[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:02

cynthiar schreef:
Dat is een goeie Fabster. Pas als BI geen Prascend kan maken klopt het dat het op is. Anders is er toch wat anders aan de hand....

Of bi heeft ergens een pakhuis vol met de pillen liggen. Aangezien de afzet elk jaar lekker toeneemt.
(In mijn hoofd zie ik nu dus een dagobert duck pakhuis vol met pillen waar de directeur van bi in een speedo doorheen zwemt. En ik sluip er zelf als een zware jongen op af)

i am the black furred cat, no evil is within, i am the same as other cats, underneath my skin, please help me to dispel, this black myth i bear, not just for me i pray, but for black cats everywhere - in loving memory of doerak

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:18

Fabster schreef:
MiniMeLona schreef:
En waarom is dat toch eigenlijk? Dat je de mensen die geen prascend gebruiken bij paardlief of ermee stoppen, hier niet meer reageren? Want ik ben daar juist zo benieuwd naar. Als het goed gaat hoor ik dat graag, maar als het niet goed gaat, is het net zo handig voor anderen om te weten.

Want niet om het een of ander, maar iedereen zit hier tenslotte om te leren van elkaars ervaringen en als er als eens 1 een beetje doordramt, dan is dat alleen maar omdat je het beste voor hebt met de ander en bovenal diens paard.
.

Ik kan hier 2 dingen op verzinnen. Als een paard echt niet tegen de prascent kan (of vanwege verkeerd opbouwen), zijn er volgens mij echt weinig alternatieven. Die paarden leven dan nog even en worden ingeslapen.

Zelf denk ik (hoop ik) dat ik bij bijv Laarakker nog wel een eind zou kunnen komen. Maar veel mensen gaan niet verder op zoek en aangezien het gros van de mensen hier in het topic tevreden zijn over de prascent (en dus niet kunnen geloven dat het voor sommige paarden echt niet werkt -want dan moet je wel iets verkeerds hebben gedaan), het soms teveel energie kost om alle kritiek te weerleggen. Dan ga je daar gewoon geen energie in steken.

Dat is wat ik denk. Maar we weten get niet, want ie mensen zitten niet meer in het topic. Dus het blijft gissen.

er zijn wel degelijk alternatieven voor prascend/pergolide. 2 zelfs. zijn alleen beide humane medicijnen dus je kan er pas een recept voor krijgen als je paard echt niet op prascend reageerd. er zijn alleen niet veel dierenartsen die dit weten dus dan komt het op de vasthoudendheid en oderzoekendheid van de eigenaar aan.

ook zijn er wel mensen die hun paard op alternatieve manieren behandelen. een jaar geleden ofzo ging er nog een heel verhaal rond over een of andere nieuwe 'therapie' alle paarden deden het er fantastisch op! er werden alleen geen bewijzen getoond. hier op bokt zit ook iemand die haar paard op deze manier behandeld. paard leeft bij mijn weten nog. ze heeft dit in dit topic ook wel eens aangegeven maar is vrij snel daarna uit dit topic verdwenen. geen idee of ze nog meeleest.

voor degenen die het aan de aanhalingstekens nog niet hadden begrepen; ik geloof hier dus absoluut niet in. deels omdat er altijd alleen met klinisch bewijs wordt geschermd wat in mijn ogen uberhaubt geen bewijs is, en deels omdat handopleggingen en klankschalen bij mensen met tumoren ook niet zo gek veel doen. ik wil snoeihard bewijs in de vorm van scans of bloedtesten. ieder medicijn of therapie dat dat niet kan leveren kan wat mij betreft de prullenbak in.

dus el camino, ook van mij krijg je het dringend advies toch vooral zsm met de prascend te starten. de bloedwaarden van je paard zijn ruim 3 maal de toegestane waarde. ik geloof oprecht dat je het beste voor je paard wilt en dat je ervan overtuigt bent dat ze nu vrolijk en vrij van ongemakken is. en dat kan best zo zijn. maar........ de waarden gaan niet uit zichzelf terug naar normaal. sterker nog, ze zullen alleen maar oplopen. er gaat bijna gegarandeerd iets mis in het lichaam van je paard en op het moment dat dat gebeurd sta je direct met 1-0 achter. je zal een probleem waar je paard pijn of hinder van ondervind moeten oplossen terwijl je dan ook met de prascend moet starten om de onderliggende oorzaak die je nu al bekend is aan te pakken. prascend heeft in de regel 6 weken nodig op de volledige dosis om goed zijn werk te gaan doen. wil je je paard dat aandoen?

i am the black furred cat, no evil is within, i am the same as other cats, underneath my skin, please help me to dispel, this black myth i bear, not just for me i pray, but for black cats everywhere - in loving memory of doerak

Foreverkliek

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:11

Dennis heel veel sterkte met roos. Ik hoop dat ze er snel bovenop komt.
Het volgende is absoluut niet bedoeld als verwijt naar jou toe, uit je posts krijg ik altijd het idee dat je heel zorgvuldig bent mbt de ppid en heel goed weet waar je mee bezig bent.
Maar voor iedereen die een positief getest paard heeft maar niet met medicijnen wil beginnen 'omdat het paard nog zo goed is' is dit dus het risico wat je neemt.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:59

Heel veel meer dan je best kun je ook niet doen. Kliek heeft elk jaar heel veel laat van de sr. Dus daar ben ik vanaf midden juni mee bezig met een compleet plan van aanpak. En ik heb dit jaar 2 keer op stel en sprong noodmaatregelen moeten nemen omdat het toch ineens helemaal fout dreigde te gaan.
Ik heb toch vaak het idee dat mensen die nieuw met ppid te maken krijgen de heftigheid enorm onderschatten. En jouw roos is nu helaas het schoolvoorbeeld van hoe snel het compleet mis kan gaan.
(Mijn eerste ppider heette trouwens ook roos)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:00

Idifix, mijn vorige ppider kon met de seizoenswissels ook weken zo niet maanden aan de diarree zijn. Bloed afgenomen, probiotica erin, niets helpt. Uiteindelijk maar besloten niets te doen. Alleen slijmvliezen en huid dagelijks controleren of ze niet uitdroogt. Als het weer stabiel word wordt de mest ook weer normaal. Eventueel kan je er dan een vitaminespuit ingooien om de eventuele tekorten aan te vullen. Voor mij is dit meer een oude paarden dingetje dan dat ik het aan ppid link.

Effects, ik vind het wat zorgelijk dat je dierenarts 'denkt' dat de symptomen seizoensgebonden zijn. Dat het zo is kan ik je nl wel garanderen aangezien in augustus de seasonal rise begint (lees de op!). Een dierenarts heeft dit gewoon te weten.

Lailapri, ben heel benieuwd wat de acupunctuur gaat doen! Hou je ons op de hoogte?
En ik snap dat de bijwerkingen prascend een beetje eng maken maar hou wel in gedachten dat de meeste paarden helemaal geen bijwerkingen ervaren. Ik heb er 1 op de pergolide gehad en nu 1 op de prascend, allebei zonder opbouwen, en nooit een bijwerking gezien.

En om jullie dan maar gelijk helemaal op de hoogte te houden; volgens kliek is de sr voorbij! Mocht iemand weten waar de rem zit op mijn oude gek dan hoor ik het graag! Hij heeft wel een hoop plezier met zichzelf.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:50

Niet. Beest was toen al boven de 30, ging ik niet mee op wedstrijd ofzo. Als het een keer goed weer was ging ik gelijk wassen en anders wachten tot het opgedroogd is en dan uitborstelen. Grote klonten brak ik eruit als ze droog waren.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:32

?????
Een patent kan alleen worden aangevraagd op een nieuw geneesmiddel. Prascend is een kopie van pergolide, alleen de registratie is anders. Geen idee of bi die registratie voor een paar jaar exclusief heeft kunnen krijgen en dat die bijv verloopt.

Een nichtje van mij is afgestudeerd als farmaceut. Ik heb haar rond haar afstuderen al eens voorgesteld om prascend te kopiëren en voor 1,20 op de matkt te brengen. Gegarandeerde goudmijn! Maar ze wilde niet -O-

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:43

Voor mij is de vraag dus al OF ze wel een alleenrecht hebben.
Of dat de rest van de industrie geen idee heeft van de goudmijn die ze mislopen. Of (maar dit is grove speculatie) zijn er binnen de industrie afspraken over de 'verdeling' van middelen of sprake can intimidatie?? Ben persoonlijk best wel fan van bi maar zou niet van verbazing omvallen als er minder frisse zaken spelen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:53

Maagzweer komt niet uit bloedonderzoek. Is een apart onderzoek waarvoor je paard minimaal 12 uur op een kliniek moet staan en vasten. Dus als hij nog geen maagzweer heeft krijgt hij hem dan wel.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:10

Fabster schreef:
Altijd goed nieuws, Nathalie _O-

Je kan Gastricomp proberen. Kun je bij Laarakker bestellen. Als je het niet mee krijgt, heb ik hier nog wel een halve pot staan, die ik niet meer gebruik. Ik heb geen paard met diarree, maar wel met maagzwerengehad. Dit werkte hier goed. Anders moet je aan de maagpillen. Die zijn wel duur.

Zo ben ik :D
Ik weet het toevallig omdat ik het er niet zo gek lang geleden met mijn da over heb gehad. Ik weet vrij zeker dat twix een maagzweer heeft (gehad). Maar toen ik hoorde wat dat onderzoek inhoud heb ik maar besloten het paard dat niet aan te doen. Ze geeft ook geen symptomen en is dik zat. En met haar verleden gaat mijn da ook akkoord als ik er zonder test een kuur gastogard in wil gooien.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:18

Mocht ik het ooit toch niet vertrouwen pak ik ook die van abbler idd. Maar voorlopig is mevrouw dik zat en eet ze genoeg. Fatsoenlijk voerbeleid heeft bij haar al een hoop problemen opgelost hoop ik.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:55

Ik heb zelf goede ervaringen met daily plus. Diverse grasbrokken hoor ik ook positieve verhalen over. Mocht hij dat niet goed eten kan je dat altijd nog geweekt geven. Dan wordt het makkelijker eetbaar

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:32

Ik heb dat wel staan, en de pavo daily plus ook. Geen idee waar je woont maar je mag best wat komen halen als je wilt testen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:45

Idefix sterkte!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:51

Heel veel sterkte idifix Y;(

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:19

Kan best zijn dat je merrie al afscheid genomen had. Roos hebben we midden op de wei in laten slapen. Andere paarden zijn er de rest van de dag bij gebleven maar hebben nauwelijks naar haar omgekeken. Ze was de laatste dagen erg ziek en ondanks dat we haar voortdurend in de kudde hebben gehouden kan ik achteraf exact het moment benoemen dat de andere paarden individueel afscheid hebben genomen. Ze zijn zoveel slimmer dan wij.

Het niet bij haar weg willen herken ik zo goed. Na 2 nachten waken zou je denken dat je blij bent als je kan gaan slapen maar ik ben bij haar blijven zitten. Heb nog bloemen in haar manen gevlochten.

Sr is eind oktober afgelopen. Als je paard nu ppid verschijnselen krijgt klopt je dosering niet. 2 weken verhogen om te proberen heeft geen zin, het duurt 6 weken voor je een nieuwe spiegel hebt opgebouwd.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:49

Poown heel veel sterkte Y;(

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:53

Niet scheren maar zeker bij regen en wind en temperaturen onder de 10 graden wel een deken op.
Heb je de omega 369 van subli wel eens geprobeerd? Kan je rustig opbouwen van een klein handje over het voer naar zoveel hij wilt desnoods als slobber met wat zemelen. Succes.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:02

Kliek krijgt zijn pil gewoon door zijn voer. Is een echte vent dus eet gewoon door. Al scheelt het allicht ook dat hij nogal veel krachtvoer krijgt. In geval van nood kan ik de pil ook in zijn mondhoek stoppen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:25

Waarde 38 zegt niet zoveel als je de meetmethode er niet bij zet. Als er pg/ml is gemeten zit je namelijk ook in de sr ruim binnen de marge dus is er sowieso geen enkele reden om aan de prascend te beginnen. Als er pg/ol is gemeten zit je heel erg ruim boven de toegestane waarde en is je paard wel degelijk ziek.

Alleen maar naar je paard kijken vind ik een bijzonder slechte manier om medicatie te bepalen. Ik kan niet zien of mijn paard misschien hb gevoelig aan het worden is of dat insuline minder goed geaccepteerd wordt. En tegen de tijd dat ze hb of ir zijn ben je imo te laat. Ieder mag het voor zich weten maar persoonlijk laat ik mijn paard dat risico liever niet lopen.

Wat betreft de restwaarden, ik geloof nooit dat bi die beïnvloed. Ze lopen toch al binnen op de medicatie al is het voor sommigen nooit genoeg. Wel verzamelen ze op deze manier enorme hoeveelheden data mbt de bloedwaarden. Je kan veel van bi vinden maar ze faciliteren nog steeds heel veel onderzoek naar ppid waar ik ze erg dankbaar voor ben. Ik had namelijk mijn eerste ppider in de tijd dat de pillen idd nog erg goedkoop waren maar er ook niets over de aandoening bekend was waardoor ik 2 jaar voor een ziek paard heb moeten vechten voor er eindelijk iets gedaan kon worden. Sindsdien laat ik dus bijna jaarlijks alles testen. Ik heb inmiddels van 10 jaar uitslagen van gezonde en zieke paarden binnen en buiten de sr en mijn ervaring is echt dat een gezond paard niet eens in de buurt van de grenswaarden komt.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:42

MiniMeLona schreef:
Nee jotoma, ik persoonlijk bedoel meer dat het testen in de SR een verkeerd beeld kan geven. Dus als je geen reden hebt om te testen, omdat je geen duidelijke symptomen ziet bij het paard, zou ik niet voor de "gratis" test gaan.
In de SR periode zijn de acth waardes bij elk paard hoger, gezond en ziek, door o.a. de rui.
En dan roepen BI en sommigen anderen "deskundigen" wel dat de acth waarde hierop is aangepast, maar dit verschil in waarde is al die jaren hetzelfde gebleven en dateert nog van de tijd dat het juist afgeraden werd om in de SR te testen, omdat men wist dat de waarde dan afweek, maar niet genoeg informatie had over deze periode mbt testen.

Wat dus zomaar kan inhouden dat als je paard wel in die periode test, er PPID uit komt en dit helemaal niet het geval is. En ik hoor de laatste tijd ook al dat DA's aanraden om in die periode te testen in samenwerking met BI uiteraard, wat dus eigenlijk godsgeklaagd is.
Er zijn dus gevallen geweest van gezonde paarden die ze aan de prascend gooiden, kan mij zo voorstellen dat dit een paard ziek kan maken, want nogmaals een kinderasperine is het in geen geval.

Dit is niet helemaal waar. De referentiewaarden zijn wel degelijk aangepast aan de sr en trouwens ook aan de spijsvertering.

Het is denk ik bijna 9 jaar geleden dat ik voor de eerste keer om een acth test heb gevraagd. Tot grote verbazing van de kliniek overigens. De referentiewaarde was toen het jaar rond 15pg/ml en je paard mocht 2 uur voor de bloedafname niet eten.
Later zijn de waarden na heel veel onderzoek aangepast waardoor spijsvertering, sr maar ook stress en pijn minder bepalend zijn voor een eventueel positieve uitslag.
Natuurlijk zullen er helaas altijd vals positieve uitslagen te vinden zijn. Maar je moet ergens een grens trekken. Die ligt nu op 47. Ik heb inmiddels helaas meerdere paarden gekend die met een waarde van 60 dood en dood ziek waren. Dus hoeveel ruimte is er nog om de grens op te schuiven?
En kom nu alsjeblieft niet met 'kijk naar hoe het paard het doet' ik heb al vaker aangegeven dat ik absoluut niet bereid ben russische roulette te spelen met de gezondheid van mijn paard.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:16

persoonlijk test ik tegenwoordig wel in de gratis periode. gewoon omdat ik al zoveel uitslagen van mijn paarden heb dat ik heel zeker weet dat als ze boven de 47 pg/ml komen er iets serieus mis is. En bi verdient genoeg aan me, zo haal ik nog wat terug.

mocht je echt heel zeker willen zijn pak dan een maand waarin je paard absoluut niet verhaard, juni ofzo. in het voorjaar verhogen de waarden nl ook altijd wat ivm het aanmaken van de zomervacht. al is het dan ook mijn ervaring dat ze heel ruim binnen de marges blijven

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:11

El camino, zo doe ik het dus ook.

Maris, dat is juist mijn punt. Niet ieder paard is ziek met een waarde van 60 pg/ml maar sommigen wel. En bij anderen lijkt er niets aan de hand te zijn maar zijn er misschien ook al dingen in het lichaam aan het veranderen. Ik reageerde op minimelona die aangaf dat ze wil dat de grenswaarden in de sr omhoog moet. Maar waar naar toe dan? Want imo is er niet meer heel veel ruimte.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:19

MiniMeLona schreef:
Nee jotoma, ik persoonlijk bedoel meer dat het testen in de SR een verkeerd beeld kan geven. Dus als je geen reden hebt om te testen, omdat je geen duidelijke symptomen ziet bij het paard, zou ik niet voor de "gratis" test gaan.
In de SR periode zijn de acth waardes bij elk paard hoger, gezond en ziek, door o.a. de rui.
En dan roepen BI en sommigen anderen "deskundigen" wel dat de acth waarde hierop is aangepast, maar dit verschil in waarde is al die jaren hetzelfde gebleven en dateert nog van de tijd dat het juist afgeraden werd om in de SR te testen, omdat men wist dat de waarde dan afweek, maar niet genoeg informatie had over deze periode mbt testen.

Wat dus zomaar kan inhouden dat als je paard wel in die periode test, er PPID uit komt en dit helemaal niet het geval is. En ik hoor de laatste tijd ook al dat DA's aanraden om in die periode te testen in samenwerking met BI uiteraard, wat dus eigenlijk godsgeklaagd is.
Er zijn dus gevallen geweest van gezonde paarden die ze aan de prascend gooiden, kan mij zo voorstellen dat dit een paard ziek kan maken, want nogmaals een kinderasperine is het in geen geval.

Minimelona, quote je hele post maar ben blond en doe dit op mijn telefoon dus een deel doen gaat me echt niet lukken :o :o?
Ik doel op het stuk vanaf:"en dan roepen bi en sommige anderen.......deze periode mbt testen."
Ergens in de afgelopen 6 jaar (toen is roos overleden) is de waarde aangepast van 15 naar 29 pg/ml buiten de sr en 47 daar binnen. De maximaal toegestane waarden zijn dus echt al fors verruimd. Dat jij ze persoonlijk verder omhoog wil kan een misinterpertatie van mijn kant zijn. Excuus als je dat niet zo bedoeld hebt.
Maar ik blijf wel bij mijn mening dat er imo niet heel veel ruimte voor verdere verhoging is.

Jotoma, sorry. Persoonlijk vind ik deze discussies juist heel fijn. Er zit in dit topic heel veel kennis en ervaring en ondanks dat de meningen over een aantal onderwerpen lijnrecht tegenover elkaar staan vind ik het fijn dat we elkaar aan het nadenken houden. Ppid is heftig voor zowel paard als eigenaar en soms heb je gewoon even de steun en kennis van iemand anders nodig. En stiekem hoop ik dat bi hier ook meeleest en wat met onze info doet :P

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:40

Sterkte jitskee. Niet leuk om je pony zo te zien. Is ze bevangen of om iets anders kreupel?

Haha tylando ik had hier vanmiddag ook zo’n berg liggen. De kat heeft zich daar nog enorm mee vermaakt 8-)