onregelmatig? netjes lopen?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:39

Bijkomende vraag is natuurlijk hoe die wei erbij ligt: ligt die heel hard, en allemaal in putten gelopen, dan kan dat ook een reden zijn van "op eieren" lopen.

Wat ik in dit geval zou doen:
- Kijken (of laten kijken) naar je paard in vrijheid en/of aan de longe. Kijk dan ook of de beweging van de bovenlijn netjes doorvloeit, of dat er ergens een "knik" zit (bijv. bij de schoft, of midden de rug, of achter het zadel). Kan je natuurlijk alleen beoordelen zonder zadel.
- Zien of je paard netjes voorwaarts-neerwaarts kan lopen op linker- en rechterhand. Kent je paard dit niet, oefen dan eerst met een kaptoom aan de hand, en ga dan ruimer naar de cirkel. Daarna kan je het uitbreiden onder het zadel.

Als dit echt niet lukt, dan kan je beter verderop laten checken (DA of osteo). Ik geef de voorkeur aan eerst osteo of shiatsu, omdat die vaak voelen waar de pijnpunten liggen, zo kan je gerichter onderzoeken.

Het is idd een feit dat het paard onvoldoende over de rug loopt omdat ie zijn hoofd niet laat zakken. Die nek moet naar voor en omlaag, dus teugels meer vrijgeven. In galop hebben veel paarden hier moeite mee, dus ik ben niet zeker of je hem helpt met veel te galopperen. Aangezien ie zijn achterbenen echter niet naast de massa zet, denk ik niet dat het bekken vast zit, beweegt juist heel erg links-rechts.

Hou ons op de hoogte, ik hoop binnenkort foto's of filmpjes van een ontspannen lopend paard te zien.

hwn

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:20

Ik vind het wel wat gek dat iedereen hier direct DA aanraadt zonder het paard zonder ruiter gezien te hebben. Alsof de term "teugelkreupel" zo'n onbekend begrip is...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:24

lizy29 schreef:
Hij loopt ruimer maar naar mijn zin nog niet ruim genoeg. Rechtsachter loopt hij ook korter dan linksachter met name op de rechterhand.
Wat je wel goed kan zien is dat hij op de rechterhand na z'n maffe bokmomentje in galop ineens veel ruimer en beter draaft, totdat hij weer terugvalt in tempo. Dan zie je ineens weer onregelmatigheid.

Ik blijf bij mijn advies om hier een goed osteopaat bij te halen die tevens da is zodat deze je paard goed kan nalopen. Hij houd z'n rug en bekken teveel vast naar mijn zin maar ik kan vanaf een filmpjes niet beoordelen waardoor dit komt.

Ben het hier helemaal mee eens, is duidelijk geen rijtechnisch probleem, imo duidelijk mank rechts achter.

Op het vierde filmpje meen ik ook te zien dat ie op het einde in kruisgalop gaat, dus buitenachterbeen gaat mee naar voor met binnenvoorbeen (moeilijk te zien weliswaar, heb even het beeld moeten stilzetten). Wijst idd vaak op bekken-/SI-probleem, tenzij ie lager in het rechter achterbeen pijn heeft en daardoor overkruist gaat om meer gewicht op links ipv rechts achter te kunnen zetten.

Die verkorte broekspier waarover VivaLaVida het heeft, zal idd ook wel kloppen, maar denk dat dit eerder gevolg dan oorzaak is.

Een weekje op de wei kan hem idd wel goed doen, en ik zou ook niet meer rijden voor de DA geweest is.
Vlot en ontspannen stappen aan de hand, met lange lage hals zou hem wel kunnen goed doen, zeker aangezien ie dat best goed doet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:06

Vind het ook niet erg netjes om in je openingspost je voor te doen als onwetende eigenaar die denkt een correct paard te hebben, terwijl je jaren geleden al aangaf dat ie nooit meer correct zal lopen. Je hebt hiermee heel wat mensen om de tuin geleid.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:12

vickyP schreef:
Overigens heb ik (toen, bij dat andere probleem) les gehad en gekregen en toen heeft mijn lesgever nooooit aangewezen dat hij kreupel liep. Dus NU pas zegt er mij iemand dat het niet goed gaat!
Dus spring ik meteen op de kar om dit op te lossen.
Ik heb idd niets van de vorige complicatie gezegd om dus met een schone lei uit te zoeken of te kijken wat er deze keer uit komt. Om dus van 0 te kijken. En omdat de DA hem genezen heeft verklaard toen. Ik heb altijd mogen rijden van hem.
Ik heb die kennis dus verder niet om een DA al dan niet te geloven. Dus als een DA iets zegt geloof ik hem dus wel.

Wel, als ik je een goede raad mag geven: ga deze keer op zoek naar een andere DA en later ook andere lesgever, want ik geloof niet dat dit paard de laatste x jaar ooit rad geweest is. Komt helaas wel vaker voor dat je in een groepsles in een manege een kreupel paard ziet meehinken, maar daar trek je dan best je conclusies uit qua kwaliteit van de stal/lesgever.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:19

Babootje schreef:
Ik kan me ook echt geen dierenarts (hier( voorstellen die jou zou zeggen: rij maar door op dat paard.

Nou, ik helaas wel. Een paardje dat ik verkocht heb jaren terug, liep niet meer goed op haar ene achterbeen. DA erbij gehaald, heeft het es bekeken, en die zei: "Och ja, ze is al 17 hé. Bel me es terug als ze echt kreupel is". Meisje is er dan nog tijdje mee blijven rijden, maar haar dan toch op rust gezet omdat het niet goed voelde.

Wie weet is TS van mijn regio en heeft ze ook deze DA gehad, die bestaan hier helaas.

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten