Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby

IngridM

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:17

Tanja 14, ik heb geen scopie gedaan ook ivm het vasten, zag ik niet zitten. Om over de stress nog maar niet te spreken.
Ik gaf wel echt omeprazol. Nu, als ik merk dat hij weer klein beetje symptomen laat zien, start ik direct met maagsupport. Dat helpt bij hem heel goed.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:11

Ja hoor was geen probleem :-)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:13

Bij mijn pony bleek stress de grote trigger voor zijn maag. Er zijn tijden geweest dat hij te vaak op de trailer moest wat hem toch stress geeft, naar diverse artsen, een MRI etc. Hij staat nu ook op een paddock paradise en het gaat super met zijn maag! Toen we er nog niet zo lang stonden kreeg hij weer last. Even terugdenken : tja, weer naar kliniek geweest, verhuizing en nog wat kleine dingen. Mijn pony is een onwijze binnenvetter waardoor je denkt dat hij nooit ergens last van heeft en alles maar mega braaf doet . Maar ondertussen........
Maar nu hij hier gewend is, stabiele groep heeft en veel eten gaat het heel goed.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:04

Geryon je paard krijgt wel alles tegelijk voor z'n kiezen he, dikke knuffel voor hem!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:50

Darkcrystal ik voer maagsupport alleen bij wat ik weet wat stress is voor mijn pony en als ik merk dat hij weer een beetje last begint te krijgen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:08

Hmmm en mijn pony eet ook weer slecht. Handje met iets wat hij lekker vindt gaat er nog goed in maar rest niet meer. Zo begint het meestal. Er zijn 2 nieuwe paarden in de kudde waardoor er wat onrust is. Ik merk aan hem niets verder maar ja, meneertje binnenvetter heeft stiekem misschien toch weer last.

Gelijk weer de maagsupport gegeven, via spuitje in mond. Misschien maar eens overwegen om altijd een maagsupplement te geven maar hij krijgt al zoveel zooi....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:10

Disconto_AF schreef:
Er is nu ook van Höveler een gastro brok, luzerne vrij. Dit is misschien iets voor paarden die schuren van de luzerne.
https://www.hoveler.nl/product/pur-gastro/

Interessant maar staat niet bij hoeveel ze ervan moeten en hoeveel suiker/ zetmeel erin zit...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:47

Bedankt beiden!!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:42

Iemand ervaring met Synovium Gastrosafe? Ik heb nu nog maagsupport maar ik zit eraan te denken danwel een voer als hierboven te gaan voeren danwel een supplement maar dan 'voor altijd' zodat hij misschien minder episodes krijgt waarin hij last krijgt. Voorkeur heeft dan wel een supplement in brokvorm waarvan je zo weinig mogelijk hoeft te geven.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:07

Wat sneu Abfab! Heftig voor jullie!
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag hoe snel het kan gaan.

Mijn pony staat ondertussen ook weer op de maagsupport omdat hij sinds klein weekje weer slecht eet. Zo begint het altijd bij hem. Nu zat ik me af te vragen; ik was sinds een paar weekjes over op Pavo Care4life, voor hem echt mooi voer en hij vindt het heerlijk. Het viel me wel op dat de luzerne die erin zit erg hard en stekelig is.
Maar als hij daar nu opeens last van zou hebben, zou hij al zweren gehad moeten hebben lijkt mij....en dat geloof ik niet.

Maar ook..... er zitten kruiden in, deze:Marjoraan, Rozemarijn, Dragon, Goudsbloem, Peterselie, Paardenbloem, Echinazea, Brandnetel, Salie, Venkelzaad, Koriander.

Zouden daar kruiden tussen zitten waar zijn maag op reageert? Weet iemand dat misschien?

Andere optie is de onrust van 2 nieuwe paarden in de kudde. Hij houdt zich compleet afzijdig van dat gedoe maar is een mega binnenvetter......

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:37

Serieus Niello, hoe ben je daar achter gekomen? Ook bij hele kleine hoeveelheden? Weet jij of dat vaker voorkomt?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:39

Abfab, krijgt ze last van de maag door luzerne? Omdat het te stekelig is denk je?

P.s: ik bedoel hierbij echt jouw paard, dis niet in het algemeen :-) (want over het algemeen zal het inderdaad over het stekelige gaan maar misschien bij jouw paard niet)
Laatst bijgewerkt door IngridM op 21-02-20 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:58

Ja dat weet ik inderdaad maar dan zou je paard dus al zweren moeten hebben. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Of..... kan het ook irriteren als er geen zweren zijn? Ik dacht dus alleen als er al zweren zijn.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:37

Hmmm goed om te weten!
Zou maagsupport niets voor je paard zijn Abfab? Werkt prima bij mijn pony. Of had je dat andere al besteld?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:15

Oh zo lastig he, snap het helemaal!
Ik vermoed, je verhaal lezende, dat het ook puur een stress reactie is op het missen van je pony die is overleden.
Maar ja, is niet zo goed voor haar maag inderdaad om te doen, dat lucht zuigen.....

Die wind wordt je inderdaad gek van, mijn pony staat ook al zee, in Ouddorp. Was ook weer heftig vandaag daar.

Jammer van de maagsupport. Zijn kruiden waarvan ik dan inderdaad ook denk 'zal wel niet veel kwaad kunnen'.

Lastig dat die pony nu inderdaad ook even alleen achter moet blijven. Snap dat dat in dit stadium ook nog heel moeilijk is.

Sterkte met alles!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:14

Twijfel tussen voer gaan geven wat goed is voor maag (pür gastro, gastro plus) of supplement geven als hij straks weer opgeknapt is.

Het is een shet dus volledige hoeveelheid gastro plus of pur gastro vind ik dan zoveel voer. Iemand ervaring met minder geven en werking dan ervan?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:04

Ja een shet. Hij kreeg altijd vitamine korrel en handje van iets lekkers erbij anders vreet hij z'n supplementen niet :D

Heb net toch de Höveler Pur Gastro brok besteld. Ga ik dat als handje voer erbij geven, in ieder geval luzernevrij en suiker/ zetmeel 13% dus dat is prima voor de mijne. En is het in ieder geval goed voor z'n maag. Hij beweegt ook genoeg dus zetmeel wordt wel verbruikt.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:40

Ik heb uiteindelijk meeste supplementen in brokvorm kunnen vinden die goed genoeg waren. Eet hij soms wel, soms niet zo op. Dus dan maar het iets lekkers erbij, dan gaat het gewoon goed. En hij staat vrij ver weg (50 auto minuten enkele reis) dus ik ga niet elke dag maar wil wel dat hij het binnen krijgt dus zo ook makkelijk voor stal eigenaresse.

Anyway, ik vind het ergens zelfs beetje zonde dat er in de pur.gastro geen luzerne zit omdat ik ergens wel denk dat luzerne an sich (in brok geperst) goed kan zijn voor paarden met maag problemen maar de havens gastro plus vind ik niet geschikt vanwege hoge suiker/ zetmeel, zelfs niet voor maar een handje.
We gaan het zien!
Ik hoop dat jouw paardje zich snel beter gaat voelen!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:48

Mizora, Agrobs heeft ook veel zonder luzerne.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:34

Dat is zó zonde als je elke keer voer weg moet doen omdat onze kieskeurtjes het niet blieven:D Ohoh...

Eens over de zetmeel, is toch juist niet zo goed voor maag patiënten? Volgens mij was het onder het mom dat het voor sport paarden was en daarom wel zetmeel komen gebruiken. Maar mijn idee kan dat ook op andere manieren maar vooruit.

AmoorM: ik geef momenteel maagsupport, dat zijn ook kruiden. En zodra de zak binnen is ga ik Höveler Pur Gastro brok voeren.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:42

Hij wordt dus al vaker gevoerd! Brok nieuw voer geloof ik. Ik hoop mijn zak dinsdag binnen te krijgen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:01

Hoipiepeloi, je kunt het bos de site laten bezorgen!
Kost wel wat helaas maar ja.....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:03

Zidore, inderdaad halstertouw in/aan stal hangen ook eerder gezien om te luchtzuigen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:10

Hmm zou jammer zijn als dat onbetrouwbaar is, klinkt wel geweldig! Zo'n scopie is helemaal vervelend.

Mijn pur gastro van Höveler is binnen. Ik kan niet net als bij muesli zeggen dat het er lekker uit ziet want ja het zijn brokken :-)

Ik was gisteren super blij, na een weekje maagsupport heeft mijn pony zijn eten weer vrijwillig op!
Denk dat het goed is voor hem om dit voer nu te gaan geven zodat hij minder snel last ervan zal hebben.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:12

abfab schreef:
Heb mijn eigen dierenarts even gebeld vanmorgen met de vraag over de Succeed test, maar volgens hen is deze test onbetrouwbaar.

Ik ga het tzt ook even navragen bij de Raaphorst en de Visdonk ('mijn' 2 klinieken)