Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ladyson

Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 22:21

Ik zou graag de oorzaak willen achterhalen van de jaarlijks terugkerende allergische reactie die twee van de paarden bij ons op stal krijgen. Het is altijd begin oktober, maar dit jaar was het november. Voer, bodembedekking etc zijn al uitgesloten.

Voorheen was het 1 paard, maar nu behoort mijn eigen paard er helaas ook bij (vorig en dit jaar). Ik vermoed dus iets seizoensgebondens door de natuur bijvoorbeeld. Mijn paard staat nu al weken op advies van de DA op prednison (met bijbehorend risico op hoefbevangenheid), het andere paard heeft geen medicatie. Ik hoop dat er soortgelijke ervaringen zijn (en nog beter: met oorzaken!).

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 00:47

Haha top Jet, ik ga alles proberen te beantwoorden, ik hoop de oorzaak te vinden!

Ze staan niet meer op stal, overdag de hele dag buiten. In deze periode stopt de weidegang wel ergens, dit gaat om zo'n 2 uur wei per dag.

Fruitbomen (appel en peer), eik, es en wilg staan in de buurt. Ik denk zelf mogelijk aan het eten van gevallen bladeren, een plantkundige gaat hier morgen samen met een dierenarts over nadenken. Ze staan verder in een polderlandschap dus geen bos met heel veel soorten beplanting oid. In de paddocks ligt alleen zand.

Qua ruwvoer krijgen ze voordroog en qua krachtvoer havens basisbrok. Mijn paard krijgt nog diverse supplementen. Diverse verschillende soorten ruwvoer (oa kruidenhooi) zijn gekocht en een paar weken geprobeerd en met krachtvoer is een periode helemaal gestopt. Qua bodembedekking is op deze manier zowel stro, vlas als zaagsel geprobeerd. Het water is onderzocht door een bedrijf op "verkeerde" stoffen.

Beweging is ongewijzigd, zowel qua buitenkomen als trainen. Vorig jaar hadden ze geen dekens op en niet geschoren toen de bulten kwamen, dit jaar wel geschoren + dekens. Ik zoek het daarom niet in deze hoek. (Verder hebben we een heel ander dekenbeleid, ik heb diverse dekens, andere paard heeft 1 deken, die deken wordt niet gewassen, mijn dekens worden elk jaar gewassen)

Weerstand en conditie van beide paarden is prima. Staan beide in training op ongeveer M niveau (de ene voor de kar, de ander onder de man). Gewicht ook keurig. Ik heb zowel vorig jaar als dit jaar een bloedonderzoek laten doen. De dierenarts was onder de indruk van de perfecte uitslag van mijn paard, zeker aangezien ze op dat moment onder de bulten zat. Enige interessante wat ik nog kan bedenken:
- Ze hebben het beide pas vanaf ongeveer de leeftijd 10 (stalgenoot nu dus 6 jaar, ik 2)
- Het zijn beide merries
- Het zijn beide pony's (New Forest en Fell, maar er staan nog andere Fell zonder problemen)
- Aangrenzend zit een koeienboer en een distributiecentrumpje/kas voor planten
- Bij de stalgenoot verdwijnen de bulten altijd medio januari

Ladyson

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 09:12

Enten is eind januari gedaan dus kan het niet zijn, maar goede tip!

Vorig jaar waren de bulten voor het scheren en opdoen van dekens, dus ik zoek het niet in die richting.

XFILE hee dat is precies dezelfde periode! En bij jou opgelost door van stal te wisselen.. Heb je toen wellicht ook nog naar bomen/planten gekeken?

Wescha dit klinkt ook vergelijkbaar! Ik ontworm niet standaard in het najaar dus bij mij staat dat er iig los van.. Wat voor buren heeft jouw stal en wat voor bomen? Wat heb je er allemaal al voor geprobeerd?

Ze staan aan de linkerkant van de kas. Je hebt eerst 50 meter erf van de buren waarop regelmatig planten neergezet worden voor een week oid, ik denk voor transport? En daarna begint hun kas. Ik zou eens kunnen aanbellen natuurlijk!

Het zijn beide ponies die een flinke wintervacht aanmaken dus dat zou op de een of andere manier ermee te maken kunnen hebben, maar inderdaad ze worden/zijn geschoren.

Bedankt voor het meedenken allemaal!!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 15:16

Zeker! Eerst zijn ze klein, dan worden het er meer en groter, vervolgens wordt het een plakkaat en komen er kringen. "Gewoon" een reguliere allergische reactie qua hoe het eruit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 16:47

Ja de dierenarts(en) herkent dit zeker gelukkig. Het is een allergische reactie, dat uit zich bij paarden op deze manier (latijnse naam: urticaria, volksmond: netelroos, galbulten, haverbultjes). En dit kan door van alles veroorzaakt worden.. (Uitwendig, inwendig, contactallergie). De vraag is alleen wat is de oorzaak..

Nee, het is geen ringworm..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 21:13

Ik zie overeenkomst nu met XFILE, klumpertje en Gabrielletje. :j Hoelang hebben jullie paarden dit al? Is het alleen in het najaar of ook in de rest van het jaar? Wat voor bomen staan er bij jullie stal? Blijft het bij jullie ook echt tot in januari ongeveer? Zitten jullie nog naast een koeienboer of plantenkweker wellicht? In welke regio zitten jullie?

@ horsiegek, zit er bij jou een patroon in qua periode?
Paard 1 staat nu al weken/maanden op vlas en hooi, paard 2 op stro en voordroog. En in verleden inderdaad dus al helemaal teruggezet op alleen zaagsel en hooi.. Injectie dexamethasone is bij ons maar een paar dagen effectief, dan komen de bulten alweer terug. Mijn paard heeft nu een kuur prednison waarbij het door de laagste dosering ook al heenkomt. Paard van stalgenoot heeft geen medicatie en heeft de bulten ook nog.

@ karuna, de Heineken fabriek zit in ieder geval een kilometer of 5 verderop.. Ik weet niet zo goed wat dichtbij in dit geval is.. Mijn paard heeft het nu echter bijna vrijwel alleen maar onder haar deken, dus qua regen klinkt dan ook weer niet logisch. Ik denk nog wel eens aan landbouw wellicht waarbij een bepaalde stof vrijkomt misschien?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 21:26

karuna schreef:
Waterdicht middel dat een reactie geeft op de huid? Als ik nieuwe kleding koop moet ik die eerst wassen anders word ik gek van de jeuk

Regen kan vuiligheid van een eind meenemen, kijk maar naar het sahara zand :j

Verder geen idee of een beestje in de stal bodem bedekking een oorzaak kan zijn?

Vorig jaar had ze het al voordat ze uberhaupt geschoren was of een deken op had gehad dus in die hoek zoek ik het niet. Dat is inderdaad waar, maar dat maakt het dan ook meteen mogelijk om aan de rest van de wereld te denken.. |( Nee bodembedekking/beestje in bodembedekking kan het niet zijn, het is al 6 jaar in alleen het najaar, en ondertussen al zaagsel, vlas en stro geprobeerd. We zoeken verder -O-

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 15:02

Horsiegek, oh dit komt wel erg overeen dan!

De allergietest kan ik dit jaar niet meer doen ivm dat ze 4 weken geen prednison meer gehad mogen hebben, staat wel voor oktober op mijn planning dan! Dierenarts gaf wel aan dat dit niet een heel betrouwbare test is bij paarden helaas (en is best prijzig), maar wel goed om te doen in dit soort lastige situaties. Vandaag trouwens nog een andere DA gesproken die zei dat het ook in theorie ook nog van overvliegende vogels bijv kan komen..

Antihistamine heb ik nog niemand over gehoord en vind ik een goede tip! Geen idee hoe dat werkt bij paarden maar ga ik uitzoeken.. Dat is veel prettiger dan prednison natuurlijk als dat werkt.

Nee geen processierupsen gelukkig gehad.

Leverbot is bij mij nog niet specifiek benoemd, ga ik me nog even in verdiepen.

Vitamine D vind ik ook geen rare gedachte, alleen de bulten komen dan denk ik te vroeg en verdwijnen ook weer te vroeg. (Zwaartepunt is dan eerder december/januari lijkt me?)

En het zijn beide merries ja!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-20 22:16

Oh, dit topic was al een poosje uit mijn zicht verdwenen.. Maar daar ben ik weer!

Tot mijn verbazing heeft ze het dit jaar dus niet gekregen. Ik kon 3 redenen bedenken (die dit jaar anders waren dus dan vorige jaren):

1. Op aanraden van de dierenarts heeft ze Bonpard Resistance gehad als supplement in september/oktober.
2. De eikenboom is van de zomer gekapt.
3. Ik heb haar ipv februari in september laten enten.

Maar, iemand uit de omgeving die hetzelfde had, heeft dit jaar "helaas" ook geen bulten gehad. Dus misschien staan mijn redenen er wel helemaal los van :\

Goede tip Firona, ik kende deze ziekte nog niet. Na wat googlen lijken de symptomen echter niet overeen te komen, maar bij een volgende uitbraak ga ik het bespreken met de dierenarts! Sterkte met je paardje..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie