onregelmatig? netjes lopen?

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:53

Paard loopt met korte stijve pasjes, maar het lijkt wel alsof hij actiever zou willen lopen.
Kan je geen filmpje plaatsen waar hij aan de longe loopt? Lekker ontspannen maar wel vooruit?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:41

Stap 1 lijkt mij om het paard 'gewoon' te rijden en niet continu te gaan verkorten. Gelijk welk paard dat in zijn bewegingen tegengehouden wordt gaar kortere pasjes nemen. Je ziet op verschillende punten in het filmpje dat het paard zelf aanbiedt om actiever/ruimer te gaan lopen, maar hij wordt tegengehouden. Je kan het paard nu wel van binnen en van buiten gaan fotograferen, osteo en DA erbij halen, maar wanneer hij zo blijft gereden worden gaat het niet verbeteren.

Zoals bruintje zegt, eerst de handrem eens afzetten.

Iemand heeft het over verzamelen, maar dat is hier absoluut niet aan de orde. Paard moet in horizontaal evenwicht gaan, ontspannen, stilaan leren zijn achterhand te gebruiken en correcte arbeidsgangen laten zien.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:28

hwn schreef:
Ik vind het wel wat gek dat iedereen hier direct DA aanraadt zonder het paard zonder ruiter gezien te hebben. Alsof de term "teugelkreupel" zo'n onbekend begrip is...

Helemaal mee eens, teugelkreupel is ook het eerste waar ik aan denk bij deze filmpjes.
Vooral omdat op bepaalde momenten (bv. in het eerste filmpje net voor het aandraven) het paard wel goed loopt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 07:12

Paard loopt niet goed op de rechterhand. In het algemeen zijn zijn passen wat kort.
Maar verder ziet hij er best vrolijk uit, oortjes gaan zowat in alle richtingen. Hij ziet er echt niet uit alsof hij pijn heeft. De gekke sprongen in galop doet hij enkel aan de longe, dus dat kan gewoon onervarenheid en gebrek aan balans zijn.
Best laten kijken door een ervaren paardenDA, dus iemand die niet enkel naar het medische kijkt maar ook naar de manier waarop je met je paard werkt.
Eens het uitgeklaard is was er aan de hand is, zou ik af en toe een goede instructeur laten komen om jullie in de goede richting te houden.
TS, trek je de negatieve reacties niet aan. Een poosje geleden was er een topic van iemand die een aard toch gekocht had, ondanks het feit dat hij op de RX'en afgekeurd was. Dat paard liep vele malen slechter dan jouw paard, oren achteruit en zogauw hij de kans kreeg stopte hij. En dan een heleboel reacties 'Ooh, dat gaat al héél goed.' :?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 07:33

Hard voor zichzelf bij dieren, daar geloof ik niet in. Een paard gaat zich niet vrolijker voordoen voor een filmpje. Faken is een mensen-ding
Wat ik wel geloof is dat paarden in stress-situaties ondanks pijn of ongemak alles gaan geven, en dat een kreupel paard soms opeens perfect regelmatig wordt. Maar hier is hij niet in een stress-situatie, dus ik ga ervan uit dat je zijn lichaamstaal mag 'geloven'.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:33

Misschien is het geen slecht idee dat iedereen stopt met rampverhalen te vertellen.
Paard kan rustig een weekje op de wei, daar gaat hij echt niet slechter van worden.
Na die week DA erbij die dan de nodige tijd kan nemen om het paard grondig te onderzoeken.
TS, mocht je nog oude filmpjes hebben van je paard kan je daaruit misschien opmaken of het probleem toen al bestond of niet.
In ieder geval een fijne vakantie gewenst

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten