[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:19

Helaas mag ik mij hier ook melden... Nadat er deze zomer EMS werd gediagnosticeerd bij mijn oude paard, werd er gisteren cushing ontdekt bij mijn shetlander. Het was als een donderslag bij heldere hemel, waar we het bij mijn oude paard hadden verwacht, zag ik het hier niet aankomen. Mijn arme meisje is pas 11 en we hebben de afspraak dat ze 40 wordt en dat mijn kindjes later leren paardrijden op haar...

Ze staat nu voor eerst op een halve pil prascend per dag. Qua kosten nog geen idee, het systeem lag er bij de dierenarts gisteren uit dus de rekening moet nog volgen, maar voor mij is het geen probleem. Ze is mij iedere cent waard. Gelukkig heb ik ook een dierenarts die niet zo heel duur is, ze hebben hele nette prijzen en gaan echt voor het dierenwelzijn. Ze matsen je dan als vaste klant wel eens met wat korting, bijvoorbeeld bij mijn paard waar ze op een gegeven moment bijna iedere week voor kwamen, daar berekenden ze dan een keer geen kosten voor een visite.

Momenteel is ze flink hoefbevangen en dat terwijl ze op een streng rantsoen staat. Ze krijgt nu nog pijnstiller voor haar hoefbevangenheid. Ik ben ook aan het kijken naar supplementen om haar wat te ondersteunen, dat heeft mijn paard erg goed gedaan. Maar hoe voer je zoiets? Ze krijgt maar 50 gram vitaminekorrel, daardoor kan ik het dus ook niet mengen. Hebben jullie hier tips voor? Ik wil haar zo min mogelijk suikers en troep voeren.

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:30

Ja alles op advies van de dierenarts, ze staat onder strenge controle. We willen kijken hoe ze gaat reageren op deze dosis. Het is nu vooral zaak om de hb ook zo snel mogelijk weg te krijgen, ze is bevangen aan vier voeten dus dat is erg pijnlijk. :(

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:28

Bedankt voor de tips, heb alles rustig even doorgenomen en ga inderdaad even rustig opbouwen. Ze heeft nu wel twee keer een halve pil gehad, hopelijk heeft dat niet al te veel invloed. Mijn pony heeft helaas ook slechte tandjes, maar had dat ook nooit echt gelinkt aan de cushing.

Goede tip van de slobber tylando, ga er even naar kijken! Ik voer nu marstall force en dat bevalt op zich wel goed, ondanks dat ze het niet lekker vindt en dit duidelijk laat merken :')

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:23

Jeetje dat klinkt niet goed... sterkte. Wanneer hoor je meer?

Hier gaat het eigenlijk best goed! Ze heeft veel minder pijn en loopt al erg goed op zachte ondergrond. Op de stenen is ze nog wat gevoelig, maar wat ben ik blij dat ze weer loopt. Haar vrolijke gedrag is ook weer terug, ze voelt zich zoveel beter <3 Vanmorgen hadden ze de gekke vijf minuten en Angie deed vrolijk mee, heerlijk om te zien dat ze zich zoveel beter voelt! Voor nu nog even rustig herstellen en dan wil ik haar wat op gaan pakken qua training. Dus al met al lijkt al het werk zijn vruchten af te werpen :)) nogmaals heel veel dank voor alle goede adviezen, ook namens de kleine diva ;)

Afbeelding

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:09

pluisbeer schreef:
Je kunt nog de natures best proberen van Pavo. Die verkopen ze ook op sommige plekken in 3 kilo zakjes. Zit wel iets meer suikers in dan de care4life. Zelf meng ik het af en toe door de care4life om het iets smakelijker te maken.
Of olie, maar dat is weer lastig mengen als ie niks lekker vindt. Eigenlijk geen idee of je olie over het hooi zou kunnen sprenkelen, of ze het dan nog eten.

Natures best vond ik niet wat voor mijn shet, ze vond het heerlijk maar er zaten toch te veel suikers in.
Ik voer bergwiesenmash van marstall. Vooral warm vindt ze het erg lekker, vult wel behoorlijk want haar emmertje is bijna nooit leeg. Een tip voor de marstall-voerders; ik bestel altijd een voorraad in Duitsland via zooplus.de, scheelt zo’n €5 per zak t.o.v. de Nederlandse Zooplus. Mijn paard eet marstall eczeem muesli en ook het hondenvoer bestel ik via zooplus.de. Je betaalt wel €8 verzending, maar als je een voorraadje besteld is het veel voordeliger. :))

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:50

Ethelate schreef:
xJitskee schreef:
Een tip voor de marstall-voerders; ik bestel altijd een voorraad in Duitsland via zooplus.de, scheelt zo’n €5 per zak t.o.v. de Nederlandse Zooplus. Mijn paard eet marstall eczeem muesli en ook het hondenvoer bestel ik via zooplus.de. Je betaalt wel €8 verzending, maar als je een voorraadje besteld is het veel voordeliger. :))

Ik dacht yeah, das goeie tip!
Maar bijv zak Bergwiesen-mash is €24,99 bij Zooplus NL, €21,99 bij Zooplus DE en €19,90 via webshop van Marstall zelf (en komt €3,95 verzenden bij).
Dus bij Marstall zelf bestellen blijft goedkoopste manier.

Meen je niet? Dat vind ik nou echt een goede tip... Ik dacht dat ik helemaal uitgezocht had waar het het goedkoopst was, alleen de hele webshop van Marstall zelf gemist _O-

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:16

Het schijnt circa 12 weken te duren voor je echt wat gaat merken. Maar ik weet er nog lang niet alles van, ben me nog aan het inlezen in o.a. dit topic, er is zoveel informatie over ter vinden. Wij zijn zo lang nog niet onderweg, dus daar kan ik verder niks over zeggen. Wel heb ik de dosis van mijn pony gehalveerd, sinds ze de prascend kreeg at ze niet meer. Ik ben toen de helft van de dosis gaan geven en sindsdien eet ze gelukkig weer. Ik doe het pilletje in een uitgeholde wortel of in een stukje fruit of iets dergelijks. In een worteltjes gaat het er hier het makkelijkst in. Ik had het laatst in haar favoriete snack gedaan, ze is dol op mandarijnen, maar de 2e keer dat ik een mandarijn gaf wilde ze het al niet meer, omdat ze de vorige keer die vieze prascend had geproefd. :=

Verder gaat het hier eigenlijk best goed. Pony knapt goed op en loopt steeds beter. Op harde ondergrond nog wel wat onregelmatig, maar in de paddock ziet het er echt al goed uit. Als dat zo doorzet kunnen we binnenkort de training weer op gaan pakken :j
Laatst bijgewerkt door xJitskee op 09-02-18 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:25

Mijne staat nu bijna 10 weken op prascend. Gaat momenteel erg slecht, stokkreupel dus pijnstilling erbij. Ze staat nu op 1/4 pil per dag, het is een shet van 85 cm. Ze stond de eerste week op een halfje, maar ze at helemaal niet meer, nu de dosis gehalveerd en vanaf nul opgebouwd en ze eet nu beter dan ze ooit heeft gedaan. Helaas zie ik nog weinig verbetering. Hoop echt dat dat snel gaat komen want zoals het nu gaat kan het niet lang doorgaan.... ;( Vorige maand mijn EMS paard al in moeten laten slapen, die was nog maar 21. Mijn pony moet nog 12 worden dus ze moet wel echt opknappen....

xJitskee

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:20

Ja de HB lijkt een beetje sluimerd op de achtergrond te zijn. Nu met de vrieskou is het natuurlijk helemaal naar op de harde (zand)ondergrond, kan ook moeilijk koelen zo. Morgen maar even overleggen met de dierenarts over eventueel verhogen van de dosering. Durf ook niet zo goed als ik zag hoeveel bijwerkingen ze had :=

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:02

Hier ook heel wisselend in de energie! Ze loopt altijd los van stal naar de paddock en terug. De ene dag is ze niet vooruit te branden en moet ik een touw pakken en haar meenemen, de volgende dag heeft ze veel energie, is ze ondeugend en dan sneakt ze zo de tuin in en blijft ze wegrennen. En een lol dat ze dan heeft :D Pony is ook prima op gewicht al eet ze meer dan ze ooit heeft gedaan, dus ik probeer wel goed op te letten dat ze niet té dik wordt.

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:22

Hoe is het met alle patiëntjes? Helpt het betere weer bij jullie een beetje?

Hier gaat het steeds beter! *\o/* *\o/* *\o/*
Super trots op mijn kleine vechtertje! Ze loopt lang niet meer zo kreupel, eigenlijk loopt ze bijna zuiver, en ze is weer veel blijer. Ze staat nog wel op de metacam/novacam. Donderdag naar de hoefsmid om te kijken of zij wat aan kan passen en misschien wat verlichting kan geven. Daarna nog een afspraak maken om foto's te maken om te kijken of er schade is en hoe erg het is. Als ze dan goedgekeurd is kan ze wellicht weer lichtjes aan het werk, denk dat dat haar wel goed zal doen.
Qua voer krijgt ze nu een halve appel of een wortel met de prascend er in, onbeperkt voordroog (ze eet niet enorm veel) en een handje marstall Exzem Muesli. De exzem muesli geef ik aan mijn paard met ZE, dit is het enige van marstall dat ze eten := . De vitaminekorrel gaat er niet zo goed in en ook de bergwiesen mash vinden ze niet zo lekker (iemand nog interesse in 2 zakken Bergwiesen? :') )

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:15

superlotje schreef:
Ze gaan nu al op de wei, alleen als het land echt te nat is niet. Wat dat betreft echt een geweldige plek. Niet dat er al heel veel gras staat, maar het lijkt te gaan groeien.

18plus klinkt ook als goed spul met idd wat meer eiwitten. Is het lekker?
Luzerne heb ik een heel pak van staan voor de liefhebber. Mot ze niet.

Fijn dat je meedenkt! :o

Mijn oudje vond het heerlijk! Je kan er ook warm water overheen gooien, dan wordt het een lekkere slobber en kun je er makkelijk supplementen in kwijt :))

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:03

Heel veel sterkte met het verlies! Ze heeft vast een prachtig leven vol liefde bij jou gehad, ze heeft een zeer respectabele leeftijd behaald. :(:)

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:01

Dus jouw PPIDer staat gewoon in de wei zonder problemen? Dat geeft de burger moed... Mijn pony heeft laatst 35 minuten op de wei gestaan en was de volgende dag helemaal stijf. Misschien was het ook toeval, maar ik durf het toch niet zo goed aan. Overigens merk ik dat het warmere weer haar echt helpt, ze voelt zich stukken beter en loopt ook veel beter. Binnenkort wil ik haar hoefjes even op de foto laten zetten om te zien hoe we er nu voor staan.

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:04

Habore schreef:
Ik heb een vraagje aan jullie over het geven van de Prascend.

Vandaag sprak iemand mij erover aan dat je na het geven van die pil altijd heel goed je handen moet wassen omdat het voor ons schadelijk zou kunnen zijn.

Doen jullie dat? Ik steek die pil meestal op wat stroop en een stukje brood, maar ik was wel niet iedere keer mijn handen erna.

Doe ik ook niet altijd, nooit last van gehad :n
Mijn hond heeft laatst het appeltje met prascend gejat. Had hem even aan de kant gelegd, normaal komt ze niet zo dicht bij de paarden en jat ze geen appels, maar dit keer natuurlijk wel. Kon gelukkig ook geen kwaad volgens de dierenarts (1/4 pil, dosering voor een mini van 150 kg wat een hond van 70 kg op at)

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:07

__Sanne__ schreef:
Ohhh handig zo'n snijder! Meteen maar even meebestellen met een pillendoosje :)

Hij krijgt nu 2xpd een handje biks en 2xpd kuilgras. Heeft het daar altijd gewoon goed opgedaan, en nu nog steeds eigenlijk. Van de zomer gaat hij het land op, waar overigens niet super veel gras staat. Ze staan dan van 18u savonds tot de volgende dag 14u buiten. Op stal staat hij op stro.

Een pillensnijder vond ik niet handig, krijg ze nooit goed in stukjes, het verkruimelt alleen maar heel erg. Ik knip ze gewoon met een scherpe schaar, dat gaat het makkelijkst.

Mijn pony krijgt het pilletje afwisselend in appel, wortel, partje mandarijn, broodje appelstroop. De DA heeft mij aangeraden het in een broodje appelstroop te doen, dat was inderdaad niet schadelijk qua suikers (was ook het eerste wat ik vroeg :') )

Ik voer mijn pony nu marstall Vito, de vitaminebrokjes at ze namelijk echt niet. Hiervoor kreeg ze wat van de Marstall ExZem muesli van mijn paard mee, dat ging ook prima. De vito eet ze gelukkig met smaak. Ze krijgt 1 klein handje per dag. Het is zonder graan, geen melasse, een laag zetmeel- en suikergehalte, rijk aan vezels, rijk aan ontstekingsremmende omega-3-vetzuren, vitamine E, zink en selenium. Eventueel is het ook geweekt te voeren, ik voer het gewoon droog. Ik vind het super fijn voer, als ik het goed heb is het ook speciaal voor paarden met cushing en andere stofwisselingsproblemen

xJitskee

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:11

Mijn pony was al geschoren. Helaas hield de machine er bij de laatste keer halverwege mee op, dus ze ziet er niet uit := De delen die de laatste keer (deze winter 3x moeten scheren) niet zijn geschoren zijn wel aan het verharen.

Verder staat ze nu op 1/8e pil per dag en gaat het best wel goed! Ze komt dagelijks een half uurtje in de wei, daar geniet ze echt van. Ze is nog niet de oude, maar komt wel steeds meer in de buurt.

Heeft iemand van jullie ervaring met Wendals Laminix? Het is een supplement voor hb-gevoelige paarden, ondersteund bij de afvoer van afvalstoffen en draagt bij aan een goede stofwisseling. Ingrediënten zijn basilicum, paardenbloem, selderijzaad, knoflook, rozenbottel, oregano en brandnetel. Ik kwam het tegen, het leek me op zich wel wat, maar ik heb geen idee of ze er echt profijt van zal hebben.

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:10

Ik wissel af met diverse soorten fruit en broodjes appelstroop. Ze weet wel dat het pilletje er in zit maar eet het braaf :)

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:02

Wat fijn dat jouw pony geen PPID heeft!
En fijn dat Sedje aan de beterende hand is. Wat betreft slobber, wellicht kun je bergwiesen mash proberen? Ook erg geschikt voor PPIDers. Ik zit bij je in de buurt en heb nog ruim anderhalve zak over, mijn pony eet het helaas niet. (Dag €40 ;( ) Mag je gratis op komen halen als het je wat lijkt :)

Met mijn pony gaat het echt goed, ze staat nu nog steeds op 1/8e tablet en dat gaat goed. Geen last meer van bijwerkingen en ook het eten gaat er weer goed in. Ze loopt goed, af en toe nog wel wat stijfjes maar vergeleken bij een maand geleden ben ik zo blij. Ze staat zelfs een half uur tot een uur per dag op de wei, zonder problemen *\o/* Ga haar nu ook weer oppakken met wandelen en longeren zodat ze lekker in vorm blijft. :)

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:07

Mijne schiet al redelijk in de zomervacht. Staat wel giga te zweten met dit weer, maar dat heeft ze eigenlijk altijd al gehad.

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 06:49

Bij mijn shet, overigens ook 11 jaar toen ze de diagnose kreeg, was er als ik het goed heb niet echt wat in het bloed te zien, toch heeft ze gezien de symptomen wel degelijk cushing. Ze staat nu op 1/8e pil en is echt al opgeknapt, voor mij reden genoeg :) Ik zou er niet te veel over twijfelen, met die symptomen is het wel duidelijk.

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:01

Even een hele andere vraag... Wat is de beste manier om het moment van medicatie te veranderen? Pony krijgt nu 's ochtends tussen 6 en 8 haar pilletje, de vakantieoppas wil het (waarschijnlijk) 's avonds geven. Hoe verschuif je het makkelijkst qua tijd? Elke dag een halfuurtje later?

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:03

tine10 schreef:
Weet iemand van jullie hoe het zit? Ze zeggen altijd dat als gras niet kan groeien, dat dan het fructaangehalte erg op loopt met risico op hb. Als een van zon, warmte of regen ontbreekt loopt het fructaangehalte dus op, want dan kan het gras niet groeien. Maar hoe zit het met uitgebloeid gras? Is dat risico er dan nog?

Er wordt gewaarschuwd dat er nu veel suiker in zit en het risico op HB erg groot is. Ik hou ze streng in de gaten en mijn cushie mag elke dag even een uurtje in de tuin grazen, waar het gras er beter bij staat.

Ik voer nu sinds een maand gluco balance. Bij mijn cushie merk ik nog niet veel veel verschil, maar de helft vd tijd eet ze haar brokken ook niet, bij mijn andere paard wel. Die had toch een wat harde manenkam (gras+overgewicht) en die is al een stuk zachter.

Mijn pony at tijdens de warmte ontzettend slecht. Meer die daar last van hadden? Er ging geen hap brokjes in, alleen haar stukje fruit met de prascend en wat hooi. Gelukkig eet ze nu wel weer redelijk. Moet ook op zoek naar ander voer want de vito eet ze nog amper :roll:

Mijne zit trouwens ook al dik in haar vacht, denk dat ik haar eerdaags toch maar ga scheren. Ze heeft met de buien van gisteren en vandaag wel een regendekentje op, anders staat ze geheid weer te hoesten.

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:20

Mijne staat ongeschoren al onder 100 gram. De nachten zijn al koud. Ik laat haar binnenkort scheren, er zit al zoveel vacht op. :=

xJitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 19:17

Mijn pony staat op 1/8e. Ik breek het pilletje eerst met de hand en knip dat dan weer twee keer met een scherpe keukenschaar. Mijn pony krijgt het in een stukje fruit of brood, ik wissel wel af zodat ze steeds wat anders heeft.