[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Joliieeenn

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 00:18

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon het niet vinden. Mijn paard heeft op zijn koker ook kleine sarcoiden. De osteopaat zag dit toevallig tijdens het behandelen en gaf me de raad om niet te laten snijden etc als het niet nodig was. Zij had enkele paarden behandeld met kokosolie en essentiele olie van oregano. Het zou na enkele weken 2x daags langzaam moeten weg gaan. Iemand hier ervaring mee toevallig?

Hij heeft er geen pijn aan en laat alles gewoon smeren maar het moet natuurlijk niet groter worden. Na 2 dagen 2x per dag smeren zag ik vandaag dat de "wratjes" er al af zijn aan het vallen. Is dat een goed teken?

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:20

Niello schreef:
Joliieeenn schreef:
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon het niet vinden. Mijn paard heeft op zijn koker ook kleine sarcoiden. De osteopaat zag dit toevallig tijdens het behandelen en gaf me de raad om niet te laten snijden etc als het niet nodig was. Zij had enkele paarden behandeld met kokosolie en essentiele olie van oregano. Het zou na enkele weken 2x daags langzaam moeten weg gaan. Iemand hier ervaring mee toevallig?

Hij heeft er geen pijn aan en laat alles gewoon smeren maar het moet natuurlijk niet groter worden. Na 2 dagen 2x per dag smeren zag ik vandaag dat de "wratjes" er al af zijn aan het vallen. Is dat een goed teken?

Lijkt mij een goed teken. Heb je voor en na foto's? Nog nooit van deze behandeling gehoord. Interessant.

Jammer genoeg heb ik geen foto van het begin. Heb er wel net eentje gemaakt! Dit is dus dag 3 van 2x per dag smeren. Als iemand geinteresseerd is in de verhoudingen deel ik dat graag. Ben er sinds gisteren ook wietolie aan het opsmeren :+

Afbeelding

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:40

Niello schreef:
Ben wel benieuwd naar de verhoudingen idd.

De verhoudingen zijn op 2 eetlepels kokosolie, 30 druppels oregano olie. Oregano brandt heel erg (heb het zelf getest :+ ) dus moest je merken dat het toch brandt kan er meer kokosolie toegevoegd worden. Zag daarstraks dat hij nog eentje heeft op zijn been en waar hij op de koker totaal niet reageert denk ik dat die op zijn been wel wat prikte..

Dankjewel Mirtje! Ik hoop het ook!!

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:52

Eventjes een update ivm de behandeling met oregano.

Probeer de zalf echt enkel op de plek te smeren doe behandeld moet worden want uhhh, mijn paard heeft wat kale plekken... Ik smeerde het er dik op, en denk dat het met smelten dan uitgelopen is naar andere plekken ocherm.. Nu doe ik het met een wattenstaafje aanstippelen zodat het zeker niet meer ergens anders komt. Blijkbaar dus toch een stuk sterker dan ik dacht :+

Zal van de week nog eens een foto maken en kijken of er al verschil te zien is.

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:08

Afbeelding

Zo dit is na 3 weken 2x daags te smeren. Ben er nu smeerwortelzalf aan het bij smeren om de huid rond om te beschermen en de huid zelf te herstellen. Begint weer te veranderen. Merk dat het eerst snel ging, toen weer even niks en nu begin ik weer verschil te zien.
Afbeelding

Deze is nog eentje op zn been. De grote bol begint langzaam los te komen! Ik blijf gewoon lekker verder smeren zolang ik verschil Blijf zien.

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:16

Niello schreef:
@ Mirtje, NRJ, jolieeen.
Ben eigenlijk benieuwd hoe het gaat met de sarcoiden van jullie paarden.
Zet het herstel zich door?

Ik zal straks even een foto maken. Het werkt zeker en is al een stuk minder. Ik ben even gestopt om de huid rondom rustig te laten worden want hij vond het niet meer zo prettig. En het is een moeilijke om te pakken te krijgen in de wei. Als ik al aan kwam was hij al de hort op. Dus vond het eerst even belangrijker dat het vertrouwen in het uit de wei halen terug is zodat ik goed door kan smeren.

Ik denk als het kleintjes zijn dat dit een fijne methode is, die van hem zijn toch wel wat groter en het heeft een tijd nodig om weg te gaan. De dierenarts raadde aan om chemo zalf te gebruiken maar ik zit nog in twijfel. Voor nu, huid even laten bijkomen en dan ga ik verder met een van de twee..

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:22

Afbeelding
Afbeelding

De beloofde foto's :) Ze zijn al een stuk kleiner die op zn been zat een flinke bol op, die is ook een stuk minder.

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:11

Joliieeenn schreef:

Jammer genoeg heb ik geen foto van het begin. Heb er wel net eentje gemaakt! Dit is dus dag 3 van 2x per dag smeren. Als iemand geinteresseerd is in de verhoudingen deel ik dat graag. Ben er sinds gisteren ook wietolie aan het opsmeren :+

[ [url=m/civsQo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb hier al even niet meer gereageerd maar ik ben sinds gisteren opnieuw begonnen met het behandelen van de sarcoiden. Ik was begonnen met de natuurlijke wijze en ondanks dat het de sarcoid zeker kleiner heeft gemaakt was het niet genoeg om ze weg te krijgen. Mijn paard zag het ook niet meer zitten dus die liet zich niet meer pakken in de wei :+

Met dierenarts afgesproken om hem te behandelen als hij weer binnen stond s'nachts zodat ik hem zeker te pakken krijg nadat de zalf er 6 tot 8 uur op zit. Ik ben benieuwd hoe het deze keer verloopt. Dit is een foto van gisteren na de eerste keer chemo zalf. Morgen 2de keer..
Afbeelding
Afbeelding

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 09:23

Niello schreef:
Succes met de behandeling! Hoe heet de chemo-zalf en mag je die zelf opbrengen?

Nu heb ik er gisteren geen gekeken en ben het al vergeten :+ Iets met een A in ieder geval. Als ik eraan denk kijk ik straks nog eens.

Het is geen dermequin. En ik smeer de zalf idd zelf. Moet 6 tot 8 uur erop blijven maar absoluut niet langer dan 8 uur. Dan afwassen met iso betadine. Ook voor ik de zal smeer moet ik wassen met iso-betadine en de korstjes er proberen af te krabben.
Dit moet 3x per week.

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 00:23

Winna schreef:
Kan het zijn dat je aldara zalf bedoelt? Deze zalf heb ik ook gebruikt voor 2 sarcoiden op het hoofd van mijn haflinger. De ene was nog beginnend en is nu helemaal weg. De grotere is nog steeds bezig met afsterven terwijl het nu zo’n 3 weken terug is dat ik voor het laatst heb gesmeerd. Is een heftige zalf, maar doet z’n werk erg goed.

Jaaa die is het geloof ik!

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:31

Na 3x Aldara zalf te smeren. Pfoe dit is wel pijnlijk denk ik hoor... Thuis waren ze net al aan het zeuren dat ik beter naar de kliniek rijd want ze vinden het niet normaal uit zien. Ik weet het niet hoe het uit hoort te zien.. Ik zal de dierenarts maar gewoon vertrouwen :?

Afbeelding
Afbeelding

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:26

Nog eens een update. Dit was vorige week. Ziet er al beter uit. Morgen is het weer tijd om de aldara zalf te smeren. Als ik eraan denk maak ik dan nog eens een foto.

Ik was net aan het denken, wat hebben jullie na de behandeling gesmeerd om de huid weer te herstellen?

Afbeelding

Afbeelding

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:54

Afbeelding
Afbeelding

Dit is dus na vandaag. Heb het letterlijk 10 min geleden afgewassen. Hij krijgt ineens weer flinke korsten maar ga die toch laten zitten. Waar die korsten zitten is niet meer waar de sarcoid zat maar erbuiten. Nog een paar weken dan zijn we er hopelijk vanaf :(:)

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:54

IrisDH schreef:
Ik stuitte op dit topic en kreeg inspiratie om eens een samenvatting van de behandelingen van mijn paard zijn sarcoïd te maken :) Inmiddels is hij anderhalf jaar geleden al genezen verklaard en is er nog steeds niks teruggekomen. Hij had bij aankoop al wratten onder zijn buik, achteraf gezien zijn dit vermoedelijk ook sarcoïden geweest. Deze zijn nu echter ook verdwenen. Gedurende de behandelingen ontstond er ook een klein plekje op zijn oor, maar deze is ook weg. Hij krijgt nog dagelijks Kurkuma over zijn voer, dit lijkt te helpen (en kan verder geen kwaad, dus we laten het maar zo).

Wij gingen naar de kliniek in Wolvega, en ik heb niks anders dan goede woorden over voor de behandelingen en de manier waarop ze met mijn paard om zijn gegaan. Hij is niet per se makkelijk en op stal een dikke draak (voernijd). Maar ze konden super met hem uit de voeten! Ook de adviezen van de arts waren altijd reëel en in goede afstemming. Kortom: top :D

Ik smeer het litteken nog dagelijks in met Bio oil. Verder hoefde gedurende de behandelingen niks op de wond worden gesmeerd, maar dit mocht wel en deed ik dan ook graag om het een beetje soepel te houden. Meestal gebruikte ik levertraanzalf of simpele vaseline.

Verder staat alles in onderstaand filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=1Rhg6q1tPEI

Edit; typo en toevoeging.

Brrr wat een rot plek. Vond de koker al een vervelende plek maar mondhoek lijkt me nog minder leuk. Wat zijn dat voor een injecties? Daar heb ik nog niet van gehoord en is me ook niet als een optie gegeven van de dierenarts?

Blij dat je paard gezond verklaard is! <3
----

De mijne heb ik 2 weken aldara zalf rust gegeven. Hij werd nogal zuur en aangezien ik 2 weken geleden een schop heb gehad in de wei van een ander paard had ik even geen zin om het te zoeken en door te gaan :+ Maandag gaan we weer verder. Ik ben toch wel blij dat ik niet heb geluisterd naar mijn ouders die het nogal zielig vonden en zeiden dat ik moest snijden/bevriezen na bovenstaand filmpje gezien te hebben. Mijn dierenarts weigert om te snijden omdat 9/10 ze gewoon terug groeien en groter worden en met bevriezen hetzelfde omdat ze meestal niet alle cellen weg krijgen genomen. Ik hoop echt dat mijn paard (en ik) er over enkele weken vanaf zijn en hij ook "gezond" wordt verklaard.

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:08

Zoals ik hierboven schreef heb ik mijn paard 2 weken pauze gegeven van de zalf. Vandaag eens even gekeken hoe het eruit zag en ben echt positief verrast! Maandag starten we weer en dan zijn we over enkele weken klaar als het goed is. Heb de foto's net ook naar de dierenarts gestuurd en ben benieuwd wat hij gaat zeggen. Hoe slecht ik me voelde over die zalf, zo blij was ik vandaag om dit te zien! Die op zijn been lijkt voor mijn oog helemaal weg! Die op zijn koker heeft nog way hulp nodig zo te zien. Mag er ook weer aankomen zonder dat die begint te dreigen dat ik weg moet. Ben blij dat ik pauze heb ingelast..

Afbeelding
Afbeelding

"Do a loony-goony dance

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:00

Weer even een update! Dierenarts is vandaag geweest. We hebben wel na enkele pauzes (want hij schopte me half voor m'n harses als ik er nog maar naar wees :+ ) de kuur afgerond. Volgens de dierenarts is hij weer gezond verklaard! *\o/* Hopelijk blijft het weg nu. Hij had op zn flank ook een bolletje maar hij heeft zn deken op en de dierenarts vond het ook een rare plek en nadat hij gekeken heeft heeft hij me verzekerd dat hij voor nu sarcoid vrij is. Ook dat hij merkt dat de meeste paarden eigenaren van paarden met sarcoiden bij elk bolletje paniek krijgen. Ik dus ook hahaha.

Ben zo blij! Hoop echt dat het afgelopen is en het niet meer terug komt. Wat een rot dingen zijn dat zeg!
Afbeelding
Zoals je ziet begint op deze het haar al terug te groeien.

En dan de hardnekkigste op zijn koker;

Afbeelding

Paard kwam net van de wei dus nog lekker modderig. Ook is m'n scheerwerk daar niet goed gelukt want hij vond er maar niks aan als ik daar in de buurt kwam ..

"Do a loony-goony dance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie