onregelmatig? netjes lopen?

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:42

Vanaf dit filmpje zou ik ook zeggen dat er iets niet lekker zit, maar het rijden is ook zodanig matig dat ik niet direct zou durven zeggen dat er een lichamelijk probleem is of een rijtechnisch probleem (wij noemen dat nog steeds "teugelkreupel ;)".
Ik zou ook kiezen om het paard eens los te laten lopen in de bak en hetzelfde nogmaals aan de longe en die beide eerst te bekijken. En van daaruit rijtechnisch met goede begeleiding (en eventueel indien nodig een osteopaat oid) aan de slag met dit dier, als dat wel goed is. Ik ben van mening dat je als ruiter de beste fysio voor je paard bent, maar zo rijd je hem eerder verder kapot.
Als dat niet goed is, dan direct een arts erbij uiteraard.

EDIT: ik ga mee met HWN dus in haar onderzoeksplan ;) Je was sneller

Kom maar op met die kerstmuts op mijn hoofd!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:40

Askja schreef:
Eens dat de ruiter de beste fysio is voor het paard. Maar bij een onregelmatig paard dient toch in het belang van het dier EERST uitgesloten te worden dat er sprake is van een medisch probleem. Voor alle mensen die hier zitten door te zagen over het beperkte rijtechnisch niveau en dat de oplossing daarin gezocht moet worden: dat is pas aan de orde als het paard gezond is verklaard. Een onregelmatig paard is per definitie ongezond tot het tegendeel is bewezen. Liever de dierenarts er een keer te vaak bij dan te weinig.

Denk wel dat met dit paard, als het eenmaal af is van de onregelmatigheid r.a., nog een lang traject afgelegd moet worden om het te leren zijn lichaam goed te gebruiken. Om die strakke bovenlijn te mobiliseren, om bewegingsgemak, ruimte en draagkracht te ontwikkelen. Maar nogmaals, dat is stap twee.

Het punt is dat volledig gezond verklaren erg moeilijk is. Kijk, als de arts direct een probleem tegenkomt dan weet je dat hij niet gezond is. Maar als ze niks vinden, weet je niet of ze het niet vinden, of dat er ook daadwerkelijk niks is.
En om die reden zou ik beginnen met eerst meer informatie verzamelen: los laten lopen, aan de longe laten lopen. En, zoals gezegd, daarna met begeleiding verder kijken. En wat die begeleiding mlet zijn kun je dan bekijken. Maar nu met hagel schieten en alles maar laten uitzoeken terwijl er ook prima een rijtechnisch probleem kan zijn lijkt me ook niet bevredigend als ze niks vinden.

secricible

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:57

Na dit filmpje zeg ik ook meteen: arts erbij. Dit is geen teugelkreupelheid die je rijtechnisch op kan lossen, hier is veel meer gaande. Goed laten uitzoeken en dan met goede begeleiding oppakken als de problemen zijn opgelost.
Goed dat je hier zo open en eerlijk hebt gepost, hopelijk is dit snel opgelost!

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten