noorbeek ongeveer? Ik woon in Kerkrade, heb desnoods wel twee pillen voor je in huis.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:36

meikevienna schreef:
_MG schreef:
Ik sla ook heel af en toe een dag over, als ik bv. ziek ben en echt niet in gelegenheid meer ben om
naar stal te gaan. Ik heb er nog nooit problemen door ondervonden, maar ik denk dat dit per paard erg verschilt. Waar ligt Noorbeek ongeveer? Ik woon in Kerkrade, heb desnoods wel twee pillen voor je in huis.
Je weet denk ik wel waar Gulpen ligt? Daar achter ongeveer.

Je zou ze morgen late ochtend eventueel kunnen ophalen als je daar iets aan hebt?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:28

janne19 schreef:
Is hier iemand hier die tegen Rhino ent? Ik heb volgende week de veearts maar twijfel of ik de shet met cushing ook doe

Ik laat niet enten gezien de kans op besmetting nog steeds aannemelijk is wanneer niet alle paarden op stal geënt zijn. Bij ons op stal staan een stuk of 40 paarden waarvan maar een enkeling tegen Rhina geënt wordt, zou dus weggegooid geld zijn en een flinke aanslag op m’n paard dat sowieso al moeite met z’n immuunsysteem heeft.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:31

Is er iemand hier waarvan het paard plotseling mok kreeg? Mijn pony heeft nooit ergens last van gehad, vorig jaar plotseling een hele heftige ‘aanval’ gehad waarvoor de da moest komen. Vandaag pluk ik hem van de wei en opeens weer twee plekjes, gisteren was er nog helemaal niets te zien.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:57

Shanna schreef:
Is dat geen zonnebrand? Wordt vaak verward met mok..

Zonnebrand heeft hij inderdaad lang geleden al een keer gehad, dit vond ik er niet op lijken! Vooral omdat het in zijn kootholtes zit. Begon ook gelijk te bloeden als ik er aan krabde. Heb helaas heen foto’s gemaakt. Zal het wel in mijn achterhoofd houden. Heb je tips hoe ik dit zo dragelijk mogelijk kan maken?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:08

Niello schreef:
Staat er basterdklaver in de wei?

Goh daar vraag je me iets. Hij staat op een enorme wei, dus het zou zo maar kunnen. Ik heb ze nog niet bewust gespot.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:31

AaronYve schreef:
Groene leem werkt ook super.
Die van mij had dit wel toen hij s nachts nog op stal stond. Nu alweer bijna 3 jaar 24/7 buiten en geen last meer gehad.

Doe je die dan in poeder vorm door het voer? Ik gebruik nl. voor de plekken zelf Percutin. Dit is volgens mij alleen in Duitsland verkrijgbaar. Is ook een soort leem.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 19:06

Ik merk ook al de eerste veranderingen op. Ik verhoog de dosis prascend elk jaar vanaf 1 augustus. Ik zit nu op 3/4, ben benieuwd of ik nog naar 1 hele moet gaan.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:12

Mijn pony laat luzerne ook staan. Grasmix bleek een goede vervanging en van Pavo de fibrebeet slaat ook goed aan. Ik voer daarnaast 18+ muesli van Pavo en pavo vital.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:22

Ik geef ze niet om dezelfde tijd, is gewoonweg niet te doen met een fulltime baan en eigen huishouden. Ik merk er eigenlijk niet echt een verschil door.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:19

Ik voer ook Pavo vital. We hebben op stal een bestellijst en wordt eens per maand geleverd, ideaal. Vitalbix eet mijn pony niet/moeizaam.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:38

Niet direct beginnen met 1 tablet! Rustig opbouwen! Starten met 1/4, door naar 1/2 en dan kijken hoe je paard het hierop doet, daarna kun je door gaan met opbouwen. Het is rot medicatie met vervelende bijwerkingen. Dit kun je beperken door rustig op te bouwen.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:04

Mijn pony is 22 en rij in goede periodes 3x per week wat buiten met hem. Hij geeft zelf goed aan wat die kan, en daar pas ik me naar aan. Stilstaan doet hem geen goed omdat ie in z’n hoofd nog hartstikke fit is.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 02:31

Mijn pony gaat mee de wei op. In de zomer zo’n 8-10 uur per dag. Ik hou wel rekening met een vette weide, dan gaat hij korter erop en krijgt hij meer beweging. Bij (heftige) regen moet hij binnen blijven vanwege straalkanker. Laatste jaren geen problemen meer gehad met hb.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:15

Fibrebeet heeft bij die van mij ook wonderen gedaan de laatste twee maanden. Ik ga starten met de afbouw van medicatie. Hij krijgt nu een hele pil, ik ga naar 3/4 en hoop uiteindelijk weer een halve te kunnen gaan geven.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:37

Ik heb tot nu toe aan een keer scheren genoeg gehad elke winter. Meestal scheer ik in oktober. Ik heb mijn pony al 12 jaar en hij heef eigenlijk elke winter wel een flinke vacht. Ik scheer hem nu een jaar of zes.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:52

Ik voer inmiddels al jaren Pavo aan mijn cushie en ben dik tevreden. Hij krijgt 18+ in ochtend en avond met pavo vital en dagelijks een emmer fibrebeet. Hij blijft hierdoor goed op gewicht. Op vorige pagina vroeg volgens mij iemand of ze door prascend afvallen, ik herken dit bij mijn pony ook. Als hij ‘dik’ wordt is hij te laag gedoseerd en moet ik ophogen (voor SR), als hij mager wordt kan dat een teken zijn dat ik de dosis kan verlagen (na SR). Ik verhoog en verlaag op klinische symptomen en niet op gemeren waardes.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:26

Hij krijgt nu een halve tablet, ik verhoog vanaf midden august naar 3/4 en midden september t/m eind oktober 1. Dan weer twee weken 3/4 en nu een halfje. Dit werkt prima!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:26

Ik vind het heel riskant om te stoppen met de prascend. Heeft je paard veel last van bijwerkingen? Bedenk goed dat wij veel dingen aan de buiten kant zien (gewicht, vacht etc) maar dat er intern ook een hoop gebeurd door de cushing (vatbaar voor ontstekingen etc). Daar heb je geen zicht op en vormt mijn inziens een risico als je stopt met medicatie.